Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mielenterveys ongelmista kärsivä hylätään

Vierailija
21.07.2026 |

Ei kysellä kuulumisia tai ei haluta olla tekemisissä. Onko tää yleistäkin?

Kommentit (190)

Vierailija
121/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä yhteydenpito hiipuu ilman dramatiikkaa, kun mielenterveysongelmainen ei sairautensa vuoksi siihen pysty. Turhaa syyllistää ketään.

Voihan se terve osapuoli pitää yhteyttä jos se mielenterveysongelmainen ei pysty.

Ei sitä yksipuolisuuttaa kauaa jaksa. Turha yrittää toisen niskaan kaikkea vyöryttää sen oman sairautensa nimissä. 

Oletko sä mielestäsi sitten täydellinen? Et ikinä oikkuile, suutu tai sano vastaan kellekään? Et ikinä sairastu tai kaipaa apua?

Ei mt-ongelmainen ole ollut sairas aina  eikä tule olemaankaan. Ihmisten tilanteet muuttuvat. Jos ihminen välittää toisesta, hän pitää huolta toisesta heikollakin hetkellä eikä poimi vaan rusinoita pullasta.

Vierailija
122/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat niin itsekkäitä kpäitä.

Mä itse olen katkaissut välit tyttäreeni. Masennus, paniikkihäiriö, adhd, autismi. En jaksanut sitä 20 v jatkunutta ”mua ahistaa, oot pska, mä oon pska, vihaan sua, vihaan itteäni, tpa ittes, tpan itteni” -puhetta. En edes enää halua tietää miten hänellä menee, en vaan jaksa enää.

Sä kuulostat itsekin itsekkäältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en oikein jaksa olla raskaiden ja masentavien seurassa.

oletpa hyvä ystävä tai lähimmäinen.

Pitääkö minun luopua omasta tasapainostani antamalla heidän masentaa minua ja tehdä elämäni raskaaksi? Miksi heidän ei pidä luopua raskaudestaan ja masentavuudestaan? Niin minäkin olen luopunut.

Vierailija
124/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä yhteydenpito hiipuu ilman dramatiikkaa, kun mielenterveysongelmainen ei sairautensa vuoksi siihen pysty. Turhaa syyllistää ketään.

Voihan se terve osapuoli pitää yhteyttä jos se mielenterveysongelmainen ei pysty.

Ei sitä yksipuolisuuttaa kauaa jaksa. Turha yrittää toisen niskaan kaikkea vyöryttää sen oman sairautensa nimissä. 

Oletko sä mielestäsi sitten täydellinen? Et ikinä oikkuile, suutu tai sano vastaan kellekään? Et ikinä sairastu tai kaipaa apua?

Ei mt-ongelmainen ole ollut sairas aina  eikä tule olemaankaan. Ihmisten tilanteet muuttuvat. Jos ihminen välittää toisesta, hän pitää huolta toisesta heikollakin hetkellä eikä poimi vaan rusinoita pullasta.

En ole koskaan julistanut omaa täydellisyyttäni mitenkään mutten myöskään ole kaatanut muiden niskaan mitään. Enkä koskaan ole velvoittanut muita sietämään mitään käytöstäni tai asennettani loputtomiin, oikeuttaen sen jollain sairaudella tmv. ja kun eivät ole jaksaneet, märissyt heille heitä syyllistäen ja syyttäen jne. 

Vierailija
125/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat raskaita huonolla tavalla 

Vierailija
126/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa kuunnella jatkuvasti miten masentaa niin ettei pääse sängystä ylös ja tänään ahdistaa tämä tuo ja nuo. Kuukaudesta toiseen tota samaa narinaa kuuntelin, missään ei ollut mitään hyvää ja turha edes yrittää tehdä asialle jotain. Vellokoon masiksessaan, mulle riitti. Ja kyllä, kyseessä läheinen ihminen. 

Toivottavasti et itse sairastu. Muut jättää sutkin yksin. Muistele sitten asennettasi.

Vierailija
127/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on skitsofreniaa 50 vuotta sairastanut äiti. Hän ei pystynyt olemaan minulle vanhempi kun olin lapsi ja minä en pysty olemaan hänelle avuksi nyt kun minä olen aikuinen ja hän jo iäkäs. Äidin hoitotasapaino on vielä erittäin heikko, lääkkeet jää välillä ottamatta ja tällöin hän ottaa jalat alleen ja löytyy milloin mistäkin.

Hyvin traagista tämä eikä kenenkään syytä. Olen oppinut antamaan myös itselleni anteeksi sen, etten pysty häntä hoitamaan. 

Vierailija
128/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvin yleistä, että mt-ongelmainen ei itse näe eikä tajua, miten tolkuttomia vaatimuksia hän esittää toisille. Jos sen itse ehkä myöhemmin toivuttuaan tajuaa, voi hyvin ymmärtää myös sen, miksi toiset eivät jaksaneet.

Jos ihminen puhuu ihmisluonnon onnistumisesta niin se ei ole vaatimista, jotkut näkevät vain paremmin mahdollisuudet elämän tasapainoon, se ei ole vaatimista että joku näkee onnistuneesti, jotkut onnistuvat onnistuakseen, jotkut onnistuvat vaatimiseen ja luulevat että vaatiminen on joku ihmisen aisti, ainoa asia mitä voit vaatia on sinulta itseltä

Onnistuminen ei lopu ikinä jos on nöyrä ja kunnianhimoinen tai edes rehellinen itselleen ja oman elämän paskaan

Vierailija
129/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa kuunnella jatkuvasti miten masentaa niin ettei pääse sängystä ylös ja tänään ahdistaa tämä tuo ja nuo. Kuukaudesta toiseen tota samaa narinaa kuuntelin, missään ei ollut mitään hyvää ja turha edes yrittää tehdä asialle jotain. Vellokoon masiksessaan, mulle riitti. Ja kyllä, kyseessä läheinen ihminen. 

Toivottavasti et itse sairastu. Muut jättää sutkin yksin. Muistele sitten asennettasi.

Ymmärrän erittäin hyvin miksi sinut on yksin hyljätty sairautesi kanssa kärvistelemään. Tuo uhriutuva asenteesi kertoo sen. -eri-

Vierailija
130/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat niin itsekkäitä kpäitä.

Mä itse olen katkaissut välit tyttäreeni. Masennus, paniikkihäiriö, adhd, autismi. En jaksanut sitä 20 v jatkunutta ”mua ahistaa, oot pska, mä oon pska, vihaan sua, vihaan itteäni, tpa ittes, tpan itteni” -puhetta. En edes enää halua tietää miten hänellä menee, en vaan jaksa enää.

Tuollaisella ulosannilla on kyllä vaikea uskoa, että et olisi ollut osaltasi luomassa noita tyttäresi ongelmia.. 

Siinä joku terapiankäynyt vastasi. Entä jos äiti on tehnyt kaikkensa auttaakseen? Maksanut terapiat, upottanut vuosipalkkansa verran rahaa aikuisen ihmisen taloussotkujen siivoamiseen. Koittanut tukea ja kuunnella. Kuunnellut myös valemuistot. Ja loppulta 30v "lapsi" saa väkivaltaisen raivarin ja karjuu, että tapa ittes, en enää koskaan halua nähdä sua? Niin mitä pitäisi tehdä: tosiaan tappaa ittensä vai todeta itselleen, että siinä puhuu nyt suvun persoonallisuushäiriö ja nyt otan etäisyyttä?

Eri

Miksi vaihtoehdot ovat itsensä tappaminen ja lapsen elämästä poistaminen? Ja on totta, että en tiedä mitä on tai ei ole tehnyt, tosin on mielenkiintoista, että täällä on hyvin vahva konsensus käytännössä jokaisessa ketjussa missä vanhempia käsitellään, että he ovat järjestäen tavalla tai toisella ihan prseestä, varsinkin vuosikymmeniä sitten kasvaneet. Olivat kuulemma kovin itsekkäitä jne, eikä heissä (lapsissa) ollut koskaan mitään  vikaa, vaan kaikki olivat kurissa ja nuhteessa eläviä kympin oppilaita ja samanlaisia tietysti myös aikuisina. 

Mutta nyt kun itse pääsee sinne "hyötyjän" puolelle, eli saa lakaista omasta elämästään epämukavuuksia pois, niin löytyy kummasti ymmärrystä. 

Entä miksi kenenkään, edes valtion, tulisi murehtia näistä "kelvottomista", jos edes vanhempien ei oleteta niin tekevän? Ihmiset kummasti arvostavat uhrautumista, kunhan sen tekee joku muu. 

Mutta ehkä tosiaan on tämäkin kirjoittaja tehnyt kaikenlaisia uhrauksia, sitä vain on vaikea uskoa, jos kutsuu lastaan kusipääksi, josta ei tahdo tietää mitään, eritoten kun mitään muuta ei mainittu kuin ikävät puheet. 

Vastasit minun kommenttiini. En ole kutsunut lastani kusipääksi: olen todennut että sillä on sukurasitteena saatu persoonallisuushäiriö joka mm estää puhumasta totta terapiassa, manipulointi kyllä onnistuu. En tosiaankaan ole poistanut lastani elämästäni. Suren joka s@@tanan päivä ja mietin voinko tehdä jotain. Ja sitten totean että en voi. Saman ovat todenneet ystävänsä ja muut läheiset.

Muuten viestisi oli niin sekava, että ainakaan minä en ymmärtänyt mitä yrität sanoa.

Luepa se viesti uudelleen. Ihan selkeä se oli ja täynnä asiaa.

-eri

PS. nimittelit ensin mt-ongelmaisia kusipäiksi ja sitten kerroit oman lapsesi mt-ongelmista. Eli kyllä sä nimittelit lastasi kusipääksi.

Vierailija
131/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan julistanut omaa täydellisyyttäni mitenkään mutten myöskään ole kaatanut muiden niskaan mitään. Enkä koskaan ole velvoittanut muita sietämään mitään käytöstäni tai asennettani loputtomiin, oikeuttaen sen jollain sairaudella tmv. ja kun eivät ole jaksaneet, märissyt heille heitä syyllistäen ja syyttäen jne. 

Minä olen kaatanut, velvoittanut ja märissyt. Mutta lopetin sen vuosia sitten. Sen voi lopettaa. Omakin elämäni parani. -eri

Vierailija
132/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä

Vierailija
133/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ihmiset ei tiedä mitä sanoa

- Toisen ongelmat on liian raskaita

- Ongelmainen itse on esim töykeä tai kiukkuinen

- Sitä ongelmaista on yritetty tavoitella, eikä se jaksa vastata

- Niitä ei vaan kiinnosta 

Oon itse niin kieroon kasvanut traumakimppu, että tajuan ettei ihan joka ihminen jaksa ja kykene käsittelemään jos alan tunteitani ja kokemuksiani sanoittama. En myöskään jaksa esittää mitään. Jos joku erehtyy huonona päivänä kysymään kuulumisia ja kerron etten ole viikkoon nukkunut, on takaumia ja ajattelen vaan its e m urhaa niin tajuan, että se ei ehkä ensi kerralla enää kysele kun ei kukaan halua sellaista kuulla.

Ongelmaiset tulee parhaiten toimeen toisen ongelmaisen kanssa. Hyvälle kaverille tuo voi olla ihan normipäivän keskustelua josta voi jatkaa.

Niin no, uskoakseni nämä 4chanin yms kaltaiset likakaivot ovat tulosta juuri siitä ongelmaisten keskenään toimeen tulemisesta, että aivan liikaa en kaataisi toivoani siihen, että sairaat kyllä hoitavat toisensa parhaiten. 

Ei kysymyksessä ole hoitaminen, vaan säilytys. Pysyvät kiireisinä toistensa kanssa, kunnes poistuvat hiljaa juhlista. Ei mt-tyypit oikeasti koskaan parane. Sellasta en ole kertaakaan nähnyt tapahtuvan. Voivat kuntoutua vähän, juu, mutta ei se rikki mennyt ihminen mitään kovin kummoista seuraa ole, vaikka jaksaisikin juuri nyt käydä suihkussa.

Masentunut sairastuttaa myös lähipiirinsä, kokemusta on. Siksikin kannattaa mielummin etääntyä kuin lähentyä.

Ahaa. Itse tiedän useammankin henkilön, joka on parantunut mt-ongelmista.

Vierailija
134/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. on jäänyt jumiin lapsuuteen ka vaatii/odottaa aikuisena muilta aikuisilta sitä ehdotonta rakkautta, jota ei saanut pienenä.

Vierailija
135/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mt ongelmaiset ovat yksi suuri ongelma tässä valtiossa. Jokainen on kyvytön kaikkeen ja jokainen vaatii tukea aivan kaikkeen. Kuka ihme jaksaa tällaisia ihmisiä paapoa

Ettet itse yleistäisi hieman?

Vierailija
136/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sairastuin psyykkisesti vuosikymmeniä sitten, ei minua ystävät jättäneet.  Samat ystävät ovat elämässäni edelleen ja uusiakin on tullut.  Kävin aikoinani mielenterveystoimistossa keskustelemassa asioistani, en niillä juurikaan ystäviäni kuormittanut.  Tänä päivänä tilanne voi tältä osin olla toinen, että keskustelemaan ammatti-ihmisen kanssa  ei niin vaan pääsekään, vaikka olisi tarvetta.

Onneksi en enää tarvitse tuota palvelua.  Elämäni on tasaista ja rauhallista kaikin puolin.

Vierailija
137/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ovat hyvin raskaita ihmisiä, se lienee ainakin yksi iso syy.

Itse pelkään olevani raskas ongelmani takia ja pidän kyllä yhteyttä, mutta viesteillä ja neutraalisti. Olen iloinen niistä ihmisistä jotka kuitenkin olleet elämässäni pitkään. Muistan kyllä lääkityksen ja minulla on hoitokontakti, joten ystävät voivat olla vain ystäviä. Osa heistä haluaa olla kartalla miten menee, mutta en halua kuormittaa. Olen työssäkäyvä ihminen.

Kuormittavuus usein tulee siitä, että sairastuneen huomio on vain itsessä, eikä pysty tai osaa ottaa myös toisen tarpeita huomioon. Et kuulosta lainkaan sellaiselta. 😊

Silti kaikki mt-ongelmaiset yleistetään samanlaisiksi, tässäkin ketjussa.

Vierailija
138/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin ärsyttää se uhriutuminen ja kaikkien syyttely, mitä tuntemani mt henkilöt harrastavat. En esim jaksa kuunnella, miten työpaikalla sitä ja tätä, kun oikeasti kyse on siitä, että henkilö itse aiheuttaa ne ongelmat siellä. 

Vierailija
139/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en oikein jaksa olla raskaiden ja masentavien seurassa.

oletpa hyvä ystävä tai lähimmäinen.

Pitääkö minun luopua omasta tasapainostani antamalla heidän masentaa minua ja tehdä elämäni raskaaksi? Miksi heidän ei pidä luopua raskaudestaan ja masentavuudestaan? Niin minäkin olen luopunut.

Jaettu suru on puoli surua.

Mikäs siinä, jos priorisoit itsesi kaikkien muiden yli etkä ole kykenevä empatiaan.

Vierailija
140/190 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HIeman vaikea kuule uskoa. Sun negatiivisuus paistaa läpi jopa muutaman rivin viesteistä.