Äitini ei nähnyt 5 viikon kesälomallaan lapsenlapsia kertaakaan
Ei halunnut. Niin paljon oli muka "kaikkea muuta". Ihmettelen, kun ei edes matkustele tai tapaa ystäviään juurikaan. Välimatkaakin 20 km eli ei juuri mitään.
Ei sopinut, kun ehdotin kerran, että tulisimme kylään. Jätin pallon hänelle, mutta loma loppuikin jo. On hyväkuntoinen työssäkäyvä ihminen. Hyvin itsekäs tosin. Lapset ovat 2- ja 4-vuotiaita. Mitään lastenhoitoa en ole edes ehdottanut.
Olkaa onnellisia te, joiden lapsilla on hyviä isovanhempia. Onneksi mieheni puolelta on.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun nämä itsekkäät isovanhemmat vanhenevat ja sitten kyllä seura ja apu kelpaisi, pitääkö sitten lasten ja lastenlasten rientää luoksenne vai saavatko viettää vapaa-aikansa ja lomansa kuten haluavat? Tuskinpa vaan ja sitten ulistaan kuinka kukaan ei käy eikä auta..
Ei todellakaan tarvitse. Jos tarvitsen apua, tilaan sellaista. Mihin minä apuja tarvitsen? Terve ihminen. Eikä ole pienintäkään ajatusta heittäytyä vanhemmiten lasteni hoidettavaksi yhtään missään. Siksi minulla on säästöjä joilla sitten tulevaisuudessa(kin) hankin tarvittavan avun ostopalveluna (esim. Remontit ja pihatyöt jne) Lapsillani ei ole mitään velvollisuutta osallistua asioideni hoitoon, eikä minulla on pienintäkään halua heitä niihin sotkea. Kun kroppa tai pää pettää muutan hoitokotiin, en jää kotiin sukulaisten riesaksi ja avustettavaksi. Ei kuulu tyyliin passauttaa lapsiani, he minulle mitään ole velkaa. Minusta jos ei pärjää omillaan, pitää muuttaa johonkin hoidettavaksi eikä olettaa lastensa hoitavan ja auttelevan, heillä on oma elämä ja omat hoidettavat. Seuraa minulla riittää myös ihan noista omista ystävistäni, en tarvitse lapsiani minua viihdyttämään. Toki käyvät harvakseltaan kylässä ja minä harvakseltani heillä, mutta en edes halua heidän alvariinsa luonani juoksevan, heillä kun on pieniä lapsia ja ovat mielestäni melko raskaita ja se meteli rassaa. Omani olen jo hoitanut, nyt on heidän vuoronsa hoitaa omansa.
Herää kysymys, mikä sai sinut hankkimaan aikoinaan lapsia? Ulkopuolinen painostus?
Vahinkokakaroita kaikki tyynni. Ja sinä voit jo lopettaa junttaamisesi. Hoida saatana omat kakarasi.
Ei nyt liity suoraa tähän tapaukseen mutta tämä aika jota nyt eletään on itsekeskeisyyden huipentumaa ja oma napa ja oma hyvinvointi on se mikä kiinnostaa. Ei tarvitse ihmetellä alhaista syntyvyyttä, pahoinvointia, yksinäisyyttä.
Mielestäni on narsistista ajatella miten Minä haluan viettää Minun lomani. Tämä ei tarkoita, että lapsenlapsia tai sukua tarvitsee kestitä päivää kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt liity suoraa tähän tapaukseen mutta tämä aika jota nyt eletään on itsekeskeisyyden huipentumaa ja oma napa ja oma hyvinvointi on se mikä kiinnostaa. Ei tarvitse ihmetellä alhaista syntyvyyttä, pahoinvointia, yksinäisyyttä.
Mielestäni on narsistista ajatella miten Minä haluan viettää Minun lomani. Tämä ei tarkoita, että lapsenlapsia tai sukua tarvitsee kestitä päivää kauempaa.
Älä jaksa vänistä. Sopeudu.
Onpa kummallista. Tuossa iässä lapsenlapsiin luodaan suhde touhuamalla heidän kanssaan . Ei sen tarvi olla kuin mukava tapaaminen pari kertaa kuukaudessa
Itse aloitin lomani viikko sitten ja ensimmäiseksi halusin tavata kaikki lapset. Kovin et viitsi heitä vaivata, vaikka haluaisin viettää aikaa heidän kanssaan. Loman lopuksi yritän kutsua kylään tai kyläileen heidän luona.
Oma hyvinvointi on minulle aina tärkeintä. Aina joku typerys yrittää leimata minut narsistiksi, koska minä en tanssi hänen pillinsä mukaan. Rajaton ihminen ei kunnioita minun rajojani, joten hän raivostuu ja projisoi oman raivonsa minuun. Nyt minä olenkin "se vihainen narsisti" joka raivostuu pikkuasioista. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun nämä itsekkäät isovanhemmat vanhenevat ja sitten kyllä seura ja apu kelpaisi, pitääkö sitten lasten ja lastenlasten rientää luoksenne vai saavatko viettää vapaa-aikansa ja lomansa kuten haluavat? Tuskinpa vaan ja sitten ulistaan kuinka kukaan ei käy eikä auta..
Ei todellakaan tarvitse. Jos tarvitsen apua, tilaan sellaista. Mihin minä apuja tarvitsen? Terve ihminen. Eikä ole pienintäkään ajatusta heittäytyä vanhemmiten lasteni hoidettavaksi yhtään missään. Siksi minulla on säästöjä joilla sitten tulevaisuudessa(kin) hankin tarvittavan avun ostopalveluna (esim. Remontit ja pihatyöt jne) Lapsillani ei ole mitään velvollisuutta osallistua asioideni hoitoon, eikä minulla on pienintäkään halua heitä niihin sotkea. Kun kroppa tai pää pettää muutan hoitokotiin, en jää kotiin sukulaisten riesaksi ja avustettavaksi. Ei kuulu tyyliin passauttaa lapsiani, he minulle mitään ole velkaa. Minusta jos ei pärjää omillaan, pitää muuttaa johonkin hoidettavaksi eikä olettaa lastensa hoitavan ja auttelevan, heillä on oma elämä ja omat hoidettavat. Seuraa minulla riittää myös ihan noista omista ystävistäni, en tarvitse lapsiani minua viihdyttämään. Toki käyvät harvakseltaan kylässä ja minä harvakseltani heillä, mutta en edes halua heidän alvariinsa luonani juoksevan, heillä kun on pieniä lapsia ja ovat mielestäni melko raskaita ja se meteli rassaa. Omani olen jo hoitanut, nyt on heidän vuoronsa hoitaa omansa.
Herää kysymys, mikä sai sinut hankkimaan aikoinaan lapsia? Ulkopuolinen painostus?
En usko että asia kuuluu sinulle millään tavalla. Minullakaan ei ole aikomustakaan heittäytyä lasteni hoidettavaksi, heidän ei tarvitse toimia seuraneitinäni eikä apukäsinäni ja se miksi hankin lapsia ei sinulle kuulu pätkääkään.
-Eri
Mitä väliä. Vanhukset shoppailee, matkailee ja dokaa. Ei ne lapsia hakua nähdä
AP, miksi haluat tavata häntä jos häntä ei kiinnosta eikä edes velvollisuudesta koe että välillä pitäisi nähdä? Äitisi on vanha kusipää ja et voi sille mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole elämän päivänä tehnyt yhtäkään valintaa kenenkään painostuksesta. Muiden mielipiteet siitä mitä minun pitäisi tai ei pitäisi tehdä ei kiinnosta tuon taivaallista. Eikä valintani ole koskaan kuulunut yhtään kellekään, kuten ei sinullekkaa. En koe tarvetta selitellä muille ihmisille mitään mitä teen tai mitä en tee.
Vierailija kirjoitti:
AP, miksi haluat tavata häntä jos häntä ei kiinnosta eikä edes velvollisuudesta koe että välillä pitäisi nähdä? Äitisi on vanha kusipää ja et voi sille mitään
Ap sä oot uliseva räkänokka.
Musta tuo on hirveän surullista. Ettei omat lapsenlapset kiinnosta. Varmaan syynä "olen omani kasvattanut", "haluan viettää lomani miten haluan", "en jaksa pieniä lapsia" yms jne.
Sitten sama mummu ihmettelee, kun kouluikäisiä lapsenlapsia ei huvita tavata vierasta ihmistä. Ja kihistään kateudesta kun aina lapset menevät niiden toisten isovanhempien luo ja synttärijuhlissa leikkivät niiden toisten isovanhempien kanssa enemmän.
Näin on ainakin käynyt oman äitini kanssa. Ei ikinä jaksa tavata tai tekee viime hetken peruutuksia. Näkee lapsenlapsiaan harvemmin kuin anoppini, vaikka anoppi asuu 150km päässä ja hän 10km. Anoppi ajoi sieltä vahtimaan esikoistamme parin tunnin varoitusajalla kun synnytin kuopusta, koska äidilleni 3v:n vahtiminen yön yli olisi ollut liian raskasta. Nyt sitten kun lapset kasvavat, äitini kitisee kun lapset eivät innostu hänen lahjoistaan tai seurustele tarpeeksi hänen kanssaan juhlissa, vaan ovat vain "Tuiren" kanssa! No ihmekö tuo kun "Tuire" on nähnyt vaivaa muodostamaan ihmissuhteen lapsenlapsiinsa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että asia kuuluu sinulle millään tavalla. Minullakaan ei ole aikomustakaan heittäytyä lasteni hoidettavaksi, heidän ei tarvitse toimia seuraneitinäni eikä apukäsinäni ja se miksi hankin lapsia ei sinulle kuulu pätkääkään.
