Jos hiihtelee normaalisti 10-12 km lenkkejä pertsalla n. 3-4 viikkoon, kannattaako lähteä hiihtämään 30 km laturetkeä?
Kommentit (13)
Riippuu kuinka väsynyt olet noiden 10-12 km jälkeen. Muisita, ettei se matka tapa, vaan vauhti.
No varmaan ihan riippuu millainen kuntosi on. Jos et pahemmin rasitu noista 10-12 km matkoista niin luulisi, että helposti jaksaa. Jos taas olet ihan poikki jo lyhyen lenkin jälkeen niin silloin ei kannata.
Riippuu oletko ikinä hiihtänyt yhtä mittaa edes 20 km... siihen vielä normilenkkisi mitta päälle voi tuoda seinän vastaan.
Itse käyn myös yleensä saman pituisia lenkkejä hiihtämässä kuin ap. Muutaman kerran olen käynyt lähemmäs 20 km hiihtämässä ja silloin jo alkaa tulemaan raja vastaan. Mutta oma kuntotasoni onkin aika huono, on selkävaivaa yms.
Jos on helpohko (tasainen) reitti niin eiköhän onnistu. Mehutaukoja pidät välissä.
Vähän kun kysyisi voiko lähteä maratonille jos juoksee kuukausessa max 15 vitosen lenkkiä.
Tankkaus.
Oma vauhti.
Beesaa.
Iisisti pahat paikat.
Mukaan vaan, hyvin se menee varsinkin, jos voit hiihtää pertsalla, eikä ole tulostavoitetta! Pitkiä matkoja oppii sietämään kokeilemalla. Olen osallistunut 50 - 60 kilometrin hiihtoihin liikkumalla säännöllisesti ja vetämällä välillä vähän pitempiä matkoja. Hyvin olen jaksanyt, mutta en koskaan voittanut!!
Vähän evästä ja juotavaa mukaan ja hyvä tulee.
Minä hiihdin ensimmäisen kerran 45 km laturetken 11 v tyttösenä. Hyvin jaksaa kun ei aloita liian vauhdikkaasti
Miksi taas joku kirjoittaa "...viikkoon" ?
Tavoitellaanko tällä jotensakin jonkinlaista uusvanhahtavaa ja kansanperinteistä sävyä, kun kirijuutetaan "viikkoon", lallatetaan ulkopaikallissijaa esim. näin: "Kokous on siirretty perjantaille..."; "Poliisi etsii iäkästä muistisairasta, joka katosi toukokuulla..." jne.
Miksi te, Ap ja kaikki muut noiden erikoisten maneerien suosijat, ette kirjoita kaunista ja asiallista kirjakieltä: "Jos hiihtää normaalisti 10-12 km lenkkejä pertsalla n. 3-4 kertaa viikossa..."; ""Kokous on siirretty perjantaiksi..."; ""Poliisi etsii iäkästä muistisairasta, joka katosi toukokuussa..." jne.
(Aiheeseen liittymättä: hiihtelee millä "pertsalla", perinteisellä tyylilläkö? Minä, yksi palstan kielipoliiseista, olen nimim. Pertsa Perinteiseen Kieleen Pyrkijä, lyhyesti vain joko Pertsa tai PPKP, kun koko nimimerkkini ei enää mahdu nimimerkkikenttään kun tilaa joskus taannoin pienennettiin, erikoisaloinani tarpeettoman ja lapsekkaan ulkopaikallislallatuksen vastustaminen ja tökerö yhdyssanojen genetiivirakenteella korvaaminen Välimeren kielten del- / de la- tapaan, kuten esim. "On vaikeaa osoittaa yksittäistä syytä palon syttymiselle" kun sen pitäisi olla "palon syttymissyytä" tai "Työnantajan on kuitenkin noudatettava tavallista lainmukaista menettelytapaa irtisanomiselle" kun sen pitäisi olla "...irtisanomismenettelytapaa" jne.)
Kunnioittaen, kielipoliisi Pertsa Perinteiseen Kieleen Pyrkijä.
Noup. Toki riippuu laturetken vauhdista, useinhan se on aika verkkainen