Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomenna tyttärentyttären häät en saa juomista loppumaan

Vierailija
22.07.2026 |

Painta on se, että en pysty siltikään lopettamaan. Hörpin tässä nytkin olutta. Huomenna menen kuitenkin toivottavasti AA:n tapaamiseen. En ole ennen saanut sieltä apua oikein, mutta kokeilen silti uudestaan. Hukkuva tarttuu kaikkeen kelluvaan.

Mun pitäisi pian päästä myös traumaterapiaan. Ehkä. Mulla on liikaa henkistä painolastia. Sen vuoksi ja ehkä ihan geenienkin takia jäin heti koukkuun 12 vuotta sitten. Olen saanut elämääni järjestettyä paremmaksi viime vuosina, enkä halua juoda tätä pilalle.

Kommentit (211)

Vierailija
121/211 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoossa on kyllä jännittävät ajat. Aamulla AA ja illalla häät :D

Eihän tässä ole mitään ihmeellistä. Tilastollisesti joka helvetin perheessä suomessa on VÄHINTÄÄN yksi, usein paljon useampi alkkis. Missä ihmeen mikä mikä maassa sä elät? 

Eikö tosiaan ole mitään ihmeellistä, että menään AA:sta suoraan häihin? Nythän ei puhuttu alkoholismin yleisyydestä, vaan tuosta yhdistelmästä. Sinun maassasiko tuo on ihan normipäivä? 

Voisihan hän olla vaikka hoora ja käydä panemassa ennen häitä

Vierailija
122/211 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär meni naimisiin pari vuotta sitten. Äitini on mulle ollut aina alkoholisti. Koko lapsuus meni siinä seuratessa sen touhuja. Toisinaan kettuuntena, vihaisena, kiukkusena... toisaalta sitten lopen kyllästyneenä, pettyneenä, ahdistuksessa...

Vasta omien lasten kautta aloin ymmärtämään äitini sairautta. Toki hän on ollut paremmalla puolella. Saanut vähennettyä roimasti juomistaan ja siten käytöstään. Lapsille on ollut ok mummo, vaikken en esim yökylään päästä. En luottanut. 

Häät lähestyi ja tytär sanoi, että kyllä hän mieluussti sinne haluaa juopuneen mummon, jos vaihtoehto on, ettei tule ollenkaan. Ja mummoa muistutti, että kohtuudella.

Tästä poiki keskusteluita. MULLAhan se suurin haaste tässä oli, että siedän äitiäni maistissa. Ei se lapsuudessakaan kaatokännissä ollut. Tuon tajusin vasta myöhemmin. Se käytös oli musta niin ärsyttävää. Äidistä tuli aika flirtti, kikatteleva piehtaroija, tyrkky ja "tanssiva" ilopilleri. Vitsivieteri, jonka vitsit ei naurata (mua). 

Sain kuitenkin pidettyä inhoni ja mölyni ja keskityttyä rakkaiden juhlaan. Moni sulhasen puolelta ihasteli, että äiti onkin semmoinen bilemummo. Välillä kävin jäähyllä ja sitten taas takaisin marssijärjestykseen. Hyvät oli häät ja juhlat. Ei se äiti siellä ykkösasiana ollut, vaikka pelkäsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/211 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, et sinä siellä häissä ainoa ole, joka on kännissä. 
Jos pitää joskus raitistua, niin tod. näk. tarvitset jonkun hoitojakson, jossa aletaan selvittää niitä juomisen alkuperäisiä syitä.

Vierailija
124/211 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon viiniä saunalla en jaksa ottaa papljotteja pois

Tää ei edes ole ap lainkaan. Ap oli provo joka kävi tipauttaa aloituksen ja on partaansa naureskellen lueskellut kommentteja. Joku koittaa vaan saada ketjulle huomiota. 

Vierailija
125/211 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty lopettamaan olen huono mummo 😢

Niinhän tuota olet ja sehän on täysin oma valinta, joten mitä sä sitä suret ja voivottelet? Itsehän olet näin päättänyt olla. Jos et olisi niin menisit katkolle vaan kun et mene, niin silloinhan tuo on täysin puhtaasti se mitä haluat. Niin makaa kuin petaa, sanotaan. Turhaa sinä marttyyria leikit, empatiaa haet ja uliset itse aiheitettua kohtaloasi kun itse kerran juoppona tahdot jatkaa. 

Eli jengi ei tiedä aiheesta yhtään mitään, mutta ollaan kyllä ankarasti tuomitsemassa ja haukkumassa. Alkoholismi nimenomaan ei ole oma valinta siinä missä ei syöpä, eikä muutkaan sairaudet. Alkoholismi on mielen sairaus. Siinä ei pääse terve järki olemaan esillä.

Juomisen jatkamisesta oli puhe. Se on kyllä ihan puhtaasti oma valinta ja sen toteaa kyllä jokainen raitistunut alkoholistikin. Raitustuminen on valinta, kuten on juomisen jatkaminenkin. Ja mummu on tämän valintansa tehnyt ihan itse. 

Sä puhut nyt kahdesta asiasta. Raitistuminen kyllä on oma valinta. Ei juomisen jatkaminen. Se sisäinen pakko, alkoholin kutsu on toisilla suurempi kuin toisilla.

Hienoa, että sä olet pystynyt vastustamaan kutsua. Onnea valitsemallasi tiellä.

Vierailija
126/211 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5

Vierailija
127/211 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa mummon tulla häihin!!

Vierailija
128/211 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei edes ole ap lainkaan. Ap oli provo joka kävi tipauttaa aloituksen ja on partaansa naureskellen lueskellut kommentteja. Joku koittaa vaan saada ketjulle huomiota. 

Kyylä, vastaapa tähän: Missä tuossa kommentissa väitetään, että hän on ap?

Vierailija
129/211 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä häihin, olet kuitenkin isoäiti.

Vierailija
130/211 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä häät meni jo!

Vierailija
131/211 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty lopettamaan olen huono mummo 😢

Niinhän tuota olet ja sehän on täysin oma valinta, joten mitä sä sitä suret ja voivottelet? Itsehän olet näin päättänyt olla. Jos et olisi niin menisit katkolle vaan kun et mene, niin silloinhan tuo on täysin puhtaasti se mitä haluat. Niin makaa kuin petaa, sanotaan. Turhaa sinä marttyyria leikit, empatiaa haet ja uliset itse aiheitettua kohtaloasi kun itse kerran juoppona tahdot jatkaa. 

Eli jengi ei tiedä aiheesta yhtään mitään, mutta ollaan kyllä ankarasti tuomitsemassa ja haukkumassa. Alkoholismi nimenomaan ei ole oma valinta siinä missä ei syöpä, eikä muutkaan sairaudet. Alkoholismi on mielen sairaus. Siinä ei pääse terve järki olemaan esillä.

Juomisen jatkamisesta oli puhe. Se on kyllä ihan puhtaasti oma valinta ja sen toteaa kyllä jokainen raitistunut alkoholistikin. Raitustuminen on valinta, kuten on juomisen jatkaminenkin. Ja mummu on tämän valintansa tehnyt ihan itse. 

Sä puhut nyt kahdesta asiasta. Raitistuminen kyllä on oma valinta. Ei juomisen jatkaminen. Se sisäinen pakko, alkoholin kutsu on toisilla suurempi kuin toisilla.

Hienoa, että sä olet pystynyt vastustamaan kutsua. Onnea valitsemallasi tiellä.

Väärin. Molemmat on valintoja. Voit valita lopettaa tai voit valita jatkaa. Pakko ei ple, silloin kukaan ei olisi koskaan lopettanut. Täysin itsestä kiinni oleva päätös kyseessä, ihan kumpaankin suuntaa. Ei minulla mitään kutsua ole koskaan ollutkaan, en ole alkoholisti joka täällä kirjoitti tätä täysin samaa asiaa. Käytän alkoholia n. Kerran vuodessa jos jossain juhlissa tarjotaan tervetuliaismalja, senkin valitsen usein mielluummin alkoholittomana ku alkoholi on mielestäni PAHAA. Ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa että juomisen jatkaminen on valinta iham siinä missä lopettaminenkin. 

Vierailija
132/211 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyylä, vastaapa tähän: Missä tuossa kommentissa väitetään, että hän on ap?

Rauhotu Irmeli 😂 Mitä sä vauhkoot? Mee vaikka ulos ottaa happee. 😂 

Vierailija
133/211 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, mites siellä eilisistä häistä suoriuduttiin?

Vierailija
134/211 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten häät menivät. ?

Vierailija
135/211 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jatkossa olla laittamatta seinällistä alkoholia riviin silmiesi eteen niin helpottaa. 

Vierailija
136/211 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkohili liuotin ja muuttaa aivojen kemiaa siten ,että se ottaa lopulta haltuunsa elämän.

Vierailija
137/211 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävän huono yritys 0/0.

Vierailija
138/211 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko hyvät häät k134ännissä?

Vierailija
139/211 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on hyvä syy ryypätä ? Ennen en ole kuullut että suu löytyy jo aa kerhosta, mutta kai sekin on riittävä syy 

Vierailija
140/211 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuriloiset lähteneet urakalka palstoille ns keskustelemaan