Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävä sotku perheen jäljiltä hotellin aamiasipöydässä

Vierailija
28.07.2026 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012167371.html

Joku toinen asiakas päätti kuvata sotkun. Ehkä ei olisi ollut kiva ruokailla viereisessä pöydässä. Ei puhettakaan rauhallisesta hotelliaamiaisesta. Mutta tuotahan se on lapsiperheessä, kyllä se ruoka lentelee syöttötuolista.

Kommentit (880)

Vierailija
541/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, oletko koskaan tavannutkaan vauvoja, taaperoita tai pieniä lapsia? Ihan vaan vinkiksi että heillä menee hauskan leikin keksimiseen ruokailun ohessa niin kauan aikaa kun vanhemmalla menee puraistessa yhden annoksen omaa ruokaansa. Sormiruokailijat taas tiputtelee ruokaa vahingossa jatkuvasti opetellessaan syömistä. Omilla ja lähipiirin pikkulapsilla on hyvät vanhemmat ja jo alle kouluikäisinä sen verran empatiaa, käytöstapoja ja muuta tekemistä etteivät harrastuksenaan hauku yksin kotona tuntemattomia ihmisiä.

Mutta sotkevat kyllä harrastuksenaan ravintoloiden pöydät ja lattiat?

Vierailija
542/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotelliaamiaisella ei ole tarkoitus viedä astioita palautukseen kuten huoltoasemilla. Varmaan henkilökuntaa häiritsisi jos kaikki kyselisivät missä astioiden palautus. Sotkea ei silti tarvitse mutta ei asiakkaiden ole tarkoitus siellä ruveta moppaamaan ja pöytiä pyyhkimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä asenne toi on , ettei haittaa muita? No todellakin haittaa. Just eilen mäkkärissä joku kaatoi ketsupit lattialle ja sitten lapset vielä sotki ja käveli päältä poistuessaan niin että sotku meni ovelle saakka. Ei tullut perheelle mieleen ilmoittaa henkilökunnalle. Sama seurue jätti astiat pöytään. 

Tässä vaan on kyseessä ihan erilainen sotku ja erilainen ravintola.

Mutta miten sä edes siivoat ketsuppeja lattialta? Servettien kanssa alat konttaamaan? Pyydät luuttua lainaan? Herätys rummo!

Onko sulla vatsa tiellä roskaruoan syömisestä, kun et taivu pyyhkäisemään  lattialle kaadettua ketsuppia? Paperiservetillä tuo onnistuu normaalilta ihmiseltä. 

Sielä olet perse pystyssä kyykkimässä. Onnea sulle kun siivoat ravintolassa ja hotellissa.

Noloa.

Vierailija
544/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikoinaan töissä ruotsinlaivan buffassa, ja samannäköistä jälkeä sielläkin raivattiin.

Kerran eräällä perheellä jäi todellakin pöytä karmeaan kuntoon ja perheen äiti lähtiessään laumansa kanssa hieman pahoitteli asiaa, kun meiltä jäi nyt vähän sotkua.

Kollega oli erittäinkin -ittuuntunut siihen sotkemiseen ja vanhempien kädettömyyteen ja lohkaisi äidille että: no, onneksi mun ei tarvi nähdä millaiselta teillä kotona näyttää…

Silloin mua kyllä hävetti. Oli aika ruma heitto mun mielestä.

Potkut tollasesta kuuluisi saada. Asiakkaalle ei puhuta noin.

Vierailija
545/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosikaa vain aikuisille tarkoitettuja hotelleja.

Onko Suomessa paljonkin tällaisia? Jossain on K18-spa (Kakola) ja joku K18-kerros (Torni).

Kyllä näitä aikuisia(kin) asiakkaita huomioivia hotelleja pitkin Suomea jonkin verran on. Esimerkiksi niin, että kylpylä on kokonaan K-18 tai varattu illalla aikuisille. Sitä ei välttämättä toitoteta ylimmäisenä etusivulla, mutta kannattaa huomioida juniorien kanssa matkustaessa, ettei tule yllärinä.

