Mirtazapin ALLE 1mg annostus unettomuuteen - kokemuksia?
Onko kenellekään määrätty alle 1 milligrammaa annostus tätä lääkettä unettomuuteen ja toimiiko? Itselläni on krooninen unettomuus, en mielelläni käytä lääkkeitä, mutta jossain vaiheessau aloin olla niin umpiväsynyt että suostuin lääkärin tähän 1mg Mirtatsapiiniin, joka toimiikin mulla kyllä hyvin. Kuitenkin mun mielestä vähän kasvattanut ja aamulla hivenen tokkurainen olo. Mielelläni pienentäisin annosta, eli ottaisin tästä 1mg tabletista vaikka puolet..
Onko muita unettomia, joilla toimii ALLE 1 milligramman annos unettomuuteen?
Kommentit (76)
Minä myös pienin sen pillerin moneen osaan kun työelämässä ollessani kärsin unettomuudesta.
Hyvin antoi unen eikä ollut sivuvaikutuksia.
Nyt onneksi eläkkeellä jo joten ei haittaa jos joskus valvookin.
Otan joka ilta magnesiumia, sen olen huomannut rauhoittavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihoin ja turposin niin, että vaihdoin stellaan. Paljon parempi.
Stellat voi toki hereilläollessa saada näkemään ja kuvittelemaan kaikenlaista jännää.
Stella on nukahtamislääke, johon tulee helposti riippuvuus, kuten Imovanekin. Sillä saatu uni ei ole laadultaan hyvää ja siksi varmaan sillä on päiväsaikaisiakin vaikutuksia suoriutumiseen.
Mirtatsapiini ei heikennä unen laatua vaan jopa parantaa sitä. Tämä on tutkittu.
En usko itsekään, stilkkarit/stellat ovat kovin hyviä nukkumiseen, mutta on kyllä hullunhauska aine ainakin tykitettynä.
Puoliso sai näitä mielialalääkkeitä 3 erilaista ennenkuin sai oikeaa unilääkettä. Ei niistä ollut mitään hyötyä. Kunnon lääkkeellä nukkui pari yötä ja toipuminen pääsi alkuun, mikä lie burn out oli.
Ruokahalu olis ollut ihan tervetullut sivuvaikutus, entinen luuviulu laihtui useita kiloja unettomuutensa aikana, alkoi muistuttaa jo keskitysleirivankia.
Vuosikausia kärsin uniongelmista. Söin tuota reilun vuoden, muistaakseni noin neljäsosa tabletilla/yö.
Alkuun pari viikkoa oli aamuisin sellainen outo tokkura ja säpsähtelyä ensimmäiset pari tuntia hereilläolosta, vaikka olit nukkunut 8h. Sitten tasaantui eikä sivuvaikutuksia ollut. Unettomuuteen tuo auttoi, ennen nukuin 3-4h yössä, lääkkeen kanssa 8-10h. Tällä kokemuksella tuo on huono lääke lyhyellä aikavälillä, mutta pitkällä aikavälillä ok.
Mulla. Toimi hyvin, mutta olin aamulla aika tokkurainen pari tuntia, joten jätin pois. Mulla toimii paremmin kombo 1,9mg x 2 pitkävaikutteinen Melatoniini + Ketipinor 100mg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 15 mg:n Mirtazapin neljään osaan paloteltuna. Yksi muru per yö. Ollut jo vuosia ja toimii tosi hyvin normaalissa arjessa. Ei sivuvaikutuksia. Riittää minulla kumoamaan 63-vuotiaan vaihdevuosiunettomuuden.
Aivan liikaa. Jopa 1/8 on liikaa. Mirtatsaspiinia tarvitsee vain pienen pienen murun, pienemmän kuin 1/16, eikä sitä kannata niellä vaan sulattaa kielellä tai kielen alla. Sillä nukahtaa, mutta ei ole aamulla tokkuraa.
Jos lääkäri määrää mirtatsaspiinia unettomuuteen, ei kannata antaa hänen kirjoittaa erillistä uni-mirtsua, jossa on turhia sidosaineita niin paljon, ettei se sula suussa. Paras tapa ottaa tämä lääke on imeyttää suun kautta, ja siksi tuo erillinen uni-mirtsu on täysin turha tuote.
Minulla on myös 1/4 ollut jo vuosia, eikä tule tokkuraa. Joskus olen ottanut pienempiä murusia ja mielestäni uni jää kesken ja herään liian aikaisin silloin. Jotenkin epäilyttää, että joku olematon murunen vaikuttaa yhtään mitään. Joo voi auttaa juuri ja juuri nukahtamaan jollain lumevaikutuksella, mutta siihen se jääkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla. Toimi hyvin, mutta olin aamulla aika tokkurainen pari tuntia, joten jätin pois. Mulla toimii paremmin kombo 1,9mg x 2 pitkävaikutteinen Melatoniini + Ketipinor 100mg.
Lisään, että käytin Mirtaa pari vuotta eli kyse ei aloituksen ongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 15 mg:n Mirtazapin neljään osaan paloteltuna. Yksi muru per yö. Ollut jo vuosia ja toimii tosi hyvin normaalissa arjessa. Ei sivuvaikutuksia. Riittää minulla kumoamaan 63-vuotiaan vaihdevuosiunettomuuden.
Aivan liikaa. Jopa 1/8 on liikaa. Mirtatsaspiinia tarvitsee vain pienen pienen murun, pienemmän kuin 1/16, eikä sitä kannata niellä vaan sulattaa kielellä tai kielen alla. Sillä nukahtaa, mutta ei ole aamulla tokkuraa.
Jos lääkäri määrää mirtatsaspiinia unettomuuteen, ei kannata antaa hänen kirjoittaa erillistä uni-mirtsua, jossa on turhia sidosaineita niin paljon, ettei se sula suussa. Paras tapa ottaa tämä lääke on imeyttää suun kautta, ja siksi tuo erillinen uni-mirtsu on täysin turha tuote.
Minulla on myös 1/4 ollut jo vuosia, eikä tule tokkuraa. Joskus olen ottanut pienempiä murusia ja mielestäni uni jää kesken ja herään liian aikaisin silloin. Jotenkin epäilyttää, että joku olematon murunen vaikuttaa yhtään mitään. Joo voi auttaa juuri ja juuri nukahtamaan jollain lumevaikutuksella, mutta siihen se jääkin.
Huomasin myös, että yllättävän pienellä annostuksen muutoksella iso vaikutus, eli annostus on tarkka ja yksilöllinen.
Lihottaa. Laittaa kaikki niin rennoksi että uloste ja virtsa saattavat noin tulla ilman mitään varoitusta tai hätää.
Kun lopetin sen, laihduin 6 kg 10 vuorokaudessa mikä tarkoitti että yön aikana jouduin käymään vessassa kerran tunnissa. Never again.
Vierailija kirjoitti:
Itselle ei sopinut. Painajaisia ja tokkuraa.
Harrastatko liikuntaa?
Tutulla aiheutti myös painajaisia ja aamutokkuraa, itsellä ei.
Vierailija kirjoitti:
Lihottaa. Laittaa kaikki niin rennoksi että uloste ja virtsa saattavat noin tulla ilman mitään varoitusta tai hätää.
Kun lopetin sen, laihduin 6 kg 10 vuorokaudessa mikä tarkoitti että yön aikana jouduin käymään vessassa kerran tunnissa. Never again.
Mulla taas ei 1/3 tabletilla mitään vaikutusta painoon, mutta oon läpipasko muutenkin.
Taitaa olla ihan henkilökohtaista. Sain vain ja ainoastaan sivuvaikutuksia.
Älä ota sitä. Hirveän vaikea päästä eroon. Mulla mennyt 27 vuotta, ja töin tuskin vähentänyt 60:stä 3,75 milligrammaan. Jokaisesta pienestä vähennyksestä pitkä unettomuus.
Menin jo puolikkaasta täysin sekaisin enkä meinannut herätä seuraavanakaan päivänä. Kun taas tuttavalla ei toiminut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele kemiallista lobotomiaa. Neuroleptit ja masennuslääkkeet lihottavat, tappavat aivosoluja ja lisäävät masennusta. Mutta sehän onkin lääketehtaiden tarkoitus.
Mee nyt muualle. Unettomuus aiheuttaa pahimmillaan työkyvyttömyyttä ja sitten sä oot kiljumassa, kun ihmiset ei pysty töihinsä.
Kerroppa omin sanoin, miten kuvittelet ihmisen hoitavan työnsä huonoilla, muutaman tunnin unilla ja tätä viikko, kuukausi, vuosikaupalla?
Itse kävin myös pitkän unikoulun tkssa, mutta mun elintavoista ei löytynyt mitään, mikä selittää unettomuuden. Paitsi vaihdevuodet, silloin mun ongelmat alkoi, ennen niitä nukuin loistavasti. Mikä on sun selitys tähän?
Vierailija kirjoitti:
Menin jo puolikkaasta täysin sekaisin enkä meinannut herätä seuraavanakaan päivänä. Kun taas tuttavalla ei toiminut yhtään.
Itselle sopiva annostus löytyy vain kokeilemalla ja alussa sivuoireet tyypillisesti on voimakkaimmillaan. Yhdestä kerrasta voi mitään päätellä, miten se toimii sulla oikealla annostuksella.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin pieni määrä, että kuvittelet sivuvaikutukset.
Mutta silti niin pieni määrä, että se nukuttaa? Tajuatko, että siinä on ristiriita? Jos se toimii lääkkeenä, niin yhtä paljon toimii myös sivuvaikutukset.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli se kunnon tokkura muutaman ensimmäisen päivän ajan ja sen jälkeen olen tosiaan vuosia käyttänyt tuota ilman mitään tokkuraa. Mitään lihomista ei ole tullut. Ennen tätä lääkettä (ja itseasiassa minulla on lisäksi toinenkin lääke) oloni oli aivan karmea, kun en saanut nukuttua. Olin erittäin alakuloinen ahdistunut ja väsynyt. Koko elämänilo oli poissa, ja vaikka olisin halunnut harrastaa liikuntaa, ei siihen ollut kunnolla voimia, joka lisäsi ahdistusta entisestään. Lääkkeet olivat pelastus minulla ainakin.
Mirtassa on pienillä annoksilla paradoksaalinen vaikutus, eli mitä pienemmän hippusen otat, sitä enemmän se pitäis vaikuttaa. Mulle määrättiin puolikas tabletti, ja jos ei auta uneen niin 1/4 tai 1/8 osa tabletista. Isoilla annoksilla väsyttävä vaikutus vähenee ja alkaa vaikuttamaan masennukseen.