Kirkosta eroaminen on lisääntynyt selvästi, mikä syynä?
Eroakirkosta.fi kertoo kirkosta eroamisen lisääntyneen heinäkuussa 20 prosenttia viime vuoden heinäkuusta ja 40 prosenttia kesäkuusta. Kirkon jätti heinäkuussa yli 3 000 jäsentä.
Mikähän tässä on taustalla? Joku kirkon kannanotto tai ihan vaan kirkollisvero?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Meillä diakoni ei anna euroakaan rahaa hakevalle ennen kuin on yhdessä rukoiltu, kuuluipa hakija kirkkoon tai ei. Minusta tuo on kaunis tapa, koska miksi et hae rahaa moskeijasta, miksi oletetaan että kristillinen kirkko jakaa rahaa puhtaasta armosta.
Ei meillä täällä syrjäkylällä mitään moskeijaa ole.
Rahan takia. Kirkollisvero nousi 1,6 prosenttiin. Totesin, että on mulle liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon pohtinut kirkosta eroa kun en usko. En ole eronnut, ajattelin että tekee ne rahoilla jotain hyvää. Uskovainen ystävä sanoi että noilla perustein eroa vaan, rakentavat kirkkoja ja jemmaavat rahoja, vaikka avulle olisi enemmän tarvetta kuin koskaan. Niin että kaipa lähtee molempia ja monesta syystä.
Kirkosta eroamisessa on se hyvä puoli, että voi laskea paljonko säästää veroissa ja sitten laittaa saman summan hyväntekeväisyyteen. Kohteen voi valita itse ja se on paljon avoimempaa kuin kirkon toiminta. Hyväntekeväisyysjärjestöt eivät pyöritä samanlaista kiinteistörumbaa ja virkamiessirkusta kuin kirkko, joten voit laittaa vaikka viisikymppiä vuodessa hyvään ja saada silti enemmän aikaan kuin kirkon jäsenenä.
Ratkaisu on tietysti sinun, ei ole tarkoitus aivopestä ketään tänne "pimeälle puolelle" :D
Tekopyhää hurskastelua tuo muka hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen. Tuskin kirkosta eronneet antavat rahaa hyväntekeväisyyteen sen kummemmin. Aito hengellisyys tuskin muuten liittyy rahaan mitenkään, kuului kirkkoon tai ei.
Koska Suomessa pakkoliitetään lapsia uskontoon jota eivät ole itse valinneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon pohtinut kirkosta eroa kun en usko. En ole eronnut, ajattelin että tekee ne rahoilla jotain hyvää. Uskovainen ystävä sanoi että noilla perustein eroa vaan, rakentavat kirkkoja ja jemmaavat rahoja, vaikka avulle olisi enemmän tarvetta kuin koskaan. Niin että kaipa lähtee molempia ja monesta syystä.
Kirkosta eroamisessa on se hyvä puoli, että voi laskea paljonko säästää veroissa ja sitten laittaa saman summan hyväntekeväisyyteen. Kohteen voi valita itse ja se on paljon avoimempaa kuin kirkon toiminta. Hyväntekeväisyysjärjestöt eivät pyöritä samanlaista kiinteistörumbaa ja virkamiessirkusta kuin kirkko, joten voit laittaa vaikka viisikymppiä vuodessa hyvään ja saada silti enemmän aikaan kuin kirkon jäsenenä.
Ratkaisu on tietysti sinun, ei ole tarkoitus aivopestä ketään tänne "pimeälle puolelle" :D
Tekopyhää hurskastelua tuo muka hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen. Tuskin kirkosta eronneet antavat rahaa hyväntekeväisyyteen sen kummemmin. Aito hengellisyys tuskin muuten liittyy rahaan mitenkään, kuului kirkkoon tai ei.
Kuka antaa, kuka ei. Siitä olen kanssasi samaa mieltä, ettei raha liity hengellisyyteen, mutta järjestäytyneeseen uskontoon se liittyy kiinteästi, koska uskontokunnat keräävät niin ahnaasti veroa ja jäsenmaksuja.
Hävettää että kuuluin kirkkoon edes vuoden. Sain jo riparilla pahoja oireita siitä tuputuksesta - oli selvää että kirkolla oli oma lehmä ojassa kun piti nuoria hakata raamatulla päähän aamusta iltaan. Mutta kosto se on pienikin kosto eivätkä nämä papit saa minulta senttiäkään palkkoihinsa/eläkkeisiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset toivovat uutta valtauskontoa Suomeen.
Uskonnottomana kirkosta eronneena en toivo Suomeen yhtään valtauskontoa. Kirkkohan itse tuntuu olevan kovin maahanmuuttajamyönteinen, mitä en ole koskaan ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Hävettää että kuuluin kirkkoon edes vuoden. Sain jo riparilla pahoja oireita siitä tuputuksesta - oli selvää että kirkolla oli oma lehmä ojassa kun piti nuoria hakata raamatulla päähän aamusta iltaan. Mutta kosto se on pienikin kosto eivätkä nämä papit saa minulta senttiäkään palkkoihinsa/eläkkeisiinsä.
Tai siis 19 vuotta kuuluin mutta vain vuoden täysi-ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Paimentolaissadut uppoavat entistä harvempiin.
Tämä lienee yksi syy ja toinen on se että hallituksen leikkaukset on ajanut suuren osan ahdinkoon niin sitten säästetään kaikesta ja aloitetaan turhimmasta päästä
Taikauskoisuus vähenee vääjäämättä kun tieto ja ymmärrys lisääntyy. Lisäksi kirkollisvero puree sitä kipeämmin mitä enemmän köyhiä kansalaisia on.