Miksi sinä et kuluta rahaa Suomessa?
Meidän perheenä on hyvät tulot mutta toinen on töissä julkisella sektorilla. Purra on uhkaillut niin paljon saksien heilutuksella että on pakko laittaa sivuun kaikki ylimääräinen mitä tulee. Haluaisimme ostaa uuden kodin ja remontoida sitä mutta Purran sakset ja päälle pankkien tarjoamat korot ovat liian suuri riski joten säästetään ja katsotaan. Ennen meidän perheellä meni satoja euroja kuussa palveluihin ja kauppoihin. Nyt enää murto-osa.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Koska en halua suomeen senttiäkään lisää verorahoja minun tienesteistä. Johan nuo imee jo ison osan.
Ja meidän oman kansan selkänahasta kynitään kaikki että elätetään niillä rahoilla nää vi tun mutit ja somput.
Ihan kotipaikkakunnaltani Suomesta kaikki ostan. Siis kulutan.
Suomi on maana niin perseestä.
Tänne tarvittaisiin äärioikeisto panemaan asiat kuntoon.
Kulutanhan mä. Rahat menee 100% vuokraan, ruokaan ja apteekkituotteisiin, ihan täällä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Äänestän sinimustia, persut liian hölläkätisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa mitä kuluttaisi. Kuluttaminen on ökyrikkaiden etuoikeus, himokin.
Tuohonhan yhteiskunta on menossa. Muutamia ökyrikkaita, jotka luksuskuluttaa ja enemmistö ihmisistä köyhiä, joilla ei ole varaa mihinkään.
Köyhyys uhkaa tekoäly-yhteiskunnassa myös koulutettua keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Äänestän sinimustia, persut liian hölläkätisiä.
Sama, persut ovat liian löpsöjä.
Kolmessa viikossa menee kaikki, millä neljä viikkoa pitäisi pärjätä. Eli kaiken kulutan.
Koska kulutan sitä mieluummin ulkomailla.
Ostovoiman ja hinta-laatusuhteen vuoksi.
Olemme siirtäneet jo puolet omaisuudesta ulkomaille ja elämme lähes puolet vuodesta muualla.
Suomessa kulutetaan vain pakolliset asumis- ja ruokakulut.
Olihan se ihanaa käydä eilen 6 hengen illallisella hyvässä ravintolassa ja rahaa meni hilkun alle 200e viineineen kaikkineen! Huomenna taas ruokakauppaan ja voimme huoletta ostaa parasta paikallista nautaa (21-27e/kilo) kun Suomessa kelvoton jauhelihakin on jo 18e/kilo tai jopa yli!? Tai kalaa - 3 meriahventa (1,5kg) kuudelle maksaa 10e, mites kuha tai siika? Sama määrä olisi fileinä n 40e.
Alkoholit tuliaisiksi? Täh? Mikä säästö tuoda 5-6€ viinipullo tuliaiseksi jollekin? Vai tuotteko siis lavallisen?
Oikeesti huvittaa tälläinen senteillä pelaaminen, polttoaineet juuri nytkin Suomessa ja Virossa lähes sama. Puolassa jo selvästi halvempaa, kun ajoin läpi viikko sitten.
Täällä missä asumme 6e-11e viinipullo on ihan laadukas. Samaa viiniä myydään Alkossa 15-23e per pullo joten säästöä tulee enemmän kuin muutama sentti.
Lisäksi haemme viinejä hyviltä pikkutiloilta joiden viinit eivät ikinä tule Suomen markkinoille. Erikoisrypäleitä, pieniä numeroituja eriä, pientilojen rakkaudrlla valmistamia aarteita.
Tuomme aina Suomeen reissatessa matkalaukullisen viiniä, nytkin on kaverit jonottamassa näitä erikoisuuksia. Täältä kun ei saa tilattua Suomeen.
Pakko on kuluttaa rahaa Suomessa, jos täällä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa mitä kuluttaisi. Kuluttaminen on ökyrikkaiden etuoikeus, himokin.
Eli toisin sanoen säästät kaiken saamasi rahan? Mielenkiintoista, miten olet päässyt tähän?
Ei tartte ostaa WC-paperia, ja hammastahnassakin säästää kun ei syö. 🤔
Juuri ostin kolmen euron kahvin automatkalla. Pulla tai suolainen pala olisi kustantanut liikaa kylkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina kuluttanut ja kuluttaisin vieläkin, mutta minusta tehtiin työtön hallituksen päätöksillä.
Ennen oli aina sijaisuuksia julkisella, kun oli vuorotteluvapaa ja aikuiskoulutustuki. Sijaisuudet loppuivat kuin seinään kun nuo poistettiin. Ilmeisesti halvemmaksi yhteiskunnalle tulee pitää ihmistä pitkään työttömänä ja estää kouluttautuminen jälleen kerran uudelle alalle.
Kahdesti olen jo uudelle alalle elämäni aikana kouluttautunut kun edelliset työt vei teknologinen kehitys. Nyt en enää aio yrittää. Tälle yhteiskunnalle olen antanut sen mitä se on vaatinut ja oman osani velvoitteista tehnyt, mutta se heitti minut ulos, työttömyysetuudesta leikattiin ja nyt elän toimeentulotuella ja minulla on syöpä.
En usko, että Suomi muuttuu vaikka hallitus vaihtuu. Suomi on aina ollut köyhä ja julma yhteiskunta, se nähtiin jo 90-luvun lamassa.
Vuorotteluvapaa = Nuoren työntekijän orjuutus samalla kun se vapaalla oleva loikoilee 100-prosenttisella palkalla, orjuuttaen sitä nuorta henkilöä. Onneksi poistui!
Mielipiteesi kuulostaa persuille ja kokoomuslaisille tyypilliseltä tietämättömyydeltä.
Vuorotteluvapaan sijaiseksi saa palkata ihan minkä ikäisen ihmisen vaan. Minäkin olin jo yli 50 vuotta.
Vuorotteluvapaakorvaus ei ole sataprosenttinen palkka kuten väitit vaan sen määrä oli 70 % siitä työttömyyspäivärahasta, johon olisi ollut oikeus työttömäksi jäädessä. Melko huono siis, koska jo tuo työttömyyspäiväraha on nykyään huono ja kun siitä otetaan vielä osa pois niin ei paljon juhlita.
tuonhan on täytynyt olla täysin kustannusneutraali malli yhteiskunnalle, koska vuorotteluvapaan sijainen on saanut palkkaa, mutta luultavasti pienempää palkkaa kuin se vakkari, joka jää vuorotteluvapaalle. Vakkari taas on saanut alempaa korvausta kuin mitä saisi työttömänä eli tuolla alennuksella on pyritty siihen, että saisi suurin piirtein ehkä sen, mitä tuo sijainen olisi työttömänä saanut. Ainoa lisäkulu yhteiskunnalle vuorotteluvapaasysteemistä oli se, että sen aikana sijainen saattoi kerätä uuden ansiosidonnaiskauden. Mutta kun ansiosidonnaisenkin ehtoihin tuli nyt muutoksia, sen kertymiseen ja porrastukseen, niin tuo vuorotteluvapaasysteemi ei olisi käytännössä edelleenkään maksanut yhteiskunnalle yhtään enempää kuin nykyinen systeemi, jossa sama ihminen on koko ajan leipääntyneenä töissä ja toinen on koko ajan työttömänä.
Vuorotteluvapaan ja aikuiskoulutustuen poisto oli vain persujen ja kokoomuksen puhdasta ilkeyttä, ei aito säästö. Nythän nähdään seuraukset: lisää velkaa.
Jaa että jos et tee töitä, mutta saat rahaa laiskotellessasi ja sinun työsi korvataan ilmaisella orja-työharjoittelijalla, niin se on mukamas "kustannusneutraali" yhteiskunnalle? Ensinnäkin, jos saat rahaa ilman että teet töitä, niin tällöin yhä enemmän "laiskaa rahaa" jahtaa työtä ja palveluita, elikä olet itse poissa töistä ja käytät kuitenkin rahaa, niin poissaolosi luo inflaatiota. Sitten se palkaton työharjoittelija elää huonolla opintotuella kun paiskii samalla hommia, joista itse saat rahaa, mutta johon sinulla ei oikein ole motivaatiota enää. Ja tuo ansiosidonnaisuudella l 0 isiminen on tuhoisaa, siis OLI: Varsinkin asfaltti-työntekijät tekivät vain kesät töitä ja muuttivat talvet ulkomaille ansiosidonnaisen voimin, veronmaksajien rahoilla, jolloin he saivat elatuksen ja kuluttivat sen ulkomaille, jolloin suomalainen yhteiskunta hävisi rahaa tuplasti. Nyt tuo porsaanreikä on onneksi tukittu, joten sosiaalitukia on sen osalta vaikeampi väärinkäyttää. Kerrotko vielä muita mielipiteitäsi, joita voisin ampua alas?
Vierailija kirjoitti:
Pakko on kuluttaa rahaa Suomessa, jos täällä asuu.
Kyllä, mutta ei tartte ostaa Suomalaisia tuotteita!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en halua suomeen senttiäkään lisää verorahoja minun tienesteistä. Johan nuo imee jo ison osan.
Siinä meillä tyypillinen ahkera temuttaja. Ainahan voit muuttaa sellaiseen maahan jossa asiat ovat paremmin.
Temuttajat on kuulemma tuoneet miljoonan verotuloina valtion kassaan.
Alkoholit tuliaisiksi? Täh? Mikä säästö tuoda 5-6€ viinipullo tuliaiseksi jollekin? Vai tuotteko siis lavallisen?
Oikeesti huvittaa tälläinen senteillä pelaaminen, polttoaineet juuri nytkin Suomessa ja Virossa lähes sama. Puolassa jo selvästi halvempaa, kun ajoin läpi viikko sitten.