Sain työpaikan, mutta en todella tiedä miten pääsen kulkemaan sinne
Työmatkat maksaa enemmän kuin koko kuukauden ruokarahat ja muutto vielä enemmän.
Kommentit (148)
Mitä v=ttua sinä ääliö täällä valitat? Meidänkö pitäisi järjestää sinulle työmatkakyyti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten otat semmoisen työn, minne meneminen on mahdotonta?
Koska en kestä tätä köyhyyttä ja kurjuutta enää.
Ap
Ja nytkö sitten köyhyytesi ja kurjuutesi on helpottunut?
Itsekin yllätyin siitä, paljonko työnteko maksaa. Jatkoin siis rottailua.
Mulla on halpa farkku. Ihan tosissani oon sitä mieltä, että jos mun työni joskus siirtyy syystä x, niin majoitun vaikka siinä farkussa tarvittaessa jos sillä pääsen alkuun. Mutta toki. Jos työttömyys tulee niin autokin varmaan menee myyntiin vaikka siitä ei saisi kuin tonnin. Koska kulut pyörii varsinkin jos sen ajossa meinaa pitää
Vierailija kirjoitti:
Nyt äkkiä uudelta paikkakunnalta joku vuokrakämppä. Työt alkavat kohta, ei siinä voi peukaloita pyöritellä. Hätätilassa leirintäalueelle tai matkustajakotiin. Onko uusi paikkakunta iso? löytyykö sieltä asuntoja? Julkisillahan sitä on kuljettava, jos muuta keinoa ei ole. Joku varmaan lainaa rahaa sen verran, että pääset alkuun. Äitimuori?
Jos hankkisin äkkiä vuokrakämpän, niin silloinhan mulla olisi maksettavana kahden asunnon vuokrat? Uusi paikkakunta on Helsinki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja nytkö sitten köyhyytesi ja kurjuutesi on helpottunut?
Sen jälkeen helpottuu, kun saan ensimmäisen palkan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on halpa farkku. Ihan tosissani oon sitä mieltä, että jos mun työni joskus siirtyy syystä x, niin majoitun vaikka siinä farkussa tarvittaessa jos sillä pääsen alkuun. Mutta toki. Jos työttömyys tulee niin autokin varmaan menee myyntiin vaikka siitä ei saisi kuin tonnin. Koska kulut pyörii varsinkin jos sen ajossa meinaa pitää
Niin. Mulla ei ole autoa, joten en voi majoittua autosssa.
Ap
Oletko siis jo hyväksynyt sen työn vai vasta miettimässä, että otatko sen? Eikö se työnanataja voisi järjestää työsuhdeasuntoa, edes väliaikaista kortteeria, kunnes löydät asunnon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viimeiset 22 vuotta työmatkat maksanut vähintäänkin tuplasti mitä kuukauden ruokaraha enkä ole edes huomannut valittaa.
Mulla ei ole nyt muuta rahaa kuukaudeksi kuin se ruokaraha. Tilanne on toinen siinä vaiheessa, kun alan saamaan palkkaa, mutta en tiedä miten kuljen töihin ensimmäisen kuukauden ajan.
Ap
Visa.
Ei ole.
Ap
Klarna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnian vuoksi ja eten menettäisi kasvojani. Nyt pitää ottaa 50 ooo pikavippilaina ja edellistäkin on maksamatta jo 78 000e. Miten selviän tästä. Olen ottanut lainaa jatkuvasti jokaisen 5kk pätkätyön jälkeen ja olen kohta ulosotossa. Eniten kuluja vie auto ja polttoaineet.
Lopeta. Ei sua kukaan tosissaan usko, ja läpinäkyvän trollaamisen viihdearvo meni jo vuonna -03.
Työkkäritäti totesi ettei minun kannata hakea sellaisia työpaikkoja vaikka olisikin työssäkäyntialueella, koska jos lähden polkemaan pyörällä 80 km per suunta, se kävisi mahdottomaksi varsinkin talvella. Ei kannata mainita omistavansa mitään kulkuvälinettä. Kävellen siitä voi kieltäytyä, koska työmatkohin menisi enemmän kuin vuorokaudessa olisi tunteja sen työajan vähennyksen jälkeen.
Mulla oli joskus kesätöissä tilanne, että kämppä lähdössä alta (määräaikainen sopimus opiskelijan kämppään). Enkä saanut uutta mistään. Pomoa tämä kovasti nauratti, hah haa, laita teltta nurmikolle.
Suomessa on jokamiehenoikeudet. Saat leiriytyä metsään, kunhan vaihat teltan paikkaa joka päivä. Onneksi ei ole tammikuu, niin tarkenee. Katso, että on vedenpitävä teltta tai hanki ainakin muovi päälle. Monilla työpaikoilla on suihku ja hella.
Yritä kuitenkin saada aluksi joku alivuokrakämppä. Tai muuta leirintäalueelle polkupyörämatkan päähän.
Kuuluuko työsuhde-etuihin epassi tms työmatkaedulla? Jos, niin maksa sillä kulkemisesi. Muuten ei auta kuin kituuttaa ensimmäinen kuukausi ja syödä vaikka kaurapuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt äkkiä uudelta paikkakunnalta joku vuokrakämppä. Työt alkavat kohta, ei siinä voi peukaloita pyöritellä. Hätätilassa leirintäalueelle tai matkustajakotiin. Onko uusi paikkakunta iso? löytyykö sieltä asuntoja? Julkisillahan sitä on kuljettava, jos muuta keinoa ei ole. Joku varmaan lainaa rahaa sen verran, että pääset alkuun. Äitimuori?
Jos hankkisin äkkiä vuokrakämpän, niin silloinhan mulla olisi maksettavana kahden asunnon vuokrat? Uusi paikkakunta on Helsinki.
Ap
Kahden asunnon vuokrat + vuokratakuut päälle. Varsinkin Helsingissä takuuksi pyydetään usein enemmän kuin vain yhden kuukauden takuuvuokraa.
Eikö sinulla ole ketään, jolta voisit lainata? Tehdä vaikka jonkun kanssa yksityishenkilöiden välisen lainasopimuksen. Itse tein sellaisen joskus vanhempieni kanssa, kun jouduin rahapulaan.
Kai sentään saat enemmän palkkaa kuin tukia? Työssä käyminen ON kallista. Itsellä oli päivittäiset työmatkat omalla autolla yli 50 kilometriä. Vain pienen hyvityksen saa työmatkakuluista verovähennyksen kautta jälkikäteen takaisin. Työpäivän lounaat (en jaksanut kyhätä eväitä), julkiseen työhön kelpaavat siistit vaatteet jne.
Etätöissä säästyi melkoisesti.
Nyt kun olen eläkkeellä, en tarvitse juurikaan edes uusia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja sama kurjuus ja köyhyys jatkuu silti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viimeiset 22 vuotta työmatkat maksanut vähintäänkin tuplasti mitä kuukauden ruokaraha enkä ole edes huomannut valittaa.
Mulla ei ole nyt muuta rahaa kuukaudeksi kuin se ruokaraha. Tilanne on toinen siinä vaiheessa, kun alan saamaan palkkaa, mutta en tiedä miten kuljen töihin ensimmäisen kuukauden ajan.
Ap
Sinä kuljet työmatkat autollasi ja hommaat ruokarahat jostain. Lue nyt vaikka pitkä keskustelu täällä, otsikkona "Miten joku pärjää 100 eurolla kuukaudessa" tai sinne päin. Kuukauden ruokaan et tatte 50000 pikavippiä etkä pikavippiä mihinkään muuhunkaan.
Mulla ei edelleenkään ole autoa.
Ap
Ok ymmärsin sit väärin. Kuljet sit bussilla tai junalla. Edelleenkin hommaat kuukauden ruokarahat jostain, koska rahasi menee työmatkoihin. Asiat järjestyy kyllä, jos tahtoa on. Ole iloinen, että sait työtä, kohta tipahtaa eka palkka tilille! Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lähijuna Z kulkee Lahdesta Hesaan tunnissa. Radan varresta sitten vain asunto mistä sattuu saamaan. Jos ei Hesoista löydy kämppää.
Omissa suunnitelmissa on ollut teltta tai työauton penkki.