Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku käyttäytyy kaupassa näin??!!

Vierailija
31.07.2026 |

Tänään viimeksi todistin tälläistä tilannetta (eikä todellakaan ollut ensimmäinen kerta vaan näitä ihmisiä on paljon) että täpötäydessä kaupassa joku tukkii kassahihnan:

- Eli menin kassajonoon, ja edessäni seisova nainen ei laita kapulaa väliimme. Joudun kurkottelemaan sen, jotta saan omat ostokseni naisen ostosten taakse. 

No tässä vaiheessa takanani on jo pitkä jono. Ja mitä tämä nainen tekee? Ei liiku senttiäkään, vaikka hänellä olisi noin 3 metriä tilaa ennen kuin olisi kassalla maksavan asiakkaan luona.

Eli takanani oleva (aivan kypsä) ihminen ei pääaayt tämän naisen haaveilun vuoksi jo latomaan ostoksiaan valmiiksi kassalle ja nopeuttamaan jonoa.

Ihan oikeasti, mitä vttua te kassan tukkijat ajattelette??

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa, mikä sen jonon etenemistahdin määrittää, on kassatyöntekijän tahti. Joskus myös pakkaajien tahti, jos se hihna pitää pysäyttää pakkaajien odottamisen takia.

Sillä, miten nopeasti pääsee latomaan omat kamat hihnalle, ei ole mitään merkitystä jonon liikkumisen osalta.

Välistä ihmetyttää,  millaisella hahmotuskyvyllä osa pystyy näennäisesti toimimaan elämässään...

Ei ole noin. Jollain vaikka yksi ostos, ja se tollo jää siihen hihnan alkupäähän tollona seisomaan siihen asti, kunnes edellinen on maksanut omansa. Minulla hänen takanaan on kärry täynnä tavaraa, jota en ole päässyt laittamaan siksi hihnalle. Koko jono seisoo sitten sen aikaa, että laitan ostokset hihnalle, joka tyhjä ja kassalta yhden ostoksen jumittaja on itsekin lähtenyt jo pois. Koko jonon eteneminen hidastuu monta asiakasta taaksepäin. Koska pakkaaminen alkaa tyyliin vasta maksun jälkeen, koska kassa ehtinyt ladontatahtiin skannata. Ne kaksi pakkauspään laaria on tukossa, jos minunkin jälkeen tulevalla on reilusti ostoksia. Kassa ei voi jatkaa ripeästi omaa hommaansa/voi ollenkaan, koska niille seuraavan jonottaneen ostoksille ei ole pakkauspäässä tilaa. Siinä sinulle rautalankaa. Juuri sinä ja muut yksinkertaiset, jotka itse edes tajua asia, on niitä jonon hidastajia.

Nopeammin minä mätän tavaraa hihnalle kuin mitä kassa niitä skannaa. Minulla on toisaalta myös oikeus seurata mikän on minkin artikkelin hinta kassakoneen mielestä, varsinkin tarjoustuotteissa on usein virheitä, etenkin Tokmannilla.  

Tosin olen nähnyt sellaistakin, että artikkeleiden hinnat on oikein mutta yhteissumma väärin. Se ei voi olla vahinko.

Vierailija
142/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että olet harvinaisen puupäinen ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluan jättää selkeän hajuraon mun edellä olevaan ja inhoan sitä, että joku hengittää niskaan. Jos joku tökkii kärryillä tai korilla perseeseen niin en todellakaan liikahda senttiäkään eteenpäin. Kapulat laitan heti ja maksan jouhevasti, pakkaan ostokset kun kassa vetää niitä läpi, mutta tässä jonotuksessa annan edellä olevalle oman rauhan omien asioiden hoitanmiseen.

Just näin! Tämä Tässä! Lukekaa hänen teksti! Näin kaupassa toimitaan. 

Tavaroiden pakkaaminen heti, kun kassa vetää niitä, ei aina onnistu. Kun kassalla on 2-3 "laaria", johon kassa kuljettaa ostokset, ei mitenkään yllä sinne ulommaiseen. Kyllä se on vain odoteltava, maksettava ja mentävä sitten vasta pakkaamaan. 

Sitä paitsi tavarat ovat kaupan omaisuutta siihen asti, kunnes ne on maksettu. Vasta sen jälkeen niitä tulisi vasta pakata.

"Sitä paitsi tavarat ovat kaupan omaisuutta siihen asti, kunnes ne on maksettu. Vasta sen jälkeen niitä tulisi vasta pakata."

Tuo on vanhentunut käsitys. Monet pakkaa ostokset kassiin jo siellä myymälässä ennen kassaa. Se on yksi skannausjärjestelmän suosion peruste.

Vierailija
144/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meitä on niin moneksi.  Minua ärsyttää oikeastaan vain se, että ainakaan täällä meidän S-marketissa ei ole etumyymälää, missä voisi hoitaa ne veikkaus- sun muut juttunsa.  Jollain on iso pinkka jotain kuitteja, joita tarkastetaan ja ja tutkitaan, en edes tiedä mitä ne on.  Sitten pyydetään tupakkatuotteita, joita kassa lähtee hakemaan toisilta kassoilta jne.

Mutta olen toki itsekin ollut se hidastava tekijä, joskus en vain ole huomannut punnita jotain.  Kyllähän se vähän nolottaa.

Ja ne asiakkaat, joista ei oikein tiedä, onko ne jonossa vai ei.  Seisovat siinä jonon päässä ,mutta sellaisessa kohdassa, että ei ihan jonossa kumminkaan.  

No, nämä on kuitenkin varmasti niitä ihmiselämän pienimpiä murheita, joten pitäisi olla välittämättä.  

Vierailija
145/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää itsepalvelukassoja, siellä saa pakata rauhassa tai älkää pakatko kassoilla vaan käyttäkää samaa kärryä tai koria ja laittakaa sinne ostetut ja siirtykää pakkaamaan muualle.

Vierailija
146/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ap oli aivan tappituntumalla tähän rouvaan ja huohotti niskaan ja kurotteli jotta yltää edes koskettamaan liukuhihnaa. Rouva edessä antoi tilaa sille joka on vuorossa maksamaan.

Kuka tarvitsee 3 METRIÄ tilaa voidakseen maksaa, jos kaupassa on valtava jono ja ilmeisesti vain yksi kassa? Ei prkele ap ole tässä se paha ihminen, vaan tuo akka joka ei voinut yhtään edemmäs siirtyä!

3 metriä taitaa olla liioiteltu. Eihän se kassakaan ole monesti niin pitkä. Ja ihan kohteliasta on antaa sille maksavalle tilaa näppäillä tunnusluvut, availla rahapussit ja kerätä ostokset. Kaksi asiakasta mahtuu kerralla kassalle muutenkin. Eli jos joku oli maksamassa ja sitten tämä haukuttu henkilö - niin siinä on jo kaksi. Miksi ap oli tunkemassa sinne jo tavaroitaan? 

Vierailija
147/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäkää itsepalvelukassoja, siellä saa pakata rauhassa tai älkää pakatko kassoilla vaan käyttäkää samaa kärryä tai koria ja laittakaa sinne ostetut ja siirtykää pakkaamaan muualle.

Kun Lidl tuli suomeen niin ei ollut pakkausmahdollisuutta kassojen jälkeen vaan ne laitettiin takaisin kärryyn ja pakattiin kasseihin muualla. Se ei sopinut suomalaisille joten Lidl hankki suomeen sopivan systeemin.

Vierailija
148/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko siihen hihnalle mahtuu kolmen ostokset? 

Ihan hyvin seuraava ehtii omansa latomaan, vaikka kassa skannaisi sinun ostoksiasi ja olisit jo maksamassa.

Kun on vuoroni maksaa, en halua, että seuraava on kurkkimassa olan yli ja joskus olen jopa sanonut, että voisitko ottaa askeleen poispäin, en halua, että yrität urkkia PIN-koodin. Nyt olen oppinut, että jätän tyhjät kärryt taakseni, jolloin saan automaattisesti maksurauhan. Jos seuraava yrittää kääntää kärryt vinoon päästäkseen 20 cm eteenpäin, keskeytän maksamisen ja kysyn, haluaako seuraava maksaa ostokseni vai saanko tehdä sen rauhassa,

Vierailija
149/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä muitakin raivostuttajia kaupassa, tässä muutama eniten minun päreitä polttavia asiakkaita, KAILOTTAJAT, TUNKEILIJAT, ETUILIJAT, KÄYTÄVÄN TUKKEENA OLEVAT, JUORUILIJAT, onhan näitä, pinna on aina kireällä kaupoissa kierrellessä sillä näitä helvetin ulisijoita on joka paikassa.

Ja ne, jotka jäävät seisomaan liukuportaiden ylä/alapäähän joko ihmettelemään tai juttelemaan jonkun tutun kanssa, niin etteivät seuraavat ihmiset pääse sieltä liukuportaista pois muutenkin kuin tulemalla näiden seisoskelijoiden päälle. Toisin sanoen, kun astut pois liukuportaista - ÄLÄ pysähdy siihen, vaan jatka matkaa ja pysähdy tarvittaessa kauempana, jotta et ole muiden liukuportaista tulevien tiellä/edessä.

Vierailija
150/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ongelmat ratkeaa jos kassa olisi hitaampi.

Vierailija
151/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluan jättää selkeän hajuraon mun edellä olevaan ja inhoan sitä, että joku hengittää niskaan. Jos joku tökkii kärryillä tai korilla perseeseen niin en todellakaan liikahda senttiäkään eteenpäin. Kapulat laitan heti ja maksan jouhevasti, pakkaan ostokset kun kassa vetää niitä läpi, mutta tässä jonotuksessa annan edellä olevalle oman rauhan omien asioiden hoitanmiseen.

Just näin! Tämä Tässä! Lukekaa hänen teksti! Näin kaupassa toimitaan. 

Tavaroiden pakkaaminen heti, kun kassa vetää niitä, ei aina onnistu. Kun kassalla on 2-3 "laaria", johon kassa kuljettaa ostokset, ei mitenkään yllä sinne ulommaiseen. Kyllä se on vain odoteltava, maksettava ja mentävä sitten vasta pakkaamaan. 

Sitä paitsi tavarat ovat kaupan omaisuutta siihen asti, kunnes ne on maksettu. Vasta sen jälkeen niitä tulisi vasta pakata.

"Sitä paitsi tavarat ovat kaupan omaisuutta siihen asti, kunnes ne on maksettu. Vasta sen jälkeen niitä tulisi vasta pakata."

Tuo on vanhentunut käsitys. Monet pakkaa ostokset kassiin jo siellä myymälässä ennen kassaa. Se on yksi skannausjärjestelmän suosion peruste.

Ne tavarat ovat silti kaupan omaisuutta niin kauan, kunnes ne on maksettu, maksetaan ne sitten normikassalla, ip-kassalla tai skannaussyteemillä. Eikä noita skannaussysteemejä ole muuta kuin hypermarketeissa, suurin osa ihmisten ostoksista tehdään vielä muissa tavallisissa marketeissa.

Vierailija
152/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikka julki. Mäntässä matkitaan aku ankkaa ja vaikka mitä pikku lintua. Naapurissa kunnissa nauretaan. Eli nimet julki.

Vierailija
153/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ongelmat ratkeaa jos kassa olisi hitaampi.

Joskus olen huomauttanut kassalle, että minulla on maksutapahtuma vielä kesken. Tämä bimbo oli jo lukemassa takanatulijan ostoksia siinä vaiheessa, kun olin saanut vasta laitettua maksukortin laitteeseen. 

Vierailija
154/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisillä on nykyään kiire. Mihin? Pääseekö kaupasta 2 minuuttia aikaisemmin ulos.... mitä teet elämässäsi sillä kahdella minuutilla? Pääset kotiin ja lojut sohvalla loppuillan. 

Ootko käynyt ruokkiksella koskaan kaupassa, kun joku eläkelläinen laskee kolikoitaan kassalla? Siinä kyllä pari minuttia on jo prosenttuaalisesti iso aika ja ei varmaan edes pari minuuttia riitä niiden kolikoiden setvintään.

Olen käynyt ja montakin kertaa. Silloin älyän itse ostaa vähemmän tavaraa, niin ainakin itse pääsee joutuisasti pois kaupasta. Ei noita vastaavia mummoja enää monta ruokisaikaan ole, yleensä he kokoontuvat kaupoille heti aamutuimaan.

Voit mennä 9-10 aikaan ja eläkelläisä näy missään. 10-12 aikaan ne tulevat paikalle. Toki jos sun ruokkis on 13 aikaan, niin silloin ei näy.

Vierailija
155/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniakin ongelmia on kassoilla, esim se, että kassatyöntekijä latoo liian nopeasti ne tavarat hihnalla eteenpäin. Kun sattuu kaksi ihmistä peräkkäin, joilla isot ostokset, niin toinen ei oo ehtinyt pakata puoliakaan kun toisenkin ostokset on jo kohta valmiina. Vähän pelisilmää vaatisi.

Ja toinen juttu on jumittavat asiakkaat, yleensä pariskuntia jotka säätävät kumpi pakkaa mitäkin , ja jotka eivät ymmärrä, että kahdestaan tukkivat kärryinensä reitin niin, ettei mahdu pakkaamaan omia ostoksia siirtämättä heidän kärryjä tai pyytämättä väistämään ensin. Tähän vinkki, ne kärryt voi jättää vähän kauemmas eikä molemmat mahdu pakkaamaan kuitenkaan joten... 

Vierailija
156/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää ihan suunnattomasti takanajonottajat, jotka vaan tunkee sieltä hihnan päädystä  omia ostoksiaan siihen hihnalle, vaikka se ei todellisuudessa nopeuta sitä asiointia yhtään.

Joskus tulee otettua kantokori liian täyteen ostoksia. Sitten se on niin painava kassalle mennessä, että kädet alkaa jo väsyä siinä jonossa. Ja haluaa ne ostokset nopeasti siihen hihnalle saada, ettei sitä koria tarvi siellä tomuisella lattiatasolla potkia eteenpäin, jos ei sitä jaksa enää kädessä kannatella.

Sen korin voi nostaa sille kassahihnan päässä olevalle tasolle odottamaan siksi aikaa, että pääsee sitten lastaamaan tavarat hihnalle, kun on tilaa. Mitäpä varten sinä luulit sen tason siinä olevan, koristeenako?

Se taso on tarkoitettu sille asiakkaalle, jonka vuoro on latoa ne hihnalle. Siihen voi laskea korinsa siksi aikaa, kun latoo, ettei tarvi lattiatasolta poimia tavaroita sille hihnalle. 😅

Ja sen jälkeen seuraava voi laskea siihen korinsa, taukki. Vai meinaatko, että sen laskutason käyttö on joksikin aikaa siinä välissä kiellettyä?

Vierailija
157/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei hidasta kassajonon etenemistä niin paljon kuin sossun maksusitoumuksella maksavat asiakkaat. Huoh. Sitä sepeämisen määrää varsinkin kun joku kassalle laitettu kesäsijainen koittaa selvittää miten se paperin tiedot syötetään kassajärjestelmään.

Vierailija
158/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaupassa maksava asiakas ja ostan usein monen päivän ostokset kerralla. Pakkaaminen vie täten enemmän aikaa, kuin kahden kaljan ostaminen. Mielestäni minulla on oikeus pakata tavarani rauhassa. Jos sinulla on kiire vaihda itsepalvelukassalle.

Vierailija
159/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap oli aivan tappituntumalla tähän rouvaan ja huohotti niskaan ja kurotteli jotta yltää edes koskettamaan liukuhihnaa. Rouva edessä antoi tilaa sille joka on vuorossa maksamaan.

Ei kun blokkaa koko hihnan ja siirtyy vasta kun koko hihna on tyhjä, eikä siihen edessä olevaan tartte metrejä jättää

Vierailija
160/179 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä niitä jotka ostokset hihnalle ladottuaan jäävät tumpelona seisomaan siihen seuraavaksi hihnalle ostoksiaan laittavan eteen sen sijaan että siirtyisivät eteenpäin pois seuraavan edestä, joko jo pakkaamaan tai edes valmiiksi siihen maksupäätteen kohdalle. Ei, eihän se tietenkään käy vaan siirrytään sinne päätteelle vasta sitten kun kassa on vetänyt viimeisenkin tuotteen kassasta läpi. Aaaargh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi