Mistä johtuu tämä räjähdysmäisesti lisääntynyt päihteiden käyttö ja ihmisten pahoinvointi?
Asumme ns. hyvällä alueella pk-seudulla, meidän alueelle kulkee vain bussit ja lähin raideliikenneasema on n. 1,5km päässä. Nyt täälläkin on alkanut näkymään ihmisten pahoinvointi ja päihteet. Alueella on kesänä aikana tapahtunut murtoja ja varkauksia ja niiden yrityksiä, lähikaupassa todistimme härskiä näpistystä ja sekaisin olevia ihmisiä näkyy viikottain.
Olemme asuneet alueella 11 vuotta ja nyt viimeisen vuoden aikana lieveilmiöt ovat yleistyneet. Muutimme tänne rauhallisen alueen perässä, jossa lapsilla on hyvä kasvaa, mutta onko yleismaailmallinen tilanne menossa näin huonoon suuntaan ja mistä tämä johtuu?
Kommentit (64)
Hyvää vieroitusta ei ole saatavilla varmaan jo nuorille. Kuntien palvelut eivät sitä ole. Vain osa tajuaa kai, että sen saa rahalla tai lekuri.
Kun kaikki yritetään ammentaa ulkopuolelta.
Osa siitä on yhteiskunnassa vaikuttava rahakeskeisyys, henkinen puoli ei ole yhtä tärkeää.
Viihdettä ja kulttuuria ei arvosteta, niin vastaavat elämykset hankitaan päihteillä.
Minun lapsuudessa ja nuoruudessa urheiltiin, piirrettiin ja opeteltiin soittamaan. Monet nuoret harrastivat
seurakunnassa. Urheilu oli yleinen harrastus ja kun itse en kilpaillut missään lajissa, olin vähemmistössä.
Sanoisin, että kun ei enää harrasteta liikuntaa eikä kulttuuria eikä tavoitella henkistä hyvinvointia,
ihmiset etsivät onnea mm. rahasta ja päihteistä.
Tyhmät ihmiset tekevät tyhmiä valintoja. Tosin muistelen ysäriltä miten näpistely oli ihan yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä värisiä?
Ihan valkoisia. Ap
Onpahan mysteeri suorastaan, kansaa johdetaan korruptio edellä, kaikki toivo tulevaan mennyt.
Mitä vttua muutakaan täälä tekis kun riehuis ja rellestäis? Paskaks vaan ja kaikki palamaan maassa joka on vain ja ainoastaqn hyvä veli kerhoa varten!
Työttömyys jne ei muuta tekemistä kun vetää pää täyteen.
Koettu turvattomuus maailman kriisien, sotien ja ilmastonmuutoksen vuoksi. Yksinäisyys ja sosiaalinen syrjäytyminen.
Ahdistuneisuus ja masennus, joihin haetaan helpotusta päihteistä.
Saman huomannut maakunta kaupungissa, jotain ikävää on tosiaan tapahtunut yhteiskunnassa. Painaakin ihmisiä alitajuisesti sodan uhka? Monet puhuu ihan avoimesti sodan pelosta, ihmisiltä on viety tulevaisuuden toivo. Kaikki korruptio, kähmintä ihan ylimmällä tasolla on tullut julki ja se hämmentää kansaa, tulee ” hälläväliä” asenne,
Mitä muutakaan täällä tekis? Suomalaiset on hylänny omansa hankeen kuin rys sät.
Nyt kitistään kun me ei vaan kuolla pois siellä hangessa ja se pilaa bättre folkin fiilikset.
Lisääntynyt huono-osaisuus, joka on seurausta sosiaaliturvan ja palveluiden alasajosta.
Vierailija kirjoitti:
Koettu turvattomuus maailman kriisien, sotien ja ilmastonmuutoksen vuoksi. Yksinäisyys ja sosiaalinen syrjäytyminen.
No just!
Eiköhän helppo saatavuus ole syynä. Vaikea sen enempää sanoa, mikä syynä, kun ei aluetta mainittu.
En tiedä eikä kiinnosta huumeet.
Me tiedämme jo kaiken mutta meille ei opeteta antaa tilaa itsellemme oppiaakseen lisää, huumeet eivät ole hyvä siihen, sen me kaikki tiedämme
Mitä käyttäjien keskuusessa olen ollut. Ei heitä joku sota ole kiinnostanut pskn vertaa. Mielenterveys ongelmia eri syistä ei minkäänlaista tulevaisuuden toivoa. Joten piiloudutaan todellisuudelta päihteillä kun pää ei kestä selvinpäin.
On ihan tilastollinen fakta, että päihteidenkäyttö on vähentynyt. Samoin hyvinvointi on lisääntynyt aina koronavuosiin ja sen jälkeisiin hyvinvointivaltion romutustalkoisiin asti. Sen sijaan mikä on kasvanut, ovat tuloerot. Tämä puolestaan aiheuttaa hyvinvoinnin polarisoitumista. Hyvinvoivat voivat entistä paremmin ja huonostivoivat entistä huonommin ja siten heidän pahoinvointinsa on entistä näkyvämpää.
Nämä ovat faktoja, jotka toistuvat kaikissa sosiologissa tutkimuksissa ja ovat myös esitettävissä tilostollisin menetelmin. Tämä on yleistieto, jonka luulisi "hyvällä alueella" asuvan ihmisen taustoilla tietävän. Aloitus siis on todennäköisesti provo jossa on tarkoitus alkaa syyttelemään erilaisia poliittisia tahoja, ihmisryhmiä ja toisaalta alleviivata omaa erinomaisuuttaan.
Hurjaa ja todella ikävää. Olen tosi huolissani lasten puolesta ja turvallisuudesta. Miksei näihin pahoinvoiviin ihmisiin tartuta ja auteta heitä. Nyt he lisäävät turvattomuutta ihan tavallisten, työssäkäyvien perheissä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hurjaa ja todella ikävää. Olen tosi huolissani lasten puolesta ja turvallisuudesta. Miksei näihin pahoinvoiviin ihmisiin tartuta ja auteta heitä. Nyt he lisäävät turvattomuutta ihan tavallisten, työssäkäyvien perheissä. Ap
Juu ja osa käyttäjistä on ihan töissä käyviäkin vielä. Pieni osa mutta on kuiten.
Minkä värisiä?