Saksassa suunnittelijat saa helposti 4000-5000 euroa kk
Kommentit (98)
Hämmentävä ketju. Olen ymmärtänyt että kaikki täällä AV:lla ovat köyhiä pitkäaikaistyöttömiä, ainakin juttujen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä ketju. Olen ymmärtänyt että kaikki täällä AV:lla ovat köyhiä pitkäaikaistyöttömiä, ainakin juttujen perusteella.
Ei kaikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.deutschland.de/en/topic/business/salaries-in-germany-accord…
Tuo sun linkki on vuodelta 2020. Esimerkiksi minimipalkka on noussut noin 6 euroa tunnilta sen jälkeen. Toki se on vain minimipalkka.
Ei siellä Saksassa ole niin kovat palkat, mitä hehkutetaan. Suomen kanssa aika samoissa. Voi olla toki alakohtaisia eroja.
Kaikki vaan on noin 20-30% halvempaa.
Bitte schön.
Se on noin, että syöminen ja juominen halvempaa
Ja asuminen, sekä liikkuminen, koska kaikki on lähempänä.
Perheverotus on sitten todella paljon halvempaa. Lisäksi esim. lapsilisä on 250€/kk/lapsi, joten Suomen ja Saksan kuukauden lapsilisän erotuksella ostaa sen maailman parhaan äitiyspakkauksen, jolla suomalaisia kusetetaan. Neuvolan hoitajakusetuksen sijaan lapset tarkastaa sitten ihan oikea lastenlääkäri.
Suomi on elintasoltaan paljon lähempänä itänaapuriaan kuin Saksaa, vaikka suomalaisille siitä kovasti muuta valehdellaankin.
Yhteisverotukseen, jota kutsut perheverotukseksi, ei tarvita yhtään lasta, vaan avioliitto, eikä se mitenkään maagisesti lisää tuloja. Neuvola ja lastenlääkäri ei liity verotukseen tai lapsilisään vaan sairausvakuutukseen. Kätilö tai hebamma tulee kotiin kyllä katsomaan vauvaa.
Perheverotus lisää maagisesti elämänlaatua, koska molempien vanhempien ei ole pakko tienata täysillä minimielintasoon ja dumpata kakaroita 9 tunniksi paskavakaan. Neuvola ja lastenlääkäri liittyy verotukseen, koska Suomessa paskasta terveydenhuollosta on pakko maksaa korkeaa verotusta ja ottaa lisäksi yksityinen vakuutus, jos haluaa hoitoa. Hebamme ja kätilö tulee molemmissa maissa käymään, mutta lastenlääkärin lapsi tapaa Suomessa puberteettitarkastuksen yhtyeyessä koulun siivoukomerossa, jossa kerätään findatalle henkilökohtaista tietoa myytäväksi ja kopeloidaan paikat. Kouluterveydenhuolto ja työterveys on Neuvostoliittopaskaa ja Saksassa täysi tabu. Saksassa terveysasiat on yksityisiä, eikä kuulu koululle tai työnantajalle pätkääkään. Suomessa kaikki kerätään kantaan, jonne pääsee terkkulan siivoojatkin katsomaan ja tietoturva on tasolla soosoo ei saa katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Saksa näköjään palkkakuopassa.
Jep. Minä saan 5600 euroa kuussa ja nettopalkka 3400 euroa kuussa. Se siitä ”suurituloisuudesta”. Täällä verotetaan hengiltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksa näköjään palkkakuopassa.
Jep. Minä saan 5600 euroa kuussa ja nettopalkka 3400 euroa kuussa. Se siitä ”suurituloisuudesta”. Täällä verotetaan hengiltä
Saksassa samaan elintasoon pääsee noin 2500€ nettotuloilla, joihin pääsee tehdastyössä helposti.
Suomalainen ei osaa saksaa. Vain suomea. Turha mennä saksaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.deutschland.de/en/topic/business/salaries-in-germany-accord…
Tuo sun linkki on vuodelta 2020. Esimerkiksi minimipalkka on noussut noin 6 euroa tunnilta sen jälkeen. Toki se on vain minimipalkka.
Ei siellä Saksassa ole niin kovat palkat, mitä hehkutetaan. Suomen kanssa aika samoissa. Voi olla toki alakohtaisia eroja.
No olen asunut täällä Saksassa 15 vuotta. Suomen kanssa aika samoissa joillain alueilla ja aloilla, joillain ei. Saksan sisällä on eroja, kuten neropatti voisi nähdä tuosta linkistä. Mitään yksi kertaa kaksi vertailua ei voi tehdä.
Minulla on kokemusta paikallisena työntekijänä samasta firmasta ja samasta työtehtävästä (insinööri) sekä Suomesta että Saksasta. Saksassa palkka oli n. 30 % korkeampi mutta myös lapsettoman veroprosentti oli korkeampi. Kaikkinaan veroihin ja sosiaaliturvaan meni n. 46 % bruttotuloista.
Silti elämänlaatu oli korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ei osaa saksaa. Vain suomea. Turha mennä saksaan sitten.
Ettei vaan turaanien kielitaidottomuus johtuisi siitä, että turaniassa on pakotetut kielivalinnat. Neljännen kielen saa valita vapaasti sitten joskus, kun on jo liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu DI Saksassa tienaa n. 6500, mutta verotus on kova, käteen ei jää kummoistakaan summaa.
Samaa tasoa kuin Suomessa. Joku 40% lähtee noista tuloista
Tärkeintä on ostovoima mikä. Saksassa on noin viisinkertainen Suomeen verrattuna. Plussaa irtisanomisen vaikeudesta jne. Erittäin hyvät irtisanomisefut työntekijälle. Yhdessä työpaikassa maksettiin muun muassa 5v palkka irtisanottaville jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu DI Saksassa tienaa n. 6500, mutta verotus on kova, käteen ei jää kummoistakaan summaa.
Tärkeintä on ostovoima mikä. Saksassa on noin viisinkertainen Suomeen verrattuna. Plussaa irtisanomisen vaikeudesta jne. Erittäin hyvät irtisanomisefut työntekijälle. Yhdessä työpaikassa maksettiin muun muassa 5v palkka irtisanottaville jne.
No ei nyt ihan viisinkertainen mutta noin 50% isompi.
Irtisanomiskorvaus on nerokas, koska se leikataan lyhentämättä "ansiopäivärahasta", joten kun suomalainen aloittaa syrjäytymisensä lomailemalla liiitonpäivärahoilla etsii saksalainen kuumeisesti uuden työn, että mukavan irtisanomisopotin saa realisoitua muuhunkin kuin syömiseen.
Tällainen vastuuttaa työnantajan maksamaan ja motivoi työntekijän etsimään uuden työn pienemmälläkin palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan ton ihan Suomessa. Tai no, siis ihan tuon skaalan yläpäässä.
Sulla menee sitten taloudellisesti hyvin. Muut nuolee näppejään
No eipä tuo Suomen 3400e, joka maksettiin jo 10 vuotta sitten jää hirveästi jälkeen. Sitäpaitsi Suomessa riittää läsnäolo työpaikalla, ei ole paskankaan merkitystä sillä saako siellä mitään aikaan. Kun tulin ulkomaankomennukselta takaisin, niin suffasin 3 kuukautta netissä. Mitään muuta hommaa ei ollut. Aloin sitten joutessani opettelemaan uutta mallinnusohjelmaa. Terveisin entinen koneinsinööri, eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 tonnia saa Suomessa ihan tavallinen duunari
Ei tosiaan saa
Hyvin moni saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat ehkä Nokian Bockumin porukkaa. Joo, maksettiin silloin Suomessakin Nokialaisille 50 000e kultaisesta kädenpuristuksesta. Keksivät sitten jotain, että pääsivät eläkeikään. No ne ajat on mennyttä. Kun oikein menee sukset ristiin, niin on puoli tuntia aikaa kerätä kamat. 3 kuukauden palkka tulee hyvällä tuurilla, harvoin sitäkään. Pitää karenssiaika kustantaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki
On myös sairaseläkeläisiä. mielenterveyspotilaita ja muutama narkki sekä yksi DI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat ehkä Nokian Bockumin porukkaa. Joo, maksettiin silloin Suomessakin Nokialaisille 50 000e kultaisesta kädenpuristuksesta. Keksivät sitten jotain, että pääsivät eläkeikään. No ne ajat on mennyttä. Kun oikein menee sukset ristiin, niin on puoli tuntia aikaa kerätä kamat. 3 kuukauden palkka tulee hyvällä tuurilla, harvoin sitäkään. Pitää karenssiaika kustantaa itse.
Riippu täysin siitä, millaisen sopimuksen Betriebsrat ja Yhtiö tekevät. Itse sain työsuhteen päättämissopimuksena 8 kk täyttä palkkaa kotona istumisesta ja sitten kuusinumeroisen summan rahaa korvauksina. Ja ihan rivi-insinööri olen.
Suomi on jo mennyttä kamaa maana ja konkurssikypsä sellainen 🤮