Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oma puolueenne teille 100% sopiva, ja olette kaikesta samaa mieltä?

Vierailija
28.07.2026 |

Kuulun kaiketi ryhmään "vihervassarit", mutta tämän otsikon alle lienee muut, kuin sen alla olevat, määritellyt poliittiset arvot. Puolueet kaiketi SDP, vasemmisto ja vihreät.

Itse olen tuosta vain osittain vasemmisto, maahanmuuttoon suhtaudun enemmän linkolamaisesti. Se ei kuitenkaan tarkoita, että rääkyisin ympäriinsä vihaamassa ihmisiä, jotka eivät ole kaltaisiani, tai haluaisin määritellä, minkälaisia heidän tulisi olla. Henkilökohtaisesti vihaan kaikkia uskontoja ja niiden aiheuttamaa epätasa-arvoa. 95% mun ajatuksista on kuitenkin vasemmalla, koska haluan että heikoimmista pidetään huolta, voisin maksaa enemmän veroja, tuloeroja pitäisi tasottaa. 

Joskus vaikuttaa siltä, että perussuomalaisissa on paljon niitä, jotka ovat vain 5% samaa mieltä asioista puolueensa kanssa, mutta koska tämä 5% herättää niin paljon tunteita, kaikki muukin tuntuu kelpaavan siinä ohella. Voiko olla näin?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimpänä arvoja eduskuntapuolueiden vastaa parhaiten Vasemmistoliitto. Se haluaa vahvan hyvinvointivaltion. En kuitenkaan pidä siitä, että puolue ei suostu leikkaamaan kunnolla valtion budjetista kuin yritystuista (haluan Suomen leikkaavan kaikilta väestönosilta rikkaista köyhiin oikeudenmukaisesti), vaan uskoo Suomen velkaongelman ratkeavan verottamalla miljonäärejä joita on vaivaiset sata, ja epämääräisillä kasvuinvestoinneilla. Puoluen verkkosivuston etusivulla komeilee pelkästään naisia, joka minua miehenä harmittaa. Se ei oikein heijasta puolueen ajatusta sukupuolien tasa-arvosta.

Maahanmuutosta ajattelen, että pakolaisia täytyy pitää kolmannen maiden palautuskeskuksissa ennen turvapaikkapäätöstä, ja työperäisessä maahanmuutossa pitää vastaanottaa lähinnä korkeakoulutettuja. Emme tarvitse enempää Wolt-kuskeja ja muita matalapalkka-alojen työntekijöitä ulkomailta. Vasemmistoliitto taas haluaa hallitsematonta maahanmuuttoa.

Olen rajalain puolella, mutta Vasemmisto tuomitsee sen ehdottomasti sinisilmäisesti.

Vierailija
2/45 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä minkälaista maahanmuuttoa vasemmisto haluaa. En kutsuisi sitä ainakaan hallitsemattomaksi, mutta on se liian maailmaa syleilevää. Hallitsematonta maahanmuuttoa tapahtui, kun venäjän rajalta tuli muutamia vuosia sitten ties mitä porukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on että mikään puolue ei ole minulle 100 %:sti sopiva. Paras on 45 %:sti sopiva, seuraavat alle siitä. Tämä tarkoittaa että mitä hyvänsä äänestäisin, en saa omia arvojani puolustettua. Niin minulle tärkeisiin asioihin ei tunnu yksikään puolue olevan halukas vaikuttamaan. Uskoisin että en ole ainoa ja tästä syystä ihmiset äänestävät sitä vähiten huonointa puoluetta.

Vierailija
4/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on turhaa, sillä vassarit eivät ymmärrä poikkeavaa mielipidettä.

Vierailija
5/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole omaa puoluetta. Vaalien alla käytän paria vaalikonetta ja osin myös vaalitilanteen pohjalta valikoin puolueen mitä äänestää. Joissain vaaleissa olen vain valinnut puolueen ja mennyt äänestyskoppiin valiten kyseisen puolueen ensimmäisen ehdokkaan numeron. 

Vierailija
6/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut politiikasta kiinnostunut ja niinpä liityin Kokoomukseen parikymppisenä opiskelijana. Vaikken vuosien saatossa olekaan kaikista Kokoomuksen linjauksista samaa mieltä, se on kuitenkin ylivoimaisesti lähimpänä arvomaailmaani.

Vaalikoneesta olen huomannut, että ehdokkaiden linjaukset poikkeavat melkoisesti puolueiden sisälläkin.

Vierailija
7/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että jos puolueena on Korean työväenpuolue niin olet kaikesta samaa mieltä.

Vierailija
8/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, ei sellaista puoluetta voi olla että 100% ihan kaikesta samaa mieltä, vain jos itse perustaa puoueen ja on sen ainoa jäsen. Tottakai kun valitaan puolue, katsotaan mikä on lähinnä omia ajatuksia ja siellä vielä henkiö joka on lähimpänä omaa ajatus- ja arvomaailmaa. Ei jokaiselle suomalaiselle voi räätälöidä omaa puoluetta tai edes ehdokasta. Siellä ne 200 sitten edustaa meitä kaikkia, olit äänestänyt heitä tai et.

Minä olen äänestänyt vihreitä koko ikäni, ja ollut itsekin ehdokkaana monissa vaaleissa. Meillä on se hyvä puoli, että ei ole puoluekuria samalla tavalla kuin muilla puolueilla, tai no en tiedä onko vasemmistolaisilla, ehkä on kun se on niin vanha puolue. Meillä on ollut kaupunginvaltuustossakin kaksi edustajaa, ja hekin ovat voineet äänestää keskenään eri tavalla, vastakkaisia asioita, ja se on ok. Minä olen ollut itsekin luottamustehtävissä parikymmentä vuotta, enkä koskaan ole muilta kysellyt mitä kokouksissa sanon mielipiteekseni tai miten äänestän jostain jos jostain äänestetään. Kuulemma valtuustossa kun tulee äänestys, isot puolueet menee johonkin sivuun supisemaan ja sitten kaikki äänestää samoin. Mun mielestä se ei ole demokratiaa. Ainoa missä sen jotenkin hyväksyn on se, että kun puolue on hallituksessa, ja hyväksynyt hallitusohjelman, siinä on pystyttävä, eli omien kansanedustajien pitää pysyä hallituksen "puolella" tai hallitus voi kaatua. Jos näin ei olisi, hallitus kaatuilisi tämän tästä, eikä mitään saataisi tehtyä kun pitäisi olla jatkuvasti kokoamassa uutta hallitusta.

Vierailija
9/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS on lähin vastine Yhtenäinen Venäjä puolueelle. Siksi PS.

T: Suomessa asuva Venäläinen

Vierailija
10/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei natsaa. Monessa asiassa olen oikeiston puolella, mutta taas yhtä monessa vasemmiston

Vierailija
11/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse äänestän perussuomalaisia, sillä se on ainoa puolue joka ajaa vain ja ainoastaan monikansallisten suuryritysten etua. Toki heidän riveistään kuuluu monenlaista mölinää muun muassa ulkomaalaisista, mutta se on vain heidän tapansa harhauttaa vähä-älysiä idareita ja saada niiden äänet.

Vierailija
12/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 55% samaa mieltä, mutta kun muissa vielä vähemmän niin. 

Vierailija
13/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse äänestän lähinnä vasemmistoliittoa koska on ainoa joka yrittää edistää Venäjän asiaa. 

T. Toinen Suomessa asuva venäläinen. 

Vierailija
14/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole, mutta olen jo vuosia äänestänyt perskokkareita vastaan, sillä en pidä kylmäsydämisten liskojen ja käärmeiden ajatusmaailmasta.

Vierailija
15/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse äänestän lähinnä vasemmistoliittoa koska on ainoa joka yrittää edistää Venäjän asiaa. 

Kerrohan miten? Vasemmistoliitto on vastustanut, jopa ainoana puolueena asioita joihin liittyy Venäjä.

Vierailija
16/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinäkin on, että kirjoitin vasemmistolaisuudesta täysin asiallisen vastauksen, ja puhuin myös punaisten ja valkoisten sodasta, niin ei julkaistu, vaan jonoutettiin.

Mahtaako sieltä jonosta koskaan mikään mielipide tulla julki? Eikö täällä saa puhua enää edes kevyttä politiikan historiaa? Pitääkö täällä puhua vaan kaikkea ääliömäistä skeidaa?

Vierailija
17/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista puoluetta ei ole, joka sopisi arvoihini. Keslusta on lähimpänä ja yleensä olen äänestänyt sitä. Myös RKP voisi olla melko lähellä, jos se ei olisi ruotsinkielisten puolue kielikysymyksineen.

SDP on monelta osin lähellä arvojani, mutta monelta osin myös kaukana. Silti aion äänestää sitä sruraavissa vaaleissa. Kokoomus ja persut polkevat arvojani niin pahasti, että haluan äänestää sellaista puoluetta jolla on mahdollisuuksia pärjätä niitä vastaan.

Mutta sellaista puoluetta ei tosiaan ole, joka sopisi arvoihini täydellisesti.

Vierailija
18/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan miten? Vasemmistoliitto on vastustanut, jopa ainoana puolueena asioita joihin liittyy Venäjä.

Vasemmistoliitto vastusti natoa ja rajan sulkemista.

Itse äänestäisin vasemmistoliittoa, ellei se olisi niin venäjämyönteinen 

Vierailija
19/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläköön Maoismi! 

Vierailija
20/45 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan elantoni työskentelemällä Suomalaisessa pörssiyrityksessä ja saamalla osinkoja Suomalaisilta pörssiyrityksiltä. Haluan ykdinkertaisesti että toimeentuloni on turvattu ja äänestän Kokoomusta. Minulle riittää että Kokoomus ajaa näiden yritysten etuja ja huolehtii niiden kilpailukyvystä.

Toteutan arvojani yksityisesti. En tarvitse siihen poliitikkoja. Myös empatiaa saan riittävästi perheeltäni ja kanssaihmisiltäni. En kaipaa sitäkään poliitikoilta. 

Ja vaikka vihermarxilaiset nyt paskovat ja tuhoavat Suomen, ei sekään minua haittaa sillä lääniä riittää muuallakin maailmassa. Ei Suomeen kannata takertua liikaa.