Kotimaisia mansikoita ei muka tarvitse huuhdella
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000012159206.html
Täyttä roskaa taas!
Miksi muka kotimaisia mansikoita ei tule huuhdella jos ne poimii joku ulkomaalainen joka käy kusella ja paskalla metsän reunassa eikä pese käsiään? Nähty tämäkin.
Professori Per Sarisin olisi syytä käydä katsomassa kuka noita poimii.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Thaimaalaiset, ukrainalaiset ja venäläiset ovat poimijoina Suomessa.
En luota yhdenkään maan hygieniatasoon.
Käytännössä mansikkatiloilla kaikki on tällä hetkellä ukrainalaisia, jotka kiertää tilalta toiselle pitkin kautta.
Minä sain ripulin kun en ryöpännyyt mansikoita, kyllä pitää ryöpätä että kun eihän sitä tiedä onko poimija juuri ollut kakalla ja jättänyt kädet pesemäti.
Ne on niin myrkytettyä siellä pellolla homeita vastaan, ettei niiden pinnassa mikään elä.
Laki velvoittaa järjestämään pelloille huussit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärpäset ja linnunulosteet toimivat merkittävinä taudinaiheuttajien levittäjinä. Molemmat voivat kuljettaa bakteereja ja viruksia, jotka aiheuttavat muun muassa maha-suolitulehduksia, ruokamyrkytyksiä ja vakavia infektioita.
Lintuja vastaan käytetään verkkoja. Kärpäsiä ei mansikat kiinnosta, mutta ei se mahdotonta ole, ettetkö söisi kärpäsen kakkaa. Moniko suomalainen sairastuu syötyään kotimaisia mansikoita?
Miten ne verkot suojelee lintujen ulosteilta jos ne linnut liitelee mansikkapeltojen yllä?
Vierailija kirjoitti:
2,5 dl käsihuuhdetta
50g sokeria
Sekoita yhteen astiassa
Pyöritä mansikoita, niin että marinadia on joka puolella. Laita mansikat pakastimeen noin puoleksi vuodeksi. Tällä tavoin voit nauttia mansikoista vuoden pimeimpään aikaan.
Tämä oli hyvä 😅
Kyllä niis kaikissa on on myrkkyjä ,jotka on viljelty. Eri asia on mustikat, lakat ja villivatut.
Parempi on jättää marjat syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keräilijöillä ei ole kertakäyttöhanskoja.
Kyllä niillä on. Ainakin niillä pelloilla, joissa mä olen piipahdellut viime vuosina. Lisäksi vielä todella seikkaperäiset käsienpesuohjeet ja valvonta, että näin tehdään.
APn älämölöt voi työntää kakkakasaan.
Jos tarkkoja ollaan, niin juurikin näin ja lisäksi Ruokavirasto haluaa raporttia marjan jokaisesta vaiheesta ketjussa, joka osaltaan nostaa tuotantokustannuksia. Jos te luulette, että joku randomtyypoi poimii ja kuskaa marjat myyntiin torille tai marketin pihalle tosta noin vaan, olette väärässä. Se on hyvin valvottua. Viljelijä kiukuttelee, etteivät nykyään muuta ehdikkään tekemään, kuin täyttämään Ruokaviraston kaavakkeita marjan elämästä.
T mansikkatilan vaimo
Mansikkatilan kanssa menit naimisiin?
Vierailija kirjoitti:
Ne on niin myrkytettyä siellä pellolla homeita vastaan, ettei niiden pinnassa mikään elä.
Kotimaista mansikkaa ei käsitellä enää marjavaiheessa, kukinta/raakilevaiheessa kyllä. Jos olet eri mieltä, todista väitteesi.
Teen töitä ammattiviljelijöiden parissa, enkä osaa nimetä yhtään suojeluainetta, jota saa käyttää myyntiin meneviin marjoihin. Otsoni on tällä hetkellä kokeilussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niillä on. Ainakin niillä pelloilla, joissa mä olen piipahdellut viime vuosina. Lisäksi vielä todella seikkaperäiset käsienpesuohjeet ja valvonta, että näin tehdään.
Joo nykyään on hanskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkkoja ollaan, niin juurikin näin ja lisäksi Ruokavirasto haluaa raporttia marjan jokaisesta vaiheesta ketjussa, joka osaltaan nostaa tuotantokustannuksia. Jos te luulette, että joku randomtyypoi poimii ja kuskaa marjat myyntiin torille tai marketin pihalle tosta noin vaan, olette väärässä. Se on hyvin valvottua. Viljelijä kiukuttelee, etteivät nykyään muuta ehdikkään tekemään, kuin täyttämään Ruokaviraston kaavakkeita marjan elämästä.
T mansikkatilan vaimo
Jep, voisi tulla yllätyksenä sullekin, että tämä ei ole 8-16 työtä, vaan elämäntapa. Yksikään viljelijä ei nuku yötään hyvin, jos sato on vaarassa.
Haen kasvimaaltani mansikat enkä huuhtele niitä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei tautien vuoksi. mutta kyllä itse huuhtelen ihan poistaakseni mahdollisen hiekan, pölyn ja mullan. Miksi en huuhtelisi?
En ole koskaan saanut hiekkaisia tai multaisia mansikoita (mansikat kasvaa muovin päällä ja rivinväleissä on nurmikko juuri siitä syystä, että marjat pysyisi puhtaina). Huuhtelu vie aromia mansikoista. En koskaan edes osta mansikoita sateen jälkeen, koska eivät ole silloin yhtä maukkaita kuin poudalla kerätyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T mansikkatilan vaimo
Jep, voisi tulla yllätyksenä sullekin, että tämä ei ole 8-16 työtä, vaan elämäntapa. Yksikään viljelijä ei nuku yötään hyvin, jos sato on vaarassa.
Kuule, ei tule yllätyksenä. Harvinaisen perillä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Haen kasvimaaltani mansikat enkä huuhtele niitä.
Kääkkistäää!😱
Vierailija kirjoitti:
Kärpäset ja linnunulosteet toimivat merkittävinä taudinaiheuttajien levittäjinä. Molemmat voivat kuljettaa bakteereja ja viruksia, jotka aiheuttavat muun muassa maha-suolitulehduksia, ruokamyrkytyksiä ja vakavia infektioita.
Kai sitten nykyisin. Ennen ei marjojen välityksellä levinnyt mitään haitallista. Mikrobeja niissä varmasti oli, muttei mitään vakavia oireita aiheuttavaa.
Jääkylmä vesi vain parantaa mansikan rakennetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T mansikkatilan vaimo
Kaudella päivät alkaa viideltä aamulla ja loppuu (ehkä) 22. Kenen muun työpäivät on tällaisia? Huhtikuusta syyskuulle, puolet vuodesta? Katsokaas kun ne mansikkapellot pitää valmistaa myös talveen, oho! Istutukset alkaa viljelymallista riippuen maaliskuussa huoneissa, avomaalla huhti-toukokuussa, jotta te valittajat saatte marjanne.
Vaikka viljelijät ovat nykyään yrittäjiä, he silti ovat yhtä suurta perhettä, tämä ei todellakaan ole "vain työtä". Helpommalla pääsisi, jos kävisi toimistolla 8-16.
Lintuja vastaan käytetään verkkoja. Kärpäsiä ei mansikat kiinnosta, mutta ei se mahdotonta ole, ettetkö söisi kärpäsen kakkaa. Moniko suomalainen sairastuu syötyään kotimaisia mansikoita?