Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi betoniseinää ei muka voi porata akkuporakoneella?

Vierailija
24.07.2026 |

Olen aikeissa kiinnittää melko painavan taulun seinälle. Kyseessä v. 2010 rakennettu betonielementtikerrostalo, jonka ulkoseinään, siis sisäpuolelle tietenkin, taulu tulee. Miehelläni on akkuporakone ja ajattelin että pyydän häneltä, että reikä seinään proppua ja ruuvia varten. Nyt kuitenkin uutisissa luki, että betoniseinää ei voi porata akkuporakoneella. Miksi kummassa muka ei? 
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012157779.html

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No anteeksi nyt vain jos pitää hävetä naisten puolesta kun en tiennyt eri porakoneiden nimiä. Missä minä olisin voinut sellaiset oppia? Koulussa ei opetettu, äiti ei opettanut, isä opetti aina että kiviseinään pitää olla iskuporakone. Mutta ei kukaan puhunut akuista mitään. Ap

Ei keskiverto mieskään noita tiedä, varsinkaan nuorempi sukupolvi. 

Nykynuoriso on täysin sekoja, 

monet ei edes tiedä sukupuoltaan.

Silti luulevat tietävänsä ja osaavansa kaikkea.

Vierailija
62/66 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akullisuus ei kerro kelpaako pora betoniseinään.

Tällä saat reiän tehtyä järjellisessä ajassa.

Akkuiskuporakone Einhell Power X-Change TE-CD 18 L | BAUHAUS

Tässä reiän tekemiseen menee ikä ja terveys, ellei homma lopu kesken.

Akkuporakone Einhell TC-CD 18/35 Li + 1,5 Ah akku | BAUHAUS

Kolmasosalla hinnasta saa johdollisen iskuporakoneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Uutinen ei sisällä rautalankaa. Mutta pääpiirteet syistä kyllä löytyy

Eli on hyvä tietää että mitä tekee. Ettei poraa putkeen, johtoon, tai vaikka kylppärin seinästä läpi.

Ja toinen on, että tohon nyt ei ole määritelty millainen akkuporakone on kyseessä, ja käytetäänkö kiinnitysalustaan sopivaa proppua ja kantavuuden mukaan määriteltyä syvyyttä ja ainevahvuutta. Jos aletaan näsäviisastelemaan. 

Esim. 10mm ankkuripultti teräsbetoniseinässä n. 70mm syvyydellä kantaa aika hyvin perustaulun. ( Tai vaikka se*ks*keinun) 

Mulla on seksikeinu kylläkin katossa kiinni. Seinällä sitten krusifiksi johon sidon mieheni kun on ollut tuhma.

Ap

Vierailija
64/66 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No. Uutinen ei sisällä rautalankaa. Mutta pääpiirteet syistä kyllä löytyy

Eli on hyvä tietää että mitä tekee. Ettei poraa putkeen, johtoon, tai vaikka kylppärin seinästä läpi.

Ja toinen on, että tohon nyt ei ole määritelty millainen akkuporakone on kyseessä, ja käytetäänkö kiinnitysalustaan sopivaa proppua ja kantavuuden mukaan määriteltyä syvyyttä ja ainevahvuutta. Jos aletaan näsäviisastelemaan. 

Esim. 10mm ankkuripultti teräsbetoniseinässä n. 70mm syvyydellä kantaa aika hyvin perustaulun. ( Tai vaikka se*ks*keinun) 

Mulla on seksikeinu kylläkin katossa kiinni. Seinällä sitten krusifiksi johon sidon mieheni kun on ollut tuhma.

Ap

Miten toi keinu toimii?

Tai miten te käytätte sitä?

Mikä on paras tapa?

Vierailija
65/66 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iskuporakoneet on ihan susia reiän tekemiseen. Parempi on kun ottaa poravasaran ja tekee sen reiän about heti. Ja jos sattuu raudoitus tulemaan, niin tekee kyllä reiän siihenkin.

Ja tuhoaa seinän rakennetta erittäin nerokasta, itse käytän räjähteitä, tulee kunnon aukko ihan helposti, reiän voi peittää sitten kun alkuperäinen suunnitelma unohtui vaikka Metsoaiheisella raanulla.

Vierailija
66/66 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iskuporakoneet on ihan susia reiän tekemiseen. Parempi on kun ottaa poravasaran ja tekee sen reiän about heti. Ja jos sattuu raudoitus tulemaan, niin tekee kyllä reiän siihenkin.

Ja tuhoaa seinän rakennetta erittäin nerokasta, itse käytän räjähteitä, tulee kunnon aukko ihan helposti, reiän voi peittää sitten kun alkuperäinen suunnitelma unohtui vaikka Metsoaiheisella raanulla.

Kyllä sellainen ihan perus iskuporakone on paras perusseinään. Poravasarat on jotain kalliota tms. varten enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi