Miten teillä jakautuu perheessä
Ruoanlaittovastuu ja ylipäätään sen miettiminen mitä syötte?
Onko lapsia vai oletteko kahdestaan?
Kommentit (30)
Minä päätän ja teen ruoan. Nyt kahdestaan.
Jos sanon miehelle, että hänen vuoronsa, hakee hän takeawaytä.
Nykyään mä hoidan kaiken. Ollaan kaksin.
Kun lapset oli pieniä, niin mies hoiti viikonloppuisin ruuat. Nyt melkeinpä vain, kun ilmotan, että vaadin vapaata kyökkivuorosta. Sitten se hoitaa asiat mukisemati.
Mies tekee ehkä 90% lämpimistä ruoista ja käy kaupassa varmaan samassa suhteessa.
Suureellisia ruokasuunnitelmia ei tehdä, se joka käy kaupassa tuo aina täyden 6+ kassin lastin, mukaanlukien kasa pääruoka-aineksia joista sitten seuraavina päivinä sävelletään jotain. Eli käytännössä ruokalajit arvotaan kaupassa lennossa, sen mukaan mitä lihaa/kalaa tarttuu matkaan.
Mä teen pääasiassa ruuat ja aika paljon ylipäätään vastaan ruokien miettimisestä. Mieheni tekee kyllä jonkinverran ruokaa mm. siksi, että mulla on vuorotyö ja hänellä ei. Lapsia on.
Ei lapsia. Aina välillä vähän ärsyttää kun tuntuu että mun pitää "aina" keksiä mitä syödään. Ei olla kumpikaan kovin innokkaita kokkaajia ja aika usein on sit niitä peruspastoja, salaatteja ja keittoja. Puoliso tekee kyllä osansa. Syödään tosi paljon "ulkona".
Nyt lasten lähdettyäkin se olen minä joka ruoan valmistaa tai sitten se on valmisruokaa tai ulkoa ostettua. Mitenhän tuota muuttaisi, en tiedä.
mies syö ja kokkaa. minä kokkaan kun huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt lasten lähdettyäkin se olen minä joka ruoan valmistaa tai sitten se on valmisruokaa tai ulkoa ostettua. Mitenhän tuota muuttaisi, en tiedä.
No varmasti muutoksen saa helpoimmalla lähtemään niin, että puhuu sille toiselle osapuolelle ajatuksesta, ja hän kertoo sitten oman ajatuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmasti muutoksen saa helpoimmalla lähtemään niin, että puhuu sille toiselle osapuolelle ajatuksesta, ja hän kertoo sitten oman ajatuksensa.
Miksi tuollaista pitäisi muuttaa? Saapa itse päättää, mitä syö. Eri
Minä suunnittelen, ostan, laitan ja syön.
M55. sinkku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole asiaan muutosta tuonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollaista pitäisi muuttaa? Saapa itse päättää, mitä syö. Eri
No mutta eikös siinä käy niin, että toisen kokatessa toinen sitten vaan nauttii siitä kokkauksen tuloksesta? Vai kokkaako se toinen vain itselleen?
Minä suunnittelen enemmän ja teen kauppalistoja. Mieskin tekee, mutta silloin kiertää aina samat makaronilaatikot ja uunilohet, joten mielelläni teen vaihtelevampia listoja.
Kaupassa käydään molemmat, ehkä minä 60 - mies 40. Kauppakäyntejä on nykyisin 2-3 kertaa viikossa.
Minä kokkaan huomattavasti useammin. Tämä on pieni ärsytys ja ongelma, mutta onneksi vain pieni, koska kokkaus on ihan mukavaa. Mies ei kykene saamaan läppäriä yhtä ajoissa aamulla auki kuin minä, niin hän lopettelee työt usein vasta siihen, kun ruoka tulee pöytään.
Keski-ikäinen pari, kaksi koululaista
Lukuvuosien aikana mies hoitaa kaiken. Lomilla minä kokkaan myös varastoon. Ostoslista tehdään yhdessä. Ruokaan yms menee 600 Lidlissä. Lisäksi ehkä 50 muualle.
Se kokkaa kenen bravuuri ruoka on. Ajatuksia kysellään koko perheeltä mitä tekisi mieli. Joskus on aikaa tehdä ruokaa pitkän kaavan mukaan,joskus harrastusten takia nopeampaa ruokaa,joskus tehdään ruokaa kerralla kahdelle päivälle. Aina ei ruokia keksi,niin tulee ostettua erilaisia proteiinin lähteitä, kaapissa on aina kermaa,kuiva ainekaapissa kaikkea. Joskus tehdään ns. lonkalta joku ruoka. Joskus ei jaksaisi tehdä jotain ruokaa, mut jos teinit haluaa jotain,niin sitten pyydän kokkaus avuksi. Joskus töiden jälkeen haluan hetken maata sohvalla ja jos teinillä on jo nälkä, hän aloittaa kokkaamaan.
Minä, nainen, hoidin koko ruokahuollon yli 20 vuotta. Nyt eronnut.
Minä suunnittelen, käyn kaupassa, teen ruoan ja tiskaan. Kaksi aikuista ja kolme teiniä.
Jos jättäisin miehelle ruokahuollon, meillä ei syötäisi mitään. Teinit on koko ajan menossa koulussa/harrastuksissa.)
Minä laitan ruoan ja mies maksaa ne.
Minä suunnittelen, laitan ja mies ostaa ainekset ja syömme yhdessä. Lapset lähteneet kotoa.
Yhdessä pähkäillään, että mitä syödään. Kummallakaan ei ole vetovastuuta. Lapset aikuisia.