Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 60-vuotias, muuttaisitko asuntoon jossa lähin kauppa 1km päässä jos ei ole autoa?

Vierailija
21.07.2026 |

Miten on???

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että vanhanakin haluan elää rauhallisella alueella syrjemmässä enkä missään lähiöostarin naapurissa.

N54v ja kauppamatka 22km (no, 10 km s- ja k-marketteihin mutta meen cittariin mieluummin).

Vierailija
122/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun helsingin kantakaupungissa ja kilometrin säteellä on vain piskuinen Alepa ja isompaan kauppaan on se kilsa. Olen 65 ja auto on, mutta ei ollut silloin kun tänne muutettiin. Fillarillahan tuollainen matka sujuu ja myös kävelleen. Onhan tästä monta sataa metriä sinne Alepaankin, samoin bussille/ratikalle. Tän matkan nyt heittää rollaattorillakin. 

Eikös se uusi hieno Kuninkaantammi ole myös pienen kämäisen lähikaupan varassa? Kaikki olettavat, että porukat käyvät naapurikaupunginosien isoissa marketeissa, myös yli kuusikymppiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuttaisin sinne hälinään kun nykyinen taloni on hyvä ja sopivan matkan päässä, kauppaan 12km.

Ja millä kävisit kaupassa? Kävellen, fillarilla, bussilla, taksilla, kotiinkuljetus?

Vierailija
124/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ikä on vielä kaukana, mutta 60-vuotiaana pitäisi olla vielä ainakin 10 vuotta työelämää edessä meillä nuoremmilla ikäluokilla. 1 km kauppamatka on siihen verratuna aika pientä.

Ei kaikki ole duunaritöissä.

Epäduunaritöissä pitää jaksaa vielä pidempään.

Vierailija
125/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan että vanhanakin haluan elää rauhallisella alueella syrjemmässä enkä missään lähiöostarin naapurissa.

N54v ja kauppamatka 22km (no, 10 km s- ja k-marketteihin mutta meen cittariin mieluummin).

Ja millä kuljet ilman autoa?

Vierailija
126/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ikä on vielä kaukana, mutta 60-vuotiaana pitäisi olla vielä ainakin 10 vuotta työelämää edessä meillä nuoremmilla ikäluokilla. 1 km kauppamatka on siihen verratuna aika pientä.

Ikärasismi kukoistaa muissa kuin duunaritöissä. 60 vuotta täyttäneiden pitäisi olla vielä töissä, mutta kyllä jaloissa tuntuvat olevan. Neljänkympin jälkeen, kun jää työttömäksi, on uutta työtä vaikea saada. Vanhentuneet koulututukset ja paremmin, nykytarpeiden mukaisenmin koulutettuja ja vastavalmistuneita on työttöminä työnhakijoina ja pienemmällä aloituspalkalla hakemassa töitä.

Vierailija
127/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 56 vee. Mulla on hyvä vetokärry, samanlainen kun mummeleilla.

Oli kätevä kun taloyhtiö remppasi autopaikkoja, sain hyvin kissanhiekat ja ruuat tuotua tilapäiseltä parkkipaikalta. Välimatka joku 600 metriä.

Elikkä toi kilometrikin ilman autoa menisi.

Minusta taas hissa tärkeämpi kun ikää tulee. Polvet ja lonkat voi vanhemmiten hyvinki laittaa stopin rapussa könyämiseen.

Vierailija
128/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan pysyy sitten kasikymppisenä kunto yllä, kun käy päivittäin kaupassa ja kantaa itse ostokset. Mitä invalidejä täällä on?

Jos toisessa kädessä keppi- niin hankalaa, ei voi vaihtaa välillä kättä millä kantaa tai kahta kassillista- Myös se, että kepin kuuluu olla vain yhdeööä puolella selkävamman vuoksi.

Ostoskassin painorajoituskin. ei edes 1 maito-  vain kevyitä jotain . ei limuja, ei astiapulveria-- vaikeaa on.

Näin kesällä tuo hoituu kätevimmin pyörällä, mutta ei se ympäri vuoden onnistu. Olen miettinyt että joskus tulevaisuudessa voisi hankkia sellaisen vedettävän ja työnnettävän ostoskärryn. Jos ostaa nelipyöräisen, sitä voi myös työntää tai "taluttaa" vieressä. Niitä on sellaisiakin, joista voi nostaa kassin irti, ettei tarvitse sitten kotona lattian rajasta kärryn pohjalta noukkia niitä ostoksia. T. oikeasti kuuskymppinen, jolla on 1 km lähimpään kauppaan. 

Olen 74v enkä ajoittaisen huimauksen vuoksi uskalla pyöräillä, varmuuden vuoksi. Tilasin netistä n.10 vuotta sitten vähän "tyylikkäämmän" ostoskärryn. On todella kevyt ja kulkee perässä lähes "itsestään", Sisus "pakasteominaisuudella" niin ei huolta pakasteiden sulamisestakaan jos kauppamatka venyy.

Kilometrin kauppamatka todella lyhyt jollei sitten ole liikkumista rajoittavia sairauksia.

Vierailija
129/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millä kuljet ilman autoa?

Sen näkee sitten... Ehkä muutan tänne kaupunkiasuntoon jossa 2,5km kauppaan ja tuuperrun lumihankeen hautausmaan läpi oikaistessani. Eilen kävin marketeilla fillarilla. 

Kotona, jossa siis tuo 22km kauppamatka, käytän nytkin keräilypalvelua, kai sille joku kyytikin löytyisi. Hätätapauksessa bussi menee 9 kertaa päivässä 300m päästä ja kulkee suunnilleen Prisman oven ohi.

Mutta se on kohtuuvarmaa etten muuta mhinkään ostarin yläkertaan.

Vierailija
130/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 61v ja teen rakennustyötä. 4 vuotta vielä eläkkeelle.

Tehdään vaimon kanssa usein 10km kävelylenkkejä. Polkupyöräkin liikkuu ilman sähköavustusta jopa mäet ylös.

Taitaa olla aika nuoren ihmisen aloitus?

Ajattelin samaa! Göran on 91v ja Pirkko 89v ja heidän kotoaan on paljon kilometriä pidempi matka Ainoaan. Kävellen käyvät ostoksilla. Göranin poika Alex lähestyy 60 vuoden ikää, hänkö ei jaksaisi kävellä yhtä kilometriä tai Pian 78v Niinistö, kävelee joka päivä pitkiä matkoja, kauppaankin on Munkkiniemessä matkaa. Jotkut pitävät silti 60v ikäloppuina.

Tien toisella puolella Harry on 74 ja Linda 59. Harryn poika Leonard 15 ja tytär Amanda 35.  Kaikki  käyvät kävellen ostoksilla Ainoassa.

Vierailija
131/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun asunnossa , jossa lähimpään kauppaan on 30 kilometriä.

Jos matkaa olisi vain 1 kilometri, luultavasti siellä olisi julkista liikennettä ja lähimmälle pysäkille muutama kymmenen metriä.

Kun lähin kauppa on samassa rakennuksessa kuin asunto, se ei yleensä ole kovin halpa.

Suomessa on yhä edelleen paljon pikku kirkonkyliä, joissa on se yksi lähikauppa (tai kaksi, sekä K- että S-ryhmän), useimmilla asukkailla alle kilometrin kauppamatka, eikä julkista liikennettä mailla halmeilla. Ja halvat asunnot.

Vierailija
132/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen halvaantunut kaulasta alaspäin. Hyvin menee kauppamatka 2 kilometrin päähän.

Ja olen vasta 87 vuotias.

Vierailija
133/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan pysyy sitten kasikymppisenä kunto yllä, kun käy päivittäin kaupassa ja kantaa itse ostokset. Mitä invalidejä täällä on?

Jos toisessa kädessä keppi- niin hankalaa, ei voi vaihtaa välillä kättä millä kantaa tai kahta kassillista- Myös se, että kepin kuuluu olla vain yhdeööä puolella selkävamman vuoksi.

Ostoskassin painorajoituskin. ei edes 1 maito-  vain kevyitä jotain . ei limuja, ei astiapulveria-- vaikeaa on.

Näin kesällä tuo hoituu kätevimmin pyörällä, mutta ei se ympäri vuoden onnistu. Olen miettinyt että joskus tulevaisuudessa voisi hankkia sellaisen vedettävän ja työnnettävän ostoskärryn. Jos ostaa nelipyöräisen, sitä voi myös työntää tai "taluttaa" vieressä. Niitä on sellaisiakin, joista voi nostaa kassin irti, ettei tarvitse sitten kotona lattian rajasta kärryn pohjalta noukkia niitä ostoksia. T. oikeasti kuuskymppinen, jolla on 1 km lähimpään kauppaan. 

Olen 74v enkä ajoittaisen huimauksen vuoksi uskalla pyöräillä, varmuuden vuoksi. Tilasin netistä n.10 vuotta sitten vähän "tyylikkäämmän" ostoskärryn. On todella kevyt ja kulkee perässä lähes "itsestään", Sisus "pakasteominaisuudella" niin ei huolta pakasteiden sulamisestakaan jos kauppamatka venyy.

Kilometrin kauppamatka todella lyhyt jollei sitten ole liikkumista rajoittavia sairauksia.

Pistätkö linkkiä tuohon kärryyn, kiinnnostaisi. 

Vierailija
134/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja tuskin ajattelee, mihin kuusikymppisenä vielä pystyy, vaan miettii myös, mihin pystyy sitten yhdeksänkymppisenä.

Olen miettinyt, että ihan sama missä se lähikauppa on, jos on mahdollisuus asua siellä, missä ruokaa saa kotiinkuljetuksella. 

Äitini ei päältä kahdeksankymppisenä enää pystynyt hoitamaan kauppa-asioita itse. Lähikauppaan oli matkaa aika lailla se kilometri juuri. Meno rollaattorin varassa oli hidasta ja epävarmaa. Kärsi myös huimauksesta, oli kaatunut ja murtanut lonkkansa. Ei osannut käyttää nettiä tilatakseen ruoat verkkokaupasta. Ruokapuoli hoidettiin sitten niin, että kotihoitaja käydessään teki kauppatilaukset.

Vierailija
135/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikärasismi kukoistaa muissa kuin duunaritöissä. 60 vuotta täyttäneiden pitäisi olla vielä töissä, mutta kyllä jaloissa tuntuvat olevan. Neljänkympin jälkeen, kun jää työttömäksi, on uutta työtä vaikea saada. Vanhentuneet koulututukset ja paremmin, nykytarpeiden mukaisenmin koulutettuja ja vastavalmistuneita on työttöminä työnhakijoina ja pienemmällä aloituspalkalla hakemassa töitä.

Kannattaakin kehittää omaa osaamista vielä töissä ollessa.

Vierailija
136/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palvelut joka paikassa ole lähellä. Kauppaan 2 km, bussipysäkille kilometri, terveyskeskukseen 12 km, keskustaan, apteekkiin kirjastoon 5 km.  Hankalaa olisi ilman autoa tässä 70 000 asukkaan kaupungissa. Verot nousee ja palvelut vähenee

Vierailija
137/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään jopa 500m on monelle haasteellista. Käyn ruokajonossa kävellen, joka on tuolla etäisyydellä ja naapurit menevät autolla.

Vierailija
138/138 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei moni terve nuorikaan pysty tuohon vaan tilaa Robotilla ruoat kotiin. Woltilla sitten Kebabit.

Kova on nykynuorten kunto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi