Kolmelta nuoruudenystävältäni on jo isä kuollut alle kasikymppisenä - ja jokainen heistä oli alkoholin käyttäjä
Sitten taas ne isät, omanikin, ketkä eivät juo, ovat edelleen elossa. Viittaako havainto alkoholin vaarallisuuteen? Johtaako alkoholi kuolemaan vai onko taustalla muita tekijöitä?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Alle kasikymppisenä? Siis 50-vuotiaana vai 70-vuotiaana?
Ihan mikä tahansa luku mikä on alle 80 on alle 80. Kyllä.
Ja mitkähän oli kuolinsyyt? Viinan yliannostus? Maksa petti? Rattijuoppous?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mikä tahansa luku mikä on alle 80 on alle 80. Kyllä.
No jos kuolee 79-vuotiaana ei ole enään mikään nuori, saati mikään tavaton ikä vaikka olisi hapan maistunut. Koska ilman alkoholia tuo ikä on ihan luonnollinen aika vaihtaa maisemaa. Mutta jos kuolee 50-vuotiaana niin silloin on aika nuori. Itse menetin äitini hänen ollessaan 52v. ja isäni 72v. molemmat olivat alkoholisteja.
Miesten elinikäennuste on 78 vuotta. Absolitistimiehiä vähän.
Viina on viisasten juoma, siksi minä juon sitä
Tosijuopot kuolevat kuudenkympin tienoilla. Poikkeuksia on, eräs tuttavamies ryyppäsi vuosikymmenet alkoholismin rajoilla seitsemänkymppiseksi. Sitten lopetti kerralla, täyttää seuraavaksi 95 ja on ikäisekseen ihan skarppi.
Vaarini ja enoni elivät yli 85vuotiaisiksi, kyllä hapan maistui välillä päivätolkulla yhtäsoittoa, eno poltti vielä punaista norttia askin päivässä, olivat maanviljelijöitä joten arkiaskareita riitti ja tuli liikuttua eli se varmaan selittää sen että tuota elintapaa kestivät.
Isä kuoli 74-vuotiaana, joko eturauhassyöpään tai alkoholiin tai molempiin. Muut isovanhemmat ovat eläneet n. 8...10 vuotta kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitkähän oli kuolinsyyt? Viinan yliannostus? Maksa petti? Rattijuoppous?
Sydänkohtaus ja kurkkusyöpä olivat ainakin kahden tapauksen takana.
Mun enoni on kuolleet alle 60-vuotiaina ja isä alle 80-vuotiaana. Kukaan ei ollut alkkis. Kuolivat sydänperäisiin sairauksiin.
Ap sä oot kyllä aika "mutkat suoriksi"-tyyppi.
Kahden nuoruudenystäväni äidit ovat kuolleet alle kuusikymppisinä. Toinen oli alkoholisti ja toinen terveiden elämäntapojen perikuva.
Minulla on kuollut monta täysin raitista sukulaista alle kasikymppisenä. Viittaako havainto alkoholittomuuden vaarallisuuteen? Johtaako alkoholittomuus kuolemaan vai onko taustalla muita tekijöitä?
Minunkin isäni kuoli alle kasikymppisenä, ei ollut edes 70-vuotias.
Ei mun isä ollut mikään alkoholisti. Sydän vaivoista kärsi ja kuoli 57 vuotiaana.
En tunne yhtään absolutistimiestä.