Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 60-vuotias, muuttaisitko asuntoon jossa lähin kauppa 1km päässä jos ei ole autoa?

Vierailija
21.07.2026 |

Miten on???

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan pysyy sitten kasikymppisenä kunto yllä, kun käy päivittäin kaupassa ja kantaa itse ostokset. Mitä invalidejä täällä on?

Joillakin vanhemmilla voi olla sairauksia

Minä kävin päälle kuusikymppisenä bussilla töissä, kotoa pysäkille puoli kilsaa ja toisessa päässä pysäkiltä kilometri työpaikalle, sama sitten takaisinpäin ja työ oli melko fyysistä. Aika monta diagnoosia minulla on E- ja I-osastolta eli sekä endokrinologisia että sydänvikoja. Siihen verrattuna yksi kilometri kauppaan on lastenleikkiä, itse nimittäin hoidin kauppareissutkin tuossa työmatkalla, siinä oli näet kauppoja pysäkkien läheisyydessä. Mikä ihmeen vellihousu sinä olet?

Miksi pitää nimitellä ihmisiä, joilla on sairauksia? Mitä ihmeen voimafantasiaa siitä saat? On kyllä jäänyt aivojen kehittyminen sinulta (ja kaikilta sinulle ylänuolen antaneilta) täysin kesken, jos ei kykene tajuamaan, ettei kaikki synny tai elä elämäänsä ilman vaivoja. Kyllä, jopa kilometrin matka voi olla joillekin liikaa. 

Vierailija
62/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis luullaanko täällä että kuuskymppinen on joku hauras vanhus? Itsellä ei tee tiukkaakaan kävellä esim.  20km päivässä - tietysti jos kaupasta ostaa paljon ja painavaa, on kuljetus haastavaa. 

Siis luuletko, ettei kukaan kuusi- tai viisikymppinen ole hauras? Kasvoit varmaan tynnyrissä, ja vanhempasi tsemppasivat sinut kiusaajaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilometri ei ole matka eikä mikään. Olen 66 ja kauppaan on 9 kilometriä. En omista autoa ja ajokorttia. Käyn kauppareissun ympäri vuoden kaksi kertaa viikossa polkupyörällä, joten viikossa tulee poljettua kauppareissun vuoksi 36 kilometriä. Ja pyörä ei ole sähköpyörä, vaan 30 vuotta vanha 3-vaihteinen. M66

Vierailija
64/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos olisi samanlainen kuin missä nyt asun.

Vierailija
65/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ikä on vielä kaukana, mutta 60-vuotiaana pitäisi olla vielä ainakin 10 vuotta työelämää edessä meillä nuoremmilla ikäluokilla. 1 km kauppamatka on siihen verratuna aika pientä.

Vierailija
66/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhunset ovat lähikaupan varassa, jossa on kalliit hinnat ja tuotteet kelvottoman huonoja! Valikoimat surkeat.  Eikö tähän löydy mitään apua? Tilaaminen maksaa ja taitoa siihen ei monella ole. Mistä apu? Kuka perustaisi ryhmä kuljetuksia pikkubussilla suurempiin marketteihin?

Perusta itse, kun selvästi tajuat sen olevan varsinainen rahasampo. 

Vierailija
67/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoskärryssä tai polkupyörän kyydissä kulkee ostokset mukavasti kauempaakin. Loput / isommat tilataan kotiinkuljetuksena.

Vierailija
68/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kysymyksen tarkoitus miettiä asiaa siis miltä kantilta? En ikinä matkustaisi yhden kilometrin matkaa autolla. Naurettavaa. Meillä on kilometri postilaatikolle 

Vierailija
69/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika, onko muka 1km pitkä matka? Mun vanhemmat ovat 88v ja 85v ja käyvät kävellen kaupassa, joka on n.2km päässä ja Nuottaniemessä asuvat. En ole kyllä koskaan ajatellut tuotakaan matkaa pitkänä, ihan tyypillinen Espoossa. He kiertävät joka päivä n7km lenkin ja käyvät samalla kesäisin mm Villa Pentryssä lounaalla. 

Hyvänen aika! Synnyit tyhmänä!

Vierailija
70/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äitini fillaroi 88 vuotiaaksi kauppaan kolmen km päähän myöskin, vaikka olisi ollut autokin käyttää. Sairastui Parkinsoniin, mutta ähisteli sen saman matkan sitten rollalla niin kauan kuin pystyi."

Miksei fillaroinut 95-vuotiaaksi? Niin kaikki meidän suvussa on tehnyt, eikä kukaan sairastu. 

Vierailija
71/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä jottei. Toimiihan toi kotiin tilaaminen vaikka matkaa olisi vain 500m.

Vierailija
72/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai auto mikään pakollinen ole. Julkinen liikenne varmaan toimii?

Vierailija
73/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun nyt juuri tuolla lailla. En ole kauppamatkan takia muuttamassa.

Se kilometrin päässä oleva kauppa on pieni rupuinen K-market, josta en aina saa kaikkea tarvitsemaani. Kun tiedän, että näin on, piipahdan bussilla jossakin isommassa kaupassa. Samalla kertalipulla ehdin kauppaan ja takaisin. Joskus myös tilaan isomman erän tavaraa kotiinkuljetuksella. Kasvikset kuitenkin valitsen mieluummin itse, joten niiden takia tulee käytyä ihan fyysisessäkin myymälässä.

Vierailija
74/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jalat on kunnossa, niin ne kannattaa pitää kunnossa kävelemällä, ei juoksemalla. Minä muutin kilometrin päähän kaupasta ja olen tyytyväinen ja olen 70v. Isot marketit ovat kauempana ja niihin menen bussilla. Niin ja ne ostokset tulee vetokassilla helposti kotiin, eivät paina mitään perässä vedettynä.

Vierailija
75/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ikä on vielä kaukana, mutta 60-vuotiaana pitäisi olla vielä ainakin 10 vuotta työelämää edessä meillä nuoremmilla ikäluokilla. 1 km kauppamatka on siihen verratuna aika pientä.

Pitäisi ja pitäisi, mutta YT:ssä tulee potkut 5-kymppisenä eikä sen jälkeen pääse enää töihin, vaikka olisi terve. 

Vierailija
76/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ongelma olla jalattomuus, eikä ikä. Kaikille sukuni yli 80 vuotiaille tuo olisi vain aamulenkki ja repussa tavarat kotiin.

Vierailija
77/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuon ikäinen ihminen on terve, niin tuollaisen kauppamatkan kävelee vaikka viisi kertaa päivässä.

Vierailija
78/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ap, ei vissiin ole tietoa, että ruuat saa kotiin kuljetuksena. Ja yli 60v ihmiset osaavat myös tilata taksin tarvittaessa.

Vierailija
79/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monella pientaloalueella asuvalla on kauppa noin lähellä, yhden kilometrin päässä? Tai kun ajattelen tätä Espoonlahtea, niin Lippulaivaan, lähikauppaan on meidän kerrostalosta noin 1,7km. 

Siis jos kauppa on yhden kilometrin, noin vajaan 10minuutin päässä, niin se on lähellä.

Vierailija
80/105 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotinkuljetus ja tai muu joka tuo ostokset.  jos ei keppiä tms apuvälinettä---julkisilla, taksillakin.   

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi