Kotimaisia mansikoita ei muka tarvitse huuhdella
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000012159206.html
Täyttä roskaa taas!
Miksi muka kotimaisia mansikoita ei tule huuhdella jos ne poimii joku ulkomaalainen joka käy kusella ja paskalla metsän reunassa eikä pese käsiään? Nähty tämäkin.
Professori Per Sarisin olisi syytä käydä katsomassa kuka noita poimii.
Kommentit (73)
Kyllä ainakin enimmät yskökset sekä lintujen paskat on hyvä huuhtoa. Saattaapa joku, viljelijä itse tai poimija, olla kussutkin mansikoille. Tai laskea hätäpäissään ripulipaskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärpäset ja linnunulosteet toimivat merkittävinä taudinaiheuttajien levittäjinä. Molemmat voivat kuljettaa bakteereja ja viruksia, jotka aiheuttavat muun muassa maha-suolitulehduksia, ruokamyrkytyksiä ja vakavia infektioita.
Kai sitten nykyisin. Ennen ei marjojen välityksellä levinnyt mitään haitallista. Mikrobeja niissä varmasti oli, muttei mitään vakavia oireita aiheuttavaa.
Ei ole nykyään mitään sen enempää, huoli pois. Mansikkalajikkeiden kehityksessä yksi kulmakivi on, miten se kestää poiminnan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärpäset ja linnunulosteet toimivat merkittävinä taudinaiheuttajien levittäjinä. Molemmat voivat kuljettaa bakteereja ja viruksia, jotka aiheuttavat muun muassa maha-suolitulehduksia, ruokamyrkytyksiä ja vakavia infektioita.
Aivan. Siksi itse Sterilisoin aina kaikki marjat.
Kerro toki lisää, miten ja millä? UVlla? Otsonilla? Mikä laite sulla käytössä? Vai ihan vaan Klorite lähimarketista?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin enimmät yskökset sekä lintujen paskat on hyvä huuhtoa. Saattaapa joku, viljelijä itse tai poimija, olla kussutkin mansikoille. Tai laskea hätäpäissään ripulipaskat.
Linnunkakan näkee kyllä silmälläkin. Ihmettelen kuka ostaa kakkaisia mansikoita.
Vierailija kirjoitti:
Ne on niin myrkytettyä siellä pellolla homeita vastaan, ettei niiden pinnassa mikään elä.
Kertotko vielä meille kaikille, mikä on tämä Ruokaviraston hyväksymä suojeluaine, jota saa käyttää myyntiin menevään marjaan? Kaikki -ihan kaikki- aineet löytyy Ruokaviraston sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Olin 80-luvulla itse mansikassa. En olis syönyt niitä marjoja pesemättä.
Mahduit hyvin mansikkaan
Lapsena vedin suoraan puskasta suuhun. Kasvimaalla maisteltiin ihan kaikkea ja vielä olen hengissä. Ulkonakin uskallan käydä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linnunkakan näkee kyllä silmälläkin. Ihmettelen kuka ostaa kakkaisia mansikoita.
Tää on jo ihan hillitön parodia! Mansikkaa on myyty jo useita vuosikymmeniä, ihmiset sairastuu tuhatmäärin niistä, mutta Ruokavirasto ei puutu asiaan mitenkään😂😂😂😂 Ei, vaikka näytteitä kerätään joka sesonkina tuhansia.
Suosittelen lämpimästi putsaamaan mansikat Kloritella, niin saatte puhtaita 😂
Itse upotan mansikat aina vuorokaudeksi 80-prosenttiseen alkoholiin ja nautin vasta sitten. Kyllä on hyvää ja puhdasta.
Moni saa bakteereja suuhunsa enemmän ihan tavallisella kauppareissulla. Ensin hipelöidään kaikkea ja kauppareissun jälkeen huuliin työnnetään savuke tai syödään jäätelö. Kukaan ei pese käsiään siinä välissä. Harva edes kotiin tulessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niis kaikissa on on myrkkyjä ,jotka on viljelty. Eri asia on mustikat, lakat ja villivatut.
Kyllä, suojeluaineita, jotka on Ruokaviraston hyväksymiä, SAA käyttää kasvun tietyissä vaiheissa.
Mansikka on erittäin tautiherkkä ja hankalasti viljeltävä kasvi, kun puhutaan kaupallisesta viljelystä, jossa lasketaan tuottoa per hehtaari. Ostakaa luomua, jos ette halua näitä hyväksyttyjä aineita käytetyn. Tosin luomullekin on hyväksyttyjä torjunta-aineita, jos on kovasti hysteerinen, viljelee omansa itse. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keräilijöillä ei ole kertakäyttöhanskoja.
Kyllä niillä on. Ainakin niillä pelloilla, joissa mä olen piipahdellut viime vuosina. Lisäksi vielä todella seikkaperäiset käsienpesuohjeet ja valvonta, että näin tehdään.
APn älämölöt voi työntää kakkakasaan.
Jos tarkkoja ollaan, niin juurikin näin ja lisäksi Ruokavirasto haluaa raporttia marjan jokaisesta vaiheesta ketjussa, joka osaltaan nostaa tuotantokustannuksia. Jos te luulette, että joku randomtyypoi poimii ja kuskaa marjat myyntiin torille tai marketin pihalle tosta noin vaan, olette väärässä. Se on hyvin valvottua. Viljelijä kiukuttelee, etteivät nykyään muuta ehdikkään tekemään, kuin täyttämään Ruokaviraston kaavakkeita marjan elämästä.
T mansikkatilan vaimo
Mansikkatilan kanssa menit naimisiin?
Jep, voisi tulla yllätyksenä sullekin, että tämä ei ole 8-16 työtä, vaan elämäntapa. Yksikään viljelijä ei nuku yötään hyvin, jos sato on vaarassa.
Kaudella päivät alkaa viideltä aamulla ja loppuu (ehkä) 22. Kenen muun työpäivät on tällaisia? Huhtikuusta syyskuulle, puolet vuodesta? Katsokaas kun ne mansikkapellot pitää valmistaa myös talveen, oho! Istutukset alkaa viljelymallista riippuen maaliskuussa huoneissa, avomaalla huhti-toukokuussa, jotta te valittajat saatte marjanne.
Vaikka viljelijät ovat nykyään yrittäjiä, he silti ovat yhtä suurta perhettä, tämä ei todellakaan ole "vain työtä". Helpommalla pääsisi, jos kävisi toimistolla 8-16.
Minä valitan, koska te ette palkkaa suomlaisia töihin, vaan hyväksikäytätte ulkomaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Itse upotan mansikat aina vuorokaudeksi 80-prosenttiseen alkoholiin ja nautin vasta sitten. Kyllä on hyvää ja puhdasta.
Mä käytän eri liköörejä, myös vuosikertaviskit on mielenkiintoisia!
Pesen nykyään aina.
Lisäksi marjamyyjänä tuli huomattua, että Viljelijä X:n mansikat aiheutti ihokutinaa, jos niitä ei pessyt. Viljelijä Y:n samaa lajia olevat mansikat eivät aiheuttaneet ihokutinaa, vaikka ei pessyt. Y siirtyi pian kokonaan luomutilaksi, niin liekö ollut myrkkymääristä kyse?
Vierailija kirjoitti:
Thaimaalaiset, ukrainalaiset ja venäläiset ovat poimijoina Suomessa.
En luota yhdenkään maan hygieniatasoon.
Kuka on sairastunut?
Ikinä en ole mansikoita pessyt. En ole kenenkään muunkaan nähnyt. Tuopposista suoraan syödään vaikka kesäisellä torilla.
Ikää 71v. Mutta huolensa toki kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä vesi ei riitä. Tarvitaan Fairya ja tiskiharja.
Ei riitä tuo edes, tiskikoneeseen vain,.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keräilijöillä ei ole kertakäyttöhanskoja.
Kyllä niillä on. Ainakin niillä pelloilla, joissa mä olen piipahdellut viime vuosina. Lisäksi vielä todella seikkaperäiset käsienpesuohjeet ja valvonta, että näin tehdään.
APn älämölöt voi työntää kakkakasaan.
Jos tarkkoja ollaan, niin juurikin näin ja lisäksi Ruokavirasto haluaa raporttia marjan jokaisesta vaiheesta ketjussa, joka osaltaan nostaa tuotantokustannuksia. Jos te luulette, että joku randomtyypoi poimii ja kuskaa marjat myyntiin torille tai marketin pihalle tosta noin vaan, olette väärässä. Se on hyvin valvottua. Viljelijä kiukuttelee, etteivät nykyään muuta ehdikkään tekemään, kuin täyttämään Ruokaviraston kaavakkeita marjan elämästä.
T mansikkatilan vaimo
Mansikkatilan kanssa menit naimisiin?
Jep, voisi tulla yllätyksenä sullekin, että tämä ei ole 8-16 työtä, vaan elämäntapa. Yksikään viljelijä ei nuku yötään hyvin, jos sato on vaarassa.
Kaudella päivät alkaa viideltä aamulla ja loppuu (ehkä) 22. Kenen muun työpäivät on tällaisia? Huhtikuusta syyskuulle, puolet vuodesta? Katsokaas kun ne mansikkapellot pitää valmistaa myös talveen, oho! Istutukset alkaa viljelymallista riippuen maaliskuussa huoneissa, avomaalla huhti-toukokuussa, jotta te valittajat saatte marjanne.
Vaikka viljelijät ovat nykyään yrittäjiä, he silti ovat yhtä suurta perhettä, tämä ei todellakaan ole "vain työtä". Helpommalla pääsisi, jos kävisi toimistolla 8-16.
Minä valitan, koska te ette palkkaa suomlaisia töihin, vaan hyväksikäytätte ulkomaalaisia.
Ihan vapaasti saa suomalaiset tulla, mutta kun tilalla on jo vuosia käynyt sama, työnsä hyvin oppinut tuttu porukka, niin miksi palkkaisin jonkun noviisin, joka ei seuraavana kesänä tule, ja joka tarvitsee tuntien perehdytyksen tilan töihin? Tai kuten oma kokemus, ei tule enää seuraavalla viikolla. Otan töihin ihmisiä, jotka osaa ja hoitaa hommansa. Näytä mulle yrittäjä, joka tekee bisnestä hyväntekeväisyydestä?
Ratkaisu sulle: älä osta kotimaista mansikkaa. Äänestä jaloillasi.
meidän paikallinen tyhjentää lika kaivoja ruiskuttaa tuotokset mansikoille. EN TODELLA OSTA.
Aivan. Siksi itse Sterilisoin aina kaikki marjat.