Olisiko lohduttavia sanoja ikisinkulle, en oikeasti jaksa enää
Lyhyesti taustaa. Olen keski-ikänen sinkku, joka kärsii yksinäisyydestä ja kelpaamattomuuden tunteesta. Viimeiset vuodet ovat olleet tosi raskaita ihan joka elämän osa-alueella, työ, terveys, ystävyyssuhteet jne. Jatkuvia huonoja uutisia ja epäonnistumisia ja näiden vuoden olenkin masentunut ja sinnitellut jo kauan ihan jaksamiseni äärirajoilla.
Ajattelin, että yritän kesän ajan olla vähän sosiaalisempi, jos se piristäisi tai toisi jotain iloa elämään ja olenkin nähnyt nyt vanhoja kavereitani jonkun verran tässä kesän aikana erilaisissa juhlissa ja tilasuuksissa. Viimeksi kun istuttiin yhdessä iltaa ja kuuntelin muiden kertomuksia elämästään, aiheutti se minulle entistä pahemman olon, kun tajusin kuinka ihanaa elämää heistä suurin osa elää. Kaikilla fiksut ja kivat puolisot, lapset nauttii kesälomasta, yhteisiä matkoja ja se mikä erityisestä jäi mieleen on se taloudellinen etuoikeus. Yksi aloittanut opinnot, toisella päättynyt työsuhde, mutta ajatteli, että alkaa katsella uutta työtä vasta ens vuoden puolella, on hankittua mökkejä, veneitä, reissattu perheen kanssa, hienot autot pihassa yms. yms. Yksi sairaustui viime vuonna vakavasti, mutta on jo paranemaan päin ja kertoi kuinka ihanasti puoliso on tukenut häntä koko sairastamisen ajan. Suurin osa oli jo maksanut asuntolainan pois jne.
Näistä kaikista minuun iski aivan järjetön kateus. Tahtomattani olen sinkku ollut jo kauan, mutta nämä kavereiden kohtaamiset vain alleviivasi, millaista on elää yksin. Ei minulla ole varaa aloittaa opintoja tai pitää vähän taukoa työelämästä, lähinnä pelkään, että jos esim. sairastun niin joudun heti myymään asuntoni, koska ei ole ketään muuta, joka kannattelisi taloudellisesti yhtään.
Nyt kaduttaa, että edes yritin aktivoitua sosiaalisesti, koska mieli on entistä pahempi. En vaan kerta kaikkiaan jaksa enää elää yksin. Viimeisen lomaviikon olen lähinnä itkenyt kotona.
Eikä tarvitse tulla sanomaan, että olisin jonkun miehen rahojen perässä. Koska oikeasti haluaisin vain elämänkumppanin, jonka kanssa nauttia elämästä ja jakaa taakkaa. Elämä olisi täysin erilaista, kun sen saisi jakaa jonkun kanssa hyvässä ja pahassa, kuten kavereideni tapaamiset minulle muistuttivat.
Anteeksi pitkä sepustus, piti vaan saada kirjoittaa tämä ulos.
Kommentit (105)
Kateus kertoo syvimmistä tarpeistamme. Älä anna sen katkeroittaa ja nakertaa sinua sisältä, vaan sen voi kääntää energisoivaksi voimaksi. Esim. sellaiseksi että "minä näytän itselleni ja muille!" Tästä voimavaraksi kääntämistä puhuu monet mielen asiantuntijat, kuten psykologit.
En tiedä lohduttaako tämä, mutta et ole yksin. Hyvin samankaltainen tilanne itsellänikin ja tänä kesänä olen havahtunut siihen, että vaikka minullakin on vanhoja kavereita niin he eivät jotenkin suhtaudu minuun samalla lailla kuin parisuhteessa oleviin ja perheellisiin kavereihinsa. Tuntuu kuin he pitäisivät minua jotenkin vähempiarvoisena ja lapsellisempana. Pari kertaa on myös jopa vähän silleen ilkeähkösti kyselty ja pilkattu sinkkuuttani. Vähän vaikea kuvailla mitä tarkoitan, saakohan joku kiinni ajatuksestani? Ihan kuin en ymmärtäisi elämästä mitään, koska olen sinkku. Jäin jo pois yhdestä tapaamisesta tämän vuoksi, koska en jaksa olla porukan ainut sinkku.
Ja tuo taloudellinen pointti on muuten hyvä myös, parisuuhteessa olevat eivät kyllä tajua yhtään kuinka kallista on elää yksin ja maksaa yksin esim. asunto- ja autolainaa. Jos tästä erehtyy jotain sanomaan niin vastaus on aina, että minä en ymmärrä kuinka paljon lapsiin menee rahaa. Ymmärränhän minä, mutta jos perheen yhteenlasketut bruttotulot on 3-4 kertaa niin suuret kuin itsellä niin kyllä siinä vähän eri tilanteessa ollaan.
Mutta ei minullakaan tähän mitään ratkaisua ole. Minun suurin este parisuhteen löytämiselle on luultavasti ulkonäköni. En juurikaan jaksa enää uskoa tai toivoa että onni osuisi kohdalleni ja kyllähän se sellaisin tosi matalan vireen luo koko elämään.
Sitten, kun saavutat sinkkuna 70 v. olet tyytyväinen, että olet vapaa ja sinkku eikä sinulla ole elävän elämän ja menojen esteenä ainakaan puolisoa joka saattaisi jo olla niin hapessa, että joutuisit hoitohommiin.
Tunnen yhden stadilaisen, joka muutti Lappiin ja löysi sieltä miehen.