Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä Linux olisi paras hitaaseen läppäriin

Vierailija
28.07.2026 |

Nyt käyttiksenä win10 mutta pitäisi saada toinen käyttis. Linux on varmaan ainovaihtoehto mutta mikä?

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

250e ja saat hyvin toimivan uuden WIN läppärin

Ostan välittömästi tusinan, jos kerrot mistä tällaisia ihmelaitteita saa.

Semmonen kauppa kuin Power. Oletko kuullut?

Laitapa linkkejä näihin Powerin superkoneisiin. 

Sen saat tehdä ihan itse :D

Ostin koneeni hyvästä tarjouksesta 

i3 8G 128G FullHd mahtava akunkesto, ei kertaakaan jumittanut, riittää mulle aivan mainiosti, en pelejä tällä pelaa ja jopa youtube pyörii :D 

Tässä näkee miten idiootti ihminen on, "sain halvalla". Minulla on kymmenen vuotta vanhassa koneessa i5, eli viisi ydin suoritin. Eli ostit jonkun ylijäämä romun ja vielä kehtaat olla ylpeä asiasta. Et tajua mihin powerin ja muiden myymälöiden halpa myynnit perustuvat.

"i5, eli viisi ydin suoritin...."

HAH HAH HAA!  joopa joo... Minulla on eräässä tietokoneessa i5 prossu ja siinä on vain kaksi ydintä. Toisessa koneessa on sitten i5 prossu ja 4 ydintä. Missään prossussa ei ole viittä ydintä.

i5 prosesessorissa on 4-10 ydintä.

Vierailija
82/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne Powerin ja Gigantin myymät halvimmat läppärit ovat roskaa. Mikäli on rajallinen budjetti, niin mieluummin kannattaa suunnata katse käytettyihin yrityskannettaviin. Kannettavan kohdalla ei kannata mennä sen halvimman vaihtoehdon mukaan, koska lopputulos on just sitä. 

roskaa?

perustele?

250e uusi kone, kevyt, huippu akunkesto, selain toimii nopeasti, hyvä riittävän kokoinen fullhd näyttö jne jne

Vähän muistia, huono prosessori sekä näytönohjain.

en huomaa tuota mitenkään mun käytössä

itse arvostan riittävän kokoista fullhd näyttöä ja hyvää akunkestoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

i3 8G 128G FullHd mahtava akunkesto, ei kertaakaan jumittanut, riittää mulle aivan mainiosti, en pelejä tällä pelaa ja jopa youtube pyörii :D 

Jotenkin en ole yllättynyt, että tuollainen paskaläjä on sinusta hyvä.

perustele

en hyväksy perusteluksi pelkkien teknisten speksien luettelemista

Vierailija
84/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkee miten idiootti ihminen on, "sain halvalla". Minulla on kymmenen vuotta vanhassa koneessa i5, eli viisi ydin suoritin. Eli ostit jonkun ylijäämä romun ja vielä kehtaat olla ylpeä asiasta. Et tajua mihin powerin ja muiden myymälöiden halpa myynnit perustuvat.

ja silti koet että koneesi on niin hidas että siihen pitää viritellä linux?

kauanko koneesi akku kestää

kuumuuko koneesi jos pidät sitä esim sylissäsi

koneessasi on takuulla tuuletin, uusissa koneissa niitä ei enää ole kun uudet kuluttavat niin vähän energiaa etteivät kuumene

paljonko maksoit aikoinaan koneestasi?

mä ostan uuden koneen taas ehkä 5 v päästä

ei tartte viritellä mitään linuxeja

ole sinä onnellinen vanhan koneesi kanssa, asentele linuxeja siihen oikein urakalla, ja muistathan ladata sen akun, puhdista myös se tuuletin

minulla on parempaakin tekemistä eikä edes tarvetta alkaa sua nimittelemään

Koneessa ei ole muuta vikaa, kuin että windows 10 tuki lopetettiin. Älä yritä päteä asioissa joista et mitään tiedä?

