No höh!!! Oliko lahjani tosiaankin liian vaatimaton?
Tultiin, just tuttavalapsen 7v synttäreiltä. Mennessä annoin lapselle kortin, jonka välissä oli 5e. Lapsi avasi kortin ja kääntyi äitiinsä päin, sanoi hyvin pettyneellä äänellä " vaan viis euroo" ja viskasi rahan eteisen pöydälle...
Äiti siinä alkoi sitten nopeasti paikkailemaan poikansa sanoja: " Matti onkin nyt saanut paljon rahaa lahjaksi... mummo antoi 30e, toinen mummo lähetti 50e, täti antoi 15e ja isomummo 20e..."
Meille tuli kutsu eilen illalla synttäreille enkä ole sen jälkeen käynyt kaupassa, että olisin voinut ostaa jonkun lahjan. Tosin en olisi käyttänyt lahjaan ainakaan paljoa enempää, kuin 5e.
Kommentit (65)
5 eurolla saa kahvin ja keksin kahvilasta, yhden paikallisbussilipun lyhyimmälle matkalle ja rahaa jää ehkä vielä tikkariin tai viikonlopun iltapäivälehdet. Esimerkiksi kukkakimppua sillä ei kukkakaupasta saa. Se onko se sitten paljon vai vähän päättää jokainen mielessään.
Vierailija:
5 euroohan on kuin 30 mk! ihan reilu lahja mun mielestä!
Oletteko kuulleet koskaan inflaatiosta?
Mutta kannattaa opettaa omalle lapselle, että ei kaveeraa noin ahneen kakaran kanssa. Parempi antaa tuollaisen kakaran istua yksin rahakasan päällä.
Tämän viisi euroa sai tuhlata itse ja oli tosi onnellinen. Tarjosi äidille ja isille jätskit :)
Vierailija:
Sillä on hyvin vähän merkitystä, mitä raha on ollut vuosia sitten. Sen sijaan pitää miettiä, mitä sillä saa.
Pienen lego-paketin, Bionicle-lehden, Aku Ankan taskukirjan, taskulampun, muoviauton hiekkalaatikolle, uimarenkaan ja ehkä -pallonkin, värikynät ja tehtäväkirjan, avaimenperän, pikkuautoja, vuokrattua parikin dvd:tä, superpallon, lippiksen jne.
Ja saisi itse vielä päättää, mitä toivoo ja tarvitsee eniten! Älytöntä vaatia kaverilahjojen olevan yhtään tuon arvokkaampia.
5 e tuntuu lapselta pieneltä, jos on saanut 20 e - ei lapsi ajattele onko antaja sukulainen vai kaukaisempi tuttu, eikä edes sitä mitä sillä rahalla oikein saa. Mutta kyllä lapsi iloa keksii 5 eurolla taatusti, kuten edelllä kirjoittanut jo listasikin. Eli ihan ok oli summa. Aikuisen ei pidä pahoittaa mieltä lapsen kommenteista. Sankarin äiti yritti korjata tilannetta, mutta ei vaan keksinyt oikeita sanoja suuhun sillä hetkellä.
Toivottavasti nautitte vierailusta, etkä tuntenut itseäsi turhaan noloksi tai loukkaantuneeksi!
5 euron lahja oli oikein hyvä. LAHJAHAN EI OLE SE PÄÄASIA, toivottavasti te aikuisina ihmisinä ymmärrätte sen ja opetatte sen lapsillennekin. Näyttää olevan taas ahneita ämmiä av täynnä, ihan hävettää teidän puolestanne. Oikein oksettaa aina kun ihmiset muuttavat saamansa lahjat rahaksi mielessään.
Kukin tuo sellaisen lahjan kuin haluaa - jos tuo. Raha on sikäli ihan hyvä, että sillä päivänsankari voi ostaa itselleen mieluisan jutun.
Sinänsä tuolla 5 eurolla kyllä saa ihan kivan lahjan, kuten joku jo listasikin. Tuon ikäinen lapsi kuitenkin ihan ymmärrettävästi vertaa saamaansa rahaa muihin saamiinsa rahalahjoihin ja voi hyvinkin möläyttää jotain tuollaista ääneen. Ei hän osaa välttämättä ajatella, että sillä saisi esimerkiksi Aku Ankan taskukirjan tai pienen legopaketin. Huonoa käytöstä kyllä, mutta lapset nyt vain käyttäytyvät joskus huonosti. Varmaan monenkin täällä palstailevan leikki-ikäinen on esimerkiksi möläyttänyt, että ruoka on pahaa tai yök. Se on ihan yhtä huonoa käytöstä, mutta sen karsiminen vie aikansa.
Äiti varmaankin nolostui ja hämmentyi tilanteesta niin, että ei muuta osannut kuin yrittää selittää, miksi lapsi tuollaista meni möläyttämään. Puhuivat varmaan sitten vieraiden lähdettyä siitä, miten lahjahevosta ei katsella suuhun ja miten kaikista lahjoista aina ollaan kiitollisia.
Sinä olet kuitenkin aikuinen ihminen, joten yritä suhtautua aikuisen tavoin ja olla loukkaantumatta lapsen möläytyksistä. Minusta olisi myös reilua, jos yrittäisit tuntea tuon lapsen äitiäkin kohtaan sympatiaa, hän varmasti häpesi silmät päästään.
On olemassa sukuja joissa annetaan avokätisin isoja summia rahaa lahjaksi jos kerran " varaa" on, mutta on myös niitä joilla ei oikeasti ole laittaa rahaa paljon lahjoihin. 5e on summana mielestäni ihan riittävä lahjanarvo tuon ikäiselle.
Se, että aletaan " Kilpailla" rahalahjojen arvolla, on todella törkeää kaikkia kohtaan. Jos meille lapselle joku tuo " kalliin" lahjan, en todellakaan aio vastapalvelukseksi tehdä samaa heille aikanaan...
Kummipoikani on oppinut saaamaan kaikki maailman pelit ja vehkeet ja on todella vaikeaa ostaa hälle mitään kun " mikään ei tunnu miltään" . Oli se lahja " kallis tai halpa" , niin aina on naama norsunveenä. Jatkossa aion antaa " lahjan" tekona (vien jonnekkin kivaan paikkaan, tehdään jotain kivaa yhdessä tms)...
Minä olen opettanut lapsille, että tärkeintä on synttärijuhlissa se, että kaverit tulevat leikkimään ja juhlimaan päivää ja sankari saa tarjota kakkua ja herkkua.
Olen myös opettanut, että tärkeintä ei kilpailussa ole voitto vaan osallistuminen.
Ei taida meidän lapset pärjätä tässä maailmassa.
En ota kantaa siihen, onko 5 euron setelin antaminen sopiva lahja vai ei, nyppii vain tuo iänikuinen tosiasioihin pohjautumaton vertailu markkojen ja eurojen välillä.
Vierailija:
Jos 30 mk olisit antanut, se olis ollut 5 vuotiaalle hyvä lahja.
herranen aika, antaako joku tosiaan tuon ikäisille 120vanhaa markkaa lahjaksi. Kyllä minä siinä vaiheessa jo sanoisin, että ihan liikaa tuon ikäiselle. Joku raja sentäs.
huutomatkan takana, ruokapöydässä istutaan kiemurtelematta paikallaan, kenenkään puhetta ei keskeytetä, vaan odotetaan omaa vuoroa, vieraita tervehditään reippaasti, kaupassa ei kiukutella ja paljon muutakin. Se ei silti tarkoita, etteikö nelivuotiaani tekisi välillä kaikkia noita ja paljon muuta. On täysin järjetöntä teilata ap:n tuttavaperheen lapsenkasvatus ja lapsi sillä perusteella, että hän unohti hetkeksi sen periaatteen, että lahjoista ollaan aina kiitollisia ja ikäiselleen tyypillisellä rehellisyydellä sanoi, mitä mieleen juolahti.
Vierailija:
Minä olen opettanut lapsille, että tärkeintä on synttärijuhlissa se, että kaverit tulevat leikkimään ja juhlimaan päivää ja sankari saa tarjota kakkua ja herkkua.
Olen myös opettanut, että tärkeintä ei kilpailussa ole voitto vaan osallistuminen.Ei taida meidän lapset pärjätä tässä maailmassa.
jos on edes jonkin verran kasvatettu, 7 vuotias ei enää möläyttele tuollaisia. 4 vuotias on hiukan eri juttu.
Tällä kaverilla ei taida olla paljon kavereita?
tahdo ymmärtää, miksi ei saisi sanoa, jos ei esimerkiksi juuri pidä lahjasta. Edes meidän 13 vuotta täyttävä ei läheskään aina ajattele nenäänsä pidemmälle, vaan voi edelleen höläytellä kaikenlaista, mitä ei olisi tarpeen.
Vierailija:
jos on edes jonkin verran kasvatettu, 7 vuotias ei enää möläyttele tuollaisia. 4 vuotias on hiukan eri juttu.
Tällä kaverilla ei taida olla paljon kavereita?
Minulla suurperheen äitinä on varmaan 7 vuotiaista suurempi kokemus kuin sinulla.
Samoin tuttujemme 7 vuotiaat ei möläyttele mitään. Riippuu hyvin paljon kasvatuksesta, mitä lapset möläyttelee. Jos katsoo sen kuuluvan asiaan, se ei lopu koskaan. Mutta jos opettaa lapselle oikeat tavat ja moraalin niin sellainen lapsi miettii, mitä suustaan päästää.
Eikä nyt vuonna 2007 olisi jo aika unohtaa ne markat ja puhua jo euroista kääntämättä millekään muulle valuutalle ???? En voi ymmärtää missä maailmassa te elätte *reps*
Vierailija:
Eikä nyt vuonna 2007 olisi jo aika unohtaa ne markat ja puhua jo euroista kääntämättä millekään muulle valuutalle ???? En voi ymmärtää missä maailmassa te elätte *reps*
Kuudella kympillä sai ennen vaikka mitä, mutta nyt kymppi ei riitä mihinkään. Pakostakin menee muutama euro yli, kun lahjaa yrittää ostaa.
sinunlaisellasi tavalla ajattelevaa pidän yksinkertaisesti - anteeksi nyt - ahneena moukkana. Ota huomioon, että kaikilla ei todellakaan ole VARAA kalliisiin lahjoihin. Ja lapsille ei nyt muutenkaan ole tapana ostella satasilla lahjoja lastenkutsuille.
Vierailija: