Töitä ei vaan ole
Pitkäaikaistyöttömänä mahdollisuuteni työllistyä ns. avoimille työmarkkinoille ovat olemattomat. Lisäkouluttautuminen ei ole mahdollista ja palkkatukityöpaikkoihinkin on satoja hakijoita samalla tavalla kuin muihinkin työpaikkoihin, joten niihinkään ei varmaan pääse kuin ns. täydelliset hakijat. Olen yrittänyt kaikkeni työllistyäkseni, mutta mitään ei ole tehtävissä enää.
Laskeskelin, että tiukalla sentinvenytyksellä saatan saada pidettyä katon pääni päällä ensi kesään asti. Sen jälkeen varmaan päätän päiväni itse, koska en jaksa enää yrittää taistella paikasta maailmassa, joka ei selvästikään halua eikä tarvitse minua.
Kiitos ajastasi.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinkas monta vuotta se työttömyys on nyt jatkunut? Läpi jokaisen noususuhdanteen ja läpi kuuman kauden?
Jäin työttömäksi syksyllä 2023.
On jo aika nöyrtyä ja ottaa puoliso.
Kuka haluaa työttömän elätettäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvttömyyseläke?
En ole työkyvytön, olen vain työtön.
Aloittaja, minkä alan tutkinto sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on demarien vaalivaikuttamista. Älkää menkö lankaan.
Oikeisto on kyllä tehnyt sitä vaalivaikuttamista aika hyvin itse tuhoamalla työllisyyden tällä vaalikaudella. Oikeistohallitus on Suomen kansalle tällä hetkellä jotain 170 000 työpaikkaa pystyssä, siellä jossain niitten takana se vaalivoitto jo häämöttää 😂
Älä luovuta vielä ap!
Elämä voi vielä yllättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvttömyyseläke?
En ole työkyvytön, olen vain työtön.
Aloittaja, minkä alan tutkinto sinulla on?
Yhteiskunnallisen alan korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinkas monta vuotta se työttömyys on nyt jatkunut? Läpi jokaisen noususuhdanteen ja läpi kuuman kauden?
Jäin työttömäksi syksyllä 2023.
On jo aika nöyrtyä ja ottaa puoliso.
Kuka haluaa työttömän elätettäväksi?
Varmaan jossain on joku hyvätuloinen naishenkilö joka ottaisi kotimiehen itselleen joka osaa siivota, laittaa ruokaa ja tuottaa naiselle nautintoa. Mutta ehkä ennemmin kannattaa lotota.
Vierailija kirjoitti:
On se jännä kun minulle on tultu tarjoamaan neljää työpaikkaa tämän vuoden aikana. Yhteenkään en ole hakenut, ja työpaikka on nytkin.
Juu lääkäreille ja lakimiehille sekä perintätoimistoille töitä riittää ylin kyllin joo.
-Mites tuo rakennusala ja siihen liittyvät sivualat? Oliko 40000 työtöntä insseistä duunareihin?
-Kiinteistönvälittäjänä myytävää olisi yllin kyllin, mutta eipä ole ostajia. Eipä tartte kauaa olla firman listoilla, kun ei kauppa käy.
-Sairaanhoitajat ja lähärit, niillehän löytyy töitä näistä maakunnista joista heitä on potkittu menemään isolla kädellä ulos.
-Tradenomit ja restonomit joita on ollut koko amk uudistuksen jälkeen ihan liikaa töihin nähden.
-Aina ihana ravintola-ala 0h sopimuksineen. S-ryhmän ravinteleilla rekrytointikielto ja sama muillakin ketjuilla.
-Koodarit, jos ei nuori työllisty koulun perään, niin se ala oli sit aikalailla siinä ja tekoäly vie paikkoja kovaa tahtia.
-Paperiala, tuo Suomen viennin ykköstoimiala! Onkohan noihin hommiin otettu ketään uusia sitten 2000-luvun alun, kun tehtaita lyödään kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Sama vika.
Maailmalla ei ole mitään käyttöä osaamiselleni. Olen opiskellut hyväksi työssäni, suhtaudun siihen intohimoisesti ja suurella arvostuksella. Kaikkialta yhteiskunnasta kaikuu vahva viesti siitä, ettei kaltaisillani ole arvoa. Osaamani asiat ovat merkityksettömiä ja tekemäni työ turhaa. Olen kovasti etsinyt muiden alojen töitä laajalla haarukalla mutta mihinkään en kelpaa.
Minun puolestani elämä saisi olla tässä. Minulla ei ole läheisiä, työpaikkaa, elämänhalua tai -tarkoitusta. Olen tehnyt sen, mitä tulin tekemään. Nyt on hyvä hetki kumartaa ja poistua.
Mikä ala / koulutus?
Varmaan tyhmä kysymys, mutta oletteko ajatelleet jotain yksinkertaista alaa, jossa töitä tulisi riittämään eikä koulutusta vaadita esim. ihmisten auttaminen henkilökohtaisena avustajana tai hierojana. Vaikea kuvitella että noiden tarve vähenisi.
Tai jos hoiva-ala ei nappaa tai asuu valmiiksi maalla, niin marjojen ja sienten poiminta ammatikseen.
No älä ainakaan työkokeiluun mene, ilmasena työvoimana sua kohdellaan kuin märkää rättiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama vika.
Maailmalla ei ole mitään käyttöä osaamiselleni. Olen opiskellut hyväksi työssäni, suhtaudun siihen intohimoisesti ja suurella arvostuksella. Kaikkialta yhteiskunnasta kaikuu vahva viesti siitä, ettei kaltaisillani ole arvoa. Osaamani asiat ovat merkityksettömiä ja tekemäni työ turhaa. Olen kovasti etsinyt muiden alojen töitä laajalla haarukalla mutta mihinkään en kelpaa.
Minun puolestani elämä saisi olla tässä. Minulla ei ole läheisiä, työpaikkaa, elämänhalua tai -tarkoitusta. Olen tehnyt sen, mitä tulin tekemään. Nyt on hyvä hetki kumartaa ja poistua.
Mikä ala / koulutus?
Filosofian tohtori kirjallisuustieteestä.
Ja kyllä, olen hakenut ihan kaikenlaisten alojen töitä. Kokemusta on esimerkiksi siivouspuolelta, avustajan ja kehitysvammaohjaajan työstä. En vain oikein meinaa kelvata.
Valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun.
T. Viikatemies
Eli selviät kyllä, tsemppiä! 🤗
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tyhmä kysymys, mutta oletteko ajatelleet jotain yksinkertaista alaa, jossa töitä tulisi riittämään eikä koulutusta vaadita esim. ihmisten auttaminen henkilökohtaisena avustajana tai hierojana. Vaikea kuvitella että noiden tarve vähenisi.
Tai jos hoiva-ala ei nappaa tai asuu valmiiksi maalla, niin marjojen ja sienten poiminta ammatikseen.
Jatkan, että jos eläimistä tykkää ja asuu kaupungissa, koirien ulkoiluttaja ja hoitaja.
Klo 17 päättyi eka työpäivä, nyt bussissa matkalla toiseen työhön klo 18 - 22. Jotenkin ei heru sympatiaa ap:lle. Töitä on, tuloksentekijöistä on pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama vika.
Mikä ala / koulutus?
Ja kyllä, olen hakenut ihan kaikenlaisten alojen töitä. Kokemusta on esimerkiksi siivouspuolelta, avustajan ja kehitysvammaohjaajan työstä. En vain oikein meinaa kelvata.
Älä ota henkilökohtaisesti, ei sinussa mitään vikaa ole, ei nyt oikein kukaan muukaan meinaa töihin kelvata (Suomessa ainakaan).
Pystyisitkö kirjoittamaan kirjan jostain aiheesta tai tekemään tutkimusta yliopistossa? Tai opettamaan maahanmuuttajille suomea tai muuten kotouttamaan heitä kulttuuriimme?
Vierailija kirjoitti:
Klo 17 päättyi eka työpäivä, nyt bussissa matkalla toiseen työhön klo 18 - 22. Jotenkin ei heru sympatiaa ap:lle. Töitä on, tuloksentekijöistä on pulaa.
Missä olet töissä?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Karma iskee 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama vika.
Mikä ala / koulutus?
Älä ota henkilökohtaisesti, ei sinussa mitään vikaa ole, ei nyt oikein kukaan muukaan meinaa töihin kelvata (Suomessa ainakaan).
Pystyisitkö kirjoittamaan kirjan jostain aiheesta tai tekemään tutkimusta yliopistossa? Tai opettamaan maahanmuuttajille suomea tai muuten kotouttamaan heitä kulttuuriimme?
Yliopistolle on todella vaikea saada työsuhdetta, tunkua kun on niin paljon. Mitä tuohon kirjoittamiseen tulee, olen sivutoimisesti kirjailija. Kaunokirjallisuuden lisäksi työn alla on pari tutkimusartikkelia, mutta niiden julkaisusta ei koskaan makseta. Kirjojen lainauskorvaukset taas ovat kirjaimellisesti senttejä. Johtopäätös lienee se, että olin yksinkertaisesti tyhmä alavalintaa tehdessäni.
Kielenopetusta voisi todella miettiä, vaikkei minulla siihen muodollista pätevyyttä olekaan. Idea on harkitsemisen arvoinen, kiitos siitä!
Vierailija kirjoitti:
Et sitten viitsinyt työttömälle jättää toista työtä🙄🙄
Älä hyvä ihminen lähde! Tai lähde, ulkomaille! Kyllä maailmasta jotain löytyy, jos ei töitä niin vaikka muutto luostariin tai hippikommuuniin. Elämälläsi on varmasti joku sieluntarkoitus (niin kuin meillä kaikilla pohjimmiltaan), kuulostat ihanalta ihmiseltä. Et ole yhtään vähemmän jos töitä ei ole, ei työt voi olla täällä ihmisyyden mitta.