Vielä 70-luvulla piti tukka olla hienosti ja huiveja käytettiin. Huivit olivat todella kauniita ja kaunistivat naisia. Ei tietenkään peittän
mutta eivät tietenkään huivit peittäneet kasvoja. Niiden malli oli neliskulmainen ja se taitettiin kolmiomuotoon. Oliko sulla tai sun äidillä tai ehkäpä mummolla tai tädillä?
Minulla on kiva kuva 20 v äidistäni huivi päässä ja vastasyntynyt poskea vasten. Huivissa on palloja ja kesämekokko on raidallinen. Näyttää tosi kivalta. Silloin pukeuduttiin vielä kunnollisesti.
Minkähän laisia äiti-vauva-kuvia tämän päivän äideillä on näyttää lapsilleen kun ovat isoja? Huh, huh...
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Mistä nää huivisadut 70-luvulla oikein kumpuaa. Äitini koulukuvassa talvella 1940-luvun puolessa välissä kaikilla on paksut turkishatut päässä. Eikä oltu mitään rikasta väkeä vaan evakkoja. Silloin vaan ne vähäisetkin rahat panostettiin hyvään pukeutumiseen, ja turkis kesti sukupolvelta toiselle.
Eletystä elämästä varmaan. Mun lapsuudessani äidilläni oli lähes aina huivi päässä kun mentiin ulos. Ei leuan alta kiinni vaan niskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ollut 70-luvulla huiveja kuin vuosisadan alussa syntyneillä mummoilla.
Ja niillä mummoilla oli huivit kun mitään otsapantoja yms ei oikein vielä ollut.
Kyllä nuoret piti huiveja yleisesti talvella, leuan alle sidottiin, ja kukkakuosisnen neukkutyyli ihan trendi.
Eikös niitä neukkuhuiveja pidetty lähinnä hartioilla? Eivät nuoret naiset ainakaan 70-luvulla Espoossa mitään huiveja käyttäneet
Niitä myydään edelleen Hakaniemen kauppahallissa...
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan äideillä ei taida olla hiusharjaa ja peiliä. Eihän sitä nyt ehdi lapsen takia edes harjata hiuksia kun lapsi vie niin paljon aikaa.. miksi useimmilla äideillä on takkuisen näköinen pesä nostettu keskelle päätä (siis jos on pitkät hiukset). Onko kiva näyttää homssuiselta?
Ai nykyajan äidut. Eikö "ennen" kaikki naiset, myös äidit käyneet viikottain kampaajalla, erityisesti rouvasihmiset js mies maksoi. Heillä oli kampaamoissa vaki ajat.
Ja vielä 80-luvulla asuimme mammutinluista ja eläinten taljoista rakennetussa majassa.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ollut 70-luvulla huiveja kuin vuosisadan alussa syntyneillä mummoilla.
Ja niillä mummoilla oli huivit kun mitään otsapantoja yms ei oikein vielä ollut.
Kyllä nuoret piti huiveja yleisesti talvella, leuan alle sidottiin, ja kukkakuosisnen neukkutyyli ihan trendi.
Eikös niitä neukkuhuiveja pidetty lähinnä hartioilla? Eivät nuoret naiset ainakaan 70-luvulla Espoossa mitään huiveja käyttäneet
Kyllä, ei ne neukutkaan sitä huivia päässä pitäneet, vaan pioneeri piti sitä hartioilla.
60 ja 70-luvulla ei ollut mummolla ja äidilläni huivia päässä muuta kuin papiljottien kanssa. Talvella oli aika rumat karvahatut :) Tosin minulla oli pikkulapsena ihana karvahäntälakki.
Vierailija kirjoitti:
Talvella oli 70 luvulla viillalangasta virkattu ns. kolmiohuivi jotain pitsikuviota.
Äitini virkkasi tuollaisen 70-luvulla, en muista sitä hänen päässään, haltijoilla piti. Tyttäreni piti sitä 90-luvulla silloin se kiedottiin kaulaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan äideillä ei taida olla hiusharjaa ja peiliä. Eihän sitä nyt ehdi lapsen takia edes harjata hiuksia kun lapsi vie niin paljon aikaa.. miksi useimmilla äideillä on takkuisen näköinen pesä nostettu keskelle päätä (siis jos on pitkät hiukset). Onko kiva näyttää homssuiselta?
Ai nykyajan äidut. Eikö "ennen" kaikki naiset, myös äidit käyneet viikottain kampaajalla, erityisesti rouvasihmiset js mies maksoi. Heillä oli kampaamoissa vaki ajat.
Joka viikko? Ehkä varakkaat kävivät.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin onnistunut provo. Terveisiä Igorinnalta Neukkulasta.
Moni on liian nuori ymmärtääkseen mitään. Vielä 70-luvulla ei ylitetty edes Pitkääsiltaa vaan työväenluokka asui Kalliossa ja ne muut mieluiten Eirassa tms. Lauttasaarikaan ei ollut täyteen rakennettu. Ruoholahdessa oli vain Liekkihotelli ja pultsarit, jotka kylmällä ilmalla kiipes hiekoitushiekkalaatikkoihin ja veti Hesarit peitoksi jos ei oltu laitettu lämmityslaatikkoon sulamaan. Kyllä Hesa oli ihan toisen näköinen ettekä te tiedä mitään. Ootte liian nuoria eikä täällä kirjoittele ketkään oikeasti taustaltaan yläluokkaiset.
Miksi luulet, että tuo Pitkänsillan raja on joku asia mikä ei ole yleisessä tiedossa? Onhan se.
Ruoholahdessa oli Lepakko.
Äläkä kuvittele muiden taustoista mitään, kuten mekään emme kuvittele sinun. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1972 ja ollut nuori 1980-90-luvun taitteessa. Me käytimme huiveja talvella yläasteelta (jonka olen aloittanut1985) yliopistoon (jossa olin 1990-luvun alkupuolella). Huivi lämmitti päätä muttei lytistänyt kampausta ja suojasi samalla kaulaa ja niskaa viimalta.
Mutta ei niitä huiveja leuan alta sidottu, vaan ne käärittiin ilmavasti pään ja harteiden ympäri.Et käyttänyt. Kukaan käärinyt päätään mihinkään villahuiveihin, jotain rajaa satuihisi ellet ole joku neuvostovirolainen lahden eteläpuolen elämää muistelemassa. Ennemmin untuvatakki, Huskyn pipo ja Moonbootsit.
terv. -73
Mulla oli pari isoa villahuivia, joita käytin talvisin 80-90 -luvuilla. Laitoin ne pään ympäri ja leuan alta ja niskaan kiinni. Asuin Helsingissä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä nää huivisadut 70-luvulla oikein kumpuaa. Äitini koulukuvassa talvella 1940-luvun puolessa välissä kaikilla on paksut turkishatut päässä. Eikä oltu mitään rikasta väkeä vaan evakkoja. Silloin vaan ne vähäisetkin rahat panostettiin hyvään pukeutumiseen, ja turkis kesti sukupolvelta toiselle.
Eletystä elämästä varmaan. Mun lapsuudessani äidilläni oli lähes aina huivi päässä kun mentiin ulos. Ei leuan alta kiinni vaan niskassa.
On tässä toisetkin eläneet 70-luvulla ja huivit oli silloin hyvin harvassa, vanhojen ä mmien vaate jo tuolloin. Oli niitä neukkuhuiveja hartioilla, tai hipeillä rullalla pantana. Mutta ei niillä päätä peitelty. Ja tulihan ne uudestaan muotoon kasarilla, reiden ympärille laitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudessa äiti ei käyttänyt huivia. Joillakin mummoilla oli huivi.
Juu, isomummo käytti 70-luvulla huivia kesäisin. Muori oli tuolloin jo 80 vuotias. Ei noita huiveja kyllä 70-luvullakaan muut käyttäneetkään kuin vanhukset, heistäkin eninnäkseen maalaiset. On paljon kuvia tuoltakin ajalta ja nuorilla ei todellakaan ole mitään huiveja päässä toisin kuin heidän karjalais mummoillaan.
Sifonkihuivi ja hoitoaine päässä saunassa oli 70-luvun urbaanilegenda. Tukka irtosi kokonaan. Papiljotit oli kivuliaat, kun ne päässä nukuttiin, jotta tukka olisi aamulla hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tässä toisetkin eläneet 70-luvulla ja huivit oli silloin hyvin harvassa, vanhojen ä mmien vaate jo tuolloin. Oli niitä neukkuhuiveja hartioilla, tai hipeillä rullalla pantana. Mutta ei niillä päätä peitelty. Ja tulihan ne uudestaan muotoon kasarilla, reiden ympärille laitettuna.
No sä et sit vaan liikkunut huivipiireissä. Mun mummollakin oli navettahuivi. Huivit oli ainakin Helsingissä niin muodissa, että niitä laitettiin kaulaan kolmiomaisesti ja sitten sormus kahden osasen läpi pidikkeeksi eteen. Muistan pukeutuneeni näin vuonna - 78.
En käytä huiveja ainakaan kesällä koska ne eivät suojaa tarpeeksi auringolta. Leveälierinen hattu on pakollinen asuste mulle koko kesän, en aio altistaa yhtään kasvojani UV-säteilylle. Bonuksena se että tuollainen hattu näyttää toki kivalta mekon kanssa.
Mulla on musta, puoliksi leikattu jenkkihuivi välillä ranteessa, kelpaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sä et sit vaan liikkunut huivipiireissä. Mun mummollakin oli navettahuivi. Huivit oli ainakin Helsingissä niin muodissa, että niitä laitettiin kaulaan kolmiomaisesti ja sitten sormus kahden osasen läpi pidikkeeksi eteen. Muistan pukeutuneeni näin vuonna - 78.
Itsekkin asunut ikäni stadissa, myös 70-luvilla ja ei tuo kyllä ollu mitenkään muodissa. Jotkut vähän parempana väkenä itseään pitäneet pukeutui noin ja heille lähinä naureskeltiin seläntakana. Junttina ja maalaisina pidettiin näitä huivi tyyppejä. Junttia silloin, junttia yhä.
Koitahan Irmeli päästä yli siitä tosiasiasta että elämme vuotta 2026, emme 70-lukua ja silloinkin ihmiset pukivat mitä itse halusivat. Minulla ei ole äidistäni yhtään kuvaa jossa hänellä olisi minkäänlaista mekkoa päällä, kun hän ei sellaisia ole koskaan käyttänyt. Löytyy kyllä mm. kuva jossa pitää minua punk tyyppisessä niiteillä ja teksteillä koristellussa vaatetuksessa ralliautonsa kuskinpaikalla sylissä. <3 (Ei toki ajossa)