IS Miisalla on kymmenisen ystävää, mutta hän on silti yksinäinen: 'Tämä on ihan uskomatonta"
Artikkelissa kerrotaan kuusikymppisestä Miisasta, joka kokee erityisesti kesälomien aikana voimakasta yksinäisyyttä. Hänellä on noin kymmenen ystävää, mutta tapaamisten sopiminen on vaikeaa, koska monilla on lomat täynnä mökkeilyä, matkoja ja muita suunnitelmia. Ero ja lapsen muutto pois kotoa lisäsivät yksinäisyyden tunnetta, ja sosiaalinen media korostaa kokemusta entisestään. Miisan mukaan yksin lähteminen tapahtumiin tuntuu nykyään vaikealta ja jopa häpeälliseltä.
Artikkelissa nostetaan esiin myös Ilta-Sanomien lukijakysely, jossa moni kuvaa samanlaista kokemusta. Ystävyyssuhteiden ylläpito vaatii yhä enemmän ennakkosuunnittelua, spontaanit tapaamiset ovat harvinaisia ja osa kokee olevansa aina itse aloitteentekijä. Jotkut arvioivat, että suomalainen kyläilykulttuuri on muuttunut ja ihmisten kalenterit ovat täynnä.
Suomessa puhutaan jatkuvasti yhteisöllisyydestä, mutta todellisuudessa moni huomaa kesällä olevansa yksin. Kalenterit täyttyvät kuukausiksi eteenpäin, eikä vanhoille ystäville tunnu enää löytyvän aikaa. Onko ystävyydestä tullut asia, joka toimii vain silloin, kun se sopii täydellisesti omaan aikatauluun?
Kommentit (42)
Kymmenen ystävää, aika monta. Mulla ei ole yhtäkään. Ei oikein koskaan ollut. M43
Sori Miisa, että olen naimisissa ja haluan viettää lomaani mieheni kanssa. Sori Miisa, että mulla on lapsi joka haluaa viettää meidän kanssa aikaa. Sori Miisa, että minulle on vanhemmat ja sisaruksia. Sori Miisa, että minulla on harrastuksia.