Miksi betoniseinää ei muka voi porata akkuporakoneella?
Olen aikeissa kiinnittää melko painavan taulun seinälle. Kyseessä v. 2010 rakennettu betonielementtikerrostalo, jonka ulkoseinään, siis sisäpuolelle tietenkin, taulu tulee. Miehelläni on akkuporakone ja ajattelin että pyydän häneltä, että reikä seinään proppua ja ruuvia varten. Nyt kuitenkin uutisissa luki, että betoniseinää ei voi porata akkuporakoneella. Miksi kummassa muka ei?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012157779.html
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmista akkuporakoneista puuttuu iskutoiminto jota ilman kiviporanterällä saa aikaan vain lämpöä reiän sijaan.,
Olen kyllä siinä käsityksessä, että mieheni porakone on iskuporakone, akkukäyttöinen. Ainakin hän poraa aina akulla ja lataa sitä akkua. Eli akkupora se on. Ja on puhunut iskuporasta. Merkki on Makita. Ap
Sitten ei ole ongelmaa jos on akkuiskuporakone. Se on eri asia kuin akkuporakone.
Ok. Luulin, että akkuporakoneita on kaikki akuilla toimivat porakoneet, niin iskuporakonert kuin tavalliset porat. Ap
Kyllä sitä saa usein hävetä silmät päästään naisten puolesta. Miksi niin monet naiset ovat ihan kädettömiä ja taivaallisen tietämättömiä aivan tavallisista teknisistä asioista? Miksi vanhemmat eivät opeta tyttölapsilleen mitään - sitten ollaan täysin sen miehen avun varassa, noloa!
AP on selkeästi mies joka trollaa tyhmää naista. En tiedä mitä kiksejä siitä saa, mutta aivotonta puuhaa..
Luin saman jutun aikaisemmin ja tuo kohta jutussa ihmetytti. Kirjoitus oli erikoisesti kirjoitettu.
Sinulla taitaa olla hieman liian vähän mielekästä tekemistä elämässäsi hukatessasi sitä kirjoittelemalla tälläistä vauva-keskustelufoorumilla.
Mun isoisä asensi rajamerkin vahvaan kallioon ihan käsityökaluilla 1940-luvulla.
Siis teki reiän ja siihen sitten rautatappi. Hänellä meni työhön koko päivä.
Siinä se on lujasti vieläkin.
Konevuokraamosta haet päiväksi vuokralle poravasaran. Naapuritkin kiittää. Mut sun on myös parasta tietää varmasti, mitä materiaalia seinä on, ja miten paksu.
Kokeilin kerran laittaa taulukoukkua kerrostalon seinään tavallisella poralla ja eihän siitä mitään tullut vaikka jurruutti kuinka pitkään. Helvatan kovaa materiaalia se betoni. Piti lainata iskuporakonetta ja tietysti sopiva terä olla myös.
Poravasara on oikea työkalu. Akkuporakoneellakin vähän turssausta.
No. Uutinen ei sisällä rautalankaa. Mutta pääpiirteet syistä kyllä löytyy
Eli on hyvä tietää että mitä tekee. Ettei poraa putkeen, johtoon, tai vaikka kylppärin seinästä läpi.
Ja toinen on, että tohon nyt ei ole määritelty millainen akkuporakone on kyseessä, ja käytetäänkö kiinnitysalustaan sopivaa proppua ja kantavuuden mukaan määriteltyä syvyyttä ja ainevahvuutta. Jos aletaan näsäviisastelemaan.
Esim. 10mm ankkuripultti teräsbetoniseinässä n. 70mm syvyydellä kantaa aika hyvin perustaulun. ( Tai vaikka se*ks*keinun)
En ole edes yrittänyt porata, koska on ollut vain kevyttä ripustettavaa. Mutta olen ihmetellyt kun asunnossani on yksi seinä, mihin ei uppoa edes ns. kiviseinänaula. Sellainen ohut musta naula missä messinki pää.
Kaivaahan ne elokuvissa lusikalla betoniseinääkin vankilassa.
Vierailija kirjoitti:
En ole edes yrittänyt porata, koska on ollut vain kevyttä ripustettavaa. Mutta olen ihmetellyt kun asunnossani on yksi seinä, mihin ei uppoa edes ns. kiviseinänaula. Sellainen ohut musta naula missä messinki pää.
No ei noi lähtökohtaisesti uppoa mihinkään nykyaikaiseen lujuusluokiteltuun betoniseinään. Naulapyssyllä voi ampua, mutta se ei ehkä ole kovin järkevä tapa kiinnittää taulukoukku :D
Oikea tapa on iporavasara. Eli ns. iskuporakone. Niistäkin suurin osa on nykyään akkukäyttöisiä.
Ja siihen tehtyyn reikään sopiva proppu / pultti. Hyvä kiviterä on oleellinen osa kiinnytystä. Joku taulu ei vaadi kuin ehkä 4mm reijän ja perus muovitulpan siihen. Google osaa nykyisin neuvoa ihan vaihe vaiheelta noi jutut ja etsiä oikeet kamppeetkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei noi lähtökohtaisesti uppoa mihinkään nykyaikaiseen lujuusluokiteltuun betoniseinään. Naulapyssyllä voi ampua, mutta se ei ehkä ole kovin järkevä tapa kiinnittää taulukoukku :D
Oikea tapa on iporavasara. Eli ns. iskuporakone. Niistäkin suurin osa on nykyään akkukäyttöisiä.
Ja siihen tehtyyn reikään sopiva proppu / pultti. Hyvä kiviterä on oleellinen osa kiinnytystä. Joku taulu ei vaadi kuin ehkä 4mm reijän ja perus muovitulpan siihen. Google osaa nykyisin neuvoa ihan vaihe vaiheelta noi jutut ja etsiä oikeet kamppeetkin
Asunto on 50-luvulta, mutta kiitos kuitenkin vastauksesta.
Seuraavaksi AP hakee Teknilliseen Korkeakouluun. Hänestä tulee tiplomi-insinööri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto on 50-luvulta, mutta kiitos kuitenkin vastauksesta.
No silloin on aikakauttaan normaalia vahvempaa valua. Aika heppoista on oikeasti naulata betoniin minkään sortin naulaa. Paitsi tolla pyssyllä / siihen sopivalla naulalla
Uppoo ehkä tiileen, lecaharkkoon siporexiin tms. "kiveen" Tai siihen hyvin hiekkapitoiseen pula-ajan betoniin. Mutta siinäkin on yleesä paljon kiviä joukossa niin ei toimi
Vierailija kirjoitti:
Mun isoisä asensi rajamerkin vahvaan kallioon ihan käsityökaluilla 1940-luvulla.
Siis teki reiän ja siihen sitten rautatappi. Hänellä meni työhön koko päivä.
Siinä se on lujasti vieläkin.
Ei ole, revin sen pois ja heitin järveen, tilalle työnsin tekomulkun.
Vierailija kirjoitti:
On niitä lentokoneitakin akulla.
Yks oli Suomessa mutta se just tippui maahan.
Akkutakuu luopui ja paaliin.
Vierailija kirjoitti:
Jenkkilä vankiloineen onkin pahvia joka on maalattu betoninväriseksi, kulissi paskaa koko helahoito ja hoitamatta jättäminen.
Vierailija kirjoitti:
Iskuporakoneet on ihan susia reiän tekemiseen. Parempi on kun ottaa poravasaran ja tekee sen reiän about heti. Ja jos sattuu raudoitus tulemaan, niin tekee kyllä reiän siihenkin.
Yhden reijän tekemiseen, tulee reijälle hintaa
Vierailija kirjoitti:
Niillä onkin elinkautinen aikaa kaivaa.
Eli koko loppuikä. (Huom. ei 12 vuotta).
Vierailija kirjoitti:
No anteeksi nyt vain jos pitää hävetä naisten puolesta kun en tiennyt eri porakoneiden nimiä. Missä minä olisin voinut sellaiset oppia? Koulussa ei opetettu, äiti ei opettanut, isä opetti aina että kiviseinään pitää olla iskuporakone. Mutta ei kukaan puhunut akuista mitään. Ap
Ei keskiverto mieskään noita tiedä, varsinkaan nuorempi sukupolvi.
Aina niin huvittavaa kun itsenäiset ja vahvat naiset alkaa ilmottaa että kyllä minä tiedän mitä ja miten oitää tehdä. En tarvi miestä mihinkään ja hetken päästä soitellaan remonttiMIEHIÄ paikalle korjaamaan itsenäisesti ja vahvan naisen virheitä. Minunkin tyttöystävä ilmoitti että osti ison ja painavan peilin minä haluaa seinälle ja kun sanoin että voin tulla auttamaan kun tulen työkeikalta takaisin paikkakunnalle. Niin tämä uhmakkaana ilmoitti että hän ei miehen apua tarvitse kun saa itsekin asennettua sen. No se sai se sen seinälle ja pysyi se siinä kuulemma 15 minuuttia kun se yksi pieni ruuvi petti ja koko peili tippui ja hajos kun se kuvitteli että se iso ja painava peili pysyy gyroc seinässä yhdellä pienellä peltiruuvilla. Tämä itsenäisyys ja vahvuus joka ei miestä mihinkään tarvi maksoi hänelle vajaan 200€ peilin