Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sulla sekä passi että henkilökortti?

Vierailija
31.07.2026 |

Mietin pitäisikö olla vielä henkilökortti.

Kommentit (358)

Vierailija
321/358 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain henkilökortti noista kahdesta. Pelkällä henkilökortilla pärjää mainiosti, jos ei aio matkustaa EU:n ulkopuolelle.

Mä oon joutunu näyttää passia usein EU alueella, jos maa ei ole Schengen 

Esimerkiksi Kypros ja Irlanti ei kuulu Schengeniin vaikka ovat EU-maita, molempiin voi matkustaa myös henkilökortilla. Ja sitten taas toisinpäin: Islanti, Liechtenstein, Norja ja Sveitsi eivät ole EU maita, mutta kuuluvat Schengeniin ja niihin voi matkata henkilökortilla.

Olipa vaikeasti kerrottu. Käytännössä Euroopassa matkaillessa ei tarvitse passia kuin UK:ssa ja niiden edelleen miehittämässä P-Irlannissa matkaillessa.

Ryssälää asukkaineen en laske Eurooppaan enkä edes ihmiskuntaan kuuluvaksi mitä ne itse todistavat päivittäin kaikille jotka vielä asiaa vähänkin epäilevät.

Ukraina ei ole mielestäsi Eurooppaa, Balkanin maat ei ole Eurooppaa jne?

Vierailija
322/358 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on molemmat. Matkustan jonkin verran työkseni ja käsimatkatavaroissa on yleensä passi ja matkalaukussa henkilökortti. Jos esim. ulkomailla joutuu ryöstön kohteeksi niin silloin toivottavasti toinen henkilötodistus jää jäljelle. 

En kyllä laittaisi henkilökorttia matkalaukkuun lentokoneen ruumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/358 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kahden maan passit ja henkilökortit.

Vierailija
324/358 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passi ja ajokortti riittävät ja niillä pärjää ihan missä vaan. Olen jo eläkkeeellä, enkä ole ikinä tarvinnut henkilökorttia. Passinkin saa kohta taas 10 vuodeksi. 

Vierailija
325/358 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passi riittää, käy joka paikassa.

Vierailija
326/358 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuuko se sulle kuuluu! 

Vierailija
327/358 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on passi ja hammasharja.

Vierailija
328/358 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kumpaakaan tällä hetkellä. Henkilökortti on mennyt vanhaksi vuosia sitten ja passia ei ole koskaan ollutkaan. Ei oo tarvetta henkilökortillekaan niin en ole jaksanut uutta hankkia kun se on on niin kallistakin nykyään.

Vierailija
329/358 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Suomalainen henkilökortti ja ulkomaan (EU) passi. Muuten , kun ohjeissa mainitaan , että passi tai henkilökortti, niin siinä pitäisi olla Suomen passi tai henkilökortti, sillä usein ei edes EU-maan passi riitä. Nimimerkki kokemusta on...

Vierailija
330/358 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kahden maan passit ja henkilökortit.

Mitkä maat? Usa olisi kiva Suomen lisäksi. 

Vierailija
331/358 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aina mukana ajokortti ja henkilökortti.  Vielä on kauppoja ja virastoja joiden lukulaitteet eivät tunnista uutta henkilökorttia kun siinä ei ole viivakoodia. Henkilökortissa on kuitenkin vahvin tunnistus.

Kaikki toiminnot pitäisi saada vähintään kahteen korttiin, nyt minulla on 12 eri korttia aina mukana ;)

Vierailija
332/358 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
333/358 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passia tai henkilökorttia tarvitaan, jos haluaa pullonpalautusrahat tallettaa S-tilille kaupan kassalla. Näin vainoharhaisesti S-ryhmässä tulkitaan rahanpesulakia.

Vierailija
334/358 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on molemmat, ja eri hetkinä hankitut --> toinen aina voimassa, jos vahingossa unohtaa toisen uusia.

Yksi kuva yleensä on voimassa usean vuoden ajan, ei tarvitse joka kerta ottaa uuttamkuvaa, jos vanha mikä poliisilla ei ole X (en muista montako oli)  vuotta vanhempi.

Jos matkustelee, niin monissa maissa (esim. USA, Saksa jne.) on pyydettäessä pystyttävä todistamaan henkilöllisyytensä. On vähän riskialtista kuljetella passia (varsinkin jos se on ainoa henkilöllisyystodistus) mukana, taskuvaras voi iskeä jne. näppärämpi pitää passi hotelilla ja henkilökortti mukana.

JOS jotain sattuu, on myös hyvä että on 2 virallista henkkaria mukana, helpottaa esim. väliaikise  passin saamista suurlähetystö vs. se ns. "ainokainen" (passi) on viety ja joku kirjastokortti taskussa ja ajokortti 20 vuoden takaa.

"Yksi kuva yleensä on voimassa usean vuoden ajan, ei tarvitse joka kerta ottaa uuttamkuvaa, jos vanha mikä poliisilla ei ole X (en muista montako oli)  vuotta vanhempi."

Poliisin tiedostoon lähetetty kuvatiedosto (hakemukseen liitettävine) koodeineen on nykyään voimassa ja käytettävissä vain kuusi (6) kuukautta.

Vierailija
335/358 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa huolehtia, että omistaa voimassaolevan virallisen henkilötodistuksen eli passin tai henkilökortin. Ajokortti on todistus ajoluvasta. 

Vaikka et olisi nyt aikoihin tarvinnut, niin siinä vaiheessa kun pankkitunnukset menevät lukkoon (tai lukitaan esim. turvallisuussyistä) niin uusia ei saa avattua ilman virallista henkkaria. Ja voin kertoa, että tämä on se hetki kun moni toteaa että "En omista, ei sitä tarvita missään." 

Tai pitää päästä lataamaan pankin sovellus uuteen laitteeseen kun vanha on hajonnut / kadonnut...

Niinpä, ei missään tarvita tosiaan. :D 

Terveisin pankin aspa. 

Mihin pankin sovellus tarvitsee passia, jos on pankkitunnukset? Voittajan valinta on kahden pankin asiakkuus. Aina voi tunnistautua sähköisesti jommastakummasta. Jos käykin jotain outoa ja tarvitsisi henkilökorttia, sen saa pikana maksamalla 18 euroa ylimääräistä. Eli tuo maksaa itsensä takaisin, jos henkilökorttia ei tarvitse kahteen vuoteen.

Jos pankkitunnukset syystä tai toisesta menevät lukkoon/lukitaan niin sinun tarvitsee todistaa henkilöllisyytesi saadaksesi ne auki tai uudet tunnukset. Ilman tunnuksia taas et voi ladata pankin sovellusta puhelimeen.

Vierailija
336/358 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passi ja sote-ammattikortti varmenteella.

Vierailija
337/358 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kertoa järkevän syyn, miksi pitäisi olla passin ja ajokortin lisäksi vielä henkilökortti? Jos matkustelee kaukomaille, tarvitsee passin, mutta esim. mulle riittäisi pelkkä henkilökortti, koska en matkustele (passi on voimassa tällä hetkellä). Mihin siis molempia tarvitaan, ellei matkustele Schengen-alueen ulkopuolelle?

Johan tässä on kuudentoista sivun verran sitä hoettu, että ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus ja henkilökortti on helpompi kantaa mukana kuin passi. Siihen ei ole vielä saatu vastausta, että missä nämä ihmiset päivittäin asioivat niin, että se todella moneen paikkaan käyvä epävirallinen ajokortti ei henkilöllisyyden todistamiseen kelpaa vaan todellakin pitää olla virallinen henkilöllisyystodistus. Ehkäpä se tässä seuraavan kuudentoista sivun aikana selviää. Itse en edes muista, milloin viimeksi olisin henkkareitani näyttänyt, oli sitten viralliset tai epäviralliset paperit kyseessä.

Mä olen viimeisen parin kuukauden aikana joutunut käymään lääkärissä työterveyshuollossa useammankin kerran. Joka kerta siinä lääkärikeskuksen tiskillä ilmoittautuessa ja asioidessa on pitänyt näyttää henkkarit, minulla passi ja lukevat siitä QR-koodin.

Vierailija
338/358 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kertoa järkevän syyn, miksi pitäisi olla passin ja ajokortin lisäksi vielä henkilökortti? Jos matkustelee kaukomaille, tarvitsee passin, mutta esim. mulle riittäisi pelkkä henkilökortti, koska en matkustele (passi on voimassa tällä hetkellä). Mihin siis molempia tarvitaan, ellei matkustele Schengen-alueen ulkopuolelle?

Johan tässä on kuudentoista sivun verran sitä hoettu, että ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus ja henkilökortti on helpompi kantaa mukana kuin passi. Siihen ei ole vielä saatu vastausta, että missä nämä ihmiset päivittäin asioivat niin, että se todella moneen paikkaan käyvä epävirallinen ajokortti ei henkilöllisyyden todistamiseen kelpaa vaan todellakin pitää olla virallinen henkilöllisyystodistus. Ehkäpä se tässä seuraavan kuudentoista sivun aikana selviää. Itse en edes muista, milloin viimeksi olisin henkkareitani näyttänyt, oli sitten viralliset tai epäviralliset paperit kyseessä.

Mä olen viimeisen parin kuukauden aikana joutunut käymään lääkärissä työterveyshuollossa useammankin kerran. Joka kerta siinä lääkärikeskuksen tiskillä ilmoittautuessa ja asioidessa on pitänyt näyttää henkkarit, minulla passi ja lukevat siitä QR-koodin.

Lääkärikeskuksiinkin voi tunnistautua ajokortilla.

"Ota mukaasi kuvallinen henkilötodistus. Kuvalliseksi henkilötodistukseksi hyväksytään passi, ajokortti ja kuvallinen henkilökortti."

Vierailija
339/358 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärikeskuksiinkin voi tunnistautua ajokortilla.

"Ota mukaasi kuvallinen henkilötodistus. Kuvalliseksi henkilötodistukseksi hyväksytään passi, ajokortti ja kuvallinen henkilökortti."

Sanoinko minä jossain että minulla olisi ajokortti?

Vierailija
340/358 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain henkilökortti noista kahdesta. Pelkällä henkilökortilla pärjää mainiosti, jos ei aio matkustaa EU:n ulkopuolelle.

Mä oon joutunu näyttää passia usein EU alueella, jos maa ei ole Schengen 

Esimerkiksi Kypros ja Irlanti ei kuulu Schengeniin vaikka ovat EU-maita, molempiin voi matkustaa myös henkilökortilla. Ja sitten taas toisinpäin: Islanti, Liechtenstein, Norja ja Sveitsi eivät ole EU maita, mutta kuuluvat Schengeniin ja niihin voi matkata henkilökortilla.

Olipa vaikeasti kerrottu. Käytännössä Euroopassa matkaillessa ei tarvitse passia kuin UK:ssa ja niiden edelleen miehittämässä P-Irlannissa matkaillessa.

Ryssälää asukkaineen en laske Eurooppaan enkä edes ihmiskuntaan kuuluvaksi mitä ne itse todistavat päivittäin kaikille jotka vielä asiaa vähänkin epäilevät.

Ukraina ei ole mielestäsi Eurooppaa, Balkanin maat ei ole Eurooppaa jne?

Sloveniaan käy ainakin pelkkä henkilökortti ja Kreikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän