Mistä apua muistioireisiin?
Äitini on 55 vuotias. Hän valitti terveyskeskuksessa muistinsa huonoutta, hän unohtaa nimet ja tunnusluvut, joskus osoitteetkin. Terveyskeskuslääkäri oli sanonut, että ota yhteyttä muistihoitajaan. Muistihoitaja oli nauranut päin naamaa ja sanonut, että äiti on liian nuori tänne, pitää olla vähintään 65 vuotias. Äitini on todella loukkaantunut kohtelusta. Mistä apua seuraavaksi vai odotetaanko jotenkin vielä 10 vuotta?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama meneekö muistitesteihin. Asialle ei voi mitään jos on alkava muistisairaus. Etenee omaan tahtinsa.
Ajokortti vaan menee kun muisti huononee ja paljastaa sen.
Asialle voi paljonkin, jos on ALKAVA muistisairaus. Siinä vaiheessa hoito täytyykin aloittaa, jos haluaa hoidon tehoavan.
Ja mitähän voi tehdä?
Alkuvaiheen muistisairaudessa oikea lääkitys voi merkittävästi hidastaa sairauden etenemistä tai jopa pysäyttää sen vuosiksi. Myöhemmin lääkkeet eivät enää auta, niillä hoidetaan vain käytösoireita. Joskus muistiongelmien syynä voi olla myös vitamiininpuutos tai alkoholinkäyttö, silloin tietysti vitamiinilisästä tai raitistumisesta on suuri apu.
B1 vitamiini on yksi tärkeä. Sen puutosta on monella, muun muassa alkoholisteilla ja diabeetikoilla. Sitä saa myös pitkävaikutteisena esim benfotiamiini.
Elikkä jos epäilee itsellään alkavaa muistin heikkenemistä niin voi alkaa syömään vitamiineja. Turha mennä kuormittamaan teŕveydenhoitojärjestelmää, koska ei ole mitään tepsivää hoitoa olemassakaan.
Rautalangastako pitää vääntää, että tepsivää hoitoa on jos sen aloittaa ajoissa. Ei ole parantavaa hoitoa, mutta sellaisia lääkkeitä on, jotka tehoavat hidastaen sairautta jos sen aloittaa ajoissa. Jos aloittaa lääkityksen ajoissa, sairauden eteneminen voi hidastua kymmenelläkin vuodella. Ilman hoitoa selkeää etenemistä tapahtuu jo vuodessa.
Alzheimer-lääkkeillä on paljon sivuvaikutuksia, mutta niitä on vaikea erottaa itse taudin oireista, esim. levottomuus ja kiihtyneisyys. Näissä tunnetiloissa äitini oli sairauden alkuvaiheessa. Sairautta vai lääkettä? Lääkitys pitkitti hänen kärsimystään 12 elinvuoteen, vain viitisen ekaa vuotta oli elämisen arvoista.
Tämän nähtyäni itse tuskin ryhdyn lääkkeitä syömään, jos tauti iskee. Kokeilen luonnon aseita, esim. kannabis virkistää aivoverenkiertoa kahdeksi viikoksi, luki muutama vuosi sitten Dementia-liiton sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama meneekö muistitesteihin. Asialle ei voi mitään jos on alkava muistisairaus. Etenee omaan tahtinsa.
Asialle voi paljonkin, jos on ALKAVA muistisairaus. Siinä vaiheessa hoito täytyykin aloittaa, jos haluaa hoidon tehoavan.
Ja mitähän voi tehdä?
Alkuvaiheen muistisairaudessa oikea lääkitys voi merkittävästi hidastaa sairauden etenemistä tai jopa pysäyttää sen vuosiksi. Myöhemmin lääkkeet eivät enää auta, niillä hoidetaan vain käytösoireita. Joskus muistiongelmien syynä voi olla myös vitamiininpuutos tai alkoholinkäyttö, silloin tietysti vitamiinilisästä tai raitistumisesta on suuri apu.
B1 vitamiini on yksi tärkeä. Sen puutosta on monella, muun muassa alkoholisteilla ja diabeetikoilla. Sitä saa myös pitkävaikutteisena esim benfotiamiini.
Elikkä jos epäilee itsellään alkavaa muistin heikkenemistä niin voi alkaa syömään vitamiineja. Turha mennä kuormittamaan teŕveydenhoitojärjestelmää, koska ei ole mitään tepsivää hoitoa olemassakaan.
Rautalangastako pitää vääntää, että tepsivää hoitoa on jos sen aloittaa ajoissa. Ei ole parantavaa hoitoa, mutta sellaisia lääkkeitä on, jotka tehoavat hidastaen sairautta jos sen aloittaa ajoissa. Jos aloittaa lääkityksen ajoissa, sairauden eteneminen voi hidastua kymmenelläkin vuodella. Ilman hoitoa selkeää etenemistä tapahtuu jo vuodessa.
Alzheimer-lääkkeillä on paljon sivuvaikutuksia, mutta niitä on vaikea erottaa itse taudin oireista, esim. levottomuus ja kiihtyneisyys. Näissä tunnetiloissa äitini oli sairauden alkuvaiheessa. Sairautta vai lääkettä? Lääkitys pitkitti hänen kärsimystään 12 elinvuoteen, vain viitisen ekaa vuotta oli elämisen arvoista.
Tämän nähtyäni itse tuskin ryhdyn lääkkeitä syömään, jos tauti iskee. Kokeilen luonnon aseita, esim. kannabis virkistää aivoverenkiertoa kahdeksi viikoksi, luki muutama vuosi sitten Dementia-liiton sivuilla.
Pitää kuitenkin muistaa, että jokainen reagoi lääkkeisiin eri tavoin ja annostusta säätämällä sivuvaikutuksiin voi vaikuttaa. Äidilleni ei tullut lääkkeistä mitään haittavaikutuksia. Mutta eipä paljon hidastanutkaan, koska aloitti ne aivan liian myöhään. Ajoissa jos olisi aloittanut, niin meillä olisi hyvin todennäköisesti vielä rakas äiti seuranamme.
Lääketiede ei tiedä, miksi sitä plakkia alkaa kerääntyä aivosoluihin. Miten se osaisi sen siis parantaa?
Sen tiede on saanut selville, että uni puhdistaa aivoja, erityisesti syvän unen aika, joka ajoittuu normaalisti tuonne yhden ja kolmen välille. Valvominen siis huono.
Itse mietin, että Alzheimeriin liittyy paitsi perinnöllinen taipumus, mutta liittyykö myös yksilön kyvyttömyys tunnustaa joitakin tosiasioita itsessään ja elämässään?
Tällöin aivot eivät voi käsitellä jotain psyykeen liittyviä asioita, ja veri alkaa kiertää huonosti niissä aivojen soluissa, jotka käsittelisivät näitä torjuttuja asioita. Ehkä yksilö ei haluakaan muistaa, esim. jotain traumaa menneisyydestään.
Mun eräs kaveri sairastui yli 50v ja alzheimerin tautiin, sairaus eteni nopeaan tahtiin. kuoli 61v.
Vierailija kirjoitti:
Lääketiede ei tiedä, miksi sitä plakkia alkaa kerääntyä aivosoluihin. Miten se osaisi sen siis parantaa?
Sen tiede on saanut selville, että uni puhdistaa aivoja, erityisesti syvän unen aika, joka ajoittuu normaalisti tuonne yhden ja kolmen välille. Valvominen siis huono.
Itse mietin, että Alzheimeriin liittyy paitsi perinnöllinen taipumus, mutta liittyykö myös yksilön kyvyttömyys tunnustaa joitakin tosiasioita itsessään ja elämässään?
Tällöin aivot eivät voi käsitellä jotain psyykeen liittyviä asioita, ja veri alkaa kiertää huonosti niissä aivojen soluissa, jotka käsittelisivät näitä torjuttuja asioita. Ehkä yksilö ei haluakaan muistaa, esim. jotain traumaa menneisyydestään.
En tiedä mekanismia, mutta noilla 1920-45 syntyneillä ainakin voisi kuvitella olevan torjuttua ainesta enemmän.
Lääkitys paransi mun äidin muistia todella paljon ja todella kauan mielestämme. Ennen kysyi saman asian kolme kertaa putkeen jne, tämä loppui kuin seinään. Äiti itse sanoi että aivosumu on hävinnyt ja ei ole pää jotenkin ihmeellisen oloinen enää. Nämä lääkkeet, en musta nimeä, auttoivat noin 5 vuotta. Sitten niiden apu heikkeni ja lääke vaihdettiin toiseen. Nykyään on niin huonossa jamassa ettei lääkkeitä ole muistiin mutta ottaa mielialalääkkeitä. Toivon että loppu menisi paljon nopeampaa kuin alku.
Vierailija kirjoitti:
Nimien ja tunnuslukujen unohtelu on normaalia. Jos alkaa toistamaan samoja asioita, joita on juuri kertonut, yhtäkkiä tulee katkoksia ettei muistakaan miten kahvinkeitin tms. toimii, hygienian hoito unohtuu, jääkaappiin alkaa jäädä jatkuvasti syömätöntä pilaantuvaa ruokaa, niin voi ottaa uudelleen yhteyttä muistihoitajaan.
Ei omalla äidillä ollut noista kuin tuo samojen asioiden kertominen uudelleen, ja silti sitten tutkimuksissa löytyi selvä alzheimer ja isot tummat alueet aivoissa muistialueella. Oli 70-vuotias.
Pitäisi ekana saada se naurava "ammatti-ihminen" pois sieltä muistihoitajan tehtävistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän voi tehdä?
Jos ei ole alzheimer niin elintavat kuntoon: alko pois, vhh, painoa alas jos on kertynyt, päivittäistä kävelyä, mielellään lihastreeniä.
Hieman alle 80v äitini sai nämä ohjeet alkavaan verisuoniperäiseen muistisairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei todennäköisesti kerro metabolisen terveyden hoidosta. Lääkettä vaan kehiin.
Riippunee diagnoosista mitä painotetaan, elintavoilla luulisi olevan merkitystä jokatapauksessa
Onko B12-vitamiini mitattu verenkuvasta? Mulla löytyi puutos, olen diabeetikko. Oireet hävisi kun aloin syödä sitä purkista ja katsoin muutenkin ruokavaliotani. Sitä on luonnostaan eniten vain eläinperäisissä tuotteissa kuten maksa, kala ja sisäelimet.
Vierailija kirjoitti:
Nimien ja tunnuslukujen unohtelu on normaalia. Jos alkaa toistamaan samoja asioita, joita on juuri kertonut, yhtäkkiä tulee katkoksia ettei muistakaan miten kahvinkeitin tms. toimii, hygienian hoito unohtuu, jääkaappiin alkaa jäädä jatkuvasti syömätöntä pilaantuvaa ruokaa, niin voi ottaa uudelleen yhteyttä muistihoitajaan.
Apua. En ole vielä edes 40v, mutta olen huomannut alkaneeni toistaa itseäni. Oli todella stressaava elämänvaihe, jonka tiimoilta heikkeni muisti, myös nimi- ja numeromuisti, mutta ne ovat palautuneet. Mutta tuo itseni toistaminen yhä vaivaa.
Voikohan olla muistisairaus, vai onko jotain muuta? Pelottaa, että voisiko näin "nuorena" todella alkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua. En ole vielä edes 40v, mutta olen huomannut alkaneeni toistaa itseäni. Oli todella stressaava elämänvaihe, jonka tiimoilta heikkeni muisti, myös nimi- ja numeromuisti, mutta ne ovat palautuneet. Mutta tuo itseni toistaminen yhä vaivaa.
Voikohan olla muistisairaus, vai onko jotain muuta? Pelottaa, että voisiko näin "nuorena" todella alkaa?
Voi alkaa. Minä join aina viikonloppuisin säännöllisesti kohtuuedella suositusten mukaisesti alkoholia ja alkoholidementian antoi syyksi lääkäri.
ihan oikea etenevä dementia on kyseessä. Sellaista ja sen kanssa on nyt elettävä. Ikää on vasta 47v ja alkoi kolmeseiskana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän voi tehdä?
Yleisin sivuvaikutus noissa on päänsärky, jota saa vähintään yksi kymmenestä. Anoppi kieltäytyi syömästä noita lääkkeitä, kun yhdisti ne päänsärkyyn, mitä hänellä ei ollut ennen lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Onko B12-vitamiini mitattu verenkuvasta? Mulla löytyi puutos, olen diabeetikko. Oireet hävisi kun aloin syödä sitä purkista ja katsoin muutenkin ruokavaliotani. Sitä on luonnostaan eniten vain eläinperäisissä tuotteissa kuten maksa, kala ja sisäelimet.
ööh miten diabetismi tähän liittyy mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ööh miten diabetismi tähän liittyy mitenkään?
Metabolinen terveys.
Vierailija kirjoitti:
TGA kohtaus.
TGA tarkoittaa lääketieteessä ohimenevää täydellistä muistinmenetystä (transient global amnesia)
Lääkäri ei todennäköisesti kerro metabolisen terveyden hoidosta. Lääkettä vaan kehiin.