Sain työpaikan, mutta en todella tiedä miten pääsen kulkemaan sinne
Työmatkat maksaa enemmän kuin koko kuukauden ruokarahat ja muutto vielä enemmän.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mennään paikkaan, minne meneminen on mahdotonta? Ei mitenkään. Ap siis liioittelee, jos muutto ja työn vastaanottaminen kerran on jollain tavalla mahdollista.
Työn vastaanottaminen oli lähes ilmaista. Muutto ja matkustaminen ovat mahdottomia, koska mulla ei yksinkertaisesti ole niin paljon rahaa mitä nuo vaativat. Eikä kyse ole siitä, että "tulee ylimääräisiä kuluja" vaan mulla yksinkertaisesti ei ole tilillä sellaista summaa, jolla voisi maksaa muuton tai matkaliput.
Ap
Visa?
Lainaa joltakulta?
Jos nuo eivät ole vaihtoehtoja, tämä lienee niitä harvoja tilanteita, joissa pikavipin ottaminen on perusteltua. Käytännössä kyse lienee muutamasta satasesta, ja maksat vipin pois heti ensimmäisestä palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Yövy siellä työpaikalla. Tai autossa tai teltassa siinä lähellä. Töissä voi käydä suihkussa ja varmaan on myös taukotila siellä missä syödä. Vaikka pari yötä viikon aikana, niin säästät jo puolet matkoista. Näin saattaisin itse toimia.
Tämä, jos autoa ei ole.
Kesällä vaan pieni teltta härskisti metsään niin lähelle työpaikkaa, kuin löytyy joku metsikkö.
Usein Suomessa isonkin kylän ja kaupungin lähellä on metsää sen verran.
Omankin työpaikan takapihalta alkaa aika iso metsikkö, vaikka on kaupungissa.
Onneksi olkoon työpaikan saannista heinäkuussa! Sijaitseeko työpaikka Mikä-Mikä-Maassa vai Kuinka-Kum-Maassa?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon työpaikan saannista heinäkuussa! Sijaitseeko työpaikka Mikä-Mikä-Maassa vai Kuinka-Kum-Maassa?
Se on Mulikumaadsa
Miksi sitten otit työn vastaan? Jos jostain ihmeen syystä oli pakko hakea, niin miksi et laittanut hakemukseen rehellisesti milloin pystyt aloittamaan? Jos työkkäri vaatii laatimaan noin mahdottomaan paikkaan hakemuksen, niin varmasti pystyt laatimaan sellaisen, jolla et saa sitä työtä.
Et voi ottaa vastaan työpaikkaa, johon et pysty menemään.
Jos joudut karenssiin, lienet oikeutettu toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten otat semmoisen työn, minne meneminen on mahdotonta?
Koska en kestä tätä köyhyyttä ja kurjuutta enää.
Ap
Jos logiikkasi on tällainen, ei ihme että elämäsi on köyhää ja kurjaa. Lienee ihan itse aiheutettu olotila.
Pakko tuohon oli tarttua, kun en kolmeen edelliseen vuoteen ollut päässyt edes haastatteluun. Sinäkö olisit vaan jatkanut työttömyyttä ja odottanut seuraavaa haastattelukutsua taas kolme vuotta?
Ap
En hae työpaikkoja joihin kulkeminen on mahdotonta/maksaisi liikaa. Mulla on auto ja 20km säteeltä haen työpaikkoja t:eri
No jos olisin kolme vuotta ollut työttömänä, niin kyllä siinä vaiheessa ottaisin minkä tahansa oman alan työn mistä tahansa. Helpompi sitten ehkä työllistyä myös lähemmäs kuin työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos logiikkasi on tällainen, ei ihme että elämäsi on köyhää ja kurjaa. Lienee ihan itse aiheutettu olotila.
Pakko tuohon oli tarttua, kun en kolmeen edelliseen vuoteen ollut päässyt edes haastatteluun. Sinäkö olisit vaan jatkanut työttömyyttä ja odottanut seuraavaa haastattelukutsua taas kolme vuotta?
Ap
En hae työpaikkoja joihin kulkeminen on mahdotonta/maksaisi liikaa. Mulla on auto ja 20km säteeltä haen työpaikkoja t:eri
No jos olisin kolme vuotta ollut työttömänä, niin kyllä siinä vaiheessa ottaisin minkä tahansa oman alan työn mistä tahansa. Helpompi sitten ehkä työllistyä myös lähemmäs kuin työttömänä.
Jos asuisit Hangossa ja puhelin soisi seitsemältä ja kysyttäisiin yhdeksäksi töihin Sodankylään?
Muutitko sitten kauemmmaksi siitä työpaikasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mennään paikkaan, minne meneminen on mahdotonta? Ei mitenkään. Ap siis liioittelee, jos muutto ja työn vastaanottaminen kerran on jollain tavalla mahdollista.
Työn vastaanottaminen oli lähes ilmaista. Muutto ja matkustaminen ovat mahdottomia, koska mulla ei yksinkertaisesti ole niin paljon rahaa mitä nuo vaativat. Eikä kyse ole siitä, että "tulee ylimääräisiä kuluja" vaan mulla yksinkertaisesti ei ole tilillä sellaista summaa, jolla voisi maksaa muuton tai matkaliput.
Ap
Visa?
Lainaa joltakulta?
Jos nuo eivät ole vaihtoehtoja, tämä lienee niitä harvoja tilanteita, joissa pikavipin ottaminen on perusteltua. Käytännössä kyse lienee muutamasta satasesta, ja maksat vipin pois heti ensimmäisestä palkasta.
Parempi maksaa ne junaliput (jos junalla kulkee) klarnalla. Sillä saa kuukauden korotonta maksuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yövy siellä työpaikalla. Tai autossa tai teltassa siinä lähellä. Töissä voi käydä suihkussa ja varmaan on myös taukotila siellä missä syödä. Vaikka pari yötä viikon aikana, niin säästät jo puolet matkoista. Näin saattaisin itse toimia.
Tämä, jos autoa ei ole.
Kesällä vaan pieni teltta härskisti metsään niin lähelle työpaikkaa, kuin löytyy joku metsikkö.
Ja jos aamulla ei kiinnosta herätä töihin niin voivat helposti tulla töistä hakemaan.
Ongelmahan on väliaikainen. Tarvitsee selvitä vain kuukauden joten kuten.
Lainan ottaminen on perusteltua jos sitä noilla veloilla sulle myönnetään. Myyt pikapikaa kaiken mikä ei oo välttämätöntä ja irtisanot vuokrasopparin tämän kuun puolella. Myyt siksi että muutosta tulee mahdollisimman kevyt. Pöydät tuolit sohvat sun muut saa torista ostettua halvalla kun sitä rahaa alkaa tulla.
Heti Kelaan yhteydessä harkinnanvaraisesta tt tueata. Diakoniatyöstä voi hakea kertaluontoisesti rahallista avustusta. Jos oot maksanut takuun nykysesti niin tekisin niin että en maksais sitä elokuun vuokraa vaan laittasin viestin että perikää se takuuvuokrasta. Kämpän jätät priimakuntoon.
Ota vaikka AirBB elokuulle työpaikan tienoilta ja alat siellä päässä ettiä kämppää. Radanvarsikin käy.
Tilaa paku+kuski ja roudaat tärkeimmät/laadukkaimmat tavarat väliaikaiseen varastoon.
Sä selviit tästä kyllä mutta nyt pitää hopi hopi alkaa toimia. Voit myös kattoa vuokraisko joku pelkän huoneen kuukaudeksi.
Sä oot nyt lamaantunut. Jokaisen työttömän ois hyvä etukäteen suunnitella muuvit tätä tilannetta varten. Nyt pitää leipoa ratkaisuja että pääset eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kesällä tilanne tietysti hetkellisesti ratkeaa sillä, että nukkuu siellä autossa osan öistä työpaikan lähellä, jos on riittävän tilava auto.
Farmariin saa peräti patjan takaosaan.
Kannattaa selvittää, onko yleisiä tuli- tai laavupaikkoja, joissa voi tehdä ruoat. Mahdollisesti myös voi olla huussi ja järvi, jossa peseytyä.
Myös työpaikan sosiaalitoloissa saattaa olla suihkut.
Ja viikonlopuksi kotiin.
Meillä mies teki noita hommia ja nukkui autossaan. Lapsia meillä on kolme ja kaksi oli silloin jo teinejä. Tuli kotiin lauantaina piipahtamaan. Hoidin kotona kaikki hommat ja miehen palkka oli alle 1400ekk. Teki töitä päivät ympäri ylitöineen ei yltänyt edes 1700e kk. Niin ei kauheasti lohduttanut. Lopulta kun auto hajosi, niin otti lainaa ja oltiin pitkään taloudellisesti tappiolla. Sen lisäksi miestä ei näkynyt kotona kun haki niitä töitä pitkin Suomea. Niin erohan siinä tuli. En kyennyt katselemaan kyseistä toimintaa yhtään. Kun mies oli aikaisemmin tehnyt oman alansa töitä sillä 4000e kk palkalla. Sillä summalla olisin katsonu sormien läpi kotona poissaoloakin. Nyt eron jälkeen valittaa kun ei tunen yhteyttä lapsiin ja pidä heihin yhteyttä. No miksihän ei ole yhteyttä lapsiin? Kävi kotona lauantaina moikkaamassa lapsia ja taas matkaan. Valitteee myös velkojaan.
Eihän tuo muualla asuminen ole oikein perheellisen ratkaisu, ellei ole todella hyvä palkka.
Eikä tuosta ole lopulta yhteiskunnallekaan hyötyä, jos vanhemmat eroaa pienipalkkaisen työn vuoksi.
Tulee ehkä yhteiskunnalle enemmän kuluja, kun tapellaan oikeudessa oikeusavustajien kanssa huoltajuidesta ja maksellaan silti tukia ehkä kaikille osapuolille. Siis isälle, äidille ja lapsille.
Toisaalta miehen kunnia säilyy. Miehen kunnialle on tärkeää käydä töissä. Toisaalta ero on kunnian menetys ihan suomalaisessakin perinteessä ja sitä ei moni mies hyvällä katso. Aika paljon turmatöitä on tehty erojen vuoksi. Se on miehelle kunniakultuurissa suuri häpeän paikka.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on väliaikainen. Tarvitsee selvitä vain kuukauden joten kuten.
Lainan ottaminen on perusteltua jos sitä noilla veloilla sulle myönnetään. Myyt pikapikaa kaiken mikä ei oo välttämätöntä ja irtisanot vuokrasopparin tämän kuun puolella. Myyt siksi että muutosta tulee mahdollisimman kevyt. Pöydät tuolit sohvat sun muut saa torista ostettua halvalla kun sitä rahaa alkaa tulla.
Heti Kelaan yhteydessä harkinnanvaraisesta tt tueata. Diakoniatyöstä voi hakea kertaluontoisesti rahallista avustusta. Jos oot maksanut takuun nykysesti niin tekisin niin että en maksais sitä elokuun vuokraa vaan laittasin viestin että perikää se takuuvuokrasta. Kämpän jätät priimakuntoon.
Ota vaikka AirBB elokuulle työpaikan tienoilta ja alat siellä päässä ettiä kämppää. Radanvarsikin käy.
Tilaa paku+kuski ja roudaat tärkeimmät/laadukkaimmat tavarat väliaikaiseen varastoon.
Sä selviit tästä kyllä mutta nyt pitää hopi hopi alkaa toimia. Voit myös kattoa vuokraisko joku pelkän huoneen kuukaudeksi.
Sä oot nyt lamaantunut. Jokaisen työttömän ois hyvä etukäteen suunnitella muuvit tätä tilannetta varten. Nyt pitää leipoa ratkaisuja että pääset eteenpäin.
2026: Koskaan työnteko ei ole ollut vaikeampaa ja kannattamattomampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, jos autoa ei ole.
Ja jos aamulla ei kiinnosta herätä töihin niin voivat helposti tulla töistä hakemaan.
Itse varmasti menisin ehkä kalaan ensimmäisenä aamulla, jos heräisin teltasta. En todellakaan menisi töihin. Parempi herätä kotoa ja rahaa tilillä, jos töissä käy. Jos työ parempaa tarjoa, niin kalaan. En todellakaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Jos asuisit Hangossa ja puhelin soisi seitsemältä ja kysyttäisiin yhdeksäksi töihin Sodankylään?
Hangossa kultalusikkaperheiden lapset on duunissa jäätelökopissa ja myyjän palkka on tyyliin 18e tunti. Niin kyllähän se silloin heitä kannattaa.
Miksi näitä diilejä ja palkkoja ei saa tavallinen aikuinen mies? Paremman piirin lapsille annetaa ihan helvetin hyviä töitä suhteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ai sekö sitten auttaa, että se työpaikka tekee sinut vielä köyhemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnian vuoksi ja eten menettäisi kasvojani. Nyt pitää ottaa 50 ooo pikavippilaina ja edellistäkin on maksamatta jo 78 000e. Miten selviän tästä. Olen ottanut lainaa jatkuvasti jokaisen 5kk pätkätyön jälkeen ja olen kohta ulosotossa. Eniten kuluja vie auto ja polttoaineet.
Eli sulla on auto jolla kulkea, mikä on ongelma ? Enkä ymmärrä miten muuttaminen maksaa 50 tuhatta. Meillä maksoi viimeksi 500 eikä pitänyt itse kantaa
500e?! Millainen matka? Meidän kaupungissa sama summa piti maksaa, kun muutti a-rapusta b-rappuun samassa pihapiirissä.
Viisi kilometriä kolmiosta kolmioon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako hakea töitä paikasta mihin ei pääse kulkemaan.
Pääsee, jos vaan on rahaa. Mulla ei ole.
Ap
Olet ensimmäinen ihminen joka miettii miten pääsee töihin, yhden kuukauden käy vähemmällä syömisellä kun se palkka tulee niin helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta sitten lähemmäs työpaikkaa, jos haluat töissä käydä.
Muuttaminen ei todellakaan ole ilmaista enkä ehdi tähän hätään edes saada mitään asuntoa.
Ap
Mistä tiedät? Kuinka usein olet muuttanut? Oletko yrittänyt edes saada kämppää?
Yhden ihmisen tavarat muuttaa pakulla. Niiden vuokraaminen maksaa halvimmillaan 10 e/h. Jos työmatka on niin lyhyt, että päiväseltäänkin voisit käydä, et mitenkään voi tarvita pakua yli 8 h. Pakun täyttää ja purkaa puolessa tunnissa.
Muuttosi maksoi 80 e + bensat.
Peräkärryn vuokra on vielä halvempi, jos auto on.
Olen viimeksi muuttanut viime vuonna ja "ilmaiseen" muuttoon meni lähemmäs 300 euroa rahaa, Kelasta sain 120 euroa muuttoavustusta.
Vaikka saisin kämpän tällä viikolla, niin nykyisessä asunnossa on kuukauden irtisanomisaika, joten joutuisin maksamaan kahta vuokraa samaan aikaan. Missä se säästö on?
Ap
Pyydät kottia eli palkkaennakkoa.