Järkyttävä sotku perheen jäljiltä hotellin aamiasipöydässä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012167371.html
Joku toinen asiakas päätti kuvata sotkun. Ehkä ei olisi ollut kiva ruokailla viereisessä pöydässä. Ei puhettakaan rauhallisesta hotelliaamiaisesta. Mutta tuotahan se on lapsiperheessä, kyllä se ruoka lentelee syöttötuolista.
Kommentit (880)
En katsonut pöydän kuntoa, mutta Jyväskylässä Verso-hotellissa oli tässä reilu viikko sitten eräs kantasuomalainen perhekunta, joka piti niin kamalaa mekkalaa aamupalalla, että siinä oli syömisrauha kaukana. Ymmärrän, että pienet lapset joskus ovat äänekkäitä, mutta se kun vanhemmatkin siihen osallistuvat, eivätkä tee mitään lasten hillitsemiseksi, ärsyttää. Eivät siis mitään riidelleet tms., mutta ihan normaalin keskustelun äänet olivat vaan aivan hirvittävän kovia. Enkä edes ole mikään ääniherkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on parempi maksavat asiakkaat vai tyhjät pöydät ja vähän töitä???
Voi kiesus. Oletatko että hotellissa on oikeus sotkea ja ja että ihmiset etdiytyy sellaseen hotelliin jossa SAA sotkea ja porsastella kun mehtäläiset.
Tää on niin junttiajattelua kun olla ja voi. Ja jotenkin hyvin perisuomalainen moukka ajattelutapa. Katsokaapa jossain italiassa ja ransakassa saati venäjällä miten niin aikuiset kuin lapsetkin käyttäytyy hillitysti ja jos joku lapsi meinaa rueta kiukkuamaan ja osoittamaan mieltään niin se vaiennetaan sekunnissa pikku torumisella ja tulee hiljaista. Ihmiset osaa läyttäytyä, täällä junttilassa on joidenkin perähikiän junttien mielestä hassunhauskaa jättää jälkeensä hirveä sotku kun kerran vuodessa on se tilanne että joku muu siivoaa. Voi kiesus.
Äläpäs laita sanoja suuhuni. Mokoma öyhöttäjä. (Luet kuin p i r u raamattua)
Maksavia asiakkaita nostetaan tikunnokkaan.
Koko ajan on tyhjiä liiketiloja, ja keskustat autioituu.
Tällaiset uutisoinnit ja öyhöttäjät ja "ilmiantajat" eivät ainakaan lisää asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
On tämä uskomatonta, miten koko kansakunta saa hepulin parin pudonneen meloninpalan takia.
Oikeasti tuntuu, että porukalla ei ole mitään suhteellisuudentajua.
Ei tästä nyt ihan koko kansa hepulia saanut. Suhteellisuudentajusi pettää pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä perustaisin hotellin, tekisin ravintolasalista (siis myös aamiainen) sellaisen että lapsiperheet ruokailee ja heidät ohjataan ihan omaan tilaan, siis esim L muotoinen sali jossa lapsiperheet ovat ihan omassa "osastossaan" eristettynä esim lasiovilla. Näin lapset näkee muita lapsia ja voivat vaikka leikkiä jos sellaseen tarve ja muut ihmiset saa rauhallisen aamiaishetken.
Olen nähnyt kerran italiassa tällaisen ratkaisun joskus 15v sitten ja ah että oli huippu juttu. Annettiin monta kertaa positiivista palautetta tästä.
Ei huono idea hyvin toteutettuna. Lapsille virikkeitä, leluja ja vaikka piirrettyjä pyörimään.
Ja menukin voisi huomioida lapset erityisesti.
Toimisi erityisesti ihan pienten lasten kanssa. Isompien olisi taas hyvä oppia toimimaan aikuisten joukossa, aikuisten tavoilla.
Jotenkin niin kovin herttainen ajatus, että kun lapsia pidetään eka kymmenen vuotta eristyksissä katsomassa piirrettyjä, niin sit ne olis jotenkin vähemmän erottuvia opettelemaan ruokailua aikuisten seurassa.
Me on aina käyty ravintolassa syömässä, ei leikkimässä eikä katsomassa piirrettyjä. Joskus, kun ruuassa on kestänyt ihan älyttömän kauan, lapset on lopulta saaneet aikuisen puhelimen käteensä odotusajaksi ihan yleisen viihtyvyyden takaamiseksi. Lapset on opetettu puhumaan sisätilaääneellä, istumaan ruokapöydässä paikallaan, ja syömään heittelemättä ruokaansa. Joskus on ihan varmasti lipsahtanut lautaselta aterin pöydälle tai ruokaa pyörähtänyt lattialle, mutta mun mielestäni pienet sotkut kuuluu ravintola-alalla normaaliin toiminnan riskiin. Kerran kyllä ulkomailla jätettiin vielä pöytään lisää tippiä (oli sellainen paikka, jossa maksettiin ruuat kassalla tilauksen yhteydessä), kun pöydässä tapahtui joku riisikatastrofi eikä saatu sitä riisiä käsin siivottua ravintolan kokolattiamatosta. Lapset on tosiaan opetettu, että jos isompaa sotkua tulee, se siivotaan auttavasti itse tai pyydetään henkilökunnalta apua. Pöytien alla ei kuitenkaan tarvi ryhtyä konttailemaan.
Nyt lasten ollessa isoja koululaisia niiden kanssa on jo vuosia ollut mukava käydä ravintolassa. Lukevat ruokalistaa, valitsevat ruokansa, tilaavat sen tarjoilijalta, osaavat hakea ruokaa sivistyneesti noutopöydästä ja ymmärtävät, ettei leipää aleta voitelemaan linjastolla. Pöydässä juttelevat mukavia ja lopuksi osaavat siistiä jälkensä.
Montakohan päivää tästä aiheesta keskustellaan. Ja lehti avaa uusia klikkiotsikoita. Facessa öyhötetään. Täällä öyhötetään. Menikö ihmiset koronan aikaan jotenkin rikki? 🤔
Vierailija kirjoitti:
20v hotellien ravintolamaailmaa seuranneena olen sitä mieltä että asiakkaiden koulutus ja sitä myötä myös sivistystaso näkyy myös hotelliaamiaisella käyttäytymisessä.
Kaupungissamme on kerran kesässä isot rockfestarit ja hotellit siis täynnä maakunnista tulevia kokomustaan pukeutuneita päästä varpaisiin tatuoituja epäsiistin näköisiä heviletti "örkkejä" joista osa on aamiaisella ensinnäkin joko vielä kännissä tai krapulassa, usest samoissa vaatteissa kun todennäköisesti koko edellisen päivän ja yön siellä festareilla. Hajukin on sen mukainen. Aamiaissali on näinä päivinä kyllä sitten myös sen näköinen että itku meinaa päästä. Ei toki kaikki sotke ja jätä otettua ruokaa syömättä mutta suurin osa ei osaa ensinnäkään käyttäytyä saati syödä siististi ja sivistyneesti, osa kuvittelee (vielä kännissä) olevansa edelleen festarialueella ja joudumme nykyisin varaamaan vartijan hotellialueelle joka tuntuu ihan absurdilta. Että älkää yhtään ihmetelkö miksi hotellihuoneiden hinta nousee jopa 20e/hlö tällaisten tapahtumien aikana. Se ei ole hotellin ahneutta vaan ihan sitä että hotelli joutuu ottamaan lisää niin ravintola kuin siivoushenkilöstöäkin saati sit vielä vartiointia jotta saadaan pidettyä tän "mehtäläislauman" jäljiltä hotelli puhtaana.
Missä ihmeen koulutuksessa ravintola-amikselle on opetettu peseytymistä ja pöytätapoja?
Kuka puhuisi ilmiöstä älypuhelin ja kuvaaminen julkisilla paikoilla?
Se on suurempi ongelma kuin ketjun aihe. 📷
Mä olen tehnyt ravintolatöitä aikanaan, ja en kyllä odottanut, että asiakkaat siivoavat jälkensä. Olin töissä sellaisessa palauta astiasi -paikassa, ja toki olen myös sitä mieltä, että jos ei halua astioitaan palauttaa, voisi ruokailla ravintoloissa, jonka hinnoissa on huomioitu henkilökunnan tarve astioiden siirtelyyn. Ei se silti mitenkään tunteita kuohuttanut, että jok joskus jätti astiansa pöytään, että joskus pöydästä löytyi limuläikkä, tai jos pöydän alle oli tippunut ruokaa. Sellaista sattuu.
Toki ei myöskään sotketa, vaan pyritään syömään siivosti, mutta ruokailutoiminnan jälkiä ei tarvitse erityisesti ryhtyä siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kiesus. Oletatko että hotellissa on oikeus sotkea ja ja että ihmiset etdiytyy sellaseen hotelliin jossa SAA sotkea ja porsastella kun mehtäläiset.
Tää on niin junttiajattelua kun olla ja voi. Ja jotenkin hyvin perisuomalainen moukka ajattelutapa. Katsokaapa jossain italiassa ja ransakassa saati venäjällä miten niin aikuiset kuin lapsetkin käyttäytyy hillitysti ja jos joku lapsi meinaa rueta kiukkuamaan ja osoittamaan mieltään niin se vaiennetaan sekunnissa pikku torumisella ja tulee hiljaista. Ihmiset osaa läyttäytyä, täällä junttilassa on joidenkin perähikiän junttien mielestä hassunhauskaa jättää jälkeensä hirveä sotku kun kerran vuodessa on se tilanne että joku muu siivoaa. Voi kiesus.
Tällaiset uutisoinnit ja öyhöttäjät ja "ilmiantajat" eivät ainakaan lisää asiakkaita.
Eiköhän suurin osa aamupala-asiakkaista ole niitä maksavia. Mikä saa ajattelemaan että sinun oikeutesi sikailla ja sotkea olisi jotenkin merkittävämpi kuin muiden oikeus saada nauttia aamiaisensa miellyttävässä ympäristössä? Edes sikailijat eivät valitsisi ensimmäisenä hotellia jossa porsastelu on normikäyttäytymistä.
Hotelli- ja ravintola-ala ovat sitäpaitsi niitä jotka on edelleen hoidettava ihan konkreettisista liiketiloissa, joten sekin kohta viestissä ontuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurin osa aamupala-asiakkaista ole niitä maksavia. Mikä saa ajattelemaan että sinun oikeutesi sikailla ja sotkea olisi jotenkin merkittävämpi kuin muiden oikeus saada nauttia aamiaisensa miellyttävässä ympäristössä? Edes sikailijat eivät valitsisi ensimmäisenä hotellia jossa porsastelu on normikäyttäytymistä.
Hotelli- ja ravintola-ala ovat sitäpaitsi niitä jotka on edelleen hoidettava ihan konkreettisista liiketiloissa, joten sekin kohta viestissä ontuu.
Huoh. Se kuuluisa lukemisen ymmärrys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä toi porsastelu muita asiakkaita haittaa. Siihen pöytään kun ei olisi asiaa ennen kuin palvelusväki siivonnut sen, vaikka kuinka olisi edellinen jättänyt puhtaaksinuollut lautaset siisteihin pinoihin.
No on törkeää.
Se että kerrankin on varaa hotellilomaan ei oikeuta sikailemaan. Neukut ja kiinalaiset jättvät tuollaisen sotkun jälkeensä muttei sivistysvaltioiden asukkaat. Tarjoilijan/siivoajankin työtä voi arvostaa köyttäytymällä hyvin.
Olemme matkustaneet 2-4 lapsen kanssa ympäri maailmaa 40v eikä ikinä ole ollut sotkua. Jos jotain putoaa lattialle se nostetaan, astiat laitetaan pinoon pöydälle tai tarjottimelle, aterimet ja mahdolliset ruuanjämät päällimmäiselle lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä perustaisin hotellin, tekisin ravintolasalista (siis myös aamiainen) sellaisen että lapsiperheet ruokailee ja heidät ohjataan ihan omaan tilaan, siis esim L muotoinen sali jossa lapsiperheet ovat ihan omassa "osastossaan" eristettynä esim lasiovilla. Näin lapset näkee muita lapsia ja voivat vaikka leikkiä jos sellaseen tarve ja muut ihmiset saa rauhallisen aamiaishetken.
Olen nähnyt kerran italiassa tällaisen ratkaisun joskus 15v sitten ja ah että oli huippu juttu. Annettiin monta kertaa positiivista palautetta tästä.
Mä vihaan ideaa. Inhoan myös ravintoloiden leikkinurkkauksia, erityisesti jos niissä on tv. Ravintolaan tullaan syömään ja seurustelemaan. Ei leikkimään. Sen paikka on muualla. Mä opastan lapsiani näin. Vähän vaikeaa, jos muiden pöytien lapset saa leikkiä hippaa ja kiljuvat sydämensä kyllyydestä. En koe, että olen ikinä kuulunut tuollaiseen lapsiperhekuvioon, vaikka lapsia on kaksi.
Me emme myöskään ikinä jätä hotelliaamiaisella pöytää tuohon kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Saman tien voisi mennä siinä respan tiskillä naputtelee koneelle tietojaan että autan tässä nyt respan tätiä. Anna nyt mun nauraa :D
No sitähän asiakkaat jo nykyään joutuvat tekemään. Varataan hotelli netistä, saadaan qr koodi jolla voidaan halutessa (ja mielellään ettei häiritä.respas) sisäänkirjautua ja uloskirjautua jne.
Toi, että tippunut nostetaan, on kyllä jotenkin jännä. Oon siis ihan oikeasti miettinyt, että missä menee se raja. Itse ravintolatyötä tehneenä ajattelisin, että ehkä siinä, onko tippuneesta asiasta haittaa tai vaaraa muille (esim. kulkureitille pudonneet asiat, joihin voi liukastua, penkille tipahtanut jäätelö, jota ei jätetä sulamaan siihen jne.) ja/tai kuinka helposti se pudonnut jokin on siivottavissa (pöytien alla ei todellakaan tarvi konttailla).
Jos ajattelen asiakkaana, niin mä en kyllä näissä itsepalvelupaikoissa haluaisi harhautua omatoimisiivottuun pöytään, joka on pyyhitty serveiteillä mukapuhtaaksi niin, ettei henkilökunta ole nähnyt siivouksen tarvetta, mutta joka on jäänyt tahmeaksi jne. Että ehkä olen sitä mieltä, että jos niitä sotkuja ei pysty oikeasti siivoamaan kunnolla, niin mieluummin jätetään sit siivoamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on täysin velvollinen, iästä yms riippumatta, siivoamaan omat jälkensä kokonaan kaikkialla. Myös kotonaan. Itse teen aina niin. Siksi otan aina useamman lautasliinan. Juomat siihen päälle. Eivät läiky ! Liina myös estää läikkymisen pöydälle. Lapsetkin osaavat tämän, jos heille se on opetettu. On hävytöntä meluta missään ruokalassa ja käyttäytyä, kuin lauma täys hulluja ihmisiä. Ja sotkea tahallaan. Hävytöntä ! Heiltä pitäisi laskuttaa siivoamisesta, jos ovat niin laiskoja, etteivät itse sitä viitsi tehdä. Ja ne pitää korjata heti, kun syöjä/t ovat lähteneet, että muille jää tilaa istua ja syödä. Siis ne astiat. Ja jos olet teen juoja, älä aina ota uutta teepussia. Samaa voi käyttää peräti 3-4 kertaa peräkkäin. Niin mä aina teen kotonakin. Käytän samaa teepussia 2 kertaa eri päivinä.
Eihän ole. Siksi mennään hotelliin ja ravintolaan palveltaviksi, ettei tarvitse itse tehdä. Mutta toki tässä on oltava kohtuuden rajat, mitkä tuossa tapauksessa lattialle jääneet isot ja lukuisat roskat lievästi ylittivät. Toisaalta tarjoilijalta / siivoajalta ei mene kuin 15 sekuntia noukkia ne, joten ei iso juttu.
Heti korjaaminen on sitten kiinni ravintolan palvelutasosta. Paremmissa ravintoloissa saatetaan siivota pöydät heti, käytä niitä.
Ja tällä sikaperheelläkö ei ollut aikaa sitä 15 sekkaa noukkia sotkujansa pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä toi porsastelu muita asiakkaita haittaa. Siihen pöytään kun ei olisi asiaa ennen kuin palvelusväki siivonnut sen, vaikka kuinka olisi edellinen jättänyt puhtaaksinuollut lautaset siisteihin pinoihin.
Totta kai haittaa joutua mukavan ja esteettisestikin miellyttävän kokemuksen sijaan näkemään naapuripöydän poikkeuksellisen törkyisiä sotkuja. Ymmärrän kyllä että lapsiperheissä sattuu ja tapahtuu. Sivistyksen yksi tärkeä mittari on kuitenkin se miten huomioi muita ihmisiä. Se että "maksavana asiakkaana" saisi rypeä julkisessa tilassa sikana ei palvele loppupeleissä kenenkään etua
Muut kansallisuudet yleensä jättävät ruokaa ulkomaillakin lautaselle huomattavasti enemmän kuin tuossa on. Olin yllättynyt, ettei ruokaa tuossa pöydässä edes juuri ollut jätetty.
Ongelmana tänä kesänä mm. Scandic-ketjuissa on henkilökunnan vähäisyys. Saapuva asiakas joutuu heittämään astiat viereiseen pöytään, kun vapaita ja siistejä pöytiä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Luulin että se olisi ollut atomipommin jäljiltä. Paljon puolityhjiä lautasia, mehulaseja, ruokaa siellä sun täällä ja kakkavaippa siihen päälle.
Ihan normi pöytä tuo on asiakkaiden jälkeen ja on vielä siisteimmästä päästä, kuin mitä olen yleensä tarjoilijana siivoillut. Eiköhän tuota kuvan ottajaa vaan vituttanu koko lapsiperhe vaan sen takia että olivat lapsiperhe, samoin kuin teitäkin näköjään vituttaa.
Kuvatakaa niitä pöytiä seurueiden jälkeen joissa ei ole lapsia. Voi olla sotkuisuudessa eroa.
Mene sinä sama tarjoilija täältä provoamasta ja siivoamaan niitä toisten jättämiä jälkiä. Paitsi etteihän niissä mitään siivottavaa tainnut ollakaan, sen kun seuraavat asiakkaat tuohon kuvan pöytään vaan.
Ja teidän sikailijoiden takia hinnat vielä nousee …hävikkiruuat, lisää henkilöstöä….pysykää siellä sikolättikodissanne niin muut asiakkaat ja henkilökunta kiittää