kuukautiset ja masennus APUA APUA PIAN
Voiko joku auttaa. Synnytyksen jälkeen tuli kuukautiset ja kamala olo.
Ennen kuukautisia huudan ja mesoan.
Ja kun menkat alkavat itken,itken ja olen aivan masentunut, ahdistunut.
Olen siis aivan kykemätön tekemään mitään. Olen täysin vuoteenomana ja pienikin " tekeminen" ahdistaa. Olo on tuskainen. Tätä kestää 5 päivää menkkojen aikana ja sen jälkeen n. 3 päivää todella vaikea ahdistus.
Ja sitten olen taas oma itseni.
Kunnes taas menkat alkavat 30 päivän päästä ...
Olen syönyt Cipramil 30 mg tähän , eikä enää auta.
Lääkkeen lisäys pahensi vain olo.
Onko muuta apua ??????
Ikää minulla on jo 40 v .... ja kaksi lasta 7 v ja 1 v
Kommentit (8)
ihan ensiksi toivon sinulle voimia ja sisua vaikeassa tilanteessasi.
Kertomuksesi kuullosti tutulta kotioloista: äitini kärsi koko lapsuusaikani ilmeisesti hormonitoimintaan (ja stressitiloihin) liittyvästä erittäin jyrkästä mielialanvaihtelusta. Cipramililla sitäkin on hoidettu...ja ihan ruokavaliolla ja luontaistuotteilla hyvin tuloksin. Samoja oireita olen tunnistanut itsessäni, mutta luojan kiitos lievempinä. Hoitoa hain kyllä itsekin.
Itsesi, lastesi ja koko perheesi vuoksi toivon, että saat apua - vaikka sitten keskellä yötä. Onko sinulla miestä, kumppania tai läheistä tukenasi? Tuossa on linkki ainakin Tukinetin yhteystietoihin eri puolille Suomea.
https://www.secure-tukinet.net/info_yhteydet/yhteystiedot.tmpl
Masennus on sairaus (lyhyinäkin jaksoina), eikä siitä kärsiminen tee ihmisestä " hullua" . Mikäli tunnet että jokin tietty hoitotapa ei tehoa, koeta hankkia tietoa vaihtoehdoista. Ja vertaistuen merkitystä ei voi väheksyä!
Masennuksesta kärsineen lapsena toivon, että pystyt keskustelemaan masennuskohtauksistasi myös lastesi kanssa silloin kun pystyt itsekin ottamaan hieman etäisyyttä tapahtuneeseen. Lapselle on tärkeää tietää, että vika ei ole hänessä ja että aikuisen paha mieli ei vie äitiä (tai isää) pois. Ja jos et itse siihen pysty (en tiedä, pystyisinkö itsekään), pidä huoli siitä että joku kertoo tämän lapsillesi.
Hormonit ovat ilmeisesti meidän naisten ikuinen riesa, niiden kanssa sitten pitäisi osata elää. Toivon sinulle kaikkea hyvää - olet takuulla loistoäiti ja loistonainen.
Minulla on mies tukena ja auttaa paljon. Sekä hyvä gynekologi ja psykiatri apuna koko ajan. Olen siitä onnekas että voin käyttää yksityisiä palveluja tarvittaessa.
Tämä on todellakin raskasta. Aloitin tänään hormonilääkityksen ja menemme miehen kanssa taasen gynekologille puhumaan asiasta.
Johtuiko äitisi oireet pelkästään hormoneista ?
Oliko kuukautisten aikaan pahempaan, voitko kertoa lisää.
Mitä muuna aikana tapahtui?Auttaisi minua paljon.
Itsellä on suuri huoli tietysti lapsista. Äiti itkee ja makaa sängyssä. Olemme olleet rehellisä ja kertoneet että vaiva johtuu kuukautisista.
Olen muuten ns. kiltti äiti ja lapset ovat aina etusijalla.
siis jos " vaan" johtuu menkoista, niin ens kerran nouset vaan ylös ja alat tehdä rutiinin mukaan juttuja... en tiedä, tietty voi olla, että sulla on tuo menkkoihin liittyvä masennus tosi paha, mutta mulla ainakin auttaa, kun varaa niille päiville " ohjelmaa" niin, että ei jää itkemään ja makaamaan... eli siis rutiinit kunniaan ja huonokin päivä menee nopeemmin kun touhuaa normaaleja juttuja. Niitä hormonipäiviä kun ei voi lyhentää taikka vähentää, siis pointtina on että vaan elää ne läpi ja se onnistuu paremmin jos pitää pään kylmänä siinä mielessä, että syyttää niistä huonoista päivistä vain ja ainoastaan menkkoja. Näin mulla ainakin niistä kamalista tunteistä saa paremman yliotteen kun huomaa, että ei ole kokonaan niiden vallassa, vaikka ei mahdakaan tilanteelle mitään.
että kyseiseen vaivaan on käytetty menstyksellisesti jotain mielialalääkettä siten että sitä syödään 3 päivästä viikoon ennen kuukautisia?
En tiedä lääkeen nimeä mutta tätä asiaa mietitiin omalle kohdallani jossain vaiheessa muiden syiden takia. Siihen ei kuitenkaan päädytty kun löytyi muu tässä tilanteessa paremmin toimiva ratkaisu.
Itselläni on Premenstrual Dysphoric Dysorder, jossa samat oireet muiden lukuisien henkisten ja fyysisten oireiden lisäksi, mutta erona on se että kun kuukautiset alkavat, olo minulla helpottuu ja kun ne loppuvat, olo kohonee huomattavasti. Olen syönyt Sertralin mielialalääkettä, joka vaikuttaa kohentavasti serotoniiniin tuotantoon. PMDD:hn on 3 SRII (serotoniinin tuotantoa kohottavaa) lääkettä markkinoilla, tunnetuin
Hormoonit ovat kunnossa, ne eivät vaikuta ainakaan minulla tähän vaivaan.
tässä kuvaus PMDDstä, itselläni kaikki oireet ja ennen kuukautisia en pystynyt kunnolla toimimaan taikka olemaan muiden ihmisten kanssa tekemisissä, itkua ei voinut estää, pinna oli räjähdysherkkä 24/7.
PMDD symptoms begin sometime after the middle of a monthly cycle (after ovulation), usually get worse during the week before menses, and then usually disappear within a few days of the start of menses. The symptoms follow this pattern every month or almost every month.
Here are the symptoms that make up the diagnosis of PMDD. All of the symptoms do not need to be present, and they may vary from month to month. At least 5 are required to make the diagnosis, including at least one of the first four.*
Very depressed mood, feeling hopeless
Marked anxiety, tension, edginess
Sudden mood shifts (crying easily, extreme sensitivity)
Persistent, marked irritability, anger, increased conflicts
Loss of interest in usual activities (work, school, socializing, etc.)
Difficulty concentrating and staying focused
Fatigue, tiredness, loss of energy
Marked appetite change, overeating, food cravings
Insomnia (difficulty sleeping) or sleeping too much
Feeling out of control or overwhelmed
Physical symptoms such as weight gain, bloating, breast tenderness or swelling, headache, and muscle or joint aches and pains
*Adapted from Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th ed 1994, with permission from the American Psychiatric Association
PMDD symptoms are not always present. Symptoms disappear during or by the end of menses, and return at about the same time during following cycles. If symptoms are present every day, then they are unlikely to be due to PMDD.
To be considered PMDD, symptoms must be severe enough to really disrupt a woman' s life -- interfere with work, school, social activities or interpersonal relationships.
tämä on paras ja kattavin nettisivu jonka olen tähän mennessä löytänyt, turha yrittää etsiä suomenkielistä tietoa http://pmdd.factsforhealth.org
Lääkäri ensin ehdotti homeopaattista Premens tuotetta, mutta en voinut enää siinä pisteessä odottaa sitä 3kk jotta rupeaisi vaikuttamaan.
nyt 6kkn lääkkeiden jälkeen elämä jopa taas hymyille ja pystyn hallitsemaan sen ajan paremmin ruokavalion ja myöskin liikunnan ja rentoutumisen avulla. Ennen lääkkeiden aloittamista, myöskin ovulaation aikaan samat oireet, eli elin viikko ja viikko systeemillä- huono viikko ennen ovulaatiota, sitten " hyvä" viikko ovulaatiokipuinen ja turvotuksineen, sitten muutama hyvä päivä ilman mitään oireita, kunnes olikin sitten 7-10 päivää ennen kuukautisia päivä päivältä pahenevia oireita, kunnes sitten olo henkisesti helpottui kun kuukautiset alkoivat, mutta eipä sekään mitään herkkua ole.
Tässä vielä linkki Pfizerin Zoloft ja PMDD sivuille
http://www.zoloftforpmdd.com
oma lääkkeeni siis on halvempi geneerinen versio Sertraliinista, mutta samaa kamaa ne kaikki on, vaan eri valmistaja ja pakkaus.
Puhu gynekologisi kanssa tästä vaihtoehdosta, tiedän miltä pohjaton ja selittämätön ja kontrolloimaton toivottomuuden tunne, epätoivo, väsymys ja masennus tuntuu, aivan sietämättömältä. Kokeile eri vaihtoehtoja kunnes oikea hoito löytyy!
ensi kuussa voisitte kokeilla laittaa lapset esim hoitoon isovanhemmille siksi viikonlopuksi, saavat kaikki vähän hengähdystaukoa.
Jaksamista!
Tietääkö kukaan lääkkestä PROGYNOVA ???? Onko apua ja mihin ?