Laihdutuksessa jumi. Pitäisikö lisätä liikuntaa joka päivälle?
Jos tekisi esim puolentunnin-tunnin juoksulenkin päivässä? Nyt käynyt noin kolme tai neljä kertaa viikossa. Ruokamäärät on jo aika maltillisia.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kerro painoasi. Loputtomiinhan ei voi ihminen laihtua.
Ap välttelee tähän vastaamista koska on armoton l äs ki, varma tieto.
Tuskin jaksaisin juosta tuntia jos olisin. Varma tieto.
No kerro se painosi? Et ole varsinaisesti ylipainoinen, kuten kerroit?
Kannattaa ennemmin kävellä tai pyöräillä päivittäin, mutta paljon pidempään kuin puoli tuntia. Niveltenkin takia, ja puoli tuntia juoksua ei paljon kuluta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, bmi on normipainon puolella. Olisikohan ollut 24. Yritän sitä saada vähän alemmaksi 22 tienoille. Enempää ette painostani saa tietää😄
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ennemmin kävellä tai pyöräillä päivittäin, mutta paljon pidempään kuin puoli tuntia. Niveltenkin takia, ja puoli tuntia juoksua ei paljon kuluta.
Kuluttaa mitä kuluttaa, se on joka tapauksessa kivaa!
Minä sain laihdutettua 25 kiloa todella helpon tuntuisesti, ennen kuin tuli jumi. Paino oli varmaan kuukauden verran about samoissa lukemissa ja sinä aikana ehti etsiä tietoja ja ties mitä kikkoja. Kun lopulta päätin laskea kaloreita, jotta saan tietää minkä verran syön, niin eihän ne kalorit olleet kuin 1500:n paikkeilla. Nostin rautaa pari kertaa viikossa ja siihen päälle 4-5 sellaista 1-1,5 tunnin kävelylenkkiä metsässä. Söin ihan liian vähän kaloreita, eikä tuollaisesta lähtökohdasta lähdetä niitä kaloreita pudottamaan alaspäin.
Aloin määrätietoisesti hilata niitä kaloreita ylöspäin ja kas kummaa, paino tuntui tippuvan aiempaa nopeammin. En oo tätä kalorien lisäystä vielä pitkään tehny, mutta nyt oon päässy jo 1800-1900 kaloriin ja energiaa on todella paljon enemmän kuin aiemmin. Ne alhaiset kalorit teki sen, että oli vähän flegmaattinen olokin. Nyt tulee ihan spontaanisti puuhattua kaikenlaista paljon helpommin ja ennen kaikkea mulla on paljon vahvempi ja jaksavampi olo. Ja ne metsälenkitkin on enempi sellaista nautiskelua kuin kalorinpolttomielellä tehtyä puurtamista.
Mulla on paino tippunu näillä kaloreilla ja aion jatkaa kalorimäärän nostamista hiljalleen (joku 100 kcal viikossa) niin pitkään, että se painon putoaminen pysähtyy. Tarkoitushan tässä on kasvattaa lihasmassaa, jotta kroppaan tulee enemmän ryhtiä. Lihasten treenaus ja reipas syöminen antaa keholle viestin, että nyt on ruokaa ja on turvallista rakentaa lihaksia. Hyvässä lykyssä siihen rakennukseen käytetään myös rasvavarastoja. Mutta vaikka rasvaa ei lähtis ollenkaan, niin silti vähän lihaksikkaampi kroppa samoilla rasvoilla näyttää paljon paremmalta. Terveys ja jaksaminen edellä! Lihastreeni vahvistaa myös luita, mikä on tärkeää meille keski-ikäisille ja vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, bmi on normipainon puolella. Olisikohan ollut 24. Yritän sitä saada vähän alemmaksi 22 tienoille. Enempää ette painostani saa tietää😄
BMI 35 on ylipainon raja ja silloin on kyllä pulska, tiedän omasta kokemuksesta. Nykyisin BMI 19 ja se on oikein sopiva. Vain miinuskaloreilla laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI 35 on ylipainon raja ja silloin on kyllä pulska, tiedän omasta kokemuksesta. Nykyisin BMI 19 ja se on oikein sopiva. Vain miinuskaloreilla laihtuu.
Korjaan 25
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani laihtui 20 kg alkamalla syömään. Oli ikuinen laihduttaja ja salaatinpuputtaja aikaisemmin. Syö aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Tavallista ruokaa, ei välipaloja. Sanoo että herkkuja ei tee edes mieli kun syö niin hyvin. Olen kokeillut nyt tätä reilun viikon, kolme kiloa on kadonnut (ennen söin suklaata lähes päivittäin). Arvatkaapa vain olenko innostunut!
Muuten kuulostaa hyvältä ja noinhan se menee. Mutta hieman ristiriitaista, kun sanot hänen syövän välipalan ja iltapalan ja heti perään sanot, ettei hän syö välipaloja. Tuossahan on kaksi välipalaa!
Tuollainen viisi ruokailua päivässä pitää insuliinitasot korkealla, jos on vähänkään ongelmia insuliinin kanssa. Ja lihavilla yleensä on, koska lihavuus johtuu yleensä insuliiniresistenssistä. Järkevämpää olisi lopettaa välipalojen syöminen ja syödä kaksi tai kolme kunnollista ateriaa päivässä.
Jos on ikuinen laihduttaja, niin luultavasti niillä laihdutuskuureilla on saanut perusaineenvaihduntansa todella alhaiseksi. Silloin oikea metodi on juurikin käänteisdieetti, eli hiljalleen niiden kalorimäärien nostaminen. Siihen on järkevää yhdistää lihasharjoittelu, jotta saa lihasmassaa kasvatettua ja sitä kautta myös lisättyä aineenvaihduntaa. Vaikka ne lihakset itsessään ei paljon kaloreita kuluta, ne auttaa todella paljon pitämään verensokerin tasaisena ja sitä kautta myös painonhallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaa mitä kuluttaa, se on joka tapauksessa kivaa!
Niin munkin mielestä. Oon juossut pidempään kuin sinä ja huomannut, että liika juoksu on nivelien kannalta huono. Mut ehkä kaikille ei niitä vaivoja tule.
Mene salille. Älä stressaa kehoa kardiorääkillä. Syö proteiinia reilusti. Pidä viikossa yksi välipäivä laihdutuksessa, jolloin syöt vähintään kulutuksen verran, mielellään vähän enemmänkin, jotta keho ei luule nälkäkuoleman uhkaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on peruskulutuksesi? Nykyinen BMI? Kuinka iso nykyinen kalorivaje?
Syön noin 1100-1500 kaloria päivässä. En osaa vastata sen kummemmin.
Olet säästöliekillä.
Mammojen mukaan täytyy syödä tunnin välein tai iskee säästöliekki eikä laihdu 😅 Itse harrastan pätkäpaastoja ja kalorit 200-300 päivässä alle peruskulutuksen, tasaisesti laihtuu tällä aivan saletisti.
Kyllä se 4 tuntia on sopiva ruokailuväli. Kaloreita ei tarvitse laskea. Se on vanhanaikaista. Täytyy vain syödä oikeaa ruokaa, niin lahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani laihtui 20 kg alkamalla syömään. Oli ikuinen laihduttaja ja salaatinpuputtaja aikaisemmin. Syö aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Tavallista ruokaa, ei välipaloja. Sanoo että herkkuja ei tee edes mieli kun syö niin hyvin. Olen kokeillut nyt tätä reilun viikon, kolme kiloa on kadonnut (ennen söin suklaata lähes päivittäin). Arvatkaapa vain olenko innostunut!
Ei syö välipaloja. Silti ruokalistassa komeilee "välipala"
Sorry lapsus. Siis näiden ’aterioiden’ välissä ei välipalaa, siis ei jatkuvaa napostelua.
Lisää kuormittavaa liikuntaa vain, jos kuntotasosi on jo kova, muuten meet pahemmin jumiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on peruskulutuksesi? Nykyinen BMI? Kuinka iso nykyinen kalorivaje?
Syön noin 1100-1500 kaloria päivässä. En osaa vastata sen kummemmin.
Valhetta.
Itse syön 1200 kaloria päivässä js pysyn hyvin nykyisessä painossani (45 kg/155 cm). Jos tästä pitäisi pudottaa nii söisin 800-900 kaloria päivässä. En usko lukuihisi, ellet ole samankokoinen kuin minä. Edelleen, mikä on painosi ja pituutesi?
Mutta ei tuommosia kärpäsen painosia voi laskea samalla tavalla
Mulla jumitti n. 1000kcal/pv vajeesta huolimatta paino yli 3kk. Ei laskenut millään, ei muuttunut mitat. Ei paljon naurattanut kun juoksin monta lenkkiä viikossa ja kävin salilla. Jostain luin, että rasvasolut voi täyttyä vedellä, ennen kuin pienenevät. Yhtäkkiä paino alkoikin sitten itsellä vihdoin laskemaan ja vartalokin muuttamaan muotoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On normaalia, että laihdutuksessa tulee jumeja ja paino pysyy pitkään samana.
Tarkista, että ruokasi on lisäaineetonta, prosessoimatonta ja joskus myös ruokamäärän lisääminen voi auttaa painonpudotuksessa.
Älä käytä esim mitään kaurajuomia ja muita teollisuuselintarvikkeita.
Tämä onkin hyvä neuvo. Syö vain prosessoimatonta ruokaa!
Ruokavalio käy silloin todella suppeaksi eikä tule syötyä juuri mitään.
Ei todellakaan tule ruokavaliosta suppea! Tai ehkä heille tulee, jotka eivät osaa laittaa oikeaa ruokaa peruselintarvikkeista. 😆
Vierailija kirjoitti:
Mulla jumitti n. 1000kcal/pv vajeesta huolimatta paino yli 3kk. Ei laskenut millään, ei muuttunut mitat. Ei paljon naurattanut kun juoksin monta lenkkiä viikossa ja kävin salilla. Jostain luin, että rasvasolut voi täyttyä vedellä, ennen kuin pienenevät. Yhtäkkiä paino alkoikin sitten itsellä vihdoin laskemaan ja vartalokin muuttamaan muotoaan.
Rasvasolut eivät voi täyttyä vedellä.
Mä kun laihdutin pt:n ohjauksessa monta kymmentä kiloa, niin siinä kohtaa kun paino jumitti lisättiin pariksi viikoksi ruokamääriä. Hyvin toimi.
Mammojen mukaan täytyy syödä tunnin välein tai iskee säästöliekki eikä laihdu 😅 Itse harrastan pätkäpaastoja ja kalorit 200-300 päivässä alle peruskulutuksen, tasaisesti laihtuu tällä aivan saletisti.