Kannattais kyllä mainostaa ja erottua just sillä mutta ilmeisesti pelätään että tulee just joku somekohu "lastenvihaajahotellista".

Aika aktiivisesti seuraan muutamaa matkailuryhmää facebookissa ja edelleen vaan on näitä jotka ottaa henkkoht loukkauksena sen että just heidän taapero ei pääse sinne kaupungin hienoimpaan K20 hotlaan, ja ihmettelevät miksi lapsia vihataan. 

Vierailija
546/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotellilomaan kuuluu lupa vähän porsastella ja jättää jälkensä siiviamatta. Siitähän me maksetaan.

Onko porsastelu hyvää käytöstä? 

Peräänkuulutan sivistyksen puolesta! 

Vähän porsastelu on sitä että ei tarvitse raivata omia jälkijään, pedata petiä tai siivota aamiaispöytää ym. pientä minkä tekee kotona itse. Hotellit ovat nykyään niin sikahintaisia että jotain pitää saada vastineeksi.

Ja teidän sikailijoiden takia hinnat vielä nousee …hävikkiruuat, lisää henkilöstöä….pysykää siellä sikolättikodissanne niin muut asiakkaat ja henkilökunta kiittää

Kiittää sitten kun kukaan ei enää käy syömässä. Työkkäristä kiittelevät.

Vierailija
547/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä asenne toi on , ettei haittaa muita? No todellakin haittaa. Just eilen mäkkärissä joku kaatoi ketsupit lattialle ja sitten lapset vielä sotki ja käveli päältä poistuessaan niin että sotku meni ovelle saakka. Ei tullut perheelle mieleen ilmoittaa henkilökunnalle. Sama seurue jätti astiat pöytään. 

Henkilökunnan tulee olla hereillä ja havaita moinen ihan itse. Ei ole asiakkaat tehtävä raportoida erikseen kaikesta.

On kyllä hukassa palveluammatin ydin tässä keskustelussa täysin.

Vierailija
548/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä nyt mistään yksittäistapauksesta puhuta, vaan yleisestä trendistä. Ihmisistä on tullut laiskempia, itsekkäämpiä, typerämpiä ja piittaamattomampia. "Normipöytä", kuten joku sanoi. Onneksi sentään vielä löytyy vaihtoehtoja sivistyneille ihmisille. 

Vierailija
549/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorista päätellen vesimeloni on ollut herkkua. 

Ei tuo vielä paha sotku ole. Yksi taapero riittää aiheuttamaan tuon ja pari vahinkoa lautasen kanssa. 

Vierailija
550/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo vielä paha sotku ole. Yksi taapero riittää aiheuttamaan tuon ja pari vahinkoa lautasen kanssa. 

Huomasin saman, vesimelonia on mätetty. Ja jostain syystä kuoret vain heitelty lattialle. Näyttää ihan apinan tekosille. 

Vierailija
551/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä kädettömiä löysähousuvanhempia oikein tulee? Eikö taaperosi jatkuva sotkeminen, kiljuminen ja riehuminen edes hävetä sinua? Katsot vain vierestä ihmetellen, kuinka olet voinut pullauttaa itsestäsi ulos jotain noin ihmeellistä?

Vierailija
552/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin saman, vesimelonia on mätetty. Ja jostain syystä kuoret vain heitelty lattialle. Näyttää ihan apinan tekosille. 

Apinoita ne ovatkin. Samoin kuin punapersepaviaanivanhempansakin.

Vierailija
553/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin reissussa ja vain aikuisille tarkoitetussa hotellissa. Ai että mikä rauha. Loma oli todella rentouttava. 

Ei ollut lapsiperheitä ravintolassa eli ei kiljumista pää punaisena ja juoksentelua ympäri ravintolaa, ei ympäriinsä heiteltyä ruokaa. Ei maailmannapavanhempia, joiden mielestä kaikki mitä heidän kasvattamattomat lapset tekee on vaan söpöä. Ei näiden vanhempien oletusta, että koko maailman pitää sopeutua mitä ikinä heidän perheensä päättää tehdä. Eli ei mitään. Huonostikäyttäytyvää. Riesaa.

Omat lapset on kasvatettu toisin. Pyrin pitämään toisten kyvyttömyyden kasvattaa mahdollisimman etäällä itsestäni.

Vierailija
554/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin aikoinaan töissä ruotsinlaivan buffassa, ja samannäköistä jälkeä sielläkin raivattiin.

Kerran eräällä perheellä jäi todellakin pöytä karmeaan kuntoon ja perheen äiti lähtiessään laumansa kanssa hieman pahoitteli asiaa, kun meiltä jäi nyt vähän sotkua.

Kollega oli erittäinkin -ittuuntunut siihen sotkemiseen ja vanhempien kädettömyyteen ja lohkaisi äidille että: no, onneksi mun ei tarvi nähdä millaiselta teillä kotona näyttää…

Silloin mua kyllä hävetti. Oli aika ruma heitto mun mielestä.

Potkut tollasesta kuuluisi saada. Asiakkaalle ei puhuta noin.

Eikä asiakas myöskään jätä pöytää karmeaan kuntoon.

Vierailija
555/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotellilomaan kuuluu lupa vähän porsastella ja jättää jälkensä siiviamatta. Siitähän me maksetaan.

Onko porsastelu hyvää käytöstä? 

Peräänkuulutan sivistyksen puolesta! 

Vähän porsastelu on sitä että ei tarvitse raivata omia jälkijään, pedata petiä tai siivota aamiaispöytää ym. pientä minkä tekee kotona itse. Hotellit ovat nykyään niin sikahintaisia että jotain pitää saada vastineeksi.

Ja teidän sikailijoiden takia hinnat vielä nousee …hävikkiruuat, lisää henkilöstöä….pysykää siellä sikolättikodissanne niin muut asiakkaat ja henkilökunta kiittää

Kiittää sitten kun kukaan ei enää käy syömässä. Työkkäristä kiittelevät.

Ei apinoista jää katetta.

Vierailija
556/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin reissussa ja vain aikuisille tarkoitetussa hotellissa. Ai että mikä rauha. Loma oli todella rentouttava. 

Ei ollut lapsiperheitä ravintolassa eli ei kiljumista pää punaisena ja juoksentelua ympäri ravintolaa, ei ympäriinsä heiteltyä ruokaa. Ei maailmannapavanhempia, joiden mielestä kaikki mitä heidän kasvattamattomat lapset tekee on vaan söpöä. Ei näiden vanhempien oletusta, että koko maailman pitää sopeutua mitä ikinä heidän perheensä päättää tehdä. Eli ei mitään. Huonostikäyttäytyvää. Riesaa.

Omat lapset on kasvatettu toisin. Pyrin pitämään toisten kyvyttömyyden kasvattaa mahdollisimman etäällä itsestäni.

Itseäni ärsyttää se, että meistä ja lapsista oletetaan automaattisesti tuollaista ja oikein kytätään, että milloni "mokataan" ja miten tilanne hoidetaan. Meillä lapset osaa olla kuitenkin siivosti ruokapöydässäkin, eivätkä juoksentele pitkin ravintolaa tai hotellia, ja kotonakaan ei kiljuta.

Vierailija
557/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vaan on kyseessä ihan erilainen sotku ja erilainen ravintola.

Mutta miten sä edes siivoat ketsuppeja lattialta? Servettien kanssa alat konttaamaan? Pyydät luuttua lainaan? Herätys rummo!

Onko sulla vatsa tiellä roskaruoan syömisestä, kun et taivu pyyhkäisemään  lattialle kaadettua ketsuppia? Paperiservetillä tuo onnistuu normaalilta ihmiseltä. 

Ei siitä puhdasta tule (riippuen lattiasta) ja sit mulla on töhnäservetti kädessä. Pahimmassa tapauksessa vuotaa läpi käteen.

Vierailija
558/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä ruokaa edes kannetaan pöytään enemmän kuin pystyy syömään? 

Mielestäni ruokamäärä, joka jäi pöytään neljän hengen ruokailusta oli varsin kohtuullinen. Siellä oli 6 kurkkusiivua, 2 salaatinlehteä, 1 osittain syöty meloniviipale, 2 osittain syötyä paahtoleipää, 1 juustoviipale, 1 osittain syöty marjapiirakan pala, vauvan murokupin pohjalla muutama kuiva muro, ja isomman lapsen lautasen reunalle takertuneena muutama kostea muro. Lisäksi kolmen juomalasin pohjalla oli helmet. Juojat eivät ilmeisesti olleet kääntäneet nenäänsä kohti taivasta saadakseen tiristettyä laseista viimeiset tipat.

Lisäksi veikkaan, että salaatinlehdet ja kurkkusiivut oli tarkoitettu lasten paahtoleiville, mutta eivät olleet kelvanneet. Myös juustosiivu oli isomman lapsen kesken jääneen paahtoleivän päällä. Aikuisten viaksi laskisin marjapiirakan, josta oli syöty vain kaksi kolmannesta. Se ei ehkä ollut hyvää.

Vierailija
559/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa voi lennellä, mutta julkisissa tiloissa pahin siivotaan itse.

Siivoojat on sitä varten. Itse en mene hotelliin lomalle siivoamaan.

Onko sulla mitään käytöstapoja? Sotketko kuon vähä mielinen hotellissa?

Ootko ollu hotellissa jossa itse siivoat sen huoneen lähtiessäsi?

Ja maksat vielä siitä?

Jos ihmiset huolehtisivat edes perussiisteydestä, kaikki saisivat entistä siistimmän ja puhtaamman huoneen. Ei tarvitse perusteellisesti siivota, mutta roskia ei tarvitse kylvää ympäriinsä ja kaatuneet juomat ja muut tahrat voi itse pyyhkiä lattialta pois.

Eihän sielä rättejä edes ole.

Päiväpeitollako ne pyyhin tai verhoihin?

Kyllä siellä on jotain käsipaperia. Hyi oikeasti. Kävelet siis ihan mielelläsi tahmaisella lattialla sen sijaan, että pyyhkisit pois?

Tahmaisia ne on muutenkin. Sukat pidän aina jaloissa hotelleissa koska on likaiset lattiat jo tullessa.

No ne on juurikin sen takia tahmaisia, koska porukka elää, kuin siat.

Ja koska suomalaisten hotellien siivoustaso on luokattoman huono. Vain kerran olen ollut Suomessa hyvin siivotussa hotellissa, se oli Torniossa. Vastaavasti ulkomailla en ole koskaan ollut lähmäisessä ja pölyisessä huoneessa. 

Englannista löytyy aika sotkuisia viiden tähden hotelleja. Joissakin ovenkahvatkin ovat niin tahmaisia, ettei niihin ilkeäisi koskea.

Vierailija
560/880 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää se, että meistä ja lapsista oletetaan automaattisesti tuollaista ja oikein kytätään, että milloni "mokataan" ja miten tilanne hoidetaan. Meillä lapset osaa olla kuitenkin siivosti ruokapöydässäkin, eivätkä juoksentele pitkin ravintolaa tai hotellia, ja kotonakaan ei kiljuta.

Itseäni taas ärsyttää, että joku kuivakka autisti odottaa lasten olevan suoraan paketista pikkuaikuisia. Joo, niistä voi kovalla kurilla tehdä hiljaisia ja huomaamattomia, mutta se tuskin on lasten parhaaksi. Toisaalta en mä mitään estotonta riehumistakaan hyväksy, mutta harvoin sitä näkee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi