Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olet lasten kasvattamisesta ja nimeämisestä sukupuolineutraalisti?

Vierailija
26.07.2026 |

Onko se lapsen parhaaksi?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lapsen parhaaksi. Ihmisessä on muitakin ominaisuuksia kuin sukupuoli.

Vierailija
2/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan lisää samanlaisia kuin eräs Frans.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On lapsen parhaaksi. Ihmisessä on muitakin ominaisuuksia kuin sukupuoli.

Eli parempi nimetä lapsi vaikka Aalloksi, niin se ei herätä mielikuvaa mistään sukupuolesta

Vierailija
4/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole puolesta enkä vastaan

Vierailija
5/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä kannalla olen sukupuolineutraalin kasvatuksen puolella, että lapsia ei väkisin pakoteta tiettyyn rooliin tai pukeutumaan/leikkimään tietyllä tavalla; esim. tytöt saa leikkiä autoilla, tai pojat nukeilla. Toisaalta on mielestäni hyvä tiedostaa ja opettaa lapsille, että sukupuolten välillä on eroavaisuuksia. 

Sukupuolineutraaleista nimistä nyt en ole erityisesti mitään mieltä, onhan ne esim. englanninkielisissä maissa aika yleisiä.

Vierailija
6/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole parhaaksi. Lapsi saa sukupuolen syntyessään, ja siihen tulee tukea, jotta oma identiteetti pääsee syntymään. Kyllä lapsi sanoo itse, jos jokin on väärin. Siihen voi aluksi suhtautua neutraalisti, mutta jos murrosiän jälkeen edelleen lapsi kokee sukupuolensa vääräksi niin kyllä sitten voi tukea. 

Vierailija
7/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä kannalla olen sukupuolineutraalin kasvatuksen puolella, että lapsia ei väkisin pakoteta tiettyyn rooliin tai pukeutumaan/leikkimään tietyllä tavalla; esim. tytöt saa leikkiä autoilla, tai pojat nukeilla. Toisaalta on mielestäni hyvä tiedostaa ja opettaa lapsille, että sukupuolten välillä on eroavaisuuksia. 

Sukupuolineutraaleista nimistä nyt en ole erityisesti mitään mieltä, onhan ne esim. englanninkielisissä maissa aika yleisiä.

Ihan kuin olisi joku uusi juttu että tytötkin leikkii autoilla, ei minun lapsuudessa kukaan kertonut millä leikitään, leikin nukeilla, autoilla, pyssyillä, veneillä jne. Minun lapset saivat myös valita itse lelunsa kyllä poikia veti puoleensa kaikki äänetkäät autot jne 

Vierailija
8/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin olisi joku uusi juttu että tytötkin leikkii autoilla, ei minun lapsuudessa kukaan kertonut millä leikitään, leikin nukeilla, autoilla, pyssyillä, veneillä jne. Minun lapset saivat myös valita itse lelunsa kyllä poikia veti puoleensa kaikki äänetkäät autot jne 

Ei se mikään uusi juttu olekaan. Ja tämä oli nyt vain esimerkki. Hienoa jos olet itse saanut valita millä leikit. Mutta kyllä jotkut vanhemmat aika tarkasti haluavat määritellä miten lapset käyttäytyy sukupuolen perusteella, eivätkä anna lapsen olla oma itsensä, ja se on mielestäni väärin. Enkä tarkoita sitä, että tytöt ja pojat eivät saisi käyttäytyä eri tavalla, vaan nimenomaan että vanhemmat väkisin haluavat erotella, että tyttöjen kuuluu olla tällaisia, ja poikien tällaisia, ilman että mennään lapsen ehdoilla.

Vierailija
9/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolineutraalia kasvatusta ei ole jotkut lelut tai vaatteet. Se on sitä, että lapselle ei kerrota hänen sukupuoltaan. Kaikki tyttö ja poika - sanat kielletään. Se on hyvin haitallista. Lapsi on sekaisin identiteetistään.

Kasvatukseen kuuluu myös omaan sukupuoleen kasvattaminen ja kasvaminen. Tytöillä ja pojilla on omat roolit. Sitä ei pidä kiistää, peitellä ja muuttaa. Perheessäkin äidillä ja isällä on roolit. Pahimmissa sulupuolineutraaleissa perheissä nekin tosin on peitetty siten, että lapsi kutsuu vanhempiaan nimillä. Hyvin haitallista. 

Vierailija
10/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan naisille, jos opetetaan että pitää tehdä miesten työt ja naisten työt ja luovuttaa lapset jonnekin miehille tai lapsikaappareille hoitoon. Eikä miehillekään, uskotella heille että he ovat äitejä ja naisia. Eivät tule saamaan naista ja lapset kärsivät. Eli ei jatkoon missään olosuhteissa.

Vierailija
11/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat ovat homoja puberteettiin saakka ja parhaita kavereita keskenään. Tytöt ovat heidän mielestään "yöks"

Onneksi murrosikää voidaan siirtää ja jopa estää hormonilääkityksellä.

Vierailija
12/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi voinut olla minun vastaukseni 😊

Juuri näin 👍

terv. Kahden äiti ja kolmen mummi

Vierailija
13/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolineutraali tai paremminkin sellainen kasvatus, mikä ei tee eroa tytön ja pojan välille, on mielestäni hyvä asia. 

Tosin se ei onnistunut täysin 40 vuotta sitten, ja nykyisin onnistunee vielä vähemmän. Meilläkin tyttölapsi oppi jo päiväkodissa, ettei hän voi pyytää joulupukilta jääkiekkopeliä, koska on tyttö, ja paljon muita vastaavia asioita. 

Sain onneksi kumottua pahimmat stereotypiat, ja hänen nykyinen ammattinsa on tyypillisempi miehille kuin naisille, mutta harrastuksista osa on naisoletetuille ja osa miesoletetuille tyypillisiä.

Nykyisin kerrotaan, että TYTÖLLÄKIN voi olla pippeli. Tämä ei mielestäni ole hyvä lähestymistapa, vaan pitäisi kertoa, että kaikki lapset ovat samanlaisia. Ainoa pieni ero lasten välillä on se, että osa pissaa istualtaan ja osaa seisaaltaan, mutta se ei loppupeleissä haittaa mitään.

Vierailija
14/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä vaarallisempiakin ilmiöitä, kunhan lasta ei kielletä ilmaisemasta sukupuolta.

Vierailija
15/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolineutraalia kasvatusta ei ole jotkut lelut tai vaatteet. Se on sitä, että lapselle ei kerrota hänen sukupuoltaan. Kaikki tyttö ja poika - sanat kielletään. Se on hyvin haitallista. Lapsi on sekaisin identiteetistään.

Kasvatukseen kuuluu myös omaan sukupuoleen kasvattaminen ja kasvaminen. Tytöillä ja pojilla on omat roolit. Sitä ei pidä kiistää, peitellä ja muuttaa. Perheessäkin äidillä ja isällä on roolit. Pahimmissa sulupuolineutraaleissa perheissä nekin tosin on peitetty siten, että lapsi kutsuu vanhempiaan nimillä. Hyvin haitallista. 

Ketä paitsi sinua se haittaa ja miten?

Vierailija
16/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole fiksua. Jopa feministit tuovat jatkuvasti esille miesten ja naisten eroja, vaikka toisaalta yrittävät kieltää ne. He kuitenkin puolustavat esim. naisten ja miesten sarjoja kilpaurheilussa, omia sosiaalitiloja, tuovat esille sitä kuinka mies on naiselle uhka, koska hän on fyysisesti voimakkaampi ja nainen näin heikommassa asemassa. 

Nykyään jopa feministit korostavat naisenergiaa ja esim. naiskauneutta ja femiinisiä luonteenpiirteitä voimavarana elämässä, niin johtamisessa kuin muuallakin. 

Miksi emme siis kasvattaisi tyttöjä naisiksi ja poikia miehiksi, ilman mitään toksisuutta, muistaen ettei femiiniys tai maskuliinisuus ole itsessään toksista, vaan voimaannuttavaa. Ei se ennenkään ole estänyt tyttöjä olemasta "poikatyttöjä" tai poikia olemasta "tyttömäinen". Kyllä kaikki tietää, että naisilla on esim. keskimäärin parempi hoivavietti. Vapaus olla itsensä ei edellytä sitä, että yritetään kasvattaa lapsista sukupuolettomia, koska biologinen fakta on, että olemme joko miehiä tai naisia, tyttöjä tai poikia.

Vierailija
17/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkälle pärjää, kun kasvattaa ensisijaisesti ihmisen.

Vierailija
18/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frans on aivan ilmeinen esimerkki miten ihan kasvatuksella on muokattu kun vaikuta kuitenkaan kovin niin trans ihmiseltä olemukseltaan.

Vierailija
19/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolineutraali kasvatus on ihan normaali kasvatus. Kasvatetaan lapsista yhteiskuntakelpoisia ihmisiä. Minut ja veljeni on kasvatettu "sukupuolineutraalisti" tosin siihen aikaan (90-luvulla) se oli ihan vaan kasvatusta. Meillä ei ollut mitään poikien ja tyttöjen leikkejä tai miesten ja naisten töitä vaan kaikki perheessä teki sitä mistä tykkäsi. Isä teki ruoan, äiti hoiti raha-asiat, minä kiipeilin puissa ja veli soitti pianoa. 

Vierailija
20/42 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkälle pärjää, kun kasvattaa ensisijaisesti ihmisen.

Me olemme kuitenkin tyttöjä ja poikia, miehiä ja naisia. Ei sitä voi järkevästi kieltää. On tyttöjen sosiaalitilat, on tyttöjen menkat, on tyttöjen vartalo, on poikien vartalo ja niiden erot. Ne tulee vastaan väistämättä. Miksi ihmeessä asiaa pitäisi edes yrittää neutralisoida.