Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sulla sekä passi että henkilökortti?

Vierailija
31.07.2026 |

Mietin pitäisikö olla vielä henkilökortti.

Kommentit (358)

Vierailija
301/358 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökortti on turha , passi riittää.

Viimeseen 10 vuoteen passiakin tarvinnut vain lentokentällä.

Passi kelpaa kaikkeen siihen mihin henkilökorttikin ja lisäksi passilla pääsee sellaisiin maihin joihin henkilökortilla ei pääse.

Luottokortin kokoinen henkilökortti on vain aivan ylivoimaisen käytännöllinen ja kulkee aina mukana (kortti)lompakossa tai vaikka kännykkäkotelon korttitaskussa toisin kuin passi joka on niin hankalan muotoinen ja kokoinen ettei se sovi edes normaaliin taskuun eikä sellaista ota koskaan mukaansa kun pakon edessä.

Henkilökortti maksaa kympin vuodessa joten se on käytännössä aivan ilmainen kun hinnan suhteuttaa siihen miten paljon käytännöllisempi kortti on. Vaikka joudun aina hankkimaan passi jo työmatkojenkin takia en harkitse hetkeäkään jättäväni henkilökortin ruksimatta tilaukseen muka "säästön" takia.

Vierailija
302/358 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpaakaam.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/358 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain passi. On piisannut 45-v.

Vierailija
304/358 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain passi. 

Kuljetan aina käsilaukkua mukana kun lähden jonnekin asioille, joten siellähän se passikin menee. Käsilaukku taas on mukana lähinnä siitä syystä, ettei naisten vaatteissa ole kunnollisia taskuja, joihin menisi mm. puhelin ja lompakko. Tai joissain vaatteissa kyllä on taskut, mutta ovat yleensä joko turhan pienet tai sitten niissä ei ole vetoketjuja/nappeja tms. 

No tuo on kyllä totta! Miksi miehillä on puolireiteen ulottuvat taskut farkuissa mutta naisilla ei? Pienenpienet taskut millä ei mitään tee. Pelkkiä koristeita. Ostaisin miesten farkkuja mutta kun ne on mitoitettu miehille, ei naisille.

Pieni reppu mulla yleensä mukana.

Vierailija
305/358 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on kummatkin vuoteen 2028 asti

Vierailija
306/358 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain passi. 

Kuljetan aina käsilaukkua mukana kun lähden jonnekin asioille, joten siellähän se passikin menee. Käsilaukku taas on mukana lähinnä siitä syystä, ettei naisten vaatteissa ole kunnollisia taskuja, joihin menisi mm. puhelin ja lompakko. Tai joissain vaatteissa kyllä on taskut, mutta ovat yleensä joko turhan pienet tai sitten niissä ei ole vetoketjuja/nappeja tms. 

No tuo on kyllä totta! Miksi miehillä on puolireiteen ulottuvat taskut farkuissa mutta naisilla ei? Pienenpienet taskut millä ei mitään tee. Pelkkiä koristeita. Ostaisin miesten farkkuja mutta kun ne on mitoitettu miehille, ei naisille.

Pieni reppu mulla yleensä mukana.

Naiset voivat kysyä ihan itseltään miksi naisten vaatteissa ei ole kunnon taskuja sen paremmin housuissa kuin takaissakaan, mekoista ja hameista nyt puhumattakaan.

Miesten, varsinkin nuorten trendikkäissä vaatteissa on vähän sama ongelma: jos vaikka takissa edes on taskuja niin ainoastan sivutaskut ja nekin ilman vetoketjua sekä jotenkin niin omituisesti muotoiltuna että autoon istuessa kaikki tavarat putoavat penkin väliin kummaltakin puolelta.

Onneksi miehille on runsaasti reisitaskuilla varustettuja housuja sekä "taktisia" liivejä sekä takkeja joissa on vetoketjullisia taskuja päällä ja sisällä niin että varmasti riitää.

Ainoastaan pahimmilla helteillä kun liikkuu shortseissa ja T-paidassa pitää ottaa mukaan pieni reppu että saa auton- ja kotiavaimet kännykän, aurinkolasikotelon, ja lompakon kulkemaan mukana.

Vierailija
307/358 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kumpaakaan.

Molemmat on - passi matkoihin ja henkilökortti tunnistamiseen.

Se on parempi kuin ajokortti, koska ei ole epäselvää - ajokortti ei ole henkilötodistus.

Henkilökortin toinen käyttö on verkossa tunnistautuminen, mutta pitää olla lukija.

Aina en jaksa/viirsi/halua mennä pankkitunnuksilla tai mobiililla- kortti siihen kätevä.

Toisaalta käytän näitä kaikkia randomina, niin pysyy tietotaito omissa aivoissa.

Vierailija
308/358 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kumpaakaan. 

Vierailija
309/358 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä passi. Käy joka paikassa. 

Vierailija
310/358 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku kertoa järkevän syyn, miksi pitäisi olla passin ja ajokortin lisäksi vielä henkilökortti? Jos matkustelee kaukomaille, tarvitsee passin, mutta esim. mulle riittäisi pelkkä henkilökortti, koska en matkustele (passi on voimassa tällä hetkellä). Mihin siis molempia tarvitaan, ellei matkustele Schengen-alueen ulkopuolelle?

Vierailija
311/358 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä ollut henkilökorttia. Passia olen tarvinnut vain ulkomaanmatkoilla ja muuten on riittänyt ajokortti.

Vierailija
312/358 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain henkilökortti noista kahdesta. Pelkällä henkilökortilla pärjää mainiosti, jos ei aio matkustaa EU:n ulkopuolelle.

Mä oon joutunu näyttää passia usein EU alueella, jos maa ei ole Schengen 

Esimerkiksi Kypros ja Irlanti ei kuulu Schengeniin vaikka ovat EU-maita, molempiin voi matkustaa myös henkilökortilla. Ja sitten taas toisinpäin: Islanti, Liechtenstein, Norja ja Sveitsi eivät ole EU maita, mutta kuuluvat Schengeniin ja niihin voi matkata henkilökortilla.

Olipa vaikeasti kerrottu. Käytännössä Euroopassa matkaillessa ei tarvitse passia kuin UK:ssa ja niiden edelleen miehittämässä P-Irlannissa matkaillessa.

Ryssälää asukkaineen en laske Eurooppaan enkä edes ihmiskuntaan kuuluvaksi mitä ne itse todistavat päivittäin kaikille jotka vielä asiaa vähänkin epäilevät.

Vierailija
313/358 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tulla yhteiskunnassa toimeen kun ajokortti vanhenee 70v eikä ole passia tai henkilökorttia

Vierailija
314/358 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko tulla yhteiskunnassa toimeen kun ajokortti vanhenee 70v eikä ole passia tai henkilökorttia

mä olen elänyt kolme vuotta ilman noita kun ei oo rahaa uusia mitään. rahattomalle onnistuu, muille ei.

Vierailija
315/358 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 2passia ja henkilökortti.toinen passi kun on jossain lähetystössä viisumihaussa toisella voi matkustella viisumivapaissa maissa

Vierailija
316/358 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kertoa järkevän syyn, miksi pitäisi olla passin ja ajokortin lisäksi vielä henkilökortti? Jos matkustelee kaukomaille, tarvitsee passin, mutta esim. mulle riittäisi pelkkä henkilökortti, koska en matkustele (passi on voimassa tällä hetkellä). Mihin siis molempia tarvitaan, ellei matkustele Schengen-alueen ulkopuolelle?

Johan tässä on kuudentoista sivun verran sitä hoettu, että ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus ja henkilökortti on helpompi kantaa mukana kuin passi. Siihen ei ole vielä saatu vastausta, että missä nämä ihmiset päivittäin asioivat niin, että se todella moneen paikkaan käyvä epävirallinen ajokortti ei henkilöllisyyden todistamiseen kelpaa vaan todellakin pitää olla virallinen henkilöllisyystodistus. Ehkäpä se tässä seuraavan kuudentoista sivun aikana selviää. Itse en edes muista, milloin viimeksi olisin henkkareitani näyttänyt, oli sitten viralliset tai epäviralliset paperit kyseessä.

Vierailija
317/358 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikolla haen henkkarit poliisilaitokselta kun ei aiemmin ole ollut kuin ajokortti, tulee perinnönjako ja tarvin hekkarit.

Vierailija
318/358 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molemmat. Matkustan jonkin verran työkseni ja käsimatkatavaroissa on yleensä passi ja matkalaukussa henkilökortti. Jos esim. ulkomailla joutuu ryöstön kohteeksi niin silloin toivottavasti toinen henkilötodistus jää jäljelle. 

Vierailija
319/358 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On passi ja henkilökortti (ajokorttia ei). Henkilökorttia on kokonsa takia paljon kätevämpi kuljettaa mukana.

Passin ei olisi välttämätön -luultavasti ei tule kiirelähtöjä maihin, joissa sellainen vaaditaan. Mutta ehkä on hyvä olla kaksi virallista henkilötodistusta, jos toinen vaikka katoaa tms.

Vierailija
320/358 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan tässä on kuudentoista sivun verran sitä hoettu, että ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus ja henkilökortti on helpompi kantaa mukana kuin passi. Siihen ei ole vielä saatu vastausta, että missä nämä ihmiset päivittäin asioivat niin, että se todella moneen paikkaan käyvä epävirallinen ajokortti ei henkilöllisyyden todistamiseen kelpaa vaan todellakin pitää olla virallinen henkilöllisyystodistus. Ehkäpä se tässä seuraavan kuudentoista sivun aikana selviää. Itse en edes muista, milloin viimeksi olisin henkkareitani näyttänyt, oli sitten viralliset tai epäviralliset paperit kyseessä.

En tiedä missä kaikissa paikoissa ajokortti ei riitä. itselläni henkkari on tarvittu ainakin vankiloissa, joissa käyn välillä työni takia. Varmaan joitakin muitakin paikkoja on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi