Tasa-arvoisessa suhteessa kulut maksetaan puoliksi
Kun valitsee fiksun kumppanin jolla on kyky kouluttautua, työllistyä, tienata ja hallita raha-asioitaan, voi saada tasa-arvoisen suhteen jossa molemmat ovat yhdenvertaisia.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Ihan puppua.
Jos toinen on lääkäri 9000e kuussa ja toinen on vaikka opettaja 4000e kuussa kuten meillä niin ei todellakaan ole mikään tasavertainen tilanne.
Tasavertaista on maksaa perheen yhteiset menot EI 50/50 vaan tulojen suhteessa eli esimerkin tapauksessa toinen meistä maksaa noin 70% ja toinen 30%.
Loput, jos jää voi käyttää omiin menoihinsa. Tai ostaa puolisolleen jotakin rakkaudenosoituksena.
Miksi tilanne ei ole tasavertainen? Jos asutaan samassa asunnossa, niin oikeastiko se lääkäri kuluttaa enemmän sähköä, vettä ja lämpöä vain siksi, että tienaa paremmin? Ja tuottaa enemmän jätettä? Jos ei aiheuta enempää menoja kuin toinen, niin miksi pitää maksaa enemmän?
Meillä kumpikin maksaa omat kulunsa ja puolet yhteisiksi sovituista. Muuhun en suostuisi, pärjäisin tarvittaessa yksinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta NORMAALEISSA suhteissa ei niitä euroja lasketa.
Totta. Koska kumpikin maksaa omat kulunsa miettimättä euroja. Sähkölasku maksetaan automaattisesti puoliksi, toisen ei tarvitse pyydellä siihen rahaa.
Se maksaa enemmän, joka käyttää enemmän sähköä omiin juttuihinsa. Ruuanlaittoon ja pesukoneisiin käytetty sähkö on yhteistä.
Parisuhteet on menneet mm. näissä raha-asioissa näin vaikeiksi siksi, että ihmiset eivät enää halua tai uskalla sitoutua toiseen, eikä suhteeseen enää edes suhtauduta niin, että kestää loppuelämän. Siksi omaa ja toisen rahallista panostusta kytätään kuin jossain kämppissuhteessa, ettei sitten eron jälkeen vaan se toinen ole jäänyt mitään velkaa, omahan ei sitten haittaakaan...
Sääli, että on menneet avioliitot ja perheetkin tuollaiseksi kerttakäyttötavaraksi menttaalisesti. 😞
Tasa-arvoisessa suhteessa ei todellakaan makseta kuluja puoliksi. Jo siitä lähtien, että jos suhteeseen halutaan lapsia niin kulut ja eläkkeiden kertyminen ei mene puoliksi. Vaikka nainen olisi lääkäri niin hänen ansionsa puroavat perheen perustamisen myötä. Mene sinä maalaistollo tönöösi ihmettelemään miksi kukaan fiksu ei halua olla kanssasi. Varmasti jäät ilman 50 vuoden parisuhdetta, kun noin ajattelet. Kuka ihme viitsii miettiä parisuhteessa mitä pizza maksaa ja se pitää maksaa puoliksi?! Kyllä on typerää touhua. Tätä ikävä kyllä näkee myös kouluttautuneiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Mites noi raskaudet, synnytykset, imetykset, yövalvomiset jne, meneekö nekin puoliksi.
Ihmisiä on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteet on menneet mm. näissä raha-asioissa näin vaikeiksi siksi, että ihmiset eivät enää halua tai uskalla sitoutua toiseen, eikä suhteeseen enää edes suhtauduta niin, että kestää loppuelämän. Siksi omaa ja toisen rahallista panostusta kytätään kuin jossain kämppissuhteessa, ettei sitten eron jälkeen vaan se toinen ole jäänyt mitään velkaa, omahan ei sitten haittaakaan...
Sääli, että on menneet avioliitot ja perheetkin tuollaiseksi kerttakäyttötavaraksi menttaalisesti. 😞
Sääli. Meillä ei koskaan ole ollut mitään ongelmaa siirtää samaa summaa taloustilille, se kun tapahtuu automaattisesti 🤷
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoisessa suhteessa ei todellakaan makseta kuluja puoliksi. Jo siitä lähtien, että jos suhteeseen halutaan lapsia niin kulut ja eläkkeiden kertyminen ei mene puoliksi. Vaikka nainen olisi lääkäri niin hänen ansionsa puroavat perheen perustamisen myötä. Mene sinä maalaistollo tönöösi ihmettelemään miksi kukaan fiksu ei halua olla kanssasi. Varmasti jäät ilman 50 vuoden parisuhdetta, kun noin ajattelet. Kuka ihme viitsii miettiä parisuhteessa mitä pizza maksaa ja se pitää maksaa puoliksi?! Kyllä on typerää touhua. Tätä ikävä kyllä näkee myös kouluttautuneiden joukossa.
Ihmisiä on liikaa.
Tasa-arvoa on se, että vävy maksaa 100 tonnia yhdestä lapsesta appivanhemmilleen. Saahan hän sukuunsa kerrankin älykkäitä lapsia. xd. vävyn suvussa ilmeisesti vammaisia on abortoitu, näin ymmärsin. Täytyy tyttärelle vielä puhua järkeä. En tiedä minkälaiset naiset näitä
Minä itte miehiä on kasvattaneet. En haluaisi, että suvun hyvät geenit ilmaiseksi valuu siihen sukuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan puppua.
Jos toinen on lääkäri 9000e kuussa ja toinen on vaikka opettaja 4000e kuussa kuten meillä niin ei todellakaan ole mikään tasavertainen tilanne.
Tasavertaista on maksaa perheen yhteiset menot EI 50/50 vaan tulojen suhteessa eli esimerkin tapauksessa toinen meistä maksaa noin 70% ja toinen 30%.
Loput, jos jää voi käyttää omiin menoihinsa. Tai ostaa puolisolleen jotakin rakkaudenosoituksena.Ei tuokaan ole tasa-arvoista. Olen ollut avioliitossa yli 40 vuotta ja koko sen ajan meillä on ollut sama elintaso. Välillä mieheni on tienannut enemmän, välillä minä. On sairautta, lasten hankintaa, opiskelua, työttömyyttäkin. Sama elintaso tarkoittaa meillä sitä, että kummallakin on saman suuruinen budjetti henkilökohtaisiin menoihin, isot asiat päätetään yhdessä ja kaikki muut kulut katetaan yhteisistä tuloista ja säästöjä on kerrytetty kummallekin saman verran. Mieheni hoitaa osakesijoituksia niin, että niissäkin meillä on koko ajan saman verran samoja sijoituksia.
Mikset sinä emättimellisenä pysty hoitamaan sijoituksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jos on samat tulot. Muuten ei onnistu.
Ja siksi puolisoksi kannattaa valita tasa-arvoinen kumppani niin tulot ovat samat.
Tulot tänään eivät pakosti kerro mitään mitä kummankin tulot ovat tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten, jos ruokakulutkin pitää laittaa puoleksi, niin naisen pitää myös muistaa syödä yhtä paljon kuin mies (koko rahan edestä) ja miehen on turha valittaa painosta... 😄
Meillä ainakin on taloustili johon siirretään kuukausittain sama summa, eikä tosiaan mittailla paljonko minulla menee enemmän suihkussa tai miehellä ruokaan :)
Kuulostaa hyvältä suhteelta kun ei euroja lasketa tai toisen kulutusta kytätä.
Toisen kulutusta ei tarvitse kytätä silloinkaan kun on omat rahat ja tilit, ja sovittu suurinpiirtein mitkä maksut kukakin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä vaikealta tuo joittenkin parisuhde. Helvettiäkö sitä säätämään kumpi tekee mitä, tai maksaa.
Meillä vaan jompikumpi tekee jotain kotitöitä ja toinen jotain muita. Samoin kaupassa käynnit. Laskuja maksellaan niin että mä maksan joitain ja puoliso muita. Ei mitään epäselvää, ei tarvita laskukonetta siihen että kumpi on maksanut mitäkin ja kuinka paljon enemmän /vähemmän. Ja ei, meillä ei ole edes mitään taloustiliä.
Kohta 30v pärjätty näin, eikä mitään ongelmia
Sama meillä, vasta 16v tosin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ja miehelläni on sama koulutus tohtorintutkinnon alaa myöten. Molemmat olemme myös tehneet mielestäni kovasti töitä, ja olleet myöa lasten kanssa kotona. Hänellä on kuitenkin vakituinen työ, minulla määräaikainen ja 2500e/kk matalampi palkka bruttona. Hän saa myös isänsä firmasta tuhansia euroja osinkotuottoja vuosittain. Ja omasta tahdostaan maksaa enemmän yhteisiä kuluja ja esim. lomamatkat.
Tämä on se mielenkiintoinen kuvio.
Molemmat tekevät tasa-arvoisesti suhteen eteen töitä, mutta olosuhteiden vuoksi toinen tienaa selvästi vähemmän.
Kumpi on tasa-arvoa; tekeminen vai tienaaminen?
Tässä oli hienosti ratkennut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teettehän myös kaikki kotityöt puoleksi?
Tuo kuuluu tasa-arvoiseen suhteeseen, kuten sekin ettei sillä tai sukupuolielimillä makseta menoja.
Kuten myöskään ei kuulu se, että oletetaan, että menoja maksamalla saa seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teettehän myös kaikki kotityöt puoleksi?
Tuo kuuluu tasa-arvoiseen suhteeseen, kuten sekin ettei sillä tai sukupuolielimillä makseta menoja.
Kuten myöskään ei kuulu se, että oletetaan, että menoja maksamalla saa seksiä.
Itsellä lähtökohta suhteeseen on että molemmat haluaa seksiä tai erotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten, jos ruokakulutkin pitää laittaa puoleksi, niin naisen pitää myös muistaa syödä yhtä paljon kuin mies (koko rahan edestä) ja miehen on turha valittaa painosta... 😄
Meillä ainakin on taloustili johon siirretään kuukausittain sama summa, eikä tosiaan mittailla paljonko minulla menee enemmän suihkussa tai miehellä ruokaan :)
Miksi siirrätte saman summan? Eihän tuossa ole mitä järkeä.
Lapsen syntyessä on kohtuullista, että mies maksaa juoksevien kulujen lisäksi myös lapsen saamisen naiselle aiheuttamat kulut, sekä kohdunvuokraa raskauden terveyshaitoista.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä vaikealta tuo joittenkin parisuhde. Helvettiäkö sitä säätämään kumpi tekee mitä, tai maksaa.
Meillä vaan jompikumpi tekee jotain kotitöitä ja toinen jotain muita. Samoin kaupassa käynnit. Laskuja maksellaan niin että mä maksan joitain ja puoliso muita. Ei mitään epäselvää, ei tarvita laskukonetta siihen että kumpi on maksanut mitäkin ja kuinka paljon enemmän /vähemmän. Ja ei, meillä ei ole edes mitään taloustiliä.
Kohta 30v pärjätty näin, eikä mitään ongelmia
Sama meillä. Ei meillä pidetä kirjaa siitä kumpi on maksanut ja mitä. Ei ole edes mitään yhteistä taloustiliä, vaan omat tilit kummallakin. Me maksellaan sulle - mulle -periaatteella. Eli minä käyn ostamassa perheelle ruokaa kaupasta, mies tankkaa auton. Tähän heilahtaa kummallakin satanen.
Kotityöt jaetaan samalla periaatteella. Minä laitan ruokaa, mies siivoo jääkaapin ja vie roskat. Mies pesee pyykkiä, minä täytän tiskikoneen. Mies ajaa nurmikon, minä kitken kukkapenkin jne. Eli kumpikin tekee jotain. Ja kumpikin voi valita itselleen helppoa ja mieluisaa tekemistä. Jos joku homma on vastenmielinen kummallekin, tehdään se yhdessä esim. vaatehuoneen siivous. Näin meillä on menty yli 20 vuotta.
Ja sitten jos toisella on taloushuolia, niin toinen maksaa siinä tilanteessa enemmän. Esim. meillä minä olin kesätöissä ja mies oli työtön, niin minä maksoin silloin suurimman osan kaikista kuluista. Kun minä taas hoidin yhteisiä lapsiamme kotona, niin mies maksoi silloin suurimman osan. Eli rahat ovat kummallakin omia, mutta omaa rakasta tuetaan ja autetaan tarvittaessa.
Totta. Koska kumpikin maksaa omat kulunsa miettimättä euroja. Sähkölasku maksetaan automaattisesti puoliksi, toisen ei tarvitse pyydellä siihen rahaa.