Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä 70-luvulla piti tukka olla hienosti ja huiveja käytettiin. Huivit olivat todella kauniita ja kaunistivat naisia. Ei tietenkään peittän

Vierailija
30.07.2026 |

mutta eivät tietenkään huivit peittäneet kasvoja. Niiden malli oli neliskulmainen ja se taitettiin kolmiomuotoon. Oliko sulla tai sun äidillä tai ehkäpä mummolla tai tädillä? 

Minulla on kiva kuva 20 v äidistäni huivi päässä ja vastasyntynyt poskea vasten. Huivissa on palloja ja kesämekokko on raidallinen. Näyttää tosi kivalta. Silloin pukeuduttiin vielä kunnollisesti. 

Minkähän laisia äiti-vauva-kuvia tämän päivän äideillä on näyttää lapsilleen kun ovat isoja? Huh, huh...

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin onnistunut provo. Terveisiä Igorinnalta Neukkulasta.

Moni on liian nuori ymmärtääkseen mitään. Vielä 70-luvulla ei ylitetty edes Pitkääsiltaa vaan työväenluokka asui Kalliossa ja ne muut mieluiten Eirassa tms. Lauttasaarikaan ei ollut täyteen rakennettu. Ruoholahdessa oli vain Liekkihotelli ja pultsarit, jotka kylmällä ilmalla kiipes hiekoitushiekkalaatikkoihin ja veti Hesarit peitoksi jos ei oltu laitettu lämmityslaatikkoon sulamaan. Kyllä Hesa oli ihan toisen näköinen ettekä te tiedä mitään. Ootte liian nuoria eikä täällä kirjoittele ketkään oikeasti taustaltaan yläluokkaiset.

Miksi luulet, että tuo Pitkänsillan raja on joku asia mikä ei ole yleisessä tiedossa? Onhan se. 
Ruoholahdessa oli Lepakko. 

Äläkä kuvittele muiden taustoista mitään, kuten mekään emme kuvittele sinun. ;) 

Toi eukko ei oo edes stadista. Kukaan oikeasti stadilainen ei todellakaan sano Hesa. 😂😂😂😂 

Vierailija
62/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nää huivisadut 70-luvulla oikein kumpuaa. Äitini koulukuvassa talvella 1940-luvun puolessa välissä kaikilla on paksut turkishatut päässä. Eikä oltu mitään rikasta väkeä vaan evakkoja. Silloin vaan ne vähäisetkin rahat panostettiin hyvään pukeutumiseen, ja turkis kesti sukupolvelta toiselle.

Eletystä elämästä varmaan. Mun lapsuudessani äidilläni oli lähes aina huivi päässä kun mentiin ulos. Ei leuan alta kiinni vaan niskassa.

On tässä toisetkin eläneet 70-luvulla ja huivit oli silloin hyvin harvassa, vanhojen ä mmien vaate jo tuolloin. Oli niitä neukkuhuiveja hartioilla, tai hipeillä rullalla pantana. Mutta ei niillä päätä peitelty. Ja tulihan ne uudestaan muotoon kasarilla, reiden ympärille laitettuna.

No sä et sit vaan liikkunut huivipiireissä. Mun mummollakin oli navettahuivi. Huivit oli ainakin Helsingissä niin muodissa, että niitä laitettiin kaulaan kolmiomaisesti ja sitten sormus kahden osasen läpi pidikkeeksi eteen. Muistan pukeutuneeni näin vuonna - 78.

Itsekkin asunut ikäni stadissa, myös 70-luvilla ja ei tuo kyllä ollu mitenkään muodissa. Jotkut vähän parempana väkenä itseään pitäneet pukeutui noin ja heille lähinä naureskeltiin seläntakana. Junttina ja maalaisina pidettiin näitä huivi tyyppejä. Junttia silloin, junttia yhä. 

Mä sitä jo sanoinkin, että me liikuttiin eri piireissä. Jos susta joku huivi asusteena on junttia, niin omapa on ongelmasi ja tappiosi. Minusta se on kiva ja käytin sitä jo silloin ja käytän yhä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nää huivisadut 70-luvulla oikein kumpuaa. Äitini koulukuvassa talvella 1940-luvun puolessa välissä kaikilla on paksut turkishatut päässä. Eikä oltu mitään rikasta väkeä vaan evakkoja. Silloin vaan ne vähäisetkin rahat panostettiin hyvään pukeutumiseen, ja turkis kesti sukupolvelta toiselle.

Eletystä elämästä varmaan. Mun lapsuudessani äidilläni oli lähes aina huivi päässä kun mentiin ulos. Ei leuan alta kiinni vaan niskassa.

On tässä toisetkin eläneet 70-luvulla ja huivit oli silloin hyvin harvassa, vanhojen ä mmien vaate jo tuolloin. Oli niitä neukkuhuiveja hartioilla, tai hipeillä rullalla pantana. Mutta ei niillä päätä peitelty. Ja tulihan ne uudestaan muotoon kasarilla, reiden ympärille laitettuna.

No sä et sit vaan liikkunut huivipiireissä. Mun mummollakin oli navettahuivi. Huivit oli ainakin Helsingissä niin muodissa, että niitä laitettiin kaulaan kolmiomaisesti ja sitten sormus kahden osasen läpi pidikkeeksi eteen. Muistan pukeutuneeni näin vuonna - 78.

Itsekkin asunut ikäni stadissa, myös 70-luvilla ja ei tuo kyllä ollu mitenkään muodissa. Jotkut vähän parempana väkenä itseään pitäneet pukeutui noin ja heille lähinä naureskeltiin seläntakana. Junttina ja maalaisina pidettiin näitä huivi tyyppejä. Junttia silloin, junttia yhä. 

Mä sitä jo sanoinkin, että me liikuttiin eri piireissä. Jos susta joku huivi asusteena on junttia, niin omapa on ongelmasi ja tappiosi. Minusta se on kiva ja käytin sitä jo silloin ja käytän yhä. 

Takuuvarmasti oli junttia huivi Helsingissä koska se oli juurikin naisten navettapäähine maalla X-D

Vierailija
64/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihaillut joitakin vanhoja valokuvia luovutetusta Karjalasta 40-luvulta.

Suurimmalla osalla naisista ei ole päähineitä vaan kauniit kampaukset, osalla tyylikäs hattu, osalla huivi ja osalla otsapanta. 

Vaatteet näyttävät hyvin istuvilta ja mallit kauniilta. Nilkat saivat näkyä, mutta polvet olivat peitossa.

Vierailija
65/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli myös hienoa, että hiusten värjääminen oli harvinaista hommaa. 

Vierailija
66/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihaillut joitakin vanhoja valokuvia luovutetusta Karjalasta 40-luvulta.

Suurimmalla osalla naisista ei ole päähineitä vaan kauniit kampaukset, osalla tyylikäs hattu, osalla huivi ja osalla otsapanta. 

Vaatteet näyttävät hyvin istuvilta ja mallit kauniilta. Nilkat saivat näkyä, mutta polvet olivat peitossa.

Vaatteet olivat hyvin istuvia koska käytännössä ne kaikki oli tehnyt vaatturi mittojen mukaan. Ei ollut mitään Seppälää.

Vierailija
67/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitahan Irmeli päästä yli siitä tosiasiasta että elämme vuotta 2026, emme 70-lukua ja silloinkin ihmiset pukivat mitä itse halusivat. Minulla ei ole äidistäni yhtään kuvaa jossa hänellä olisi minkäänlaista mekkoa päällä, kun hän ei sellaisia ole koskaan käyttänyt. Löytyy kyllä mm. kuva jossa pitää minua punk tyyppisessä niiteillä ja teksteillä koristellussa vaatetuksessa ralliautonsa kuskinpaikalla sylissä. <3 (Ei toki ajossa) 

? Mitä nimisidonnaista tässä ketjussa on?

Vierailija
68/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen huivihullu palstalle on pesiytynyt?

Vierailija
69/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan äideillä ei taida olla hiusharjaa ja peiliä. Eihän sitä nyt ehdi lapsen takia edes harjata hiuksia kun lapsi vie niin paljon aikaa.. miksi useimmilla äideillä on takkuisen näköinen pesä nostettu keskelle päätä (siis jos on pitkät hiukset). Onko kiva näyttää homssuiselta?

Pitäiskö hankkia muuta tekemistä kuin nykyajan äitien kyttääminen?

Siitä tietää, että nainen on täysin epäonnistunut elämässään, jos vanhana kyräilee ja jupisee ”nykyajan nuorista naisista” :D 

Ketään onnistunutta, elämästään nauttivaa vanhaa naista ei voisi vähempää kiinnostaa kytätä jotain tuntemattomia nuoria äitejä. 

Hyvä yritys, pieleen meni. En ole katkera, kerroin mielipiteeni jota ole havainnoinnut ja ihmetellyt miksi nykyään pitää näyttää huolimattomalta. Mutta se ehkä osui sinun nilkkaan? Problem solved, osta se peili ja harja ja pese hiukset säännöllisesti. Tämä on mielipide ja ei tarvitse heti alentua haukkumaan katkeraksi ja kenties miksi, siksi että olet eri mieltä. Tekstistäsi päätellen, taidat reflektoida itseäsi. 

Vierailija
70/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hennalla värjättiin hiukset punaisiksi, kamomilla olisi voinut saada kultaista sävyä, mutta se ei ollut tyylin mukaista. Melody-nimisiä sävytteitä käytettiin myös usein. 

Vierailija
71/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Muistan hämärästi nähneeni mustavalkoisen kuvan, jossa oli nuoria miehiä puvuissa ja maatuskan näkönen mummeli huiveineen (isoisoisoäitini tai jotain sinnepäin). Puhutaan vuodesta 1800 jotain. Kenelläkään sen jälkeen ei ole ollut mitään huiveja päässä.

Vierailija
72/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hennalla värjättiin hiukset punaisiksi, kamomilla olisi voinut saada kultaista sävyä, mutta se ei ollut tyylin mukaista. Melody-nimisiä sävytteitä käytettiin myös usein. 

Hiuksia myös valkaistiin sellaisilla aineilla jotka ovat kiellettyjä nykyään

Vierailija
73/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla oli naisilla päässään huiveja vain silloin, kun kävivät lähikaupassa papiljotit päässään ja se ei tosiaankaan ollut kaunista. Varsinkin, jos oli läpinäkyvä sifonkihuivi kyseessä. 

Vierailija
74/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoilla naisilla oli huivit. Katsokaa kuvia 70 - luvun naisista. Viimeinen vuosikymmen jolloin naisissa oli glamouria.

Vierailija
75/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuuvarmasti oli junttia huivi Helsingissä koska se oli juurikin naisten navettapäähine maalla X-D

Näin videon 70 - luvulta Helsingistä.

Helsingin keskustassa joku hieno nainen käveli kiireesti kadulla. Tunnistin hänet heti 70 - luvun glamour - naiseksi jolla oli huivi päässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän