Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä 70-luvulla piti tukka olla hienosti ja huiveja käytettiin. Huivit olivat todella kauniita ja kaunistivat naisia. Ei tietenkään peittän

Vierailija
30.07.2026 |

mutta eivät tietenkään huivit peittäneet kasvoja. Niiden malli oli neliskulmainen ja se taitettiin kolmiomuotoon. Oliko sulla tai sun äidillä tai ehkäpä mummolla tai tädillä? 

Minulla on kiva kuva 20 v äidistäni huivi päässä ja vastasyntynyt poskea vasten. Huivissa on palloja ja kesämekokko on raidallinen. Näyttää tosi kivalta. Silloin pukeuduttiin vielä kunnollisesti. 

Minkähän laisia äiti-vauva-kuvia tämän päivän äideillä on näyttää lapsilleen kun ovat isoja? Huh, huh...

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen huh huh?

Ihania äitejä ja lapsia. Läheisyyttä.

Vierailija
2/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolla oli sifonkihuiveja ja äidilläkin taisi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papiljotteja varten oli eri huivi.

Vierailija
4/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut huivia päässä mun äidillä. Silloin oli huivi joillakin mummoilla vaan.

Vierailija
5/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ollut 70-luvulla huiveja kuin vuosisadan alussa syntyneillä mummoilla.

Ja niillä mummoilla oli huivit kun mitään otsapantoja yms ei oikein vielä ollut.

Vierailija
6/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta naisille ei annettu suvun toimesta sakkihivutusta huivin puutteen vuoksi.

Nykyään annetaan.

Vierailija
7/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti käytti huiveja ja oli aika nuori ja nuorekas. Kampaajalla kävi joka aamupäivä ennen töihin menoa. Itse oli laittanut papiljotit ja kampaaja kampasi tukan auki. Ehkä te ette olekaan nähneet hesalaista yläluokkaa jotka ette ole nähneet äidillänne huiviakaan. En muista että kotiapulaiset olisivat käyttäneet jotain huiveja eikä siivoojakaan. Ehkäpä sitten he omissa kotioloissaan.

Vierailija
8/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti käytti huiveja ja oli aika nuori ja nuorekas. Kampaajalla kävi joka aamupäivä ennen töihin menoa. Itse oli laittanut papiljotit ja kampaaja kampasi tukan auki. Ehkä te ette olekaan nähneet hesalaista yläluokkaa jotka ette ole nähneet äidillänne huiviakaan. En muista että kotiapulaiset olisivat käyttäneet jotain huiveja eikä siivoojakaan. Ehkäpä sitten he omissa kotioloissaan.

Höpönpöpö 

Vierailija
9/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli huiveja vielä teineinä. Loppui huivinkäyttö joskus 70-luvulla.

Vierailija
10/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ollut 70-luvulla huiveja kuin vuosisadan alussa syntyneillä mummoilla.

Ja niillä mummoilla oli huivit kun mitään otsapantoja yms ei oikein vielä ollut.

Kyllä nuoret piti huiveja yleisesti talvella, leuan alle sidottiin, ja  kukkakuosisnen neukkutyyli ihan trendi.

Vierailija
11/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin rumia ne huivit. Ei sellainen maatilan akka tai heinäladon Hulda -ilme yhtään kaunistanut.

Vierailija
12/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, taitaa olla "hesalainen" yläluokka ihan tuntematon.

Vierailija
13/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä voit tietää, kuinka hienosti laitettu tukka sen huivin alla oli? Ihan suotta se oli hienoksi laitettu - ja sitten peitetty huivilla. Oikeasti huivin alla oli useammin papiljotit kuin hienosti laitettu tukka. Silloin taas ei huivia käytetty, kun lähdettiin hienona juhliin.

Vierailija
14/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole ollut huiveja mun äidillä, isoäideillä tai isoisoäideillä :D Hattuja ovat kyllä isoäidit käyttäneet. 
Minä, kolmikymppinen nykyäiti olen ainoa meistä, joka on välillä huivia käyttänyt ;) Viimeksi eilen oli pitsihuivi päässä.. Että se siitä sun yrityksestä taivastella. 

Vierailija
15/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä romaani se oli, josta tämän luit? Et tainnut huomata, että ei siinä 70-luvusta kerrottu.

Vierailija
16/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huiveja en niin kauheasti kaipaa, mutta pitkiä hiuksiaan nutturakampauksin laittavaa mummoani kyllä. Muistan, miten hän kietaisi ne aina niskaan hengettömillä, ja laittoi nutturan päälle verkon. Ja kiinnitti sen sitten vielä pinneillä. Käytti aina mekkoja. Upea musta pitkä tukka...

Vierailija
17/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuoret piti huiveja yleisesti talvella, leuan alle sidottiin, ja  kukkakuosisnen neukkutyyli ihan trendi.

Täyttä tuubaa. 70luku oli vakosamettihousuja ja talvella oli pipot ja turkishatut. Ei ollut kettutyttöjä vielä vinkumassa niitä vastaan.

Vierailija
18/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun isoäidit ja isoisoäidit oli ihan hyvässä asemassa, eivät todellakaan huiveja käyttäneet. Hatut ja kampaukset tietysti. 

Vierailija
19/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah, sen ajan kukkamekot ja huivit, voi taivas. Rumia mekot nykyäänkin.

Vierailija
20/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut. Oli pipo tai karvahattu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan