Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä 70-luvulla piti tukka olla hienosti ja huiveja käytettiin. Huivit olivat todella kauniita ja kaunistivat naisia. Ei tietenkään peittän

Vierailija
30.07.2026 |

mutta eivät tietenkään huivit peittäneet kasvoja. Niiden malli oli neliskulmainen ja se taitettiin kolmiomuotoon. Oliko sulla tai sun äidillä tai ehkäpä mummolla tai tädillä? 

Minulla on kiva kuva 20 v äidistäni huivi päässä ja vastasyntynyt poskea vasten. Huivissa on palloja ja kesämekokko on raidallinen. Näyttää tosi kivalta. Silloin pukeuduttiin vielä kunnollisesti. 

Minkähän laisia äiti-vauva-kuvia tämän päivän äideillä on näyttää lapsilleen kun ovat isoja? Huh, huh...

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin äitini käytti huiveja. Mä olen ottanut huivit myös käyttöön taas. Kesäisin mulla on joku iso pellavahuivi päässä auringolta suojaamaan ja talvella villahuivi. Myös kaulassa ja hartioilla tykkään pitää huiveja. 

Vierailija
22/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla oli muotia "mustalaishuivi" se puettiin otsapannaksi. Hippiliikkeen peruja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin äitini käytti huiveja. Mä olen ottanut huivit myös käyttöön taas. Kesäisin mulla on joku iso pellavahuivi päässä auringolta suojaamaan ja talvella villahuivi. Myös kaulassa ja hartioilla tykkään pitää huiveja. 

Huiveissakin on erilaisia tyylejä karjalaismummosta lehmityttöön ja vanhan ajan Hollywood-glamouriin. 

Vierailija
24/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla oli muotia "mustalaishuivi" se puettiin otsapannaksi. Hippiliikkeen peruja?

Hippihuiveja on varmaan vähän joka ajassa sillä porukalla, joka siinä trendissä kulkee. Samoin joihinkin muihinkin alakulttuurityyleihin tai muutoin vaan vähän massasta poikkeavaan tyyliin voi kuulua jonkinlainen huivi. 
Asiaan ei siis liity mitään uskonnollisuutta tai siveysajatusta. 

Vierailija
25/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ollut 70-luvulla huiveja kuin vuosisadan alussa syntyneillä mummoilla.

Ja niillä mummoilla oli huivit kun mitään otsapantoja yms ei oikein vielä ollut.

Kyllä nuoret piti huiveja yleisesti talvella, leuan alle sidottiin, ja  kukkakuosisnen neukkutyyli ihan trendi.

Olen syntynyt 1972  ja ollut nuori 1980-90-luvun taitteessa. Me käytimme huiveja talvella yläasteelta (jonka olen aloittanut1985) yliopistoon (jossa olin 1990-luvun alkupuolella). Huivi lämmitti päätä muttei lytistänyt kampausta ja suojasi samalla kaulaa ja niskaa viimalta.

Mutta ei niitä huiveja leuan alta sidottu, vaan ne käärittiin ilmavasti pään ja harteiden ympäri. 

Vierailija
26/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella oli 70 luvulla viillalangasta virkattu ns. kolmiohuivi jotain pitsikuviota.

Vierailija
27/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huiveissakin on erilaisia tyylejä karjalaismummosta lehmityttöön ja vanhan ajan Hollywood-glamouriin. 

Jep. Mun tyylini lienee enimmäkseen sellainen boheemi tai rento muusta asusta riippuen. Huiveja on kiva käyttää. 

Vierailija
28/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan äideillä ei taida olla hiusharjaa ja peiliä. Eihän sitä nyt ehdi lapsen takia edes harjata hiuksia kun lapsi vie niin paljon aikaa.. miksi useimmilla äideillä on takkuisen näköinen pesä nostettu keskelle päätä (siis jos on pitkät hiukset). Onko kiva näyttää homssuiselta?

Vierailija
29/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ollut 70-luvulla huiveja kuin vuosisadan alussa syntyneillä mummoilla.

Ja niillä mummoilla oli huivit kun mitään otsapantoja yms ei oikein vielä ollut.

Kyllä nuoret piti huiveja yleisesti talvella, leuan alle sidottiin, ja  kukkakuosisnen neukkutyyli ihan trendi.

Olen syntynyt 1972  ja ollut nuori 1980-90-luvun taitteessa. Me käytimme huiveja talvella yläasteelta (jonka olen aloittanut1985) yliopistoon (jossa olin 1990-luvun alkupuolella). Huivi lämmitti päätä muttei lytistänyt kampausta ja suojasi samalla kaulaa ja niskaa viimalta.

Mutta ei niitä huiveja leuan alta sidottu, vaan ne käärittiin ilmavasti pään ja harteiden ympäri. 

Mennyjovittuun satuinesi.

Vierailija
30/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä nää huivisadut 70-luvulla oikein kumpuaa. Äitini koulukuvassa talvella 1940-luvun puolessa välissä kaikilla on paksut turkishatut päässä. Eikä oltu mitään rikasta väkeä vaan evakkoja. Silloin vaan ne vähäisetkin rahat panostettiin hyvään pukeutumiseen, ja turkis kesti sukupolvelta toiselle.

Vierailija
31/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 1970-luvun alkupuolella kukallinen neukkuhuivi vaikken muuten ollut mitenkään sinne päin kallellaan, mutta ne huivit olivat koreita ja pysyivät hyvin päässä. Minulla on se vieläkin tallessa, jos jossain vaiheessa tarvittaisiin.

Vierailija
32/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mennyjovittuun satuinesi.

Sanoisin että mene itse, mutta tuskin edes pääsisit.

Vierailija
33/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nää huivisadut 70-luvulla oikein kumpuaa. Äitini koulukuvassa talvella 1940-luvun puolessa välissä kaikilla on paksut turkishatut päässä. Eikä oltu mitään rikasta väkeä vaan evakkoja. Silloin vaan ne vähäisetkin rahat panostettiin hyvään pukeutumiseen, ja turkis kesti sukupolvelta toiselle.

On tullut käsky puskea tätä narratiivia netti täyteen että huivipääsomali jokaisella bussipysäkillä vaikuttaisi ikäänkuin paluulta menneeseen Suomeen.

t. vihreä

Vierailija
34/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan äideillä ei taida olla hiusharjaa ja peiliä. Eihän sitä nyt ehdi lapsen takia edes harjata hiuksia kun lapsi vie niin paljon aikaa.. miksi useimmilla äideillä on takkuisen näköinen pesä nostettu keskelle päätä (siis jos on pitkät hiukset). Onko kiva näyttää homssuiselta?

Pitäiskö hankkia muuta tekemistä kuin nykyajan äitien kyttääminen?

Siitä tietää, että nainen on täysin epäonnistunut elämässään, jos vanhana kyräilee ja jupisee ”nykyajan nuorista naisista” :D 

Ketään onnistunutta, elämästään nauttivaa vanhaa naista ei voisi vähempää kiinnostaa kytätä jotain tuntemattomia nuoria äitejä. 

Vierailija
35/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini taitteli 70 -luvulla ohuen huivin hiuspannaksi. Ruokaa laittaessa ja leipoessa oli käytössä oma siihen tarkoitukseen varattu huivinsa. Paplareiden päällä oli sellainen sifonkinen versio. Itse käytin joskus muinoin talvisin sellaisia huppuhuiveja.

Muistinpa juuri äidin "kotitakit".  Voi kamala.

Vierailija
36/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla mulla oli oranssi James-huivi ( sai farkkujen mukana), äidillä jotain liukasta kangasta upean värisiä useampi ja paplarien kanssa lauantai-iltana sifonkihuivi.  Naapurin vanhaemännällä oli, huivi solmittuna niskaan, koko ajan päässään.   70-luvulla omistin kukkaiskuvioisen, ison maatuskahuivin, minkä isä osti Leningradin matkalla.   Huiveja tosiaan käytettiin enemmän tuolloin, ovat piristäviä asusteita!

Vierailija
37/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin onnistunut provo. Terveisiä Igorinnalta Neukkulasta.

Moni on liian nuori ymmärtääkseen mitään. Vielä 70-luvulla ei ylitetty edes Pitkääsiltaa vaan työväenluokka asui Kalliossa ja ne muut mieluiten Eirassa tms. Lauttasaarikaan ei ollut täyteen rakennettu. Ruoholahdessa oli vain Liekkihotelli ja pultsarit, jotka kylmällä ilmalla kiipes hiekoitushiekkalaatikkoihin ja veti Hesarit peitoksi jos ei oltu laitettu lämmityslaatikkoon sulamaan. Kyllä Hesa oli ihan toisen näköinen ettekä te tiedä mitään. Ootte liian nuoria eikä täällä kirjoittele ketkään oikeasti taustaltaan yläluokkaiset.

Vierailija
38/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ruusuhuivi pidettiin kyllä hartijoilla ei päässä.

Äidillä on mustikkametsässä huivi, muuten ei, mummolla navetassa ja muissa maatilan töissä. Kun lähti kaupunkiin,  kirkkoon tai juhliin laittoi mummo hatun päähän. Tyylikäs oli mummo, syntynyt 1900.

Vierailija
39/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huivia käytettiin suojaamaan hiuksia, koska naisert  kävivät 1-2 kertaa viikossa kampaajalla, pesettämässä hiukset ja ottamassa kampauksen.  Kampaamoja oli joka kadun kulmassa, nykyään ei näy kuin parturi liikkeitä. 

Usein asiakkailla oli tili kampaamoon ja naisten lisäksi laitettiin myös lasten hiukset.  Samoin miehet ajattivat partansa. 

Naisten huivin käyttö liittyy tähän ilmliöön.  Se oli kampaajien kulta-aikaa. Myös maalla oli kampaam8ja.  

Vierailija
40/75 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et käyttänyt. Kukaan käärinyt päätään mihinkään villahuiveihin, jotain rajaa satuihisi ellet ole joku neuvostovirolainen lahden eteläpuolen elämää muistelemassa. Ennemmin untuvatakki, Huskyn pipo ja Moonbootsit.

terv. -73

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi