Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä pidä siitä kun ihmiset kysyvät miten minulla menee

Vierailija
28.07.2026 |

Lapsuudessa meni hyvin, kun kukaan ei juuri kiinnittänyt sinuun huomiota. Erityisen hyvin meni silloin, jos vanhempi papatti sinulle omia juttujaan ja osasit vastata niihin tai kysyä jotain sellaista, mistä vanhempi piti.

Silloin meni sen sijaan todella huonosti, kun päädyit itse huomion kohteeksi. Silloin sinua matkittiin ja nälvittiin, mahdollisesti myös lyötiin ja potkittiin.

Älä loukkaannu siitä jos vastaan kysymykseesi nopeasti enkä välttämättä kysy sinulta kuulumisia. Edelleen toisinaan kuvittelen, että muutkin yleensä mieluiten katoavat seinään mikäli vain mahdollista. Tajuan kyllä, että taustasi voi olla toinen etkä sinä välttämättä koe samoin.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap:lla menee?

Polttelen parhaillaan vettä Occamin partaveitsellä. Entäs sinä, mitä sinulle kuuluu?

Vierailija
22/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Vastaan, et "mikäs tässä" tai "entiseen tapaan". Joku sitten jo aluksi kyselee, et oletko ollut terveenä? Kysyjästä riippuen alan sitten kertomaan, terveysmurheista, "hyvänpäiväntutulle" en.

Kerran, baarin terassillla tuttu nainen kysyi kuulumisia. Vastasin, et "eipä ihmeempiä". Hän siihen: Noin kaikki sanoo. Siihen en vastannut mitään. Mieli teki kyllä sanoa, et mitäs kyselet, jos tiedät vastauksen. En vaan viitsinyt olla ilkeä: keskustelu olisi tyrehtynyt siihen. Muuten kyllä pidin hänestä ja hänen jutuistaan.

Tässä baarin nainen varmaan vaan haki jutun aihetta, mistä voitaisiin alkaa puhua. Mutta vastasit juuri oikein, jos et kerran halunnut alkaa jauhaa omia asioitasi. Ja naisen kommentti, että noin kaikki sanoo, kertoo vaan hänestä. Jotkut muutkin ovat pitäneet hänen keskustelunavaustaan tungettelevana, eikä hän itse edes tajua sitä! Et siis ollut epänormaali vastatessasi noin, nainen vain oli vähän tampio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmiset on keksineet, että "mitä kuuluu" tarkoittaa sitä, että pitää ryhtyä avautumaan elämän ongelmista? Tuo on puhtaasti rupattelufraasi, siihen vastataan "eipä ihmeempää, entä sinulla" ellei sitten halua jakaa jotain hienoa juttua elämästään tyyliin "hankittiin viime kuussa koiranpentu". 

Ap:n kaltaiset ihmiset ovar rasittavia ja heidän seurastaan haluaa pois mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
24/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutko aloituksessa itsestäsi vai kuka tuo "sinä" on? Vai tarkoitatko minua ja muita aloituksen lukijoita? 

Vierailija
25/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siihen tarvitse vastata muuta kuin "kiitos hyvin".

Niin. Silti jos kysely jatkuu mietin miksi joku kerää minusta tietoja. En pidä siitä.

Tenttaaminen onkin typerää! Mutta pidä vaan valitsemasi linja. Ei tarvitse kertoa mitään kenellekään, jos ei halua! Jos tenttaminen jatkuu, voi vain sanoa että ei tässä mitään ihmeellistä. Ja tenttaajat ovat usein juorujen perässä, sitä paremmalla syyllä ei tarvitse vastata mitään. Ja se tärkein: älä tuomitse itseäsi puhumattomuudesta, vaan se toinen joka yrittää astua asettamasi rajan yli. Se on nimittäin huonoa käytöstä ja törkeää.

Kiitos näkökulmasta. Jotkut ihmiset kyselevät niin paljon, että tuntuu kuin tietoja yritettäisiin urkkia jonkun sähköpostin salasanan murtamiseen.

- Ai siis olitko Itä-Suomesta kotoisin? Juu, Taipalsaarella olen kasvanut.

- Kuinka vanha olet?... Kysely vain jatkuu ja jatkuu vaikka vastaisi suhteellisen niukkasanaisesti.

Vierailija
26/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmiset on keksineet, että "mitä kuuluu" tarkoittaa sitä, että pitää ryhtyä avautumaan elämän ongelmista? Tuo on puhtaasti rupattelufraasi, siihen vastataan "eipä ihmeempää, entä sinulla" ellei sitten halua jakaa jotain hienoa juttua elämästään tyyliin "hankittiin viime kuussa koiranpentu". 

Ap:n kaltaiset ihmiset ovar rasittavia ja heidän seurastaan haluaa pois mahdollisimman nopeasti.

No miksi kysytään, että "mitä kuuluu",  jos ei halutakaan tietää? Pelkkä tervehdys riittäisi silloin. 

Vierailija
27/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muita? Toivon aina että keskustelu kulkisi niin luontevasti, että kuulumiset tulisi vaihdettua vapaamuotoisesti rennon juttelun lomassa eikä kummankaan tarvitsisi erikseen niitä kysellä.

Saatan olla neurokirjolla ja mietin liittyykö toive tällaisesta kommunikaatiotavasta siihen. Eli kumpikin saisi höpöttää omia juttujaan ja niitä kumpikin kommentoi jos tulee jotain mieleen.

Vierailija
28/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi kysytään, että "mitä kuuluu",  jos ei halutakaan tietää? Pelkkä tervehdys riittäisi silloin. 

Aivan samaa mieltä! Eikä minua ainakaan rehellisesti kiinnosta kuulla kaikkien toisten kuulumisia. Siksi en edes välttämättä kysy, mutta en tiedä onko sekään sitten hyvä.

Vierailija
29/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan samaa mieltä! Eikä minua ainakaan rehellisesti kiinnosta kuulla kaikkien toisten kuulumisia. Siksi en edes välttämättä kysy, mutta en tiedä onko sekään sitten hyvä.

Siis tämä! Jätän usein kysymättä, kun tiedän toisen alkavan puhua aiheesta, joka ei kiinnosta. Ja jälkeenpäin tulee olo, että pitääkö se mua nyt ihan itsekeskeisenä kun en kysynyt. Mutta toisaalta jos toisella on oikeasti jotain aihetta, josta haluaa puhua, niin kyllä se omakin suu pitää silloin saada auki. Lähimmiltä ystäviltähän ei tarvi edes kysyä, kun sitä tarinaa alkaa jo tulla ihan itsestään!

Vierailija
30/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutko aloituksessa itsestäsi vai kuka tuo "sinä" on? Vai tarkoitatko minua ja muita aloituksen lukijoita? 

Ihan kuka vain joka aloituksen lukee.

Vierailija
31/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä! Jätän usein kysymättä, kun tiedän toisen alkavan puhua aiheesta, joka ei kiinnosta. Ja jälkeenpäin tulee olo, että pitääkö se mua nyt ihan itsekeskeisenä kun en kysynyt. Mutta toisaalta jos toisella on oikeasti jotain aihetta, josta haluaa puhua, niin kyllä se omakin suu pitää silloin saada auki. Lähimmiltä ystäviltähän ei tarvi edes kysyä, kun sitä tarinaa alkaa jo tulla ihan itsestään!

Minustakin tuo kuulumisten kysely kertoo siitä, että ihmissuhde on aika pinnallinen, jos on ikään kuin myönnettävä toiselle lupa kertoa jotain asioistaan.

Vierailija
32/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kerran eräs joka oli saanut samanlaisen kasvatuksen kuin minä. Mutta hän oli niin pahasti jumissa itsensä kanssa, että menehtyi hyvin nuorena.

Vierailija
33/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin joskus näin, kun sanottiin: yritä pärjätä, Että kiitos samoin.  Henkilö hiukan suutahti ja haukkui jälkeenpäin.  Tosin hän haukkuu ystäviäänkin.

Vierailija
34/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten aloittajalla menee?

Vierailija
35/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten aloittajalla menee?

Kts. Occamin partaveitsi.

Vierailija
36/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasin joskus näin, kun sanottiin: yritä pärjätä, Että kiitos samoin.  Henkilö hiukan suutahti ja haukkui jälkeenpäin.  Tosin hän haukkuu ystäviäänkin.

Hyvä vastaus! Sitä varmaan jokainen yrittää.

Vierailija
37/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttää mennä loman jälkeen osastopalaveriin. Vetäjä pyytää ensin kaikkia kertomaan lomastaan. Minua ei toisten lomat kiinnosta eikä oman raportoiminen muille.

Vierailija
38/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ällöttää mennä loman jälkeen osastopalaveriin. Vetäjä pyytää ensin kaikkia kertomaan lomastaan. Minua ei toisten lomat kiinnosta eikä oman raportoiminen muille.

Minusta ei pitäisi joutua töissä kertomaan henkilökohtaisista asioistaan. Onhan tuo vähän tuollainen tilanne, jossa vastaa usein äkkiä, että hyvä loma, mutta meni turhan nopeasti ja toivoo ettei sitten tulisi lisäkysymyksiä kuten kävikö Taipalsaarella ja suosiko siellä sää.

Vierailija
39/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei pitäisi joutua töissä kertomaan henkilökohtaisista asioistaan. Onhan tuo vähän tuollainen tilanne, jossa vastaa usein äkkiä, että hyvä loma, mutta meni turhan nopeasti ja toivoo ettei sitten tulisi lisäkysymyksiä kuten kävikö Taipalsaarella ja suosiko siellä sää.

En oikeasti ole Taipalsaarelta, ei kannata yrittää tästä aloituksesta bongata tuttuja.

Vierailija
40/40 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koen todella epämukavaksi kun päädyn jonkun huomion kohteeksi ja alan miettiä miksi hän kyselee minulta.

Minä jaksan ihmetellä, että miten sinut on kasvatettu? Kuinka tavallisesta pienestä lapsesta voi tulla tuollainen? Normaali, sosiaalinen ihminen ottaa positiivisena asiana, kun joku kysyy: Miten voit? 

Mitä vittua? Oletko idiootti? Olet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi