Lopetin yritystoiminnan ja ryhdyin työttömäksi -Tositarina-
Ikä 46, mies. Vajaa 10 vuotta toimin yrittäjänä (verkkokauppa ja messuilla myynti)
Keväällä lopetin yritystoiminnan ja ryhdyin työttömäksi.
Saan seuraavat tuet kuukausittain tililleni:
Yleistuki 640 euroa
Asumistuki 293 euroa
Toimeentulotuki 243-402 euroa (tämä vaihdellut kuukausittain riippuen lääkkeiden ostoista, lääkärikuluista, hammaslääkärikuluista ja sähkölaskuista).
Olen siis saanut 1176-1335 euroa kuukaudessa.
Tekemättä mitään. Tai no 20 minuuttia ehkä mennyt hakemusten lähettämiseen kuukaudessa.
Olen onnellisempi kuin 10 vuoteen ja minulla on joku ainoa päivä 24 tuntia tehdä ihan mitä vain itse haluan. Ilman stressiä. Voin vaikka nukkua puoleenpäivään tai jäädä terassille arki-iltana.
Olisinpa tajunnut tämän vuosi aiemmin.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Nämä kuulostaa aina venäläisten "älkää hyödyttäkö yhteiskuntaa" trolleilta.
Sinusta varmaan kaikki kuulostaa venäläisten juonilta 🤭
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin yrittäjä. Yritys teki konkurssin ja jäin työttömäksi. Todettiin että en ole oikeutettu mihinkään tukeen. Toki jos olisin maksanut itseni kipeäksi yrittäjien työttömyyskassaan olisin saanut vuoden verran tukia, muuten en.
Samalla tavalla kävi minulle. Konkurssin mukana meni koti, auto, säästöt ja terveys.
Yritin pitää yritykseni pystyssä aivan liian pitkään. Olin jo pari kolme vuotta ennen viimeistä takaiskua karsinut kaikki mahdolliset menot siinä toivossa, että nokka nousisi vielä, mutta ei se auttanut. Sitten ei tarpeen tullen enää ollut sitä "yrittäjäkerhon" jäsenyyttäkään.
Putosin kaikkien tukiverkkojen ohitse, minkä lisäksi Kela teki virheen, jonka korjaaminen kesti niin monta kuukautta, että pahin ehti tapahtua.
Takuueläkettä odottelen työkyvyttömänä työttömänä työnhakijana. Muutama vuosi vielä, sitten pääsen kituuttamaan ihan uudella tavalla.
Ei se yrittäminen suju josbeibots sujuakseen.