Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi betoniseinää ei muka voi porata akkuporakoneella?

Vierailija
24.07.2026 |

Olen aikeissa kiinnittää melko painavan taulun seinälle. Kyseessä v. 2010 rakennettu betonielementtikerrostalo, jonka ulkoseinään, siis sisäpuolelle tietenkin, taulu tulee. Miehelläni on akkuporakone ja ajattelin että pyydän häneltä, että reikä seinään proppua ja ruuvia varten. Nyt kuitenkin uutisissa luki, että betoniseinää ei voi porata akkuporakoneella. Miksi kummassa muka ei? 
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012157779.html

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö miehesi osaa itse päättää tota asiaa.

Vierailija
22/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut aika painaviakin tauluja pelkällä taulukoukulla. Hyvin ovat vuosia seinällä pysyneet.

Tarkoitatko sitä valkoista muovista, jossa on kolme piikkiä (naulan tapaista), joka vasaroidaan seinään? Saako sen muka tuollaiseen betoniseinään hyvin nakutettua? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö miehesi osaa itse päättää tota asiaa.

Hän osaa itse tehdä päätöksiä toki, mutta välillä ne on olleet huonoja päätöksiä, siis mitä remontteihin ja rakentamiseen tulee. Ei hän mikään ammattilainen ole. Ap

Vierailija
24/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmista akkuporakoneista puuttuu iskutoiminto jota ilman kiviporanterällä saa aikaan vain lämpöä reiän sijaan.,

Olen kyllä siinä käsityksessä, että mieheni porakone on iskuporakone, akkukäyttöinen. Ainakin hän poraa aina akulla ja lataa sitä akkua. Eli akkupora se on. Ja on puhunut iskuporasta. Merkki on Makita. Ap

Sitten ei ole ongelmaa jos on akkuiskuporakone. Se on eri asia kuin akkuporakone.

Ok. Luulin, että akkuporakoneita on kaikki akuilla toimivat porakoneet, niin iskuporakonert kuin tavalliset porat. Ap

Tuossa on hyvä vertailu noista iskuporakoneista https://rakennustyot.com/paras-iskuporakone/ menee betonista läpi niin maan perkuleesti

Vierailija
25/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmista akkuporakoneista puuttuu iskutoiminto jota ilman kiviporanterällä saa aikaan vain lämpöä reiän sijaan.,

Olen kyllä siinä käsityksessä, että mieheni porakone on iskuporakone, akkukäyttöinen. Ainakin hän poraa aina akulla ja lataa sitä akkua. Eli akkupora se on. Ja on puhunut iskuporasta. Merkki on Makita. Ap

Sitten ei ole ongelmaa jos on akkuiskuporakone. Se on eri asia kuin akkuporakone.

Ok. Luulin, että akkuporakoneita on kaikki akuilla toimivat porakoneet, niin iskuporakonert kuin tavalliset porat. Ap

iskuporakone on eri asia kuin porakone. Iskuporakonetta voi käyttää porakoneenakin kääntämällä iskutoiminnon pois päältä, kun poraa esim puuta tai metallia. Kiven/betonin poraamisesta ei tule mitään ilman tuota iskutoimintoa.

Vierailija
26/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akkuporakone iskulla on minimi. Verkkovirta iskuporakone parempi. Poravasara on paras työkalu.

Vierailija
27/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akkuporakone iskutoiminnolla (akkuiskuporakone) on monipuolinen työkalu, joka murskaa pyörimisliikkeen lisäksi kovaa materiaalia iskuilla. Se soveltuu erinomaisesti betonin, tiilen ja kiven poraamiseen sekä raskaaseen ruuvaukseen. Se toimii myös tavallisena akkuporakoneena puulle ja metallille.

https://www.bauhaus.fi/akkuiskuporakone-bosch-easyimpact-18v-40-systemb…

Vierailija
28/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. Olen siis käsittänyt terminologian ihan väärin. Olen luullut, että kaikenlaiset sähkötoimiset porat on nimeltään porakoneita ja jos niissä ob akku, niin silloin ne olisi nimeltään akkuporakoneita. Ja sitten nämä porakoneet jakautuisi tavallisiin porakoneisiin ja iskuporakoneisiin. Eli sanat porakone ja akkuporakone olisi kattotermi, jonka alle sitten menisi erilaiset poratyypit kuten esim. iskuporakoneet. Mutta näin se näköjään siis ei ole. Ap

Vierailija
29/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tiesin kyllä koko ajan että betoniseinä vaatii iskuporakoneen. Ihmettelin vain tuon uutisen luettuani että miksi alulla toimiva ei nyt muka sitten käykään. Ap

Vierailija
30/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä saa usein hävetä silmät päästään naisten puolesta. Miksi niin monet naiset ovat ihan kädettömiä ja taivaallisen tietämättömiä aivan tavallisista teknisistä asioista? Miksi vanhemmat eivät opeta tyttölapsilleen mitään - sitten ollaan täysin sen miehen avun varassa, noloa!

Vierailija
31/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet tykkää porailla kaikenlaisia aukkoja.

Vierailija
32/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anteeksi nyt vain jos pitää hävetä naisten puolesta kun en tiennyt eri porakoneiden nimiä. Missä minä olisin voinut sellaiset oppia? Koulussa ei opetettu, äiti ei opettanut, isä opetti aina että kiviseinään pitää olla iskuporakone. Mutta ei kukaan puhunut akuista mitään. Ap

Vierailija
33/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinä oletettavasti on kunnon teräsbetonia.

Vuokraa ennemmin esim cramosta hiltin kombivasara (uppoaa kuin kuuma veitsi sulaan voihin) päiväksi ja osta kaupasta pussillinen lyöntiankkureita. Maksaa ehkä 40€ yhteensä ja voit porata vaikka koko mökin reikäjuustoksi, eikä varmasti kiinnikkeet petä isommankaan kuorman alla.

Vierailija
34/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on hyvä vertailu noista iskuporakoneista https://rakennustyot.com/paras-iskuporakone/ menee betonista läpi niin maan perkuleesti

Ukki just remontoi mun loft asunnon tollasella Boschilla

Vierailija
35/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä saa usein hävetä silmät päästään naisten puolesta. Miksi niin monet naiset ovat ihan kädettömiä ja taivaallisen tietämättömiä aivan tavallisista teknisistä asioista? Miksi vanhemmat eivät opeta tyttölapsilleen mitään - sitten ollaan täysin sen miehen avun varassa, noloa!

AP on selkeästi mies joka trollaa tyhmää naista. En tiedä mitä kiksejä siitä saa, mutta aivotonta puuhaa.. 

Vierailija
36/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No anteeksi nyt vain jos pitää hävetä naisten puolesta kun en tiennyt eri porakoneiden nimiä. Missä minä olisin voinut sellaiset oppia? Koulussa ei opetettu, äiti ei opettanut, isä opetti aina että kiviseinään pitää olla iskuporakone. Mutta ei kukaan puhunut akuista mitään. Ap

Ihan on syytäkin pyytää anteeksi. Jos olisit joskus tehnyt itse jotain etkä odottanut palvelua muilta niin olisit saattanut siinä samalla vaikka oppiakin jotain

Vierailija
37/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskuporakoneet on ihan susia reiän tekemiseen. Parempi on kun ottaa poravasaran ja tekee sen reiän about heti. Ja jos sattuu raudoitus tulemaan, niin tekee kyllä reiän siihenkin.

Vierailija
38/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös, että kun asutte niissä 50-80-luvun kerrostaloissa ja porailette, niin seinätasotteissa voi melko isolla todennäköisyydellä olla asbestia.

Vierailija
39/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, porata. Mutta kummallako ensin palaa käpy, sulta, miehellä vai koneella?

Se kones on nimittäin kallis,siis  jos sen joutuu uusimaan. 

Meitä käpy-ukkoja taas löytyy .... vaikka tältä palstalta.

t. m61

Vierailija
40/58 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iskuporakoneet on ihan susia reiän tekemiseen. Parempi on kun ottaa poravasaran ja tekee sen reiän about heti. Ja jos sattuu raudoitus tulemaan, niin tekee kyllä reiän siihenkin.

Eikä tee! Minä tulen kattomaan vierestä kun vedät 8-10mm teräksestä läpi kiviterällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi