Yli 60-vuotias, muuttaisitko asuntoon jossa lähin kauppa 1km päässä jos ei ole autoa?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Tuo ikä on vielä kaukana, mutta 60-vuotiaana pitäisi olla vielä ainakin 10 vuotta työelämää edessä meillä nuoremmilla ikäluokilla. 1 km kauppamatka on siihen verratuna aika pientä.
Ei kaikki ole duunaritöissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 60v, minulla ei ole autoa ja lähin kauppa on kilsan päässä mutta sinne pääsee pikaratikalla.
Öööh jos ei jaksa kävellä kilometriä on erilaisia Sähkö/Polttomoottorilla toimivia apuvälineitä.
Ja jos ei pysy jaloillaan on Pyörätuoleja olemassa.
Olen 61v ja teen rakennustyötä. 4 vuotta vielä eläkkeelle.
Tehdään vaimon kanssa usein 10km kävelylenkkejä. Polkupyöräkin liikkuu ilman sähköavustusta jopa mäet ylös.
Taitaa olla aika nuoren ihmisen aloitus?
Minä asun asunnossa , jossa lähimpään kauppaan on 30 kilometriä.
Jos matkaa olisi vain 1 kilometri, luultavasti siellä olisi julkista liikennettä ja lähimmälle pysäkille muutama kymmenen metriä.
Kun lähin kauppa on samassa rakennuksessa kuin asunto, se ei yleensä ole kovin halpa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 61v ja teen rakennustyötä. 4 vuotta vielä eläkkeelle.
Tehdään vaimon kanssa usein 10km kävelylenkkejä. Polkupyöräkin liikkuu ilman sähköavustusta jopa mäet ylös.
Taitaa olla aika nuoren ihmisen aloitus?
Ajattelin samaa! Göran on 91v ja Pirkko 89v ja heidän kotoaan on paljon kilometriä pidempi matka Ainoaan. Kävellen käyvät ostoksilla. Göranin poika Alex lähestyy 60 vuoden ikää, hänkö ei jaksaisi kävellä yhtä kilometriä tai Pian 78v Niinistö, kävelee joka päivä pitkiä matkoja, kauppaankin on Munkkiniemessä matkaa. Jotkut pitävät silti 60v ikäloppuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan pysyy sitten kasikymppisenä kunto yllä, kun käy päivittäin kaupassa ja kantaa itse ostokset. Mitä invalidejä täällä on?
Jos toisessa kädessä keppi- niin hankalaa, ei voi vaihtaa välillä kättä millä kantaa tai kahta kassillista- Myös se, että kepin kuuluu olla vain yhdeööä puolella selkävamman vuoksi.
Ostoskassin painorajoituskin. ei edes 1 maito- vain kevyitä jotain . ei limuja, ei astiapulveria-- vaikeaa on.
Näin kesällä tuo hoituu kätevimmin pyörällä, mutta ei se ympäri vuoden onnistu. Olen miettinyt että joskus tulevaisuudessa voisi hankkia sellaisen vedettävän ja työnnettävän ostoskärryn. Jos ostaa nelipyöräisen, sitä voi myös työntää tai "taluttaa" vieressä. Niitä on sellaisiakin, joista voi nostaa kassin irti, ettei tarvitse sitten kotona lattian rajasta kärryn pohjalta noukkia niitä ostoksia. T. oikeasti kuuskymppinen, jolla on 1 km lähimpään kauppaan.
Olen ihan hyväkuntoinen 59-vuotias ja kun etsin uutta asuntoa mietin sen niin, että voin asua siinä loppuelämäni, myös liikuntarajoitteiden kanssa. Myös sijainnin mietin niin.
Vierailija kirjoitti:
Monet vanhunset ovat lähikaupan varassa, jossa on kalliit hinnat ja tuotteet kelvottoman huonoja! Valikoimat surkeat. Eikö tähän löydy mitään apua? Tilaaminen maksaa ja taitoa siihen ei monella ole. Mistä apu? Kuka perustaisi ryhmä kuljetuksia pikkubussilla suurempiin marketteihin?
Et ole tainnut käydä eläissäsi missään pienessä lähikaupassa. Ainakin omassa lähikaupassa esim. tuorekasvisten laatu on aina ollut parempi kuin keskustan Cittarissa, siellä saattaa olla mitä vain. Vitsi on siinä, että pienessä kaupassa on pienemmät tilausmäärät, joten henkilökunta ehtii tsekkailemaankin niitä. Samoin sieltä saa ruispalat aina tuoreina. Keskustan suuressa Ässässä taas tarjolla olevat leivät ovat vanhentumassa jo seuraavana päivänä. Vaikka leipomo on samalla paikkakunnalla, kaupasta tilaavat niitä leipiä tolkuttomat määrät, pitävät niitä takahuoneessa ja laittavat esille vain nuo kohta vanhentuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan pysyy sitten kasikymppisenä kunto yllä, kun käy päivittäin kaupassa ja kantaa itse ostokset. Mitä invalidejä täällä on?
Joillakin vanhemmilla voi olla sairauksia
Minä kävin päälle kuusikymppisenä bussilla töissä, kotoa pysäkille puoli kilsaa ja toisessa päässä pysäkiltä kilometri työpaikalle, sama sitten takaisinpäin ja työ oli melko fyysistä. Aika monta diagnoosia minulla on E- ja I-osastolta eli sekä endokrinologisia että sydänvikoja. Siihen verrattuna yksi kilometri kauppaan on lastenleikkiä, itse nimittäin hoidin kauppareissutkin tuossa työmatkalla, siinä oli näet kauppoja pysäkkien läheisyydessä. Mikä ihmeen vellihousu sinä olet?
Miksi pitää nimitellä ihmisiä, joilla on sairauksia? Mitä ihmeen voimafantasiaa siitä saat? On kyllä jäänyt aivojen kehittyminen sinulta (ja kaikilta sinulle ylänuolen antaneilta) täysin kesken, jos ei kykene tajuamaan, ettei kaikki synny tai elä elämäänsä ilman vaivoja. Kyllä, jopa kilometrin matka voi olla joillekin liikaa.
Lue uudelleen. Ei tuo edellinen maininnut mitään, että hänellä olisi mitään sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ikä on vielä kaukana, mutta 60-vuotiaana pitäisi olla vielä ainakin 10 vuotta työelämää edessä meillä nuoremmilla ikäluokilla. 1 km kauppamatka on siihen verratuna aika pientä.
Pitäisi ja pitäisi, mutta YT:ssä tulee potkut 5-kymppisenä eikä sen jälkeen pääse enää töihin, vaikka olisi terve.
Siksi kannattaakin aloittaa säästäminen ja sijoittaminen mahdollisimman nuorena eikä tuhlata kaikkia rahoja tänään. Mitä enemmän on omaa varallisuutta, sen turvatumpi on myös tulevaisuudessa.
352 000 työtöntä. Siihen päälle varmaan moninkertainen määrä osa-aikatöitä tekeviä. Valtava määrä pienituloisia ja nykyisin jo keskituloisiakin, joiden tuloista ei riitä säästöihin asumis- ym. elinkustannusten nousun takia. Silloin kun me olimme nuoria, palkalla eli ja töitä riitti. Säästöönkin jäi. Oli lama-aikoja, joista monet joutuivat kärsimään, mutta nämä, joilla on tuuri käynyt ja saaneet pitää työnsä ja elintasonsa -tyypit ärsyttää tuolla ”muita paremmuudellaan”ja köyhien halveksunnallaan. Tiedoksi, että olen niitä, joilla on joskus jotain jäänyt säästöön. Siksi ei nytkään ole puutetta, nutta näen oman kuplani ulkopuolellekin. Näen ja suren nähdessäni mitä yhteiskunnassa nykyisin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ap, ei vissiin ole tietoa, että ruuat saa kotiin kuljetuksena. Ja yli 60v ihmiset osaavat myös tilata taksin tarvittaessa.
Sinulla ei ole vissiin tietoa, ettei kaikkialle ole kotiinkuljetuksia.
On niitä kyllä nykyään yllättävän hyvin. Kannattaa katsoa S mobiili ja K-ruokasovellus, niistä näkyy, ja jotkut kauppiaat tekee myös Woltin kanssa yhteistyötä. Minäkin luulin ennen, ettei meille olisi kotiinkuljetusta, mutta onhan tännekin nykyään, ja ihan jopa vaihtoehtojakin. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ja pitäisi, mutta YT:ssä tulee potkut 5-kymppisenä eikä sen jälkeen pääse enää töihin, vaikka olisi terve.
Siksi kannattaakin aloittaa säästäminen ja sijoittaminen mahdollisimman nuorena eikä tuhlata kaikkia rahoja tänään. Mitä enemmän on omaa varallisuutta, sen turvatumpi on myös tulevaisuudessa.
352 000 työtöntä. Siihen päälle varmaan moninkertainen määrä osa-aikatöitä tekeviä. Valtava määrä pienituloisia ja nykyisin jo keskituloisiakin, joiden tuloista ei riitä säästöihin asumis- ym. elinkustannusten nousun takia. Silloin kun me olimme nuoria, palkalla eli ja töitä riitti. Säästöönkin jäi. Oli lama-aikoja, joista monet joutuivat kärsimään, mutta nämä, joilla on tuuri käynyt ja saaneet pitää työnsä ja elintasonsa -tyypit ärsyttää tuolla ”muita paremmuudellaan”ja köyhien halveksunnallaan. Tiedoksi, että olen niitä, joilla on joskus jotain jäänyt säästöön. Siksi ei nytkään ole puutetta, nutta näen oman kuplani ulkopuolellekin. Näen ja suren nähdessäni mitä yhteiskunnassa nykyisin tapahtuu.
Ei tämä ollut mikään hyökkäys heikommassa asemassa olevia vastaan kenelle ei ole niitä säästöjä kertynyt. Nuoremmat sukupolvet on kuitenkin täysin uudessa tilanteessa, ei eläkeikä ole koskaan ollut noin korkea. Mitään ei ole puhuttu siitä, että miten sinne 70-vuotiaaksi pitäisi kyetä työskentelemään fyysisilläkin aloilla. Siihen verrattuna kilometrin kauppamatkan miettiminen 60-vuotiaana on aika surkuhupaisaa.
Viimevuonna juoksin maratonin. Olen 62v. Miksi en jaksaisi kävellä kilometrin matkaa?
No Liikuntarajoitteisille toki eri asia mutta onhan niitä rollaattoreita ja muita.
Vierailija kirjoitti:
Juankoskella on yksi ruokakauppa S-market. Vain pieni osa asuu alle 1 kmn päässä. Kyllä täällä osataan kävellä kauppaan paljon pidemmänkin matkan päästä, ihan huvittaa tuo matka - 1km, eihän se ole matka eikä mikään.
Eihän kävelyn osaamisesta ole kysymys, vaan siitä, pystyykö kävelemään. Näen kaupan lähellä usein vanhuksen, joka kulkee rollaattorin kanssa. Hänen askeleellaan on mittaa pari senttiä. Töpöttelee, itkee ja välillä istuu rollaattorinsa päällä. Suuttuu, kun joku yrittää tarjota apua. Monta kertaa on ambulanssi ja poliisikin hälytetty paikalle. Nyt häntä ei ole pariin viikkoon näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
60v on vielä työssäkäyvä henkilö,poliisi,sairaanhoitaja,kokki,maatalous-yrittäjä yms. Hekilöt työpäivänaikan kävelevät useita kilometrejä. Missä utopia mailmassa ap elää? Eläkeikää nostettu työssä yleisesti 65-67. Ap kysyy voiko kävellä 1km matkan kauppaan ja sieltä takaisin?
Voi aikoja mihin ihmisten kyky liikkua on kadonnut.
Ei ole kyse monella liikkumisesta, vaan ajattelukyvystä. Nämä eivät osaa mieltää päässään, minkälainen matka yksi kilometri on. Tuskin nämä osaavat edes kartasta katsoa omaa lähintä kauppaansa ja laskea siitä, mikä se oma kauppamatka oikeasti on. Ongelma lienee suurin nykyisissä ahtaasti rakennetuissa lähiöissä, pks metsälähiöissäkin valtaosalla taitaa olla tuollainen kauppamatka.
Sitä pysyy paremmassa kunnossa,kun tulee usein käveltyä kauppaan joka ei ole ihan vieressä. Kävelykyky rapistuu niin että ei kävele.
Ukkini eli 95-vuotiaaksi asunnossa johon oli portaat, siksi juuri pystyikin siihen, kun ne päivittäin kiipesi.
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi. Siinä iässä kannatta jo miettiä tulevien vuosien selviytymistä. Ainakin, jos on tarkoitus asua pitempään. Nykyiseen julkiseen liikenteeseenkään ei voi luottaa. Linjoja lakkautetaan ja/tai siirretään reitit kulkemaan kilometrien päähän, maaseudulla varsinkin.
Nyt on kyse kaupunkiasumisesta, ei maaseutuasumisesta. Minä asun lähiössä, josta kaupalle on puoli kilsaa, mutta talo onkin alueen alkupäässä. Noin puolen kilsan verran tätä lähiötä jatkuu vielä ja alue on etenkin vanhusväestön suosiossa, alueella kun on paljon hissitaloja. Kyllä nuo taaempienkien talojen mummot käyvät jalkaisin tuossa lähikaupassa, kuka kävelysauvojen kanssa kuka ilman. Papat taitavat ajella vielä autolla tai laittavat mummot asialle. Näitten ikä muuten on 80 plus miinus jotakin.
Hyvänen aika miten vanhat ja miten terveet vanhemmat sinulla on! Onnea! Äitini on 75 v. ja käyttänyt jo vuosia rollaattoria nivelsairauden takia. Ei pysty juurikaan liikkumaan kotinsa ulkopuolella.