Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töitä ei vaan ole

Vierailija
22.07.2026 |

Pitkäaikaistyöttömänä mahdollisuuteni työllistyä ns. avoimille työmarkkinoille ovat olemattomat. Lisäkouluttautuminen ei ole mahdollista ja palkkatukityöpaikkoihinkin on satoja hakijoita samalla tavalla kuin muihinkin työpaikkoihin, joten niihinkään ei varmaan pääse kuin ns. täydelliset hakijat. Olen yrittänyt kaikkeni työllistyäkseni, mutta mitään ei ole tehtävissä enää.

Laskeskelin, että tiukalla sentinvenytyksellä saatan saada pidettyä katon pääni päällä ensi kesään asti. Sen jälkeen varmaan päätän päiväni itse, koska en jaksa enää yrittää taistella paikasta maailmassa, joka ei selvästikään halua eikä tarvitse minua.

Kiitos ajastasi.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama vika.

Maailmalla ei ole mitään käyttöä osaamiselleni. Olen opiskellut hyväksi työssäni, suhtaudun siihen intohimoisesti ja suurella arvostuksella. Kaikkialta yhteiskunnasta kaikuu vahva viesti siitä, ettei kaltaisillani ole arvoa. Osaamani asiat ovat merkityksettömiä ja tekemäni työ turhaa. Olen kovasti etsinyt muiden alojen töitä laajalla haarukalla mutta mihinkään en kelpaa.

Minun puolestani elämä saisi olla tässä. Minulla ei ole läheisiä, työpaikkaa, elämänhalua tai -tarkoitusta. Olen tehnyt sen, mitä tulin tekemään. Nyt on hyvä hetki kumartaa ja poistua.

Mikä ala / koulutus?

Filosofian tohtori kirjallisuustieteestä.

Ja kyllä, olen hakenut ihan kaikenlaisten alojen töitä. Kokemusta on esimerkiksi siivouspuolelta, avustajan ja kehitysvammaohjaajan työstä. En vain oikein meinaa kelvata.

Komea tutkinto

Pystyskö hyödyntämään jossain ulkomaisessa yliopistossa, tehdä tutkimusta

Vierailija
62/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta olen 20 vuotta tehnyt kokopäivätyötä enkä ole vielä ansainnut edes takuueläkettä. Se kyllä laittaa miettimään.. miten nuoret jatkossa andaitsevat eläkkeen jolla tulee toimeen? Vai onko tarkoitus sosiaalituilla kustantaa ihmisten toimeentulo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta olen 20 vuotta tehnyt kokopäivätyötä enkä ole vielä ansainnut edes takuueläkettä. Se kyllä laittaa miettimään.. miten nuoret jatkossa andaitsevat eläkkeen jolla tulee toimeen? Vai onko tarkoitus sosiaalituilla kustantaa ihmisten toimeentulo?

Perustulo varmaan tulee jossain vaiheessa.

Vierailija
64/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama vika.

Maailmalla ei ole mitään käyttöä osaamiselleni. Olen opiskellut hyväksi työssäni, suhtaudun siihen intohimoisesti ja suurella arvostuksella. Kaikkialta yhteiskunnasta kaikuu vahva viesti siitä, ettei kaltaisillani ole arvoa. Osaamani asiat ovat merkityksettömiä ja tekemäni työ turhaa. Olen kovasti etsinyt muiden alojen töitä laajalla haarukalla mutta mihinkään en kelpaa.

Minun puolestani elämä saisi olla tässä. Minulla ei ole läheisiä, työpaikkaa, elämänhalua tai -tarkoitusta. Olen tehnyt sen, mitä tulin tekemään. Nyt on hyvä hetki kumartaa ja poistua.

Mikä ala / koulutus?

Ja kyllä, olen hakenut ihan kaikenlaisten alojen töitä. Kokemusta on esimerkiksi siivouspuolelta, avustajan ja kehitysvammaohjaajan työstä. En vain oikein meinaa kelvata.

Komea tutkinto

Pystyskö hyödyntämään jossain ulkomaisessa yliopistossa, tehdä tutkimusta

Meriitit ovat tässä vaiheessa vielä sen verran vaatimattomat, etteivät rahkeet ehkä ihan siihen riitä. Koko ajan pidän kyllä silmät auki siltä varalta, että jokin ovi raottuisi joko kotimaassa tai ulkomailla; tutkimuskohteeni periaatteessa sopisi myös kansainväliseen ympäristöön. Tosin nykyisessä tilanteessa tärkeintä olisi - kuten arvata saattaa - löytää ihan mikä tahansa työ...

Pidän peukkuja meille kaikille!

Vierailija
65/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on, kun menee töihin.

Töitä ei ole, jos äänestää vasemmistoa tai vihreitä.

Vierailija
66/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama vika.

Mikä ala / koulutus?

Minäkin olen humanisti. Tällaiset ei oikein pysty työllistymään kokoaikaisesti mihinkään nykyään. Olen itse kerännyt pienistä paloista itselleni toimeentulon. Käännän asiatekstejä, muu puuha on sitten kaikenlaista duunia silpputyönä.

Vierailija
67/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaat ap puolison. Kyllä sinä jonkun saat.

Mitä oikein hourit? Ap ei tarvitse kumppania vaan töitä ja toimeentuloa.

No kyllä se ainakin taloudellisessa mielessä helpottaa jos on joku toinen jakamassa kuluja. Ja voihan sillä toisella olla hieman varallisuuttakin ja/tai tuloja joiden avulla voi nousta köyhyysloukusta.

Huolisiko tällainen henkilö puolisokseen pitkäaikaistyöttömän, joka on köyhä kuin kirkonrotta?

Minä olin pitkäaikastyötön aikoinaan, kun puolison sain. Puolisoni (Nainen) oli tuolloin töissä normaalisti.  Sen jälkeen on oltu väliin molemmat töissä ja työttömänä. Yhtä aikaa ja erikseen. En ole koulutukseltani mikään. Kuitenkin ennen sai toisinna helposti töitä. Ei ollut koulutuspuute mikään este. Nykyään ikääntyessä ja nykytilanteen mukaan muutenkin, ei töitä enää ole enkä saa. Olisin vielä muutaman vuoden halunnut tehdä mutta pitäkää tunkkinne!

Vierailija
68/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen korkeakoulutettu humanistiselta alalta ja olen ruvennut miettimään, jos rupeasi tekemään jotain myyntityötä. En ole koskaan tehnyt myyntityötä, mutta rahat lopussa ja jotain työtä pakko tehdä, että voisin yrittää jopa puhelinmyyntiä. 

Vierailija
69/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen korkeakoulutettu humanistiselta alalta ja olen ruvennut miettimään, jos rupeasi tekemään jotain myyntityötä. En ole koskaan tehnyt myyntityötä, mutta rahat lopussa ja jotain työtä pakko tehdä, että voisin yrittää jopa puhelinmyyntiä. 

Voin kertoa ettei kannata! Tyhjän nimittäin saa paljon helpommalla tekemättä yhtään mitään. Miten monen tuttusi ole kuullut alkavan yleensäkään edes juttelemaan puh. Myyjille? Kas, siinäpä sinulle vastaus!

Vierailija
70/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista työtä sinulla on tarjolla ja koska voin aloittaa?

Vierailija
71/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, olen 50-v vammainen nainen. Kukaan ei palkkaa vammaisia ihmisiä mihinkään oikeaan työhön oikealla palkalla, vai olenko väärässä ? Vaikka mitä tukia saisivat, työt kuuluvat myös meillekin !!!!! Kyllä mekin osaamme. Mä oon ammatiltani kokki. Valmistunut 18-vuottiaana. Tein kerran 🍕a serkkujen luona kaikille, eikä kukaan kuollut. Hyvää oli. Olimme Ruotsissa. Olin hakenut kerran kauna sitten paikalliseen mäkkäriin töihin. Ketään ei kiinnostanut ! Ja sitten näin, kun sinne oli NS palkattu joku toinen vammaisempi henkilö. Siitä on jo vuosia. Se ei sitten todellakaan ymmärtänyt yhtään mitään, kun tilasin, mitähän se nyt oli, oliko se nyt kanahamppari ateria, keskikoko. Ei tajunnut mitään. Siirryin sitten seuraavalle, joka ymmärsi hyvin. Jos mihinkään palkataan vammaisia, heidän pitäisi myös ymmärtää ja tajuta, mitä asiakas sanoo ja tarkoittaa ! Nykyään on hyvät ne tilaus tolpat. Harvemmin tulee sekaannuksia. Ja ihmetyttää, ettei moni mukamas osaa sitä käyttää ! Mä osaan. Se on maailma helpointa, kunhan vain kokeilee ! Jos maksaa käteisellä, sen voi maksaa tiskille, jos on tilannut jotakin sen tolpan kautta. 

Vierailija
72/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia tuntemuksia. Mitään apua ei ainakaan työkkäristä saa - viimeksi tosin sain haukkuja kun en ollut suostunut hakemaan työkokeiluun eli ilmaistyöhön. Kerroin että en mene tekemään toisten töitä palkatta ja samalla viemään jonkun toisen työpaikkaa. Paras olisi kun koko työkkäri kaikkine virkamammoimeen lakkautettaisiin. Jos olisin nuorempi lähtisin ulkomaille mutta tällä iällä se ei oikein enää onnistu.  

Vierailija
73/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti töitä löytyy ruskeille. Ihan sairas tilanne ja pahenee vaan kun bemarit pääsee hallitukseen.

Vierailija
74/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinkas monta vuotta se työttömyys on nyt jatkunut? Läpi jokaisen noususuhdanteen ja läpi kuuman kauden?

Jäin työttömäksi syksyllä 2023.

Täällä yli kuuskybänen ja työttömyyttä yli 10v. Ei mitään toivoa saada töitä iän puolesta ja tässä taloustilanteessa. Tekoäly tunkeutuu vielä alalleni kovaa vauhtia siihen päälle. Säästöliekillä elelty ilman luksusta ja katson tämän työttömyyden olevan vain aikainen eläköityminen, joka alkaa muutaman vuoden päästä. Kannattaa keksiä uusia harrastuksia, että pääkoppa pysyy kasassa. Kaikilla tulee olla katto pään päällä, joten siitä ei kannata huolta kantaa.

Vierailija
75/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia tuntemuksia. Mitään apua ei ainakaan työkkäristä saa - viimeksi tosin sain haukkuja kun en ollut suostunut hakemaan työkokeiluun eli ilmaistyöhön. Kerroin että en mene tekemään toisten töitä palkatta ja samalla viemään jonkun toisen työpaikkaa. Paras olisi kun koko työkkäri kaikkine virkamammoimeen lakkautettaisiin. Jos olisin nuorempi lähtisin ulkomaille mutta tällä iällä se ei oikein enää onnistu.  

Jaan kokemuksesi työkkärin hyödyttömyydestä kyllä. Minä olen varmaan ollut enemmän työkkäriin yhteydessä kuin he minuun, kun olen halunnut selvittää minkälaista tukea tai palveluja minun olisi mahdollista saada työllistymismahdollisuuksieni parantamiseen.

Työllisyysasiantuntija antoi myös kautta rantain ymmärtää, että koska olen kuitenkin joskus ollut ihan oikeissa töissä, työmarkkina-asemani on suorastaan hyvä! Ilmeisesti siis mitään apuja ei ole sieltä jatkossakaan tulossa, joten voisivat sitten edes poistaa sen typerän työnhakuvelvollisuuden ja antaa minun syrjäytyä rauhassa.

Vierailija
76/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on liikaa :(

Vierailija
77/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinkas monta vuotta se työttömyys on nyt jatkunut? Läpi jokaisen noususuhdanteen ja läpi kuuman kauden?

Jäin työttömäksi syksyllä 2023.

Täällä yli kuuskybänen ja työttömyyttä yli 10v. Ei mitään toivoa saada töitä iän puolesta ja tässä taloustilanteessa. Tekoäly tunkeutuu vielä alalleni kovaa vauhtia siihen päälle. Säästöliekillä elelty ilman luksusta ja katson tämän työttömyyden olevan vain aikainen eläköityminen, joka alkaa muutaman vuoden päästä. Kannattaa keksiä uusia harrastuksia, että pääkoppa pysyy kasassa. Kaikilla tulee olla katto pään päällä, joten siitä ei kannata huolta kantaa.

Tässä maassa ei vaan taata asuntoa ihmisille, vaikka jokaisen oikeutta asuntoon tuleekin perustuslain mukaan edistää.

Vierailija
78/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä uhriudu, kohno!

Vierailija
79/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä uhriudu, kohno!

MENE TÖIHIN!!!

Vierailija
80/80 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No millä selität tämän persujen ja koksujen työllisyysparantamisen? Iso luku on saatu ja yli luvatun, mutta harmi kun on miinus merkkinen. Voithan sä Marinia syyttää, jos haluat, mutta ne on vaalit jo ens keväällä. Sitä Petteri ja Riikka parantanut yli kolmessa vuodessa työllisyyttä yli 120.000 uudella työttömällä. Satatuhatta uutta työtöntähän se Petteri lupasi. Tai koittihan se Petteri kavereille hankkia töitä tässä, mutta v i tuiks meni sekin. Yel on edelleen perseelteen, aloittelevia yrittäjiä ei helpotettu mitenkään, alvia piti nostaa, jotta saadaa kilpailukyky tuhottua kokonaan ja hintoja ylös. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä