1800 €/kk tienaavat ovat etuoikeutettuja
1800 euroa kuussa on aivan valtava rahamäärä. Unelmani on saada joskus noin paljon. En edes tiedä mihin käyttäisin niin suuren summan.
Ärsyttää, kun somessa tai täällä palstalla jotkut valittavat "pientä" palkkaansa mutta he saavat tuon verran tai jopa enemmän. He eivät tajua, miten etuoikeutettuja ovat tienatakseen noin paljon. Useat saavat vain haaveilla tuollaisesta palkasta.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Etsi töitä muualta ja muuta pois pk seudulta. Tuolla palkalla ei siellä kerta kaikkiaan elä. Jossain halvemmalla paikkakunnalla tulet joten kuten toimeen jos sulla ei ole lapsia.
Aijaa, mulla netto 2500 ja siitä 700 säästöön joka kuukausi. Asunto 700e/kk, ruoka 400e/kk, laskut 200 e/kk ja huvitteluun 500 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Etsi töitä muualta ja muuta pois pk seudulta. Tuolla palkalla ei siellä kerta kaikkiaan elä. Jossain halvemmalla paikkakunnalla tulet joten kuten toimeen jos sulla ei ole lapsia.
Enhän minä edes saa tuota palkkaa. Se olisi vain unelmani. Olen työtön, tulot 230e/kk eli asumistuki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutko nyt brutosta vai netosta?
Mahtaako aloittaja itsekään tietää, jos pitää tuota summaa hyvänä palkkana.
1800 euroa kuukaudessa, niin bussilla tai fillarilla on kuljettava työmatkat. Kävellen, jos työmatka max. 3 kilsaa suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, se on äärettömän pieni palkka. Se on just se verojen jälkeen jäämä palkka, minkä takia suurin osa työttömistä ei halua mennä töihin. Pieni palkka ja surkeat työajat. Noistahan te kiukuttelette ja vaan haluutte saman tekemättä mitään.
Että pitäisi tyytyä palkkaan ja työaikoihin/oloihin, koska ne vain kuuluvat asiaan?
Eiväthän paremmin palkatutkaan tyydy.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan ihmiset kuvittelevat, että kenellä tahansa työttömälläkin on oikeus kalliiseen asuntoon (tietysti muiden kustannuksella), autoihin, kodinkoneisiin jne. Jos kaikki eläisivät varojensa mukaan ja tekisivät itse kaikki kotityönsä itse (ei eineksiä yms), ihmiset nauttisivat paljon enemmän elämästä eikä valtion kassa olisi aina tyhjä.
Kotona pitäisi opettaa taloudenpitoa ja rahankäyttöä. Sama koskee koulua.
Enpä tiedä kuin kaksi eronnutta miestä jotka syövät valmisruokia. Kotityönsä kyllä tekevät muuten itse.
Tiedä sitten mitä kukakin kuvittelee mutta sosiaalituethan on ihan surkeita. Saan ansiosidonnaista noin 1600 euroa kuussa, siis puolet palkasta. Pitää olla kyllä tosi huono palkka tai paljon lapsia jos ei töihin kannata mennä.
Tietysti ei ole juuri menoja kun asunto on hankittu aikanaan, vanha auto kelpaa hyvin, on mökki ja harrastusvälineet hankittu myös eikä ne juuri mitään kuluta. Kyllä minä 1800 nettopalkalla pärjäisin ja puolison kanssa loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako aloittaja itsekään tietää, jos pitää tuota summaa hyvänä palkkana.
1800 euroa kuukaudessa, niin bussilla tai fillarilla on kuljettava työmatkat. Kävellen, jos työmatka max. 3 kilsaa suuntaansa.
Olen vähentänyt bussikortin verotuksessa. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukipummi unelmoi päiväunien välissä
No en edes saa tukia paitsi asumistuki noin 230e / kk.
Ap
Ei jumalauta tänne tulee joku retostelemaan alhaisella elintasoööa ja nostaa kuitenkin asumistukea. Siis ettäs kehtaat käyttää mun verorahoja, elaisit omillas, sun tuloillas sen pitäisi olla mahdollista.
Niin millä tuloilla sen pitäisi olla mahdollista?? Olen tosiaan työtön, ja ainoa tuloni on tuo 230 e asumistuki. En saa mitään muuta mistään. Loput kulut maksan vähistä säästöistäni.
Ap
Puhut läpiä päähäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, se on äärettömän pieni palkka. Se on just se verojen jälkeen jäämä palkka, minkä takia suurin osa työttömistä ei halua mennä töihin. Pieni palkka ja surkeat työajat. Noistahan te kiukuttelette ja vaan haluutte saman tekemättä mitään.
Persu-ulinaa.
Menkää töihin!
Orpopurra vei työpaikat, talousosaajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukipummi unelmoi päiväunien välissä
No en edes saa tukia paitsi asumistuki noin 230e / kk.
Ap
Ei jumalauta tänne tulee joku retostelemaan alhaisella elintasoööa ja nostaa kuitenkin asumistukea. Siis ettäs kehtaat käyttää mun verorahoja, elaisit omillas, sun tuloillas sen pitäisi olla mahdollista.
Että oikein kierii siinä 230€:ssa?
Voi sinua raukkaa. Sinulta on viety kaikki.
Ihan naurettava aloitus. Suomessa keskipalkka on noin 3300€ brutto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä edes saa tuota palkkaa. Se olisi vain unelmani. Olen työtön, tulot 230e/kk eli asumistuki.
Ap
Ihminen voi teoriassa päätyä tilanteeseen, jossa hänelle maksetaan ainoastaan yleistä asumistukea, mutta se on käytännössä hyvin harvinaista ja yleensä vain väliaikaista.
Tämä johtuu siitä, miten Suomen sosiaaliturvajärjestelmä on rakennettu. Asumistukea ei ole tarkoitettu kattamaan elämisen perusmenoja, kuten ruokaa, vaatteita tai puhelinlaskuja.
Tässä on tiivis katsaus siihen, miten tilanne toimii, mitä riskejä siihen liittyy ja miten se ratkaistaan:
Miten tilanne voi syntyä?
Oma valinta: Henkilö ei jostain syystä halua hakea muita tukia (kuten toimeentulotukea tai työttömyystukea), vaikka olisi niihin oikeutettu.
Tukien katkeaminen: Muut tuet (esim. työmarkkinatuki) ovat katkenneet määräaikaisen karenssin tai selvityspyynnön vuoksi, mutta asumistuki rullaa edelleen.
Säästöt: Henkilöllä on omia säästöjä, joilla hän kattaa elinkustannuksensa, jolloin hän ei saa toimeentulotukea, mutta voi silti saada asumistukea (koska säästöt eivät yleensä vaikuta yleiseen asumistukeen).
Miksi pelkkä asumistuki ei riitä?
Kattoa on rajoitettu: Asumistuki ei koskaan kata vuokraa tai asumismenoja kokonaan. Se korvaa enintään 70 % lainmukaisista kohtuullisista asumismenoista.
Omavastuu jää aina: Hakijalle jää aina maksettavaksi vähintään 30 % asumismenoista sekä kaikki se osuus vuokrasta, joka ylittää Kelan asettamat kuntakohtaiset enimmäisrajat.
Ei elämiseen: Tuki on korvamerkitty vain asumiseen. Siitä ei jää rahaa ruokaan tai muihin pakollisiin menoihin.
Mitä muuta tukea tilanteessa saa?
Jos ihmisellä ei todellisuudessa ole mitään muita tuloja tai säästöjä, hän on lähes poikkeuksetta oikeutettu perustoimeentulotukeen.
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki.
Se kattaa asumistuen jälkeisen puuttuvan osan vuokrasta (hyväksyttäviin normeihin saakka).
Se antaa lakisääteisen perusosan (vuonna 2026 noin 600 €/kk yksinasuvalle) ruokaan, vaatteisiin ja muihin arjen perusmenoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että pitäisi tyytyä palkkaan ja työaikoihin/oloihin, koska ne vain kuuluvat asiaan?
Eiväthän paremmin palkatutkaan tyydy.
Näin kausityöttömänä voin kertoa salaisuuden. Syy siihen etten mene joskus töihin, johtuu siitä ettei ole työpaikkaa mihin mennä. Viimeksi hakemaani työpaikkaan oli yli 500 muuta hakijaa. Palkka ei ole ollut ikinä este työllistymiselle. Viime vuosina palkkani on ollut 18- 25 e/ tunti kun lasketaan mahdolliset päivärahat mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netosta. 1800 e / kk käteen.
Mitä hittoa? 1800 euron netolla saa jopa perheellinen tarvittavan. Pitää osata vain käyttää rahansa järkevästi. Jopa säästöön saa.
Teltassako se perheellinen asuu, vissiin sitten
Ap käyttää kaikki rahansa temuun ja wolttiin vaikka saisi 5000 euroa nettona kuukaudessa.
End of story.
Miehelle tuo nyt on aivan mitätön määrä. Parisuhteesta turha kuvitellakaan tommoisella pikkusummalla. Mitään ei voi tehdä, minnekään ei voi matkustaa. Noin mitattomalla käteenjäävällä rahalla et saa saavutettua sellaista elintasoa jolla naisten huomion saa.
Vierailija kirjoitti:
Ap käyttää kaikki rahansa temuun ja wolttiin vaikka saisi 5000 euroa nettona kuukaudessa.
End of story.
Ei ole kyllä varaa Temuun eikä Woltiin minun tuloilla. Enkä käyttäisi, vaikka olisi enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle tuo nyt on aivan mitätön määrä. Parisuhteesta turha kuvitellakaan tommoisella pikkusummalla. Mitään ei voi tehdä, minnekään ei voi matkustaa. Noin mitattomalla käteenjäävällä rahalla et saa saavutettua sellaista elintasoa jolla naisten huomion saa.
Olen mies, ja parisuhteessa naisen kanssa. Ei mitään ongelmaa. Ja olen työtön.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netosta. 1800 e / kk käteen.
Mitä hittoa? 1800 euron netolla saa jopa perheellinen tarvittavan. Pitää osata vain käyttää rahansa järkevästi. Jopa säästöön saa.
Jep, tosiaan ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Itse saisin tosta varmaan tonnin säästöön joka kk. En ollenkaan ymmärrä miten tuo voi olla jonkun mielestä pieni palkka.
Ap
Siis missä v i tun utopiassa luulet eläväsi? 1800 miinus asumiskulut on esim. 1200 e kuussa. Siitä laskut; sähkö, kotivakuutus, puhelin, netti. Jäljelle jää se tonni, ja sen laitat kokonaan säästöön?
Taitaa olla r y s s än t ro l li tämä.
Minulla menee asumiskuluihin alle 400e kuussa sisältäen veden, sähkön ja kotivakuutuksen. Helposti elelen sen jälkeen 200 eurolla, eli säästöön jäisi 1200 e /kk. Ei ole mitään utopiaa. Tuommoinen 1800e palkka tosin on.
Ap
No joo, jossain tuetussa asumisessa tai mamman sijoitusasunnossa majaillessa tuo onkin mahdollista. Valtaosa ihmisistä maksaa asumisesta paljon enemmän.
Ja 200 eurolla kuussa ei kukaan osta Suomessa kuukauden ruokia, pesuaineita, vaatteita, lääkkeitä ja muuta tarvittavaa.
Asun ihan vuokralla, kimppakämpässä. En ole oikeutettu yleistukeen.
Kyllä 200 eurolla vain ostaa kaiken tarpeellisen. Kaikki eivät tarvitse lääkkeitä, ja uusia vaatteita tarvitsee ehkä kerran vuodessa.
Ap
Ja ruoaksi kelpaa kaurahiutaleet ja välillä voi ostaa pari tuoretta kurkkua kun oikein villiintyy.
0/5
Jos nyt onnistuu kituuttelemaan halvalla ruualla, niin esim. fyysisessä työssä kulutus ja ruuan tarve lisääntyy, eikä ole aikaa juosta punalappujen perässä. Vaatteisiinkin pitää panostaa jos aikoo -30 asteen pakkasessa tarjeta seisoa vaikka bussipysäkillä tai reippailla jalan sen 10 km töihin. Työssäkäyvänä menoja tulee aina enemmän kuin työttömänä, vaatteetkin kuluu kun ei makaa kaikkea aikaa kämpässä.
Minä olen saanut töissä työvaatteet, joiden ansiosta omani ovat säästyneet.
Ymmärsin jo nuorena ( ja työttömänä), että työttömyys kuluttaa ja vaatii enemmän henkilökohtaisia menoja kuin työssä olo. Ei ole matkakorvauksia, ateriaetuja, työterveyttä, työvaatteita.
Työssä käyvä voi asua paremmin, lähellä työpaikkaansa ja ajaa omalla autollaan hyvissä talvivaatteissa töihin.
Köyhempi polkee pyörällä periferiasta huonommin puettuna, jos bussit eivät kulje. Jos siellä aikoo asua paremmin, sekin vaatii rahaa ja auton.
Mieti sitä.
Puhutko nyt palkasta? Minun nettoeläkkeenikin on paljon enemmän.
Kyllä. Työni on toisinaan kuraa, mutta yhden ihmisen talouteen vajaa 15€/tunti + korvaus oman auton käytöstä on ruhtinaallinen korvaus.
Palkkakin nousee ensi kuussa yli tuon 15€:n.