Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain työpaikan, mutta en todella tiedä miten pääsen kulkemaan sinne

Vierailija
22.07.2026 |

Työmatkat maksaa enemmän kuin koko kuukauden ruokarahat ja muutto vielä enemmän.

Kommentit (208)

Vierailija
181/208 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kesällä tilanne tietysti hetkellisesti ratkeaa sillä, että nukkuu siellä autossa osan öistä työpaikan lähellä, jos on riittävän tilava auto. 

Farmariin saa peräti patjan takaosaan. 

Kannattaa selvittää, onko yleisiä tuli- tai laavupaikkoja, joissa voi tehdä ruoat. Mahdollisesti myös voi olla huussi ja järvi, jossa peseytyä. 

Myös työpaikan sosiaalitoloissa saattaa olla suihkut. 

Ja viikonlopuksi kotiin. 

Miksi maksaa sitten viikonlopun takia lähemmäs tonnin vuokraa jollaisia ihan pienetkin kämpät nykyän on? Eikö parempi diili olisi vain kodittaa ylihinnoitellussa vuokra-asunnossa koko rahan edestä että saa vuokra hinnast kaiken hyödyn irti? Miksi asua jossain teltassa tai autossa, jos on kallis vuokrakämppä? Että voisi säilyttää tavaroitaan sielä vai? 

Nyt oikeesti täytyy miettiä sen työnteon kannatavuutta ihan uusin silmin. Eihän se nyt ole tätä päivää että työssäkäyvä asuu autossa ja teltassa :D Hakekoon intokiinasta työntekijöitä sitten niin. Sitten niin sieltä. Muutenkin työnteon pitäisi modernissa ajassa tarjota ihmisille vähän enemmän kuin laatikon missä viettää aikaansa. 

Työläiset on käytännössä elämänsä avovankeja, joilta kupataan kaikki viimeisetkin hilut ruokaostoksissa ja mitään et saa säästöön. 

Eihän elämä voi olla tämmöistä. Ollaan menty työajoissa ja työsopimuksissa sekä työoloissa vuosikymmeniä taaksepäin. Huono diili ihmisille työelämä nykyään

No tietenkin tuo käytännössä on juuri tähän aikaan vuodesta mahdollinen väliaikaisratkaisu. 

Mahdollisesti pystyisi noin pari kolme kuukautta saada aikaa järjestellä asiat ja samalla tienata palkkaa. 

Ja rahaa säästyisi ihan sikana ilman asuntoa asuessa. 

Auto jossa voi nukkua olisi ehdottomasti helpoin. En itsekään jaksaisi teltan kanssa säätää. 

Vierailija
182/208 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma työnantajani antaisi todennäköisesti AP:n tilanteessa asua hetken autossa firman parkkipaikalla ja myös antaisi varmaan luvan ottaa sähköä lämmitystolpasta.

Saattaisi antaa myös luvan käydä vessassakin yöllä. 

Mutta miesvaltainen ala. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/208 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma työnantajani antaisi todennäköisesti AP:n tilanteessa asua hetken autossa firman parkkipaikalla ja myös antaisi varmaan luvan ottaa sähköä lämmitystolpasta.

Saattaisi antaa myös luvan käydä vessassakin yöllä. 

Mutta miesvaltainen ala. 

Jestas sentään näitä ehdotuksia...

Vierailija
184/208 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku hätäratkaisu kuten teltta? Tuttuja lähellä työpaikkaa ja majoittua väliaikaisesti nurkissa? 

Tai jos pankista saisi vippityylisesti pari tonnia lainaa joka ei ole suurikorkoista pikavippiä, ja sillä ostaa liikkeestä käytetty auto? Tai halpa kaupungin vuokrakämppä.

Vierailija
185/208 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdit noukkia mustikoita kunnes työt alkaa ja tienata. 

Vierailija
186/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako hakea töitä paikasta mihin ei pääse kulkemaan.

Pääsee, jos vaan on rahaa. Mulla ei ole.

Ap

Nyt alkaa olla väsynyttä.

Tee mitä tahdot, mutta älä tule tänne kyselemään neuvoja. Ymmärrätkö, että osa ihmusistä ottaa tosissaan satusi ja yrittää aidosti auttaa.

Vierailija
187/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten otit työn vastaan? Jos jostain ihmeen syystä oli pakko hakea, niin miksi et laittanut hakemukseen rehellisesti milloin pystyt aloittamaan? Jos työkkäri vaatii laatimaan noin mahdottomaan paikkaan hakemuksen, niin varmasti pystyt laatimaan sellaisen, jolla et saa sitä työtä.

Et voi ottaa vastaan työpaikkaa, johon et pysty menemään.

Jos joudut karenssiin, lienet oikeutettu toimeentulotukeen.

Tämän keskustelun aloittaja on kokenut trolli, pystyy huijaamaan näköjään aika hyvin.

Älkää vaivautuko vastaamaan.

Vierailija
188/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tee mitä tahdot, mutta älä tule tänne kyselemään neuvoja. Ymmärrätkö, että osa ihmusistä ottaa tosissaan satusi ja yrittää aidosti auttaa.

Väsynyttä? Kuukauden matkaliput maksaa 360 euroa eikä mulla ole tuollaista rahaa yhtäkkiä. En kaipaa typeriä neuvoja. 

Ap

Vierailija
189/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta sitten lähemmäs työpaikkaa, jos haluat töissä käydä.

Tukien pitäisi olla sen suuruiset, etteivät ihmiset toimisi halujensa mukaan vaan tarpeensa.

Vierailija
190/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ole ketään läheistä joka voisi lainata sulle vaikka 500 euroa pariksi kuukaudeksi niin pääset töihin ja asiat alkavat rullaamaan? Nuo teltassa asumiset nyt ei ole ihan realistisia vaihtoehtoja.

Vierailija
191/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Väsynyttä? Kuukauden matkaliput maksaa 360 euroa eikä mulla ole tuollaista rahaa yhtäkkiä. En kaipaa typeriä neuvoja. 

Ap

Lainaa tuo raha?

Vierailija
192/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lähtötilanne on että sinulla ei ole matkakorttiin rahaa tai jos on niin sitten ei ole rahaa ruokaan?

Käsittääkseni noita tilanteita varten on tämä harkinnan varainen tt. Jonka avulla hankinta mahdollistuu jos kriteerit täyttyy. Eli ei oikeasti ole rahaa, ja perusteena on se työllistyminen

En ole koskaan hakenut niin en tiedä. Mutta mites AP. ootko kysynyt asiaa tahoilta jotka tota tukea antaa? Löytynevät googlella ja Kelasta + sosiaalitoimesta. Ne vastaa työkseen noihin kyselyihin

Tai sitten voit toki ottaa lainaa jos mahdollista on. Ja maksaa kun palkka tulee. 

Vierailija
193/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Lainaa tuo raha?

Ja nimenomaan ei mitään pikavippejä vaan vaikka vanhemmilta tai sisaruksilta niin säästyt korkojen maksulta. 

Vierailija
194/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt äkkiä uudelta paikkakunnalta joku vuokrakämppä.  Työt alkavat kohta, ei siinä voi peukaloita pyöritellä.  Hätätilassa leirintäalueelle tai matkustajakotiin.  Onko uusi paikkakunta iso? löytyykö sieltä asuntoja?  Julkisillahan sitä on kuljettava, jos muuta keinoa ei ole.  Joku varmaan lainaa rahaa sen verran, että pääset alkuun.  Äitimuori?

Jos hankkisin äkkiä vuokrakämpän, niin silloinhan mulla olisi maksettavana kahden asunnon vuokrat? Uusi paikkakunta on Helsinki.

Ap

Lähijuna Z kulkee Lahdesta Hesaan tunnissa. Radan varresta sitten vain asunto mistä sattuu saamaan. Jos ei Hesoista löydy kämppää.

Ja R-juna toista rataa pitkin.

Myös lännestä pääsee junalla. 

Joten asunnon ei todellakaan tarvitse sijaita Helsingissä.

Vierailija
195/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Lainaa tuo raha?

Ja nimenomaan ei mitään pikavippejä vaan vaikka vanhemmilta tai sisaruksilta niin säästyt korkojen maksulta. 

Toimeentulotukiasiakas ei voi ottaa tililleen mitään rahoja.

Vierailija
196/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt äkkiä uudelta paikkakunnalta joku vuokrakämppä.  Työt alkavat kohta, ei siinä voi peukaloita pyöritellä.  Hätätilassa leirintäalueelle tai matkustajakotiin.  Onko uusi paikkakunta iso? löytyykö sieltä asuntoja?  Julkisillahan sitä on kuljettava, jos muuta keinoa ei ole.  Joku varmaan lainaa rahaa sen verran, että pääset alkuun.  Äitimuori?

Jos hankkisin äkkiä vuokrakämpän, niin silloinhan mulla olisi maksettavana kahden asunnon vuokrat? Uusi paikkakunta on Helsinki.

Ap

Lähijuna Z kulkee Lahdesta Hesaan tunnissa. Radan varresta sitten vain asunto mistä sattuu saamaan. Jos ei Hesoista löydy kämppää.

Eipä nuo junaliput ihan halpoja ole varsinkin, jos tarvitsee ostaa vielä jatkoyhteys HSL:ltä, joten koko säästö hukkuu matkakuluihin.

Vierailija
197/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eipä nuo junaliput ihan halpoja ole varsinkin, jos tarvitsee ostaa vielä jatkoyhteys HSL:ltä, joten koko säästö hukkuu matkakuluihin.

Eihän kuukausilippu muutaman pysäkin välille maksa kuin pari kymppiä.

Vierailija
198/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin mielestä minun olisi pitänyt ottaa työpaikka 80 km päästä. Bussilla maksaisi 350 euroa kk kulkea töihin ja palkka olisi vain 9 euroa päivässä. Karenssi tuli koska en ottanut työtä. Olisi pitänyt maksaa työmarkkinatuesta 160 euroa kun mulle olisi jäänyt vuokran ja laskujen jälkeen vain 280 euroa elämiseen. Sen 9 euroa saisi siis vasta jälkeenpäin kun laittaa kelaan hakemuksen.

Vierailija
199/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten otat semmoisen työn, minne meneminen on mahdotonta?

Kunnian vuoksi ja eten menettäisi kasvojani. Nyt pitää ottaa 50 ooo pikavippilaina ja edellistäkin on maksamatta jo 78 000e. Miten selviän tästä. Olen ottanut lainaa jatkuvasti jokaisen 5kk pätkätyön jälkeen ja olen kohta ulosotossa. Eniten kuluja vie auto ja polttoaineet.

Eli sulla on auto jolla kulkea, mikä on ongelma ? Enkä ymmärrä miten muuttaminen maksaa 50 tuhatta. Meillä maksoi viimeksi 500 eikä pitänyt itse kantaa 

Niin. Enää puuttuu se 500 euroa :D

Ap

auto syö joka kuukausi ylimääräisiä kuluja noin 500-1000e 

Älä höpise. Riippuu ihan autosta ja sen käytöstä paljonko kuukaudessa menee rahaa.

Vierailija
200/208 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta sitten lähemmäs työpaikkaa, jos haluat töissä käydä.

Muuttaminen ei todellakaan ole ilmaista enkä ehdi tähän hätään edes saada mitään asuntoa.

Ap

Täällä Oulussa löytyy kämppä viikossa, jos luottotiedot on kunnossa. Niin paljon on kämppiä. Mikä paikka on sellainen ettei kämppää löydy?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi