Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vältän aloitteellista puhumista tuntemattomille ei-vaaleaihoisille. Haluatko tietää miksi?

Vierailija
26.07.2026 |

Puhun tilanteista, joissa vaikuttaa ilmeiseltä, kyseessä ei ole ulkomaalainen turisti.

Se on no-win: 

Puhut suomea tummaihoiselle, joka ei osaa sitä -> olet "vi##u, tässä maassa pitää osata suomea" nacci. 

Puhut englantia Suomessa eläneelle/syntyneelle ja sitä täydellisesti osaavalle tummaihoiselle -> olet väärinolettaja  ja "vi##u, vain sinisilmäinen pellavatukkainen voi olla suimalainen" nacci.

Haluan välttää tuollaiset tilanteet mahdollisimman pitkälle. Jos kuulen henkilön puhuvan ja tiedän käyttämänsä kielen, niin ongelma poistuu.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli siis mieleen hesarin tp yleisönosaston kirjoituksesta.

Vierailija
2/6 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vältän aloitteellista puhumista tuntemattomille, tiedätkö miksi?

Minua ei voisi vähempää kiinnostaa ventovieraat ihmiset...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vältän aloitteellista puhumista tuntemattomille, tiedätkö miksi?

Minua ei voisi vähempää kiinnostaa ventovieraat ihmiset...

Se on sinun tapasi olla maailmassa. Eikä siinämitään. Minua kiinnostavat ihmiset taustoistaan riippumatta. Vältän kuitenkin epämiellyttäviä viboja mahdollisesti sisältäviä tilanteita. -ap

Vierailija
4/6 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut suomea kaikille. Jos toinen ei ymmärrä, vaihdat kieltä. Yksinkertaista. Älä tee ongelmaa kuvitteellisista asioista, kukaan ei loukkaannu suomen puhumisesta. 

Vierailija
5/6 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsen nykyään myös paikat ja tilaisuudet mahdollisuuksien mukaan siten, että niissä yleisö tai osallistujat ovat yksinomaan muuta kuin ruskeita tyttöjä/poikia. Tekee kuulkaa elämästä aika paljon parempaa ja mutkattomampaa.

6/6 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valitsen tuollaisessa tilanteessa puhua suomea. Jos ilmenee ettei ihminen osaa suomea niin sitten vaihdan englanniksi.

Suomessa oletus on että jos et ole turisti niin osaat suomea. Jos jollakulla tulijalla on ongelma sen suhteen niin ongelma on hänen omansa, ei minun.

M60+

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän