>*>* ENSIKOT keskellä viikkoa *>*>*
Kommentit (26)
Moi! Kunhan tässä oma vointini palautuu niin ehdottomasti lähdetään vaunuttelemaan yhdessä! Ja hyvä on tietää, että jos täällä ihan tulee paniikki niin vaikkapa pirautan sulle. =) En mä kai ihan oikeasti epäile sitä etteikö pärjättäisi. Nyt vaan kaikenlaiset ajatukset seikkailee päässä.
Yksi pieni neiti taitaa kaipailla tissiä ja vaipanvaihtoa, joten ei tämän enempiä tällä kertaa.
Koitan tässä enempi kommentoida teidän muiden kuulumisia jahka nyt arki kunnolla alkaa rullaamaan.
T. iida-linnea ja tyttö
Tulin nopeasti käymään ja kertomaan bussionnettomuuden valituksessa kävi. Soitin YTV:lle, josta yhdistivät mut oikeeseen bussifirmaan. Juttelin jonkun ihme äijän kanssa, jonka piti hoitaa näitä juttuja ja sille kun kerroin, oli sitä mieltä, että mun olis pitäny kuunnella kuskia ja että se oli mun vika! Joku samassa bussissa ollut matkustaja oli soittanu sinne kans, ja sanonu et ihan mun omaa tyhmyyttä oli kun en kuskia kuunnellu ja että sen huomas et mua siinä yksin voi syyttää (mähän sitä kaasua kävin painamassa siinä mutkassa...)
Tuntuu pahalta, siinä olis voinu Joelilleki sattua mitä vaan.
Nyt ei pysty enempää kirjottamaan, on vasemmassa kädessä tosi kipee jännetupin tulehdus eikä tää oikeen nyt toimi. Oon kuitenkin lueskellu teijän juttuja, eli ihan pihalla en oo. Suututtaa vaan toi bussi-juttu niin mielettömästi.
Ainiin, ja vielä eiliset neuvolakuulumiset. Poika siis huomenna 3kk, painoa oli 6600g ja pituutta 63,3. Käski ruveta antamaan maissi velliä ja peruna-porkkanavelliä tai -sosetta.
Ja siitä hampaasta kun kyselin täälläkin. Kyllä meille tosiaan terkan mukaan on hampita puhkeemassa, ihan lähipäivinä. Eilen nous kkuume ja pojalle tuli kova yskä ja nuha, tänään kun soitin terkalle, sanoi sen luultavvasti olevan hampaiden tulosta johtuva oire. Et jotku kuulemma tulee tosi kipeiks tai sit tulee kauhee mahatauti just ennen ku puhkee. Saa nyt kattoa, toivottavasti tätä ei kauheen montaa päivää jatku kun oika on niin kiukkunen koko ajan.
Mut nyt poistun hoitamaan tätä kättä.
Henna & Joel
ja elkeehän pahastuko, kun en heti osaa kaikille kommentoida enkä ihan kaikkia tunnekaan...vaikka aikas monen kylläkin:=)
Hiuksista oli juttua; LEENIKSEN kuontalo kuulostaa villiltä, mut on varmaan tosi hyvä! Muistan sun sievän ja hehkeän jotain rv 30+ kuvan, että sulle kyllä varmasti sopii millanen väri tahansa! KANDI " valitteli" kotiäiti-lookia; pitkässä tukassa on onneksi se hyvä puoli, että saa aina kiinni:=) Mutta kyllä kampaajakäynti piristää, ajattelin itse mennä ristiäisviikolla (vajaa 3 vk vielä). Kesäkuontalo olisi kiva saada, vähän vaaleampaa sävyä jne.!
MAMMIKSEN Tiitiäinen jo iso tyttö! ja kiva, että pirteäksi sanoivat, eikös tulekin pollea olo äidille!! Joo, siksi tosta korvikkeesta kysyin, että kumpikohan mahtaa enempi aiheuttaa vatsaväänteitä, äidinmaito vaiko korvike? Kukapa se tietäis...itse olen nyt luopunut viikon verran kahdesta suuresta herkusta, viinirypäleistä ja ruisleivästä (suklaa ei ole jostain syystä maistunut viime viikkoina, taidan olla todella sairas!). Maitotuotteita, kuten rahkaa mätän naamariini purkkikaupalla, enkä todellakaan näe aiheelliseksi karsia omaa ruokavaliota ennen kuin joskus sitten ehkä joudumme viemään pikkumoolia lekuriin ja lekuri sitten määrää;=)
HENNALLA kanssa neuvolakuulumisia! Ja nyt pääsin jyvälle sun bussijutusta, ihan kaameeta ja törkeetä kohtelua sait vielä YTV:ltäkin! Mä olisin varmaan itkenyt!!
POPPIKSELLE jaksuja äidin voinnin suhteen! Ja piti kysymäni, että mikä sun kantasi tohon alkoholiin ja imetykseen onkaan (kysyy mooli, joka booli-moolinakin tunnetaan). Itse olen siis yhtä kahta sidukkaa juonut (rentoutumiseen;=) ja jos olen ottanut enemmän, olen imettänyt vasta aamulla jne. Imetystukilistalla tosin juttua aiheesta...
HANILLE vielä moikka ja reippaalle SAMPOLLE! ja kiitos vielä taannoisista rohkaisuista tuolla o-puolella:=) Vai että vauvakuumetta...ja POPPIKSELLAKIN! Mun täytyy sanoa, että just nyt en osaa toista lasta ajatella...mutta ehkä ajan päästä sitten!
Kiva LEENIS, että teillä yöt menee suht mukavasti. Joo, huhuilin, jos olisit halunnut meilailla mulle. En usko, että mun miehestäkään olisi koti-isäksi - kas kun tulee illalla kotiin ja muksu nukkuu söpönä ja kauniina, niin helppohan se on...
I-L:lle piti vielä jotakin...ainakin jaksuhaleja, kun sama on venho, missä ollaan! Kyl tää tästä, niin kaikki sanoo...
Tuttipulloistakin olitte puhuneet ja vaipoista. Meillä 2 kpl Aventin pulloja ja molemmat käytössä (pari kolme kertaa päivässä). Pesen fairylla ja joskus pudotan keitettyyn veteen, kun sattuu olemaan. Vaippoina Pampersin 1 New baby. Kiva kuulla, että Dailyn vaipat hyviä! Taidetaan kokeilla...
ja ihania LIDL-juttuja, nami - täytyy itsekin suunnistaa ennen viikonloppua vaikka Mankkaalle...
Pitiköhän vielä jotain...ai niin, farkut jäi ostamatta, kun liesusin kaupungilla niin kauan, että tulin välillä kotiin imettämään (asutaan siis vajaa 10 min. kävelymatkan päässä keskustasta) - mutta ostin kuin ostinkin aurinkolasit! Yippee, nyt saa paistaa!
Huomenna ap neuvola, meneeköhän pian 4 kg ja 50 cm rikki...
Mukavaa iltaa, täällä alkaa kohta illan huutokonsertti...
-mooli ja tyttö taas
Aino nukahti ekaa kertaa ilman huutoa omaan sänkyyn!!! Jes! (Ok. lauloin mä sille ehkä seittämän unilaulua, mut silti) ;)
Poppis!!! Laitoin sulle äsken mailia, ollaan taas huomenissa liikenteessä, ois kiva treffata teitä!!!
Mooli! Kyllä se teidänkin neiti siitä kasvaa ja rauhoittuu ja vielä koittaa aika kun et muistakaan noita huutokonsertteja! t. Nimim. 2 kk iltasin kurkkuputkella huutoa n. 1-5 h illassa kuunnellut! Meillä kylläkin huudot alkoi vasta, kun neiti oli kasvanut tarpeeksi (sehän painoi syntyessään alle 2 kg) eli joskus 5 vko iässä ja syynä lienee kyllä aika suurelta osin ollut myös NAN, josta masuvaivat aiheutui suurelti, koska ne loppui lähes seinään, kun 2 kk kohdalla vaihdettiin tuttelin omneoon... Jaksuja, kai sulla on kantoliina käytössä? Meillä kantoliina oli silloin ihan korvaamaton, tyttö kantoliinaan ja kävellen ympäri kämppää niin johan rauhoittui. Välillä ei saanut pysähtyä lainkaan :) Ja portaat oli ihan best, niitä vaan ees taas :DD Kyl se siit sit, sanos turkulaine ;)
Uudet arskat tarttis ä' mäkin äiskä, mulla on ollut " työn alla" sekä silmälasien että arskojen uusiminen jo ennen Ainon syntymää, eli ainakin jotain 8 kk.. Ai pientä saamattomuuttako :DD
Gallupeihinkaan en oo tainnu jaksaa vastailla; meillä käytetään pääsääntöisesti Liberon vaippoja, kun mä jämähdin niihin joskus alkuvaiheessa, kun Pampersit falskas aika usein. Nyt on taas käyty Lidlissä ja niitten vaippoja on tällä hetkellä 2. paketti putkeen menossa. Hyviä ne on, paitsi mun mielestä etenkin yön jälkeen pissa haisee läpi :( Joten nyt on yöllä käytössä Pampersin baby dry 3. Jaa niin, ja liberoista voi keräillä niitä pupumerkkejä, mistä kai joskus voi olla jotain hyötyä ;)) Ja saatiin me liberoita ostamalla jo pupulakanat ;)
Kauheet määrät teillä on tuttipulloja!!! Meillähän on myös alusta saakka syöty vain ja ainoastaan pullosta, mutta meidän huushollista taitaa löytyä tasan 7 tai 8 pulloa, joista kolmea käytetään + 1 oli käytössä alussa kun Aino oli ihan ihan pieni ;) Mut siis kolmella pullolla pärjäillään täällä. Käytön jälkeen pullot tiskataan käsin, ja joskus kun sopivasti sattuu, heitän tiskikoneeseen. Alussa keiteltiin kerran päivässä, sitten parin päivän välein, kerran viikossa ja nyt keitetään joskus, jos muistetaan :DD Tutteja on joskus välillä huudeltu myös vedenkeittimen kiehuvalla vedellä.
Ja taannoin oli myös tatska g, eli ei oo eikä tuu! ;)
Nyt pitäis varmaan mennä nukkumaan, mut mun aivot vaan ei meinaa ymmärtää että on ilta, kun on niin valoisaa :O
t. Ope ja uinuva-Aino 7 kk
[color=green]Älkää oikeesti lukeko, ellette ehdoin tahdoin halua masentua¿ Nyt on kunnon valitusvirttä tulossa¿ Ei tää stressi meinaa loppua ollenkaan¿ Ärsyttää nyt normaalia enemmän sekin, kun mies joutuu olemaan sen 2 päivää ylimääräistä reissussa! Eihän se sen vika ole, eli en sille tietenkään vihainen ole, mutta tuntuu, ettei mikään tänään luista! Ketuttaa tää kaaos muuton takia, miehen työreissu, imetys-jutut (siitä kohta tarkemmin), Artun kuhmu (joka ei sittenkään ole laskenut!!!), väsymys¿¿. Oikea valittaja oonkin taas =(
Juu, eli Artun kuhmu ei vieläkään ole laskenut, vaikka jo yhdessä välissä ehdittiin riemuita, että nyt se laskee¿ Lauantaina tulee 2 vkoa sen huomaamisesta, ja sen piti kuulemma MAX 2vkoa pysyä! Eli maanantaina sitten taas lääkäriin. Ja nyt hemmetti se lääkäri saa luvan ottaa siitä verikokeet ja kaikki, että näkee, ettei oo mitään esim. tulehdusarvoissa ym. Nyt tässä väsyneenä pyörittelee kaikkein pahimpia mahdollisuuksia taas mielessä, vaikka järki sanookin, ettei hätää varmasti ole. Mutta mistä sitäkään tietää, jos lääkäri vaan vähän käsin kuhmu koittaa!!! Tässä on ollut perheessä jo muutenkin sairastelua ja murhetta ihan tarpeeks lähivuosina, ja kaikki tullut niin yllättäen puskan takaa, niin väkisinkin murehtii¿ (Siskolla imusolmukesyöpä 7v. sitten ¿ hoidettu, siskopuolella aivokasvain muutama vuosi sitten ¿ hoidettu¿ Nämä vaan esimerkkeinä.) No, täytyy koittaa ¿unohtaa¿ se maanantaihin asti, kun en ilman miestä halua sinne lääkäriin mennä. Itkisin siellä kuitenkin paniikissa¿
Ja sitten tuo imetys. Mähän jo jonkun aikaa imetin oikeestaan vaan kerran vuorokaudessa (yöllä/aamulla). No, äitini sitten neuvoi, ettei kannata niin pitkiä välejä pitää, ettei tule esim. rintatulehdusta tai maito happane kesäkuumilla (en tiedä onko perää, vai ¿wanhan kansan-juttuja¿). Että mielummin sitten lopettaa kokonaan. Ylipuhui mut sitten kuitenkin vielä jatkamaan imetystä, ja niin tein. Oon pari päivää imettäny lähes joka syötöllä molemmat rinnat, ja päälle toki menee väh. 100ml pullosta. Eikä siinä mitään, kivaa puuhaahan se loppujen lopuks on, kun varaa riittävästi aikaa ja hermoja :) Ollaan nimittäin Artun kanssa vähän huonoja edelleen kunnon asennon saamisessa, ja niinpä mamma könöttää aina nojatuolissa ihme jooga-asennoissa X) Siinä sitten tuli oikein hyvä mielikin, että kiva tarjota pojalle edes ne pari tippaa vielä äidinmaitoa! MUTTA¿ Arttu on nyt nämä pari päivää myöskin ollut paljon kitisevämpi ja kiukkuisempi mahakipuineen. Syynä joko imetyksen aikana imetty ilma, tai sitten mä oon syöny jotain sopimatonta. Ja rupee nyt sit miettii, että mistä hemmetistä se on tullut! En jaksaaaaaaaa¿¿¿¿¿¿ Tuntuu jotenkin niin turhalle, että miks syöttää sitten edes sitä paria tippaa, jos toiselle vaan tulee siitä kuitenkin huono olo! Ja nyt sitten itku silmässä koitan pohtia, että lopetanko koko puuhan kokonaan, niin kuin mieli tekis, vai jatkanko, ja kuuntelen ja katselen kitinää ja kipuilua¿ Oikeesti järki sanoo, että ¿lopeta, kasvaa se poika korvikkeellakin¿ ja tunnepuoli sanoo ¿oletpa huono äiti, koita nyt vähän ryhdistäytyä, kai nyt pienen kitinän kestää, kun maito kuitenkin hyväksi lapselle on¿¿ Ja vi*un minipilleritkin!!! Ne tän itkuisuuden mulle nyt aiheuttaa väsymyksen kanssa¿ Ja KAIKEN HYVÄN LISÄKSI on tiputteluvuotoa, mitä ei e-pillereillä ollut ikinä! Aargh¿ Siinäkin taas yksi asia, mikä puoltaa imet. lopettamista ¿ sais e-pillerit takas, ja ei ois enää näitä itkukohtauksia ym. Voi kun se mies ois nyt kotona ja pääsis sen kainaloon itkeä tihrustamaan¿ Pitäis varmaan vaan koittaa nyt mennä sänkyyn, ja huomenna maailma on taas ihan erilainen.
Anteeksi tää kamala ruikutus. En mä normaalisti ole tällänen¿ Ne hormonit¿ ;) Nyt lähden pesemään poskille valuneet ripsarit ja sitten peiton alle kuuntelemaan rakkaan pojan suloista tuhinaa. Se rauhoittaa aina =)
Pi-Ki
Iida-Linnea, älä nyt hätäile miehen töihin palaamisesta! Me voidaan tulla antamaan enska-vertaistukea Noelin kanssa! :) En mä tietty sun miestä korvaa, mutta olenpahan aikuista seuraa, jos sitä kaipailet :) Ja nyt kun on tällaiset ilmat, voitte hyvin ihan kohta alkaa kärrytellä pikkuisen kanssa. Kesällähän ei tarvitsisi edes sitä täyttä kahta viikkoa odotella.
Mulla alkaa olla ihan kotiäiti-look: ylipitkät hiukset, meikkaamaton naama, ja vahva rusketus jokapäiväisen kärryttelyn tuloksena :) Pitäisi päästä kampaajalle vähitellen, kun nämä pitkät hiukset on niin kovin hankalat...
Mun pitäisi jättää Noel anopin hoiviin noin neljäksi tunniksi ensi viikon lauantaina, kun on Suomen maajuokkuepeli Stadikalla. Anoppi kyllä ihan varmasti osaa hoitaa vauvaa, mutta pelottaa vaan et Noel saa hirveän hysteerisen kohtauksen. Ja ärsyttää kun kaikki pitää mua ihan ylihysteerisenä, kun suhtaudun varauksella tuohon. Onko se siis jotenkin poikkeuksellista, ettei raaski jättää vauvaansa hoitoon ihmiselle, jonka se on nähnyt kolme kertaa eläessään?? Kyllä mä nyt aion lähteä sinne peliin, mut anopin on luvattava et sillä on kännykkä ladattuna ja lähellä koko ajan, jotta voin soitella säännöllisin väliajoin kuulumisia.
Kandi & Noel 5kk