-Eri
Miksi tulit vauvapalstalle tekemään aloituksia, jos olet sitä mieltä että sinun asiasi "ei kuulu pätkääkään" meille muille? Lapseton incelmies olet. Tai kyläpyörä (kevytkenkäinen nainen) joka on perseillyt niin pahasti ettei edes omat verisukulaiset halua enää tavata.
AP hei, jaksatko vielä olla? Vai soitetaanko sulle ambulanssi?
Minun isälläni oli myös 5 viikon kesäloma. Lähetti yhden tekstiviestin lapsille. Tiedän jo valmiiksi, että tuleva syksykin on " erittäin kiireinen ".
Minulla oli lapsena vain pirulliset VANHEMMAT ja mukavat ISOVANHEMMAT, näin päin !
Kovin moni puolustelee tätä mummoa. Oikeastiko ihmiset ovat noin etääntyneitä perheestä ja haluavat olla etäällä lapsista? Ap on äitinsä tytär eivätkä he ole viiteen viikkoon nähneet lomalla ja milloin muutenkaan viimeksi. Lisäksi vielä lapsenlapset parhaassa leikki-iässä. Surullista.
Minulla ei ole lapsia ja tuskin tuleekaan. Isovanhemmilla ei ole minkäänlaista pakkoa olla kiinnostuneita lapsenlapsistaan, mutta kyllä itse henkilökohtaisesti ihmettelen jos he eivät ihan vapaaehtoisesti kiinnostusta osoita. Sisaruksillani on lapsia ja omat vanhempani menisivät vaikka maailman ympäri lastenlastensa vuoksi koska nämä lapset ovat heille kaikki kaikessa. Varmasti vielä heitäkin osallistuvampia isovanhempia on. Kaikkien tuntemieni lasten isovanhemmat haluavat enemmän tai vähemmän olla lastenlastensa kanssa tekemisissä. Siksi on vaikea käsittää että on olemassa isovanhempia joita ei jälkikasvunsa kiinnosta. Mutta kuten sanoin, heillä on siihen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas on narsistista vaatia sukulaisia tapaamaan sinua heidän lomillaan, olettaa että heidän pitää sinua kestitä yhtään hetkeä jos eivät halua ja äärimmäisen itsekästä kuvitella että sinulla on mitään sanavaltaa toisten lomiin. Pallo ei sinun ympärilläsi pyöri.
Ei me keretty kun oli vähän muuta puuhaa. t. äitisi miesystävä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas on narsistista vaatia sukulaisia tapaamaan sinua heidän lomillaan, olettaa että heidän pitää sinua kestitä yhtään hetkeä jos eivät halua ja äärimmäisen itsekästä kuvitella että sinulla on mitään sanavaltaa toisten lomiin. Pallo ei sinun ympärilläsi pyöri.
Ajattelen tämän niin, että ihmiskunta on kautta historian tarvinnut suvun ja yhteisön apua, muuten täällä olisi kuoltu sukupuuttoon. Ihminen on laumaeläin ja sitä on autettu kuka apua on tarvinnut. Mutta ei nykypäivänä.
Näin saa tietenkin tehdä. Tästä kannattaa tehdä johtopäätöksen ja elää niiden kanssa, eli että auttaminen ei juuri kiinnosta, eivätkä ne lapsenlapsetkaan isommin kiinnosta. Joku voi kyllä ihan tykätä ja helliä mielessään kuvaa itsestään välittävänä isovanhempana, mutta ne höpötykset voi unohtaa, virtuaalivälittämisen. Teot ratkaisevat. Meillä ollaan jo siinä vaiheessa, että lapset +20 ja kovasti apuja tarvitsisivat. Hoitakoon itsensä hoivakotiin ja rahalla asiansa. Kyllä lapsenlapsi käy jonkun askareen tekemässä palkkaa vastaan, ei siinä mitään. Mutta eipähän kertynyt velkakuormaa tuosta asiasta (mussuttajille: toki hoitivat mut, mutta "sodanjälkeiseen tyyliin" ja se työ oli heidänkin puolestaan tehty ja minä tein sen työn jo lapsilleni... eli se lastenhoitoapu olisi ollut ihan ekstraa ja se myös ikään kuin lasketaan eri pottiin... mikäli kovin tarkka pitää olla.... omalla kohdallani kiinnostuksen puute luonnollisesti jäädytti omaa kiinnostustani heihin, yksinkertaista)