Eläkeläisten rutina siitä ettei pärjää ärsyttää suunnattomasti
Näillä ihmisillä on monella oma asunto ja ollut aikaa 40 vuotta kerätä sitä pesämunaa eläkepäiviä varten.
On toki oikeasti ahtaalla oleviakin, mutta Suomessa on tukia yllin kyllin jos rahat ei riitä välttämättömään.
Ne pitää vain HAKEA, muuten niitä ei saa.
Ei kenenkään kuulu pärjätä jollain takuueläkkeellä, eihän se riitä mihinkään ainakaan jos asuu vuokralla, sen lisäksi saa asumistukia ja muita.
Hakemaan ne tuet, mars.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tiedä kaikkien eläkeläisten asioista hevon helvettiä.
Tiedän sen että niille on AINA ollut töitä. On oma moka jos kaikki on hassattu.
Kuule ne matalapalkka-alan työtkin on täytynyt jonkun tehdä ja eläke on sen mukainen 1226€/kk että ei tässä juhlita suurilla eläkkeillä.
Vtuttaa isosti että 3 vuotta Suomessa loisinut ulk.maalainen saa enemmän!!
Sinä olet harvinaisuus, useimmilla eläkeläisillä on yli 2000 eiuoa eläke nykyään, voi olla monilla 4000 euroakin.
Ja sitä paitsi 1200 on sekin 900 euroa enemmän kuin opiskelijan opintotuki 290 euroa.
Harvinaisuus? Kun minun vanhemmat olivat elossa n.5 vuotta sitten. Eläke oli kummallakin n. 700 euroa kuussa. Tukia haettiin, mutta ei saatu. Tuosta summasta maksettiin ruoka, lääkkeet, asuminen, kaikki. Ei jäänyt mitään säästöön laitettavaksi ja oli aina vuodessa kuukausia etteivät rahat edes riittäneet. Molemmat tekivät koko ikänsä töitä matalapalkka-alalla.
Miten eivät saaneet takuueläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me nyt eläkkeellä olevat ja lähi vuosina eläköityvät olemme eläneet 90' laman. Oletko kuullut siitä ja olitko edes syntynyt vielä silloin?
Olin kolmekymppinen, perheellinen ja asuntovelallinen. Laman alettua asuntolainan korko pomppasi 18%, minä jäin työttömäksi kun työpaikkani ajautui konkurssiin. Tästä vajaan vuoden kuluttua puolisoni jäi myös työttömäksi. Emme suoriutuneet asuntolainasta ja pankki otti asuntomme haltuunsa, möi sen pilkkahintaan joten meille jäi velkaa jota maksoimme 15 vuotta, asunnosta jonka olimme menettäneet. Toki laitoimme asunnon myyntiin jo heti kun minä jäin työttömäksi, mutta eihän siinä suurtyöttömyyden ja valtavien korkoprosenttien aikana kukaan mitään ostanut.
Aloitimme tavallaan alusta, kun vihdoin saimme ulosottovelan maksettua. Ehdeimme juuri ennen eläköitymistä maksamaan asuntovelan pois. Mitään omaisuuksia emme todellakaan ehtineet kerätä vaikka töitä on tehty vuosikausia.
Tämä on vain yksi esimerkki 90' laman seurauksista, tiedän paljon pahempiakin kohtaloita kuin tämä meidän.
En tiedä mistä on peräisin käsitys, että nyt eläkkeellä olevien taival on ollut "ruusuilla tanssimista "- ruusuissa on piikkejäkin.
Oletan, että aloittaja tarkoitti suuria ikäluokkia. Heillä monilla meni paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse tiedän töissä olleista eläkeläisistä niin ne on ensinnäkin eläkkeelle jäädessään älyttömän hyväkuntoisia, suurella osalla on mökit, talot ja autot. Sitten ne chillaillee kasikymppiseksi asti yhtä hyvässä kunnossa kuin duunarit ja valittaa kaikesta.
Otantasi lienee hyvin pieni. Totuushan on aivan toinen.
Enpä tiedä minäkään tuollaisia "chillailija-eläkeläisiä" ,kovin ovat jo kumaria,hidasliikkeisiä ja melko muistamattomiakin tuntemani n.kasikymppiset.Kovinkaan moni ei edes autoile enää,Luojan kiitos etteivät oo saaneet ajokorttiansa enää uusituksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nuorena ihmisenä ymmärrä koko eläkejärjestelmää. Mieluummin perustulo kaikille suomalaisille täysi-ikäisyydestä kuolemaan ja siihen päälle voi sitten säästää eläkemenonsa, kun ei enää työtä voi tehdä.
Mä en ymmärrä että joku haihattelee jotain perustuloa. Ajatuskin on jostain fantasiasta kotoisin.
Sinä et myöskään ymmärrä, että järjestelmä on jo tavallaan olemassa.
Sitä pitää hakea ja siihen on kriteerit.
Kaikki muukin jokapäiväinen etu on ollut utopiaa ja taistelun takana suhteellisen äskettäin. Silti ne on saatu läpi ja toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä metsä täynnä marjoja, helposti saa 200 - 3000 euroa päivässä näinhän ne eläkeläiset täällä työttömiä patistaa.
No minä kasikymppinen eläkeläinen keräsin eilen ensin neljä litraa vadelmia ja sitten kahdeksan litraa mustikoita. Tee prujuhousu perässä, äläkä aina valita ja hauku muita.
Vierailija kirjoitti:
Paskoneet itselleen sokeritaudin ja itkevät kun rahat ei riitä. Ihan oma syy. Eutanasia voitaisiin toki myöntää.
Ootpa sä karmea🤢🤢🤢🤢 Tiedoksesi että diabetes on vahvasti perinnöllinen sairaus.Itsekin ihan ikäni normaalipainoisena olleena sairastuin 39-vuotiaana kakkostyypin diabetekseen.Altistavana tekijänä raskaudet ja perimä.
Oletan, että aloittaja tarkoitti suuria ikäluokkia. Heillä monilla meni paremmin.
Ei mennyt useimmilla sen paremmin.
Suomi oli köyhä hyvin pitkään sodan jälkeen. Oli suuret sotakorvaukset NL:lle, jälleenrakentamiset, karjalaisevakkojen sijoitukset ym. ym ja jopa johtajienkin palkat olivat varsinkin 50 -70 luvulla hyvin pienet.
Vasta kun tultiin 80-luvulle palkkataso alkoi nousta, kunnes 90-luvun raju lama vei monilta ihan kaiken ja yritykset kaatuvat rytinällä.
Ne joilla on paljon omaisuutta, ovat usein miten ne perineet tai omalla panoksellaan ansainnut, jos on älyä löytynyt. Tiedetään myös joidenkin suurten firmojen menneisyyksistä yhtä ja toista hämärää, joista ei puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Paskoneet itselleen sokeritaudin ja itkevät kun rahat ei riitä. Ihan oma syy. Eutanasia voitaisiin toki myöntää.
Toivottavasti saat syövän.
Siis taas aivan typerä k.pää aloitus.Puolet tuosta ajasta ainakin menee jo velan maksuun ja elämiseen jos asuu velkaisessa omakotitalossa.Jos on mukuloita kyllä nekin vain rahaa kuluttaa kokoajan eivät ne ilmaisia ole.Joten typerys tee töitä äläkä huolehdi eläkeläisistä.
Jos ilkeimmille ihmisille myönnettäisiin eutanasia, olisit takuulla ensimmäisten joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ne matalapalkka-alan työtkin on täytynyt jonkun tehdä ja eläke on sen mukainen 1226€/kk että ei tässä juhlita suurilla eläkkeillä.
Vtuttaa isosti että 3 vuotta Suomessa loisinut ulk.maalainen saa enemmän!!
Sinä olet harvinaisuus, useimmilla eläkeläisillä on yli 2000 eiuoa eläke nykyään, voi olla monilla 4000 euroakin.
Ja sitä paitsi 1200 on sekin 900 euroa enemmän kuin opiskelijan opintotuki 290 euroa.
Kun minä opiskelin, niin ei ollut mitään tukia. Ihan kallista pankkilainaa sai, jos oli takaaja. Hanttihommia oli, mutta ei valtion takaamaa opintolainaa eikä opintorahaa eikä sumistukea.
Toivon, että et joudu tätä aikaa kokemaan.
Jos ilkeimmille ihmisille myönnettäisiin eutanasia, olisit takuulla ensimmäisten joukossa.
Niin, ajatella miten paljon pskaa saamme näiltä demoneilta niskaamme. Olisi paljon onnellisempi yhteiskunta, jos näitä ilkimyksiä ei olisi olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Sokeritaudin hoito on melkein ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nuorena ihmisenä ymmärrä koko eläkejärjestelmää. Mieluummin perustulo kaikille suomalaisille täysi-ikäisyydestä kuolemaan ja siihen päälle voi sitten säästää eläkemenonsa, kun ei enää työtä voi tehdä.
Mä en ymmärrä että joku haihattelee jotain perustuloa. Ajatuskin on jostain fantasiasta kotoisin.
Mä ymmärrän varsin hyvin nuorena ihmisenä, miten paljon rahaa itseltä viedään joka kuukausi eläkepottiin. Mieluiten säästäisin ja sijoittaisin nuokin rahat omaa eläkettäni varten. Perustuloa työssäkäyvät tuskin saisivat, joten maksajan rooli olisi siinäkin edessä.
Perustulo maksettaisiin kaikille, mutta se verotettaisiin muista tuloista pois, jos muita tuloja on. Perustulo ei voisi olla mitenkään kovin iso, koska jos sillä tulisi toimeen, moni lopettaisi työnhaun kokonaan ja osa töissäolevistakin lopettaisi työnteon.
Kaikki ryhmät rutisevat omasta toimeentluostaan. Jopa yrittäjäkin, liian kallista palkata, verot ovat kauhiat, jne.. Mutta onneksi on olemassa yksi ryhmä joka ei koskaan valiat toimeentulostaan, ja se on..rumpujen pärinää................... Politikot!. Ihmisten sietäisi ottaa oppia heidän käytöksestään!
Vierailija kirjoitti:
Vielä enemmän vituttaa työttömien märinä, että tukia on leikattu. Menkää saatana töihin, niin ei tarvitse kitua tukien varassa.
Nimenomaan, nuoret jotka parhaimmassa työiässä laiskottelevat kotona ja haukkuvat ja kadehtivat muita.
En ole koskaan kuullut yhdenkään politikon valittavan että on kallista ja tiukilla ollaan, eikä meinaa tulla toimeen koska rahat eivät riitä. Eikö heistä voisi ottaa esimerkkiä?
Vierailija kirjoitti:
7000e palkka ei riitä 4000e eläkkeeseen.
Oman miehen tulot ovat olleet jo vuosia +/-8000e ja eläkekertymä n 3800e, juuri ja juuri pääsee 4000e kunhan eläkeikä parin vuoden kuluttua koittaa
8000e kk tuloilla saa n 150e/kk kertymän per vuosi. Jos eläke on 4000e, ei työssäolovuosia ole kertynyt kuin 26 - 27.
Työvuosia tähän mennessä 42 muttei toki tuolla palkalla kuin viimeiset 10. Jos 19v:nä tienasi bruttona 2500 mk/kk tai nelikymppisenä 3000e ei tosiaankaan keryttänyt 150e eläkettä per vuosi! Harvalla on huippupalkka koko työuran
Itse ihan duunarihommissa ollut koko uran, nyt ikää 47v. Tulot n 6000e/kk ja tällä hetkellä kertymä 2800e/kk. Odotettu eläke melkein 5000e/kk. Noh varsinkin korona-aikana tuli tehtyä paljon ylitöitä kun ei muuta tekemistä ollut ja parina vuonna oli tulot yli ton 100k
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaas sitä, että naimisissa pysyneet eläkeläispariskunnat ovat saattaneet tehdä yhteensä 80 vuotta työtä. Turha sitä on omaisuutta kadehtia. Kyllä niiden vuosien aikana on saatu moneksi nöyrtya. Entisaikojen pomoilta kun ei vaadittu minkäänlaisia esimiestaitoja, eikä käsitettä työpaikkakiusaaminen edes vielä ollut keksitty.
Entisaikoina työssä ei vaadittu sellaisia suorituksia mitä nykyään. Olen ollut esim. tehdastyössä Suomessa 2010-2020 luvulla ja kyllä 90-luvullakin vaatimukset oli tuottavassakin työssä paljon pienemmät ja työntekijöitä enemmän, vanhemmat työntekijät kauhistelleet nykymenoa. Mitä lie puuhastelua ollut työnteko joskus 70-80-luvulla.
No, siinäpä meillä taas varsinainen järjenjättiläinen. 🙄🙄 Mutuilulla menee, ja meneekin täysin pieleen, kuten tavallista.
Monetko yt-neuvottelut läpikävit vaikka työuran aikana, näin alkuun?
En ole vielä eläkkeellä, mutta olen lopettanut laskemasta niiden yt-neuvotteluiden määrää, joissa olen ollut mukana. Putki alkoi 90-luvun lamassa ja on siitä lähtien vaihdellut vuosista, jolloin ei ole ollut yhtään yyteetä sellaisiin, jolloin niitä on ollut useita. Melkoinen määrä nykyeläkeläisistä on käynyt saman lävitse.
-eri
Miksi jäivät siihen kotiinsa? Se myydään ajoissa pois!
Minäkin myyn omani viimeistään 10 vuoden päästä. Olen silloin 63v.