Mikä Linux olisi paras hitaaseen läppäriin
Nyt käyttiksenä win10 mutta pitäisi saada toinen käyttis. Linux on varmaan ainovaihtoehto mutta mikä?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
250e ja saat hyvin toimivan uuden WIN läppärin
Ostan välittömästi tusinan, jos kerrot mistä tällaisia ihmelaitteita saa.
Semmonen kauppa kuin Power. Oletko kuullut?
Laitapa linkkejä näihin Powerin superkoneisiin.
Sen saat tehdä ihan itse :D
Ostin koneeni hyvästä tarjouksesta
i3 8G 128G FullHd mahtava akunkesto, ei kertaakaan jumittanut, riittää mulle aivan mainiosti, en pelejä tällä pelaa ja jopa youtube pyörii :D
Mä maksoin omastani 179, ovh 349. Ainoa rajoite on tuo 128 gigan kovalevy, joka ei oikeasti riitä mihinkään kun win11 vie jo 70 gigaa tilaa, vrt Linuxin 1-2 gigaa.
tuo on jo todella halpa
mikä merkki? FullHd näyttö?
mulle 128 riittänyt aivan mainiosti ja koneeni Hp
Lenovo. Käytän arkikäytössä vielä winukan kanssa, asennan Linuxin sitten joskus. Olen käyttänyt pöytäkoneissa Debiania lähes 20 vuotta, niin ei mikään ongelma. Tässä läppärissä vain Ubuntussa wifin ajuri onnistui heittämällä kun kokeilin livenä ajaa eri jakeluita. Pitää vaan tsekata mikä ajuri se on ja ympätä Debianiin mukaan jossain vaiheessa niin pääsee nettiinkin, langallista nettiä tässä ei ole. Peruskäyttöön (netti, areena jne., spotify) sopiva vaikka nykyään löytyy tehokkaampia tablettejakin.
Jopas on ollut halpa! Onko FullHd näyttö? Näytön koko?
Pitänee alkaa kytätä taas tarjouksia anopin koneen hankintaa varten
Ikäihmiselle ei niillä pienillä näytöillä tee mitään, enkä halua erillistä näyttöä, enkä erillistä näppistä, langallinen hiiri tietysti helpottamaan käyttöä
Joo, FullHd. Näyttö on vain 13,4-tuumaa, mutta sormieleet toimii, eli saa esimerkiksi tämän sivun tekstin suurennettua kuten tableteissa. Leffojen ja videoiden katseluun taas hdmi-kaapelilla telkkariin kiinni, kuvanlaatu on riittävä. Kuten sanoin: peruskäytössä toimiva. Nytkin pyörii Spotify taustalla (usb:in kautta DAC:issa kiinni stereoihin) ja surffailen sujuvasti.
Ok, no sitte, kun noin pieni näyttö. Ihmettelinkin miten mahdollista noin halpa kone....
Varmasti peruskäyttöön teholtaan riittävä, tomiva kone.
Itsekin välillä telkussa läppäri kiinni kun tietyt jutut toimii vain VPN:llä ja sitä en oo telkkuun alkanut asentelemaan.
Eiku 14,7 tuuman näyttö. Piti oikein tarkistaa. Kyllä siitä näkee mitä on tekemässä. Akku kestää yli 6 tuntia vielä kahden vuoden päivittäisen käytön jälkeenkin. Saman kyllä kesti uutenakin. Kannattaa tarkkailla silloin tällöin nettisivuilta tarjouksia. Hinta-laatu-suhde on ainakin omasta mielestäni tosi hyvä alesta hankittuna.
Ok, no tuo koko vois olla jo ihan ok, kunhan on laadukas paneeli. Hyvä tarjous ollut.
Kiitos vinkistä!
Miten tänne voidaan pystyttää datakeskuksia, kun tietokoneet on vielä näin alkeellisia? Mitään ei saa valmiina kaupasta, vaan kaikki pitää asentaa itse ja keksiä erilaisia salasanoja, jne. Ei oo siitä tekoälystäkään apua. Luulisi, että näin teknokratian aikakaudella tietokoneet olisivat käyttövalmiita tehtaalta tullessaan, tietoturvasysteemit luotu valmiiksi, sellaisia ettei tarvii salasanoja, silmätunnisteita tai peukkuaan käyttää. Yks it-hemmo sanoi, ettei hän asenna peukalotunnistuksia, kun ei ne osu kohdilleen. Varmasti ovat jo kehittäneet systeemejä, joihin kukaan ei pääse murtautumaan, eikä tarvii päivitellä ohjelmistoja joka päivä, mut eivät kerro meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse siirryin Mint'iin, joka on tehty ehkä eniten Windowsia muistuttavaksi. Pohjimmiltaan se on Ubuntuun pohjautuva. Pienempiä ja ketterämpiä distroja löytyy toki. Puristit ovat suosineet Arch'ia, ja siihen pohjautuvalla käyttäjäystävällisemmalla Manjarolla on hyvä maine myös.
Asensin Mint-cinnamon vanhaan Windows-tietokoneeseen. Meni hyvin, vaikka minulla ei ole aikaisempaa kokemusta Linuxista.
Youtubessa on joku Opettajan mies, joka neuvoo meille vähän hitaammille noista asennuksista.Yks it-heppu, jolta kysyin neuvoa, ei halunnut opetella Linuxia:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
250e ja saat hyvin toimivan uuden WIN läppärin
Ostan välittömästi tusinan, jos kerrot mistä tällaisia ihmelaitteita saa.
Semmonen kauppa kuin Power. Oletko kuullut?
Laitapa linkkejä näihin Powerin superkoneisiin.
Sen saat tehdä ihan itse :D
Ostin koneeni hyvästä tarjouksesta
i3 8G 128G FullHd mahtava akunkesto, ei kertaakaan jumittanut, riittää mulle aivan mainiosti, en pelejä tällä pelaa ja jopa youtube pyörii :D
Tässä näkee miten idiootti ihminen on, "sain halvalla". Minulla on kymmenen vuotta vanhassa koneessa i5, eli viisi ydin suoritin. Eli ostit jonkun ylijäämä romun ja vielä kehtaat olla ylpeä asiasta. Et tajua mihin powerin ja muiden myymälöiden halpa myynnit perustuvat.
ja silti koet että koneesi on niin hidas että siihen pitää viritellä linux?
kauanko koneesi akku kestää
kuumuuko koneesi jos pidät sitä esim sylissäsi
koneessasi on takuulla tuuletin, uusissa koneissa niitä ei enää ole kun uudet kuluttavat niin vähän energiaa etteivät kuumene
paljonko maksoit aikoinaan koneestasi?
mä ostan uuden koneen taas ehkä 5 v päästä
ei tartte viritellä mitään linuxeja
ole sinä onnellinen vanhan koneesi kanssa, asentele linuxeja siihen oikein urakalla, ja muistathan ladata sen akun, puhdista myös se tuuletin
minulla on parempaakin tekemistä eikä edes tarvetta alkaa sua nimittelemään
Koneessa ei ole muuta vikaa, kuin että windows 10 tuki lopetettiin. Älä yritä päteä asioissa joista et mitään tiedä?
Koneeni on uusi ja siinä oli jo ostaessa win11
Mitä sinä oikein yrität todistaa? Rauhoitu :D
Mikä sinussa on vialla? Mistä sinä keskustelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse siirryin Mint'iin, joka on tehty ehkä eniten Windowsia muistuttavaksi. Pohjimmiltaan se on Ubuntuun pohjautuva. Pienempiä ja ketterämpiä distroja löytyy toki. Puristit ovat suosineet Arch'ia, ja siihen pohjautuvalla käyttäjäystävällisemmalla Manjarolla on hyvä maine myös.
Asensin Mint-cinnamon vanhaan Windows-tietokoneeseen. Meni hyvin, vaikka minulla ei ole aikaisempaa kokemusta Linuxista.
Youtubessa on joku Opettajan mies, joka neuvoo meille vähän hitaammille noista asennuksista.Yks it-heppu, jolta kysyin neuvoa, ei halunnut opetella Linuxia:D
Kiva provo, ja keskustelu hiljenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut provo, vaan ihmettelen, kun täällä sanotaan, että on helppo asentaa. Ja ammattilainen ei halua opetella. Ehkä en sitten kokeile sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut provo, vaan ihmettelen, kun täällä sanotaan, että on helppo asentaa. Ja ammattilainen ei halua opetella. Ehkä en sitten kokeile sitä.
Ammattilaiselle ei makseta siitä opettelusta. Jokainen voi kokeilla lataamalla Linuxin live-version, eli lataa Linuxin usb-tikulle ja käynnistää koneen sillä. Näkee heti toimiiko, mikä ei ja miten toimii, jos on toimiakseen.
Koneeni on uusi ja siinä oli jo ostaessa win11
Mitä sinä oikein yrität todistaa? Rauhoitu :D