Vierailija
85/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Linuxelle kehitetty mitään varteenotettavia kilpailijoita? Mitkä ovat parhaat hakuohjelmat? Sellaiset, jotka eivät tuuppaa mainoksia joka väliin? 

Linuxen ongelma asiantuntijoiden mukaan on se, että sun pitää olla melkoinen expertti käyttäessäsi Linuxen ohjelmia ja pystyvän ratkomaan ongelmia itse. Mutta silloinhan sun ei tarvitsisi täällä edes kysyä muilta. Onko tämä Linux sittenkään niin hyvä vaihtoehto?

Ei muuten tartte. Asensin Linuxin ihan Google Geminin avulla ja kaikki ongelmat se ratksisee myös. Jos en ymmärrä, vääntää mulle rautalangasta. 😂

Vierailija
86/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukahan se idiootti mahtaa olla? Olisi kannattanut kaksi kertaa miettiä ennen viestin lähettämistä. 5-ytimistä suoritinta ei ole olemassa. Se on hyvä, että maailmasta löytyy tyhmiä ja tietämättömiä ihmisiä, niin niiden kustannuksella voi nauraa.

Vierailija
87/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

A500 oli onemmän prosesointi tehoa kuin keskiverto käyttäjällä tällä sivustolla, ihan turha jankata idiootien kanssa.

Vierailija
88/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne Powerin ja Gigantin myymät halvimmat läppärit ovat roskaa. Mikäli on rajallinen budjetti, niin mieluummin kannattaa suunnata katse käytettyihin yrityskannettaviin. Kannettavan kohdalla ei kannata mennä sen halvimman vaihtoehdon mukaan, koska lopputulos on just sitä. 

roskaa?

perustele?

250e uusi kone, kevyt, huippu akunkesto, selain toimii nopeasti, hyvä riittävän kokoinen fullhd näyttö jne jne

Vähän muistia, huono prosessori sekä näytönohjain.

Eikä ole Mä ostin sen Cepter laserharppu näppäistöllä missä on se Antex professori ja täähän on hirmunopee

Vierailija
89/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan tarvitse parempaa kuin halpiksen. 200 euroa maksoi läppärini ja 8 vuotta on hyvin pelittänyt. Nyt vaihdoin Linuxiin, koska Windows 11 on paska, sille ei ole tilaa ja meni hermo Microsoftiin. 

Vierailija
90/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

roskaa?

perustele?

Noita ritsoja nähnyt ihan riittämiin. Yleensä näissä on todella hidas suoritin, muistia voi olla just se 8 Gt, mutta sitä et voi laajentaa. Levytilaa yleensä vähän. Akkukesto noissa ei todellakaan ole huippua, sanotaanko korkeintaan siedettävä. Näytöt noissa on kans vähän meh, menee pakon edessä, mutta käyttö ei ole nautinto.

Vierailija
91/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy vanha pois ja hommaa tilalle joku pari vuotta vanha käytetty firmapuolen läppä.

Vierailija
92/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää i3 on tällaiseen peruskäyttöön ihan riittävän nopea, en mitenkään huomaa hidastelua normaalissa käytössä

myöskään tuo 128g ei oo haitannu mua yhtään

ei tällä ehkä kannata mitään raskasta kuvankäsittelyä tehdä, tai edes yrittää pelata raskaampia pelejä

mutta mua ei kiinosta yhtään alkaa viritellä vanhoja läppäreitä linuxin avulla tällaiseen peruskäyttöön, vanhoja läppäreitä ihan riittävästi kotona, osa ostettu uutena osa käytettyjä yritysläppäreitä

niihin kaikkin toki huvikseni asensin win11 ja kaikissa sekin pyörii, mutta paras koneeni nyt tää uus Hp halpis

Vierailija
93/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka valittaa nykyisistä Windowseista, eivät tiedä mitään Win95 ja Win Millenium Edition ajoista. Nykyiset Windowsit on täysin eri planeetalta ja toimivat kuin unelma.

Kakara. Minun nuoruudessa käytettiin mustekynää. 

Vierailija
94/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

roskaa?

perustele?

Noita ritsoja nähnyt ihan riittämiin. Yleensä näissä on todella hidas suoritin, muistia voi olla just se 8 Gt, mutta sitä et voi laajentaa. Levytilaa yleensä vähän. Akkukesto noissa ei todellakaan ole huippua, sanotaanko korkeintaan siedettävä. Näytöt noissa on kans vähän meh, menee pakon edessä, mutta käyttö ei ole nautinto.

ja semmonen ikivanha linux läppäri nautinnollinen käyttää?

makunsa kullakin.....

Vierailija
95/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä maksoin omastani 179, ovh 349. Ainoa rajoite on tuo 128 gigan kovalevy, joka ei oikeasti riitä mihinkään kun win11 vie jo 70 gigaa tilaa, vrt Linuxin 1-2 gigaa.

tuo on jo todella halpa

mikä merkki? FullHd näyttö?

mulle 128 riittänyt aivan mainiosti ja koneeni Hp

Lenovo. Käytän arkikäytössä vielä winukan kanssa, asennan Linuxin sitten joskus. Olen käyttänyt pöytäkoneissa Debiania lähes 20 vuotta, niin ei mikään ongelma. Tässä läppärissä vain Ubuntussa wifin ajuri onnistui heittämällä kun kokeilin livenä ajaa eri jakeluita. Pitää vaan tsekata mikä ajuri se on ja ympätä Debianiin mukaan jossain vaiheessa niin pääsee nettiinkin, langallista nettiä tässä ei ole. Peruskäyttöön (netti, areena jne., spotify) sopiva vaikka nykyään löytyy tehokkaampia tablettejakin.

Vierailija
96/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Powerista tietokone. 🤣🤣

Vierailija
97/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan tarvitse parempaa kuin halpiksen. 200 euroa maksoi läppärini ja 8 vuotta on hyvin pelittänyt. Nyt vaihdoin Linuxiin, koska Windows 11 on paska, sille ei ole tilaa ja meni hermo Microsoftiin. 

onko vanhassa läppärissä SSD levy

se antaa lisäaikaa vanhallekin koneelle eikä maksa paljoa

Vierailija
98/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene päätteelle ja kirjoita sudo jne ja pistä mint-distro sisään. Vaihda ajurit ja siinä se. Mene biosiin ja pistä mint-distro ekku käynnistyväksi.

Ja ei ku mintiin:)

Kiitos neuvosta. Teen näin.

win11 on ihan paska, jäätyy usein ja korruptoituu kerta viikkoon:(

Mulla it-alan ammattilainen hajotti HP Spectra 2in1 koneen (ovh 2.400 €) asettamalla siihen windows 11:n. Kone rautaa ja aiemmin yksi alan ammattilainen sanoi, että kestää loppuelämäni. Kuvalaatu oli parhaimpien telkkarien laatua. Nyt joku lenovo v15- malli, kun toinen it-ammattilainen suositteli, aivan kamala. 

Vierailija
99/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Powerista tietokone. 🤣🤣

Joo! 

Pitääkö tietokone ostaa tietokonekaupasta? En tiennytkään....

Vierailija
100/143 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene päätteelle ja kirjoita sudo jne ja pistä mint-distro sisään. Vaihda ajurit ja siinä se. Mene biosiin ja pistä mint-distro ekku käynnistyväksi.

Ja ei ku mintiin:)

Kiitos neuvosta. Teen näin.

win11 on ihan paska, jäätyy usein ja korruptoituu kerta viikkoon:(

Mulla it-alan ammattilainen hajotti HP Spectra 2in1 koneen (ovh 2.400 €) asettamalla siihen windows 11:n. Kone rautaa ja aiemmin yksi alan ammattilainen sanoi, että kestää loppuelämäni. Kuvalaatu oli parhaimpien telkkarien laatua. Nyt joku lenovo v15- malli, kun toinen it-ammattilainen suositteli, aivan kamala. 

Miten sai hajalle? Päivitti BIOS